Gå til innhold

Kommer ikke inn på høyskolen jeg vil inn på....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ferdig med siste året mitt av vgs, men må ta opp 2 eksamener etter sommeren. Etter disse 2 fagene har får jeg vitnemål.

Jeg fullførte vg 1 med bra karakterer, men det 2 og 3 året mitt gikk alt nedover. Jeg hadde en utrolig vond tid i livet mitt disse 2 åra, og konsekvensene ble dårlige karakterer og høyt fravær.

Høyskolen jeg må inn på for å kunne jobbe i det yrket jeg alltid har drømt om, trur jeg går i grus pga fraværet mitt. Har hørt flere som har søkt høyskoler dette året som ikke kom inn pga fraværet sitt.

Er det ingen mulighet overhodet for at jeg kan jobbe i drømmeyrket mitt? Kan det hende de kaller meg inn til intervju og har forståelse for at jeg hadde en svært vond tid de siste to åra av vgs, men at jeg er helt frisk nå og virkelig ønsker den plassen?

Har alltid hatt lyst til å jobbe som lærer på barneskolen, og vet at dette er yrket for meg.... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trykte litt fort på knappen....

Spørsmålet mitt er også: kan jeg like godt droppe å søke meg inn der neste år? Eller er det håp?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

De fleste kommer inn på lærerutdanningen, så lenge de har karakterene. Og GLU 1-7 har vel også jevnt over færre søkere enn 5-10. Så, så lenge du har karakterene du trenger, så blir jeg svært overrasket om du ikke kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Bedre å søke å få avslag enn å gå rundt å gruble på om du kanskje hadde kommet inn.

Edit: Det gjelder forsåvidt det meste i livet. Bedre å spørre en gang for mye enn for lite.

Endret av Swipper
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fravær er da ikke et vanlig kriterie i opptak til høyere utdanning, der er det kun karaktersnitt pluss tilleggspoeng som gjelder. Så det der høres merkelig ut, med mindre du skal inn på høgskole med opptaksprøve/intervju.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyt fravær har ikke noe betydning for opptak til høyere utd.

Om du ikke har gode nok karakterer så må du ta opp igjen fag for å forbedre karakterene

Jeg har selv vært der du er nå. Når jeg gikk ut av vgs så hadde jeg virkelig dårlige karakterer (2,1 i snitt) og kunne se langt etter høyere utdannelse. Men jeg tok meg sammen allerede samme høst, forbedret karakterer, og kom inn på universitetet - nå har jeg bare ett år igjen før jeg har mastergrad :-) (er 25 år).

Du taper ingenting på å søke, så ville ikke droppet søknaden fordi du tror du ikke kommer inn. Dessuten kan du jo nå bruke høsten 2012 og vår 2013 på å ta opp fag :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon

Så lenge du har fått karakter i alle fag, altså at du ikke har hatt så mye fravær at du ikke får vurdering, er ikke fraværet noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært der du er nå. Når jeg gikk ut av vgs så hadde jeg virkelig dårlige karakterer (2,1 i snitt) og kunne se langt etter høyere utdannelse. Men jeg tok meg sammen allerede samme høst, forbedret karakterer, og kom inn på universitetet - nå har jeg bare ett år igjen før jeg har mastergrad :-) (er 25 år).

Jeg liker sånne historier! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker sånne historier! :)

Jeg gikk ut fra vgs med 3,2 i snitt, fikk B på masteroppgava :). Du er ikke en du var da, man har alltid en sjanse til å forandre og forbedre seg. Glem ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyskolen jeg må inn på for å kunne jobbe i det yrket jeg alltid har drømt om, trur jeg går i grus pga fraværet mitt. Har hørt flere som har søkt høyskoler dette året som ikke kom inn pga fraværet sitt.

Det spiller ingen rolle hvor mye fravær du har!!!!!

Det er kun fagkarakterene som teller. Så lenge du har karakter i alle nødvendige fag for å få studiekompetanse, har minst 3 tre i norsk og engelsk og minst 35 skolepoeng (alderspoeng teller ikke) kan du ha en trillion dager fravær og stryk i orden og oppførsel fordi du banket opp rektor.

Kan det hende de kaller meg inn til intervju og har forståelse for at jeg hadde en svært vond tid de siste to åra av vgs, men at jeg er helt frisk nå og virkelig ønsker den plassen?

Nei, det kan det ikke hende at de gjør, men heldigvis spiller det ingen rolle hvor mye fravær du har!!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...