Gå til innhold

Forbud mot niqab i Østfold-regionen.


erduklar

Anbefalte innlegg

Jeg støtter et slikt forslag. I en undervisningssituasjon er god kommunikasjon mellom lærer og elev svært viktig, og niqab (og andre plagg som dekker ansiktet) hindrer god kommunikasjon. Jeg håper det blir innført over hele landet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Dette må du gjerne dokumentere.

Du har jo forøvrig ikke særlig kjennskap til kvinnekampen. Det heter bevisstgjøring. En svært stor andel kvinner i Norge på 1800-tallet ville uttalt at de synes det var akseptabelt at menn slo dem for eksempel. Det var "slik det skulle være". Betyr det at det var deres valg, og at andre skulle "holde kjeft"? Det gjelder forøvrig ikke bare kvinnekampen, men all form for undertrykkelse og slaveri av andre mennesker. Også ofrene internaliserer tankegangen til undertrykkeren. Det betyr ikke at man ikke skal kjempe mot det. Og da må man bevisstgjøre.

Du må vel dokumentere det motsatte?

Bevisstgjøre dem ved å mene at de gjør deg kvalm ved å gå med plagg av sin egen frie vilje? Er ikke det å se ned på dem? Muligens de også ønsker å bevisstgjøre deg på hvordan du lar deg bruke som et objekt ved å gå lettkledd, ved å fortelle deg at det gjør dem kvalm?

Så lenge disse kvinnene går med dette plagget av sitt eget valg, så er det ganske smålig å bli kvalm av at andre ønsker å gå kledd slik de selv ønsker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du rett i, men det finnes nå mulighet for identifikasjon uten at klesplagg skal forbys. Eventuelt kunne man for eksempel kreve at en sjekk skal være mulig i starten av skoledagen eller ved utlevering av prøver, dersom det absolutt er nødvendig at vedkommende må identifiseres i skolesammenheng.

At hver og herremann i samfunnet skal kunne identifisere andre folk er ikke en rettighet vi har eller et krav som kan stilles, og som sagt, i de tilfeller hvor identifikasjon er nødvendig for sakens gang eller sikkerheten, finnes det alltid måter å sette systemet så slikt skal kunne være mulig. Når man derimot innfører kleskodeks, har man ikke kommet lenger enn til at man i hast prøver å få makt over en situasjon som strengt tatt ikke er skadelig.

I en undervisningssituasjon er det ikke bare snakk om identifikasjon, men om god kommunikasjon mellom lærer og elev. Plagg/klær som dekker ansiktet hindrer god kommunikasjon. Ved å se/lese ansiktsuttrykket til elevene kan læreren få intrykk av om de forstår eller ikke. Mange elever liker ikke å rekke opp hånda og spørre, og da er det svært verdifullt å kunne lese ansiktsuttrykket til elevene.

Det er heller ikke snakk om å forby niqab i hele samfunnet, kun på skolen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg støtter et slikt forslag. I en undervisningssituasjon er god kommunikasjon mellom lærer og elev svært viktig, og niqab (og andre plagg som dekker ansiktet) hindrer god kommunikasjon. Jeg håper det blir innført over hele landet.

Forbud mot eksakt hva da? Hvor mange jenter i skolealder er det som faktisk bruker niqab? 1, eller to? Eller NULL OG NIKS? kanksje vi også skal ha forbud mot andre ting som ingen faktisk foretar seg på skolene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbud mot eksakt hva da? Hvor mange jenter i skolealder er det som faktisk bruker niqab? 1, eller to? Eller NULL OG NIKS? kanksje vi også skal ha forbud mot andre ting som ingen faktisk foretar seg på skolene.

Forbud mot nikab (og andre plagg/klær som dekker ansiktet) på skolen. Jeg aner ikke hvor mange jenter som bruker det, men jeg mener det er lurt å være tidlig ute, før det (muligens) blir vanlig. Det er godt mulig det er lurt å ha forbud mot andre ting som få foretar seg på skolen i dag, men i dette tilfellet var det snakk om nikab :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

90% av all kommunikasjon er kroppsspråk. Å gjemme bort kvinner i spøkelsesdrakter for å kontrollere seksualiteten deres og for at de ikke skal friste mannen ut i synd, er barbarisk. For det er ALLTID kvinner som skal pakkes inn, aldri mennene! For en gjeng hyklere.

Det er ikke for mannen de dekker seg til, det er for Allah...

Det gjelder også muslimske menn, de skal også dekke seg til. Det er ikke bare å sprade rundt i bar overkropp for dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke for mannen de dekker seg til, det er for Allah...

Er Allah SÅ pervers? Hva er hensikten med å dekke seg til for Allah?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er muslimske jenter dette gjelder så må dette forbys, hadde dette vært norske, kristne jenter med sjal/skaut hadde det vel vært helt greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Fordi det er muslimske jenter dette gjelder så må dette forbys, hadde dette vært norske, kristne jenter med sjal/skaut hadde det vel vært helt greit?

Akkurat her er det blitt diskutert niqab, noe som dekker vesentlig mer enn skaut (og også hijab).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Allah SÅ pervers? Hva er hensikten med å dekke seg til for Allah?

Respekt for sin gud?

Hvor får du perveriteten fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat her er det blitt diskutert niqab, noe som dekker vesentlig mer enn skaut (og også hijab).

Hva har det å si om man ikke kan se ansiktet til den man snakker med, så lenge man får fornuftige svar tilbake på det man spør om?

Må man se all ansiksmimikk for å få en god samtale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Hva har det å si om man ikke kan se ansiktet til den man snakker med, så lenge man får fornuftige svar tilbake på det man spør om?

Må man se all ansiksmimikk for å få en god samtale?

Jeg mener helt ærlig at man må det ja.

Det er ekstremt vanskelig å snakke med noen du ikke ser ansiktsuttrykket til. En av årsakene til at jeg ikke liker å snakke i telefon, spesielt ikke med folk jeg ikke kjenner godt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi det er muslimske jenter dette gjelder så må dette forbys, hadde dette vært norske, kristne jenter med sjal/skaut hadde det vel vært helt greit?

Sjal og skaut hadde vært greit uansett hvem som gikk med det, men med niqab skjuler man ansiktet. Uansett om man er muslim, kristen, ateist younameit, så synes jeg ikke noe om å dekke til ansiktet i offentligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Forbud mot nikab (og andre plagg/klær som dekker ansiktet) på skolen. Jeg aner ikke hvor mange jenter som bruker det, men jeg mener det er lurt å være tidlig ute, før det (muligens) blir vanlig. Det er godt mulig det er lurt å ha forbud mot andre ting som få foretar seg på skolen i dag, men i dette tilfellet var det snakk om nikab :)

Forbud vil bare gjøre det mer utbredt. Er vel enklere å bare ta en prat med foresatte og eleven det gjelder. Niqab bruk blant skolejenter er ytterst ytterst sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det å si om man ikke kan se ansiktet til den man snakker med, så lenge man får fornuftige svar tilbake på det man spør om?

Må man se all ansiksmimikk for å få en god samtale?

Ja. Svært mye av kommunikasjon går gjennom kroppsspråket vårt. Hvorfor forsvarer du et så stupid plagg og en så sinnsyk kultur? Jeg spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Wolfmoon

Ja. Svært mye av kommunikasjon går gjennom kroppsspråket vårt. Hvorfor forsvarer du et så stupid plagg og en så sinnsyk kultur? Jeg spyr.

Hva ønsker du egentlig å oppnå med å svare sånn :klo:

Hva med å holde seg saklig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ønsker du egentlig å oppnå med å svare sånn :klo:

Hva med å holde seg saklig?

Fordi jeg er dritt lei av man skal være så tolerante ovenfor de mest ytterligående retningene. Hvorfor i all verden skal man gi støtte til ett så middelaldersk tankegods? Jeg er ikke noe mer hyggelig ovenfor nazister feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maruwan

Jeg støtter et slikt forslag. I en undervisningssituasjon er god kommunikasjon mellom lærer og elev svært viktig, og niqab (og andre plagg som dekker ansiktet) hindrer god kommunikasjon.

Det hindrer bare kommunikasjon dersom en er en sånn person som bare må gjøre seg vanskelig. For alle andre er det rimelig greit å høre hva folk sier samme hva de er kledd i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kjempe fint at du ramser opp det, men la oss ta det igjen.

Folk går kledd slik de vil, punktum. Når du blir "kvalm" av kvinner som går kledd i niqab av egen frie vilje, så sier det mer om deg enn dem faktisk. Du snakker om kvinnefiendtlighet, men samtidig så blir du kvalm av kvinner som av egen vilje velger å gå med niqab, litt selvmotsigende hva?. (ja nå kommer vel regla om at de blir tvunget til det, selv om så ikke er tilfelle for de aller fleste voksne kvinner i Norge).

Hvis du kunne slutte å bli kvalm av å se dem i niqab, og de kunne slutte å bli kvalm av å se deg i en sommerkjole, så hadde vi vært på god vei mot et bedre samfunn.

Hvem i all verden kler seg i niqab av egen fri vilje?

Niqab er stygt og det kan i tillegg virke skremmende på mange, tenker da spesielt på barn.

Nei, denne religionsdrakta får de gå med innenfor husets fire vegger, evt karneval hvis man vil kle seg ut som Spøkelseskladden ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...