Gå til innhold

95 kilo ... GOSH!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter dagen med 2 brødskiver, kanskje en frukt eller yoghurt utpå dagen en gang.

Ganske masse middag, pga at samboeren jobber ganske sent. Vi liker å spise sammen. Blir aldri kveldsmat her i huset.

Jeg er veldig glad i sjokolade, er dessverre ikke flink nok til å si nei. Drikker en tekopp og masse vann i løpet av dagen.

Så her fikk du mine måltider :gjeiper:

Ok :) Høres ikke så galt ut egentlig, men det er vel middagen og sjokoladen som gjør at du har gått opp i vekt..?

Jeg har gått ned ganske mange kilo men har brukt lang tid på det. Første jeg gjorde var å kutte ut alt gotteri og brus. Både samboeren min og jeg gjorde det samtidig, men til tross for at vi begge var motiverte og støttet hverandre så var det helt jævli! Hadde abstinenser i flere uker etterpå, var skikkelig sur og hadde ingen lunte i det hele tatt ;) Bortsett fra å kutte snopet, så gjorde vi ingen endringer. Spiste som før og trente ikke. Etter noen uker forsvant gottesuget :D Er helt fanatisk på å ikke spise sjokolade eller annet snop, men spiser kake i selskaper og unner meg en bolle eller to ett par ganger i uken. Det er superviktig å unne seg litt søtt innimellom, og ikke få dårlig samvittighet når man gjør det :) Men jeg kan ikke spise ren sjokolade. Da kommer abstinensene tilbake...

Gikk ned mange kilo, men ville ned enda flere neste prosjekt var å finne ut hva annet spiste som jeg la på meg av. Begynte å spise LITT mindre middag, hadde litt mindre smør på brødskiva og sånne ting. Bare små justeringer. Og så fant jeg frem syklen og begynte å sykle til jobb (tar ca fem minutter så er ikke lange turen ;) ). Kiloene forsvant sakte men sikkert :rodmer:

Nå føler jeg egentlig at alt går veldig greit! Spiser meg mett hver dag :) Tror rett og slett magesekken er krympet litt..?

Men alle er jo forskjellige og man må finne sin egen måte å gå ned i vekt på :) Lykke til! Gled deg til kiloene forsvinner og du kan gå på shopping og kjøpe nye klær fordi de gamle er blitt for store :D

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Neida, lyver ikke. Da hadde jeg ikke gidda å starta denne tråden.

Til middag spiser jeg feks 2 kyllingfilet og en liten pose ris, en halv pose saus. + grønsaker av og til.

Brus drikker jeg faktisk ALDRI!

Merkelig nok har jeg ufattelig dårlig samvittighet når det gjeller brus. Men sjokolade der i mot går fint som bare det :(

Brus har jeg ikke drukket annet enn 2 - 3 ganger i året, i ca 5 år.

men drikker juice ca 2-3 glas i uka.

I tekoppen min bruker jeg 1-2 suketter.

men en sjokolade spiser jeg nesten hverdag. Sikkert den som har gitt meg alle disse kiloene :tristbla:

Gjest lilly
Skrevet

Det høres ikke så ille ut TS..

Men når du sier en sjokolade nesten hver dag, mener du en sjokolade på 24 g eller 200g?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok :) Høres ikke så galt ut egentlig, men det er vel middagen og sjokoladen som gjør at du har gått opp i vekt..?

Jeg har gått ned ganske mange kilo men har brukt lang tid på det. Første jeg gjorde var å kutte ut alt gotteri og brus. Både samboeren min og jeg gjorde det samtidig, men til tross for at vi begge var motiverte og støttet hverandre så var det helt jævli! Hadde abstinenser i flere uker etterpå, var skikkelig sur og hadde ingen lunte i det hele tatt ;) Bortsett fra å kutte snopet, så gjorde vi ingen endringer. Spiste som før og trente ikke. Etter noen uker forsvant gottesuget :D Er helt fanatisk på å ikke spise sjokolade eller annet snop, men spiser kake i selskaper og unner meg en bolle eller to ett par ganger i uken. Det er superviktig å unne seg litt søtt innimellom, og ikke få dårlig samvittighet når man gjør det :) Men jeg kan ikke spise ren sjokolade. Da kommer abstinensene tilbake...

Gikk ned mange kilo, men ville ned enda flere neste prosjekt var å finne ut hva annet spiste som jeg la på meg av. Begynte å spise LITT mindre middag, hadde litt mindre smør på brødskiva og sånne ting. Bare små justeringer. Og så fant jeg frem syklen og begynte å sykle til jobb (tar ca fem minutter så er ikke lange turen ;) ). Kiloene forsvant sakte men sikkert :rodmer:

Nå føler jeg egentlig at alt går veldig greit! Spiser meg mett hver dag :) Tror rett og slett magesekken er krympet litt..?

Men alle er jo forskjellige og man må finne sin egen måte å gå ned i vekt på :) Lykke til! Gled deg til kiloene forsvinner og du kan gå på shopping og kjøpe nye klær fordi de gamle er blitt for store :D

Tusen tusen takk for et veldig motiverende innlegg :D Kjenner at når andre klarer det MÅ også jeg klare det! :D

Kjempe flink er du!

kanskje enda enklere når man er to? Sånn som det er her nå, spiser han det han vil. Mens jeg må begynne å tenke nytt skjønner jeg " Du skal ikke ha sjokolade i dag"

Må vel bare holde seg hard!

Var du ofte sulten etter at du begynte å kutte ned på maten?

Jeg har ikke problem med å spise like mye som samboer og lignende.

Kan også lett spise en hell 200g sjokolade :snurt: dessverre, noe jeg ikke er særlig stolt over!

Gleder meg til det du skriver: shopping etter mindre klær, for dette SKAL jeg klare :D

AnonymBruker
Skrevet

Varierer veldig, kans klare meg med et par jordbær, en liten sjokolade, en fruktsalat eller en 200 g sjokolade :( ikke noe å rope hurra for det her.

Største feilen er ikke bare den sjokolada annen hver dag, men også det at jeg ikke kan gå ut eller bli svett :tristbla: Alt hadde vært enklere om jeg kunne det.

Elsker naturen :D

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke så ille ut TS..

Men når du sier en sjokolade nesten hver dag, mener du en sjokolade på 24 g eller 200g?

Oi, svarte litt lenger ned her jeg :)

Gjest lilly
Skrevet

Om du spiser en 200 g sjokolade (nesten) hver dag, så tror jeg dessverre vi har synderen der. (Jeg vet hvordan det er... sjokolade er det beste jeg vet)

Hva med å heller ta den sjokoladen til helgen, og gjøre den om til en liten eventyrsjokolade på 24g? og så også vurdere å kutte ned på annet sukker og stivelse, feks mat som ris,poteter og banan som inneholder mye stivelse..

Så skal du se at du kommer til å gå ned i vekt! :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du spiser en 200 g sjokolade (nesten) hver dag, så tror jeg dessverre vi har synderen der. (Jeg vet hvordan det er... sjokolade er det beste jeg vet)

Hva med å heller ta den sjokoladen til helgen, og gjøre den om til en liten eventyrsjokolade på 24g? og så også vurdere å kutte ned på annet sukker og stivelse, feks mat som ris,poteter og banan som inneholder mye stivelse..

Så skal du se at du kommer til å gå ned i vekt! :)

Ja du har helt rett!! Jeg er bare så veldig veldig svak!

Tror ærlig talt at jeg må bli skikkelig syk for at jeg skal klare å holde meg unna .. ( da dette faktisk kan skje pga alt sukkeret:O )

Men fra i morgen, da skal jeg være flink!!

Men du anbefaler altså lavkarbo?

Skal altså holde meg borte fra sukker,poteter,spagetti og heller bytte det ut med salat.. Vil gjerne prøve det :D Alt for å bli bedre!

Takk for hjelpen :goodbye:

Gjest navnelapp
Skrevet

Trikset med sjokolade er ganske enkelt å ikkje ha det i hus. Du kan kome langt utan å måtte gå til så drastiske steg som lavkarbo viss du kuttar ut sjokoladen heilt. Og det må du altså gjere i butikken. Og du må inngå ein avtale med kjæresten din at han og held seg unna det i solidaritet med deg. :klem: Lykke til!

Skrevet

Ja du har helt rett!! Jeg er bare så veldig veldig svak!

Tror ærlig talt at jeg må bli skikkelig syk for at jeg skal klare å holde meg unna .. ( da dette faktisk kan skje pga alt sukkeret:O )

Men fra i morgen, da skal jeg være flink!!

Men du anbefaler altså lavkarbo?

Skal altså holde meg borte fra sukker,poteter,spagetti og heller bytte det ut med salat.. Vil gjerne prøve det :D Alt for å bli bedre!

Takk for hjelpen :goodbye:

Vet du hva jeg har aldri vært på lavkarbo, men jeg måtte en gang på diett for å hanskes med min vonde mage. Jeg var på en diett som gikk ut på at jeg ikke brukte olje og smør, ikke spiste sukker (så ekstremt at jeg ikke kunne spise noe fra toro eller annet halvfabrikata) og ikke noe hvit ris,poteter og annet som hadde stivelse i. Jeg ovnsbakte kylling og grønnsaker i leirgryte og stekte ikke noe som helst..raste ned i vekt og ble veldig bra i magen. jeg tror jeg gikk fra str 42 til 38 på tre måneder..Så ned ca to kilo i uka. Mot sukkersuget tok jeg TO krom tabletter om morgen og kveld - og nå snart du venner deg av sukkeret så får du faktisk ikke lyst på det heller. Man blir faktisk avhengig..Så for meg så måtte jeg slutte tvert, og det var virkelig verdt det! Men jeg måtte passe veldig godt på, fordi det er masse "skjult" sukker i helt vanlig mat som vi kjøper! Feks ketchup! (kok heller opp tomatpuree og tilsett sukker..mye mye bedre på smak)

Skrevet

(kok heller opp tomatpuree og tilsett sukker OOPS Jeg mente krydder! :)

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du klare TS! Jeg har troen :kose:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sliter også med et ekstremt søtsug. Har PCO og er insulinresistent, men der er ingen hjelp å få. Jeg veier mer enn deg, men har begynt å trene hardt og spise sunt for å gå ned i vekt.

Det beste du kan gjøre er å slutte helt med sjokolade over noen uker. Ikke spis NOE. Ikke ha det i hus og få samboeren din til å love på forhånd at han ikke skal deale noe sjokolade til deg. Etter at du har ligget unna noen uker, kan du unne deg litt mørk sjokolade på lørdager. Det får man ikke like mye abstinenser av.

Det er mye kalorier i frukt, det er bedre om du heller kan spise bær. Du kan lage deg smoothie med frosne bær (pass på at det ikke er slik som er blandet med youghurt fra før av), litt Youplait lett-youghurt og 1/3 banan. Evt litt eplejuice. Dette kan du drikke på kvelden når du søtsuget er som verst.

Og så må du spise mer på dagen. Spis deg en lunsj, gjerne salat med rent kjøtt, eggerøre/omelett osv. Spis mindre til middag. Tenk tallerkenmodellen: 50% grønnsaker, 30% fugl/fisk/annet RENT kjøtt og 20% potet/ris pasta. Forsyn deg kun en gang. Ikke lag mer mat enn hva dere skal spise, da er det fort gjort å spise for mye. Pass på at du ikke har enorme tallerkener for da fyller man ofte mer på.

Drikk mye vann.

En liten Skyr youghurt er et greit mellommåltid mellom lunsj og middag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den middagen er mer enn hva min kjæreste på 110kg spiser, du kan nok fint halvere den og fylle på med mer grønnsker. Og kjøp -100gr istedet for 200gr sjokolade om du absolutt må ha.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for den mest fornuftige og inspirerende tråden jeg har sett her på KG

:klemmer:

Jeg sliter også med endel kilo, det sitter mye i hodet egentlig, og de tipsene som er her, de vil jeg virkelig prøve. Enkle tips, uten alt det slanke hysteriet mange legger opp til.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Takk for den mest fornuftige og inspirerende tråden jeg har sett her på KG

:klemmer:

Jeg sliter også med endel kilo, det sitter mye i hodet egentlig, og de tipsene som er her, de vil jeg virkelig prøve. Enkle tips, uten alt det slanke hysteriet mange legger opp til.

Jeg har skrevet at jeg anbefaler registrering av mat hvis man orker, og med det mener jeg ikke at man skal telle kalorier for alltid, men for meg var det viktig for å finne synderne. For det var mange syndere i mitt kosthold, selv når jeg tenkte at jeg spiste sunt. Som noen sier her, frukt og drikke kan fort bli mye kalorier. Ris gir mange kalorier, mange flere enn jeg trodde. Mens når jeg skulle telle kalorier i grønnsaker var det jo omtrent ingenting :gjeiper:

Jeg tror mange, i mange tilfeller, ikke har oversikt over hvor mye kalorier ting inneholder. og derfor undrer seg over hvorfor man legger på seg av et sunt kosthold.

Nå er det klart, hos ts er kanskje sjokoladen synderen, hos andre finner man andre ting. For å gå ned i vekt må man rett og slett bli bevisst dette.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter dagen med 2 brødskiver, kanskje en frukt eller yoghurt utpå dagen en gang.

Ganske masse middag, pga at samboeren jobber ganske sent. Vi liker å spise sammen. Blir aldri kveldsmat her i huset.

Jeg er veldig glad i sjokolade, er dessverre ikke flink nok til å si nei. Drikker en tekopp og masse vann i løpet av dagen.

Så her fikk du mine måltider :gjeiper:

Du bør spise oftere! Når du spiser så sjelden, så legger forbrenningen seg på lavnivå, og når du først spiser blir det lett til at du spiser for mye fordi du er kjempesulten. Ved å spise sunn, proteinrik og fiberrik mat fordelt over flere mindre måltider i løpet av dagen, så fungerer forbrenningen bedre, og du er mindre sulten, og det blir lettere å kontrollere inntaket.

Sjokolade og snacks til hverdags er du bare nødt til å kutte ut hvis du skal klare å gå ned i vekt, sånn er det bare. Dette VET du. ;)

Sant dette med skjulte kalorier, der er det mye å spare. Unngå ferdigkjøpte sauser og dressinger. Klem litt sitronsaft over salat og grønnsaker, det frisker opp og er sunt. Pass på saltmengden i/på maten, salt binder vann i kroppen, bruk heller krydder hvis du savner mer smak.

Hold deg til en forhåndsbestemt mengde/porsjon, og la det være nok - det er aldri nødvendig å bli stappmett. Selv om det finnes mer så er du ikke nødt til å spise opp alt, restemat er fin og lettvint lunsj neste dag :)

Ang. trening: Vet ikke hvorfor du ikke må bli svett, men litt mosjon er bedre enn ingenting. For eksempel 30-60 minutter gåtur hver dag, så rask gange som mulig. Styrkeøvelser er bra, større muskelmasse øker den jevne forbrenningen. Det finnes mange gode øvelser du kan gjøre hjemme på stuegolvet uten at du trenger å bli kjempesvett. Kjøp deg treningsstrikk, kan brukes på utallige måter, se f.eks. her.

Prøv deg frem, det krever innsats å planlegge og tenke over hva man spiser og gjør, men etter hvert vil det bli en vane. Og det som gir utslag i lengden er jo nettopp det: Vaner og livsstil.

KUTT UT UNNSKYLDNINGENE.

Du "er ikke flink nok til å" - hva da? Velge selv? :gjeiper:

Slutt å holde deg selv for narr.

Hvorfor pusser du tennene dine? Hvorfor vasker du klærne dine? Hvorfor vedlikeholder du hjemmet ditt? Fordi det er du tilfeldigvis "flink nok til å"? Sånn flaks da.. :)

Skrevet

Det er nok sjokoladen som har gitt deg alle kiloene, ja.

Mat teller mer enn trenining når det gjelder å gå ned i vekt, men det er faktisk ganske mange ting man kan gjøre uten å bli svett.

Du kan rusle en sakte tur. Antallet kalorier du forbrenner ved å gå tilsvarer ca kroppsvekten pr kilometer. Om du går eller løper har ikke så stor betydning for det regnestykket. Kondisjonsmessig er det klart at det er smart å få opp pulsen og bli svett, men kalorimessig spiller det mindre rolle.

Det er veldig lett å finne mange unnsyldninger for å ikke gjøre noe med det når man veier for mye, litt som når man røyker.

Sett deg små mål, så vil du lykkes på sikt!

:heks:

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Du trenger ikke trene eller legge om kosthold for å gå ned i vekt. Du er såpass overvektig og med så mange faktorer som spiller inn at jeg synes du skal ta enkleste utvei:

halvver hver eneste posjon mat.

Pleier du å spise to brødskiver til ftokost med ett glass juice? Bytt ut med en brødskive og et halvt glass juice.

Pleier du å ta tre poteter til middag? Ta en og en halv. Osv.

Det beste er om du legger om til et sunt, kalorifattig kosthold, men det er MYE å sette seg inn i på en gang og det kan være demotiverende å veie mat og telle kcal..

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Forresten jeg ser du er "redd for å bli sulten" og derfor spiser store posjoner.

Følg rådet mitt om å halvvere(evt kutte 1/3) og vent deretter en halvtime etter måltidet. Er du fortsatt sulten, kan du jo forsyne deg litt til :)

Det tar nemlig 30 minutter for hjernen å registrere at den er mett! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...