Gå til innhold

Hvordan få samboeren til å vaske rundt i leiligheten av og til?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Nå må jeg bare få det ut her! Jeg begynner å bli gal! Samboeren min lovde meg at han skulle vaske leiligheten. Nå har det snart gått to uker og det har fortsatt ikke skjedd en dritt her. Leiligheten støver ned og jeg nekter av prinsipp å vaske her! Jeg har sagt til han at han MÅ vaske, men han bare sier at han skal gjøre det i morgen....

Vi har bodd sammen i 5 måneder etter 2 års avstandsforhold (hvor han bodde med en kompis som levde som et svin), og i løpet av de fire månedene har han kanskje vaska plassen en gang. Og vanskelig var det den gang og! Men før avstandsforholdet bodde vi sammen i 2 år, og den tiden husker jeg han som en flink og ryddig person... Så jeg har litt lyst til å skylde på kompisen hans, bare for å ikke koke over her.

Jeg blir seriøst sprø av det her! Enten så er det helg (og da må han slappe av), ellers så er det kamp, eller så er han sliten. Alltid en møkka unnskyldning. Jeg setter ned foten! Men hvordan gjør jeg det herfra? Hva er deres taktikker? Jeg vil forandre det her før det er for sent!

Litt ekstra frustrert akkurat nå...sorry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg maser bare fram til han gjør det jeg. Han blir fortere lei av masingen min enn av rotet :gjeiper:

(ikke det at det bare er han som gjør ting).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eluveitie

Jeg hadde ikke giddet å bodd på en svinesti, og jeg hadde hvertfall ikke giddet å nekte sex, nekte ham mat, eller gjemme spillkonsoll. Ærlig talt, vil han bo i støv og skitt, så vær så god, jeg hadde dratt hjem til familie eller venner for en stund.

Jeg gidder ikke å oppdra voksne folk som skal vite bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt tragisk, at folk jeg ville kalle voksne, oppfører seg på den måten.

Hva med å ta litt ansvar og ikke oppføre seg som en liten drittunge.

Sikter ikke til deg TS men samoberen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- rydd dine egne saker, og la han bli vant til å rydde sine egne også. IKKE RYDD HANS TING, det gjør han bare bortskjemt.

- be om at dere kan ta hele huset sammen, avtal feks. at dere gjør det lørdagsformiddag

- dere kan snakke sammen og avtale at du tar badet, han soverrommet, du stua, han gangen etc... da får dere fordelt ansvaret. er det rotete der hvor han har ansvaret, så blame him!!

- få han til å forstå hvorfor du ikke kan ta alt hele tiden, og hvorfor du ikke liker å ha det rotete. men husk at det er en forskjell på å ha det helt greit ryddig og det å være helt cleanfreak..

lykke til... sliter med det samme problemet og har tenkt og grublet på det her ganske mye nå! vet hvordan du har det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, altså han er ikke superille! Men han ser liksom ikke at gulvet må vaskes og støvsuges og sånne ting. Så lenge det ser greit ut (eller mindre greit ut) på overflaten så er han tydeligvis fornøyd. Drit i hybelkaninene liksom, og kjøkkenet ser jo bomba ut til tider. Gutten som har støvallergi i tillegg. Heeerreguud. Tro meg, jeg har mast! Mast, og mast og mast! Men i går fikk jeg høre at hvis jeg maser mer så gidder han ikke å vaske av prinsipp. Hva i alle dager er det liksom? Ahhh, guuuud! Nå koker jeg over her igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke typen hadde tatt hinte, om hun kun ryddet slike ting.

Jeg ville gått for Eluveitie forslag om å flytte hjem eller bo hos en venninne.

Om det ikke funker så er det vel et ultimatum som er neste steget.

Edit:

Hvor gammel er dere TS?

Han er akkurat blitt 18 (drittunge) vil eg tro, du er vel kanskje 25 ish?

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

- rydd dine egne saker, og la han bli vant til å rydde sine egne også. IKKE RYDD HANS TING, det gjør han bare bortskjemt.

- be om at dere kan ta hele huset sammen, avtal feks. at dere gjør det lørdagsformiddag

- dere kan snakke sammen og avtale at du tar badet, han soverrommet, du stua, han gangen etc... da får dere fordelt ansvaret. er det rotete der hvor han har ansvaret, så blame him!!

- få han til å forstå hvorfor du ikke kan ta alt hele tiden, og hvorfor du ikke liker å ha det rotete. men husk at det er en forskjell på å ha det helt greit ryddig og det å være helt cleanfreak..

lykke til... sliter med det samme problemet og har tenkt og grublet på det her ganske mye nå! vet hvordan du har det:)

Gode tips! Har det hjulpet for deg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eluveitie

Ja, altså han er ikke superille! Men han ser liksom ikke at gulvet må vaskes og støvsuges og sånne ting. Så lenge det ser greit ut (eller mindre greit ut) på overflaten så er han tydeligvis fornøyd. Drit i hybelkaninene liksom, og kjøkkenet ser jo bomba ut til tider. Gutten som har støvallergi i tillegg. Heeerreguud. Tro meg, jeg har mast! Mast, og mast og mast! Men i går fikk jeg høre at hvis jeg maser mer så gidder han ikke å vaske av prinsipp. Hva i alle dager er det liksom? Ahhh, guuuud! Nå koker jeg over her igjen....

Er han 5 år i hodet, eller?

Hvis det er slik at han ikke ser når ting må gjøres så får dere lage lister. Da får det være vasking av ditt og datt på de og de faste dagene, og selvsagt ved søl osv, med en gang.

Sett deg ned og skisser en slik liste for ham, hvis han ikke går med på det, så vet jeg ikke hva du skal gjøre. Da bor du med en giddaløs slask som har lært at om han nekter lenge nok så vasker du til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tror ikke typen hadde tatt hinte, om hun kun ryddet slike ting.

Jeg ville gått for Eluveitie forslag om å flytte hjem eller bo hos en venninne.

Om det ikke funker så er det vel et ultimatum som er neste steget.

Edit:

Hvor gammel er dere TS?

Han er akkurat blitt 18 (drittunge) vil eg tro, du er vel kanskje 25 ish?

Jeg er 24 og han er 25. Jeg har ikke tro på det å flytte hjem og gi han et ultimatum. Sånne ting blir vel for drastisk. Og vi har 4 veldig gode år sammen. Det er bare ryddinga som plager meg. OG som sagt, han er ikke så ille som dere skal ha det til! Han gjør ting på overflaten, bare glemmer viktige detaljer. ;p Uææ, nå får jeg dårlig samvittighet overfor han også. Han er absolutt ikke så ille. Bare litt lat en del perioder. Men så har jeg kanskje vært den som bare har rydda og da, uten å sagt noe til han. Han har forventa å komme hjem til en ryddig leilighet. Og jeg har hatt lite med skole og bare jobbet deltid, og har vel hatt litt for masse tid til overs. Så det er vel min feil og, som ikke har pusha han tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det motsatt... :sjenert:

Løsning: Vaskehjelp ;)

Men er jo fremdeles ting som må gjøres!

Har dere faste oppgaver? Synes det funker bra siden det blir veldig synlig hvis den ene ikke gjør sine oppgaver, og dessuten er det lett å forholde seg til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Nå må jeg bare få det ut her! Jeg begynner å bli gal! Samboeren min lovde meg at han skulle vaske leiligheten. Nå har det snart gått to uker og det har fortsatt ikke skjedd en dritt her. Leiligheten støver ned og jeg nekter av prinsipp å vaske her! Jeg har sagt til han at han MÅ vaske, men han bare sier at han skal gjøre det i morgen....

Vi har bodd sammen i 5 måneder etter 2 års avstandsforhold (hvor han bodde med en kompis som levde som et svin), og i løpet av de fire månedene har han kanskje vaska plassen en gang. Og vanskelig var det den gang og! Men før avstandsforholdet bodde vi sammen i 2 år, og den tiden husker jeg han som en flink og ryddig person... Så jeg har litt lyst til å skylde på kompisen hans, bare for å ikke koke over her.

Jeg blir seriøst sprø av det her! Enten så er det helg (og da må han slappe av), ellers så er det kamp, eller så er han sliten. Alltid en møkka unnskyldning. Jeg setter ned foten! Men hvordan gjør jeg det herfra? Hva er deres taktikker? Jeg vil forandre det her før det er for sent!

Litt ekstra frustrert akkurat nå...sorry...

Sukk. Typisk mannfolk. Og de blir irritert for og lurer på hvorfor kvinnfolk maser??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Her er det motsatt... :sjenert:

Løsning: Vaskehjelp ;)

Men er jo fremdeles ting som må gjøres!

Har dere faste oppgaver? Synes det funker bra siden det blir veldig synlig hvis den ene ikke gjør sine oppgaver, og dessuten er det lett å forholde seg til :)

Hvor masse koster vaskehjelp, hehe? :P

Ingen faste oppgaver. Men dealen var at jeg skulle ta badet og han skulle ta resten denne gang. Jeg har tatt badet, han har ikke tatt resten ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg hadde ikke giddet å bodd på en svinesti, og jeg hadde hvertfall ikke giddet å nekte sex, nekte ham mat, eller gjemme spillkonsoll. Ærlig talt, vil han bo i støv og skitt, så vær så god, jeg hadde dratt hjem til familie eller venner for en stund.

Jeg gidder ikke å oppdra voksne folk som skal vite bedre.

Jojo men man skal jo bo der selv også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Jeg er 24 og han er 25. Jeg har ikke tro på det å flytte hjem og gi han et ultimatum. Sånne ting blir vel for drastisk. Og vi har 4 veldig gode år sammen. Det er bare ryddinga som plager meg. OG som sagt, han er ikke så ille som dere skal ha det til! Han gjør ting på overflaten, bare glemmer viktige detaljer. ;p Uææ, nå får jeg dårlig samvittighet overfor han også. Han er absolutt ikke så ille. Bare litt lat en del perioder. Men så har jeg kanskje vært den som bare har rydda og da, uten å sagt noe til han. Han har forventa å komme hjem til en ryddig leilighet. Og jeg har hatt lite med skole og bare jobbet deltid, og har vel hatt litt for masse tid til overs. Så det er vel min feil og, som ikke har pusha han tidligere.

Syns det skulle vært unødvendig å pushe på sånne ting. Når det kommer til husarbeid så er det å ha en mann i hus som å ha tenåringsbarn i hus. Jeg skylder på mødrene jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå må jeg bare få det ut her! Jeg begynner å bli gal! Samboeren min lovde meg at han skulle vaske leiligheten. Nå har det snart gått to uker og det har fortsatt ikke skjedd en dritt her. Leiligheten støver ned og jeg nekter av prinsipp å vaske her! Jeg har sagt til han at han MÅ vaske, men han bare sier at han skal gjøre det i morgen....

Vi har bodd sammen i 5 måneder etter 2 års avstandsforhold (hvor han bodde med en kompis som levde som et svin), og i løpet av de fire månedene har han kanskje vaska plassen en gang. Og vanskelig var det den gang og! Men før avstandsforholdet bodde vi sammen i 2 år, og den tiden husker jeg han som en flink og ryddig person... Så jeg har litt lyst til å skylde på kompisen hans, bare for å ikke koke over her.

Jeg blir seriøst sprø av det her! Enten så er det helg (og da må han slappe av), ellers så er det kamp, eller så er han sliten. Alltid en møkka unnskyldning. Jeg setter ned foten! Men hvordan gjør jeg det herfra? Hva er deres taktikker? Jeg vil forandre det her før det er for sent!

Litt ekstra frustrert akkurat nå...sorry...

Dette er det skrevet sånn ca. 123456 tråder om. Du får plukke frem og lese hva andre skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor masse koster vaskehjelp, hehe? :P

Ingen faste oppgaver. Men dealen var at jeg skulle ta badet og han skulle ta resten denne gang. Jeg har tatt badet, han har ikke tatt resten ;P

Vi betaler ca 400kr per gang. Hun kommer annen hver uke :) Da vi dro på morgenen i dag var det helt kaos her. Da vi kom hjem hadde vaskehjelpen vasket og ryddet hele huset :jepp: Helt fantastisk følelse å komme hjem til ryddig og skinnende rent hjem :rodmer: Som regel er det ikke så rotete her altså. Men i dag var det ekstremt, og da er det fint å liksom få en "ny start" :gjeiper:

Men seriøst, jeg har veldig tro på faste oppgaver! Finn ut sammen hva som bør gjøres i huset og fordel oppgavene. Og pass på å ikke gå i pirke-fellen og forvent at dere skal gjøre ting helt likt. Kanskje mannen din ikke er så nøye som deg (eller motsatt), men ikke heng dere opp i detaljer. Og vis at dere setter pris på det den andre gjør :)

En annen løsning er at dere setter av tid hver uke til vasking og rydding. Så gjør dere husarbeidet sammen. Kan faktisk være ganske hyggelig :)

Men hvis han er helt håpløs kan du prøve en annen metode som kan funke... Spør han om å gjøre smååååå ting for deg, feks: "Vil du hjelpe meg å løfte xxxx? Den er så tung..sukk.." Og når han har hjulpet deg så takker du og sier noe sånn som at du er glad for at du er sammen med en som er så sterk og handy blablabla. Vet det høres skikkelig teit ut, men det kan funke veldig bra ;) For det første får han et valg! Han kan velge om han vil hjelpe. Og når han har gjort det så får han skryt og føler seg bra... Etter hvert kan du spørre om større ting, men begynn i det små.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell han at du hadde en drøm hvor han vasket hele leiligheten, og at du ble supertent av det :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...