Gå til innhold

Hvor mangen ord er grensen for en roman?


Youdontknowme

Anbefalte innlegg

Hei, litt merkelig overskrift.. Men jeg skriver litt. Drømmer om å engang kunne utgi en roman. :sjenert:

Men altså hvor mange ord er på en måte minuskrav for at det kan bli en roman?

Noen som har peiling på det? :jepp:

Endret av Youdontknowme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt noe om 50 000 ord. Altså, 400 word-sider ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, virker sannsynlig at det skal ligge rundt det. Har hørt noen si at en bok på 40 000 er en veldig liten bok. Det er visst bare anerkjente forfattere som slipper unna med det, ikke debutanter. :jepp:

takk for svaret! :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt noe om 50 000 ord. Altså, 400 word-sider ca.

Er 50 000 ord 400 sider i word? Muligens jeg har et lite blondt øyeblikk og ikke skjønner hva du mener;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med snedige formuleringer som "på en måte minuskrav" kan jeg ikke vente til romanen din.

Anbefaler et skrivekurs eller tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt noe om 50 000 ord. Altså, 400 word-sider ca.

400 wordsider er ikke 50 000 ord. Jeg syntes det hørtes litt rart ut så jeg regnet det ut, og 400 wordsider er ca 300 000 ord. (med times new roman størrelse 12. med vanlig 1,15 avstand mellom linjene - ca 750 ord på en side)

Endret av marielle171
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med snedige formuleringer som "på en måte minuskrav" kan jeg ikke vente til romanen din.

Anbefaler et skrivekurs eller tusen.

Vel, hva skal jeg si? Blir nok en del år til romanen min blir utgitt... :fnise:

Endret av Youdontknowme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På norsk har vi vel ikke noe godt brukt ord for det engelske novella, men mulig kortroman funker? Det meste som utgis i norge i kortromanform blir vel markedsført som roman.

Uansett, i engelsk litteratur skilles det vel hovedsaklig mellom short story, novella og novel, hvor en novella grovt defineres som et sted mellom 10 000 og 70 000 ord, avhengig av hvordan en ser på det, så alt over det er vel definitivt en roman. En annen definisjon vil nok være noe ala for lang til å kunne leses i "one sitting".

Det viktigste er vel at verket får den lengden som faller naturlig under skriveprosessen. Det som skiller en roman fra kortere former er at plot og karakterer får flere sider å utformes på. Å skrive er jo det motsatte av å for eksempel sitte på skolebenken og oppfylle et krav om antall ord eller sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange sider vil litt over 50 000 ord være i en bok? :goodbye:

Endret av Youdontknowme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På engelsk (i England) er minstekravet til en "novel", roman, 70 000 ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...