Gå til innhold

Hvilken rase vil du anbefale til førstegangs hundeeier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som går godt med barn, og trenger moderat mengde mosjon? Helst mellomstor i størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på Canis sine sider, der finner du masse tips og råd om raser.

Lurer på at Animal Planet også har en slik søkeside på rase som passers, lik Canis også har, men AP går selvsagt på engelsk.

Det finnes et utall raser som kan være aktuelle, Golden Retriever er jo en typisk snill familiehund. Puddel? Korthårs Collie? Cocker Spaniel? ++++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund kunne du tenke deg da? Og hva mener du med moderat mosjon?

Alle hunder kan eller kan ikke gå godt overens med barn så det er ikke noe du kan regne med går bra eller dårlig utifra en spesifikk rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags hund kunne du tenke deg da? Og hva mener du med moderat mosjon?

Alle hunder kan eller kan ikke gå godt overens med barn så det er ikke noe du kan regne med går bra eller dårlig utifra en spesifikk rase.

Med moderat mosjon mener jeg en hund som gjerne også kan slappe av, og som ikke er avhengig av flere timers tur hver dag for at den skal trives.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobler

Det er enklere å gi forslag til hund hvis du kan skrive hvordan en dag/uke vil se ut. Hvor lang morgentur, ettermiddagstur og kveldstur? Hvor mye hjernetrim vil hunden få? Ønsker du å gå f.eks agillity-kurs, eller skal den bare være i familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha hunden fra den er valp eller skal du skaffe deg en litt eldre hund? Å anskaffe seg hund fra den er valp er tidkrevende men oppdrar du hunden godt igjennom sosialisering og grensesetting fra den ankommer huset og gjør det riktig vil du få en trygg, rolig og harmonisk hund etterhvert. Anbefaler å gå på lydighetskurs med valpen for bla. å sosialisere valpen med andre hunder og mennesker og det å faktisk lære seg det å sette grenser. Du vil også få masse nyttig informasjon og råd fra hundeinstruktøren. Men se nøye igjennom hvilken hundekurs du kunne tenkt deg. Jeg gikk igjennom Oslo hundeskole og var veldig fornøyd.

Som bobler her inne sier er det lettere å anbefale hunderase dersom du skriver hvordan en uke ville sett ut i form av mosjonering osv.

Men en labrador er jo kjent som en snill familiehund bla.

Men husk på at alle hunder krever sitt på ett og annet vis i form av mosjon, foring, pelsstell osv.

Håper du finner deg en fin førstegangshund og får mye glede med den :klemmer: Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha hunden fra den er valp eller skal du skaffe deg en litt eldre hund? Å anskaffe seg hund fra den er valp er tidkrevende men oppdrar du hunden godt igjennom sosialisering og grensesetting fra den ankommer huset og gjør det riktig vil du få en trygg, rolig og harmonisk hund etterhvert. Anbefaler å gå på lydighetskurs med valpen for bla. å sosialisere valpen med andre hunder og mennesker og det å faktisk lære seg det å sette grenser. Du vil også få masse nyttig informasjon og råd fra hundeinstruktøren. Men se nøye igjennom hvilken hundekurs du kunne tenkt deg. Jeg gikk igjennom Oslo hundeskole og var veldig fornøyd.

Som bobler her inne sier er det lettere å anbefale hunderase dersom du skriver hvordan en uke ville sett ut i form av mosjonering osv.

Men en labrador er jo kjent som en snill familiehund bla.

Men husk på at alle hunder krever sitt på ett og annet vis i form av mosjon, foring, pelsstell osv.

Håper du finner deg en fin førstegangshund og får mye glede med den :klemmer: Lykke til.

Hunden vil få en kortere morgentur, og en lengre ettermiddagstur. Den vil måtte være alene hjemme 4-5 timer 3 dager i uken. Vi har stor tomt, med masse muligheter til å løpe fra seg. Om det er en valp eller en litt eldre hund spiller ikke så stor rolle. Kurs kommer jeg helt klart til å gå.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil få en kortere morgentur, og en lengre ettermiddagstur. Den vil måtte være alene hjemme 4-5 timer 3 dager i uken. Vi har stor tomt, med masse muligheter til å løpe fra seg. Om det er en valp eller en litt eldre hund spiller ikke så stor rolle. Kurs kommer jeg helt klart til å gå.

TS

Hva er kortere tur? og hva er en lengre tur? Det har veldig mye å si.. vil den ikke få noen kveldstur? hvor mye hjernetrim vil den få? hvordan pels-type ønsker du? har du sjekket barna for allergi? vet du hvor mye annsvar en hund er, og hvor mye tid den trenger? har du tid til å avse 2 timer av dagen din på hund?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere å gi forslag til hund hvis du kan skrive hvordan en dag/uke vil se ut. Hvor lang morgentur, ettermiddagstur og kveldstur? Hvor mye hjernetrim vil hunden få? Ønsker du å gå f.eks agillity-kurs, eller skal den bare være i familien?

Har ingen planer om å bruke hunden til agility. Den vil først og fremst være en av familien.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bobler

Har ingen planer om å bruke hunden til agility. Den vil først og fremst være en av familien.

TS

Okei :) Kan du svare på de andre spørsmålene? Hvor lange turer tror du hunden vil få i hverdagen? Det har litt å si. En "lengre tur" kan bety så mangt, folk har mye forskjellige meninger om hva som er langt eller ikke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kortere tur? og hva er en lengre tur? Det har veldig mye å si.. vil den ikke få noen kveldstur? hvor mye hjernetrim vil den få? hvordan pels-type ønsker du? har du sjekket barna for allergi? vet du hvor mye annsvar en hund er, og hvor mye tid den trenger? har du tid til å avse 2 timer av dagen din på hund?

Morgentur rundt 15-20 minutter, lenger de dagene jeg ikke jobber. En times tur på ettermiddag, og en kveldstur på samme som morgentur ja. Barnet er sjekket for allergi. Kunne tenke meg en forholdsvis lettstelt hund, som ikke krever særlig mye mer enn en børsting i det daglige.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bobler

Hmm, lager en liten liste over det jeg kommer på i farten:

Korthåret Collie

Shetland sheepdog (enkel pels så lenge du børster den)

Finsk Lapphund (samme der)

Whippet (men må få løpe noen ganger i uken)

Staffordshire bull terrier

Pincher (ikke dverg!)

Viktig å huske på at alle hunder trenger en eller annen form for hjernetrim flere ganger i uken. Søke i hagen, trening av triks, hjernetrim-leker osv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lager en liten liste over det jeg kommer på i farten:

Korthåret Collie

Shetland sheepdog (enkel pels så lenge du børster den)

Finsk Lapphund (samme der)

Whippet (men må få løpe noen ganger i uken)

Staffordshire bull terrier

Pincher (ikke dverg!)

Viktig å huske på at alle hunder trenger en eller annen form for hjernetrim flere ganger i uken. Søke i hagen, trening av triks, hjernetrim-leker osv :)

Takk for tips, Bobler! :takke:

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, lager en liten liste over det jeg kommer på i farten:

Korthåret Collie

Shetland sheepdog (enkel pels så lenge du børster den)

Finsk Lapphund (samme der)

Whippet (men må få løpe noen ganger i uken)

Staffordshire bull terrier

Pincher (ikke dverg!)

Viktig å huske på at alle hunder trenger en eller annen form for hjernetrim flere ganger i uken. Søke i hagen, trening av triks, hjernetrim-leker osv :)

Korthårscollie krever en del mer enn timestur.

Sheltie kan være et godt valg om man er nøye på oppdretter

Finsk Lapphund er ett kjempe forslag :)

Whippet gode linjer og løpe fra seg så er det ett ok valg

Staff kan være en håndfull eller 3 frem til den er ett par tre år så der ville jeg sett an barna, de kalles både nannydog for de er snille, men og koselokomotiv for de bare durer frem og kan fort skalle neseblod på en voksen mann i koseiver.

Pincher er det mye lyd i og kan være en del nervøsitet.

Ser noen har anbefalt labrador, de er og meget viltre som unghunder.

Mine forslag:

Golden retriever

Langhåret collie (ikke så krevende som kortisen)

Finsk Lapphund

Mops (vær nøye på helse)

Mittelspitz

Keeshound

Bichon Havanaise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

Se på Canis sine sider, der finner du masse tips og råd om raser.

Lurer på at Animal Planet også har en slik søkeside på rase som passers, lik Canis også har, men AP går selvsagt på engelsk.

Det finnes et utall raser som kan være aktuelle, Golden Retriever er jo en typisk snill familiehund. Puddel? Korthårs Collie? Cocker Spaniel? ++++

hvis du er interessert i en mellomstor hund har jeg en her på omplassering(har selv broren han), en fantastisk familiehund, rolig og snill. han er blanding av golden retriver og collie.

hvis du er interessert, så ta kontakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er interessert i en mellomstor hund har jeg en her på omplassering(har selv broren han), en fantastisk familiehund, rolig og snill. han er blanding av golden retriver og collie.

hvis du er interessert, så ta kontakt

Det er ikke jeg som er ute etter ny hund:) (jeg har selv to fra før, og den neste blir renrasa! gleder meg allerede til ny valpetid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthårscollie krever en del mer enn timestur.

Sheltie kan være et godt valg om man er nøye på oppdretter

Finsk Lapphund er ett kjempe forslag :)

Whippet gode linjer og løpe fra seg så er det ett ok valg

Staff kan være en håndfull eller 3 frem til den er ett par tre år så der ville jeg sett an barna, de kalles både nannydog for de er snille, men og koselokomotiv for de bare durer frem og kan fort skalle neseblod på en voksen mann i koseiver.

Pincher er det mye lyd i og kan være en del nervøsitet.

Ser noen har anbefalt labrador, de er og meget viltre som unghunder.

Mine forslag:

Golden retriever

Langhåret collie (ikke så krevende som kortisen)

Finsk Lapphund

Mops (vær nøye på helse)

Mittelspitz

Keeshound

Bichon Havanaise

Vel, Golden er jo ikke akkurat rolig som unghund den heller ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...