Gå til innhold

Familieterapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er familieterapi noe man tyr til når man er på grensen til å gå fra hverandre, eller kan man benytte seg av det om man føler man har en veldig dårlig periode i forholde (som forebyggende?)?

Vi har en dårlig periode nå. Krangler ofte, det hender også vi krangler foran barna. Vi har vært sammen i mange år og har generelt kranglet veldig lite, men nå kan alt utvikle seg til krangel..

Vi vil at ekteskapet skal fungere (vi har snakket om det, og vi har også snakket om å kanskje prøve terapi) og det er begge partene som krangler.

Kan vi benytte oss av familieteapi før det utvikler seg og blir verre eller vil vi da "ta" verdifulle timer fra de som allerede har det verre?

Anonym nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Er familieterapi noe man tyr til når man er på grensen til å gå fra hverandre, eller kan man benytte seg av det om man føler man har en veldig dårlig periode i forholde (som forebyggende?)?

Vi har en dårlig periode nå. Krangler ofte, det hender også vi krangler foran barna. Vi har vært sammen i mange år og har generelt kranglet veldig lite, men nå kan alt utvikle seg til krangel..

Vi vil at ekteskapet skal fungere (vi har snakket om det, og vi har også snakket om å kanskje prøve terapi) og det er begge partene som krangler.

Kan vi benytte oss av familieteapi før det utvikler seg og blir verre eller vil vi da "ta" verdifulle timer fra de som allerede har det verre?

Anonym nå

Det mange gjør feil er at de går til familieterapi rett før det er på vei til å bli slutt. Dere gjør helt rett i å dra på familieterapi i en dårlig periode som denne. Det er akkurat et slikt tidspunkt som er det mest optimale, for her har man noe man kan jobbe med vil jo jeg si. Heller for tidlig enn for sent ikke sant? Og du kan ikke gå å tenke på om noen andre har større behov for terapien enn deg for de har kanskje verre problemer. Man kan ikke måle problemer på denne måten. Skaff dere en time og lykke til! Jeg synes det er flott at dere vurderer dette og en absolutt bra ting for hele familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det for sent. men da jeg var på samlivskurs med min ex så var det et ungt par der som hadde fått kurset i bryllupsgave. De lærte hvordan de ikke skal krangle og enkle regler og en verktøykasse som de kunne bruke i ekteskapet sitt.

Bare gjør det begge to nå. Hvis dere vil ha en fremtid sammen så øker nok mulighetene for siksess betraktelig. Og husk at det å ha små barn og fulle jobber og hus og bla bla bla nok er årsaken til at mange ekteskap går rett nedenom og hjem. Og så velger man neste partner som kanskje ikke er noe bedre men da er barna eldre og presset mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at mange oppsøker hjelp alt for sent - så sent at problemene har vokst begge over hodet. Samlivsproblemer er på en måte noe vi skal fikse selv - men vi oppsøker jo hjelp for mye annet som vi trenger hjelp til. Desverre følger det ikke med bruksanvisning på forhold/ekteskap - men det er smart å oppsøke hjelp før motoren stopper helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dere kan ha familieterapi nå. Anbefaler også PREP-kurs. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne så må det være bedre å søke hjelp tidlig, når man fortsatt er i den fasen at man vil få forholdet på rett kjøl igjen, enn å vente så lenge at alt håp er ute. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er familieterapi noe man tyr til når man er på grensen til å gå fra hverandre, eller kan man benytte seg av det om man føler man har en veldig dårlig periode i forholde (som forebyggende?)?

Vi har en dårlig periode nå. Krangler ofte, det hender også vi krangler foran barna. Vi har vært sammen i mange år og har generelt kranglet veldig lite, men nå kan alt utvikle seg til krangel..

Vi vil at ekteskapet skal fungere (vi har snakket om det, og vi har også snakket om å kanskje prøve terapi) og det er begge partene som krangler.

Kan vi benytte oss av familieteapi før det utvikler seg og blir verre eller vil vi da "ta" verdifulle timer fra de som allerede har det verre?

Anonym nå

Nå går vi selv til familietarapi. Psykologen fortalte det var mange som kom altfor sent. Så ikke vent og ring for å bestille time snarest. Familieterapi har blitt ganske populært og det er kø for å få time.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...