Gå til innhold

tilhører du høyresiden eller venstresiden?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest SpaceBaby

Jeg tilhører ytterste venstre idiologisk. Du kan gjerne si kommunist, men Nazi da tror jeg du må gå tilbake til wikipedia en stund til.

Nei da. Han/hun har helt rett. Nasjonalsosialisme er en venstre-ekstrem ideologi som legger stor vekt på statlig styring. Ville vært umulig å gjennomføre i et høyreorientert/markedsliberalistisk regime med minimal statskontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gnækvåg

Jeg tilhører ytterste venstre idiologisk. Du kan gjerne si kommunist, men Nazi da tror jeg du må gå tilbake til wikipedia en stund til.

Du tror du er bedre en nazistene? :rolleyes: Du er helt lik stort sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Nei da. Han/hun har helt rett. Nasjonalsosialisme er en venstre-ekstrem ideologi som legger stor vekt på statlig styring. Ville vært umulig å gjennomføre i et høyreorientert/markedsliberalistisk regime med minimal statskontroll.

De kalte seg sosialister ja, men var alt annet i praksis. Det er ytterste høyrefløy. Skjønner ikke hvordan så mange blander det der, nazistene bedrev jo klappjakt på kommunister!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Du tror du er bedre en nazistene? :rolleyes: Du er helt lik stort sett.

De fleste tror vel sitt politiske ståsted er bedre enn andre sitt, det er vel det som ligger i å ha et politisk standpunkt? Forøvrig var kritikken min at nazister ikke tilhører venstresiden i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, rett og slett. Jeg er nok på høyresiden i mange saker, men så er det noen viktige saker som trekker meg andre veien. Har stemt venstre hittil, kanskje mest av familiære årsaker.

Jeg hadde ventet at du stemte ganske forutsigbart på et bestemt parti? :Hehe:

Selv heller jeg nok mot høyresiden, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Kommunisme og nazisme (som jeg for øvrig feilstavet med stor n fire ganger da jeg forsøkte å skrive dette svaret) er nok ikke det samme nei, men de som kaller nazisme (og facisme generelt) for (ytterste) høyre prøver rett og slett vri om på verden.

personlig går jeg alltid på venstre side av veien, og spilte som regel venstre kant/wing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SpaceBaby

De kalte seg sosialister ja, men var alt annet i praksis. Det er ytterste høyrefløy.

Sorry, men her tar du feil. Nazister var sosialister på alle områder (velferdsstat, plan- eller blandingsøkonomi, hele venstre-pakka). Hitler gikk til og med så langt som å si at staten eier kroppen din og at det å skade din egen kropp er å regne som hærverk mot staten. Ikke så veldig ulikt folkehelsefascismen her til lands, med andre ord.

Du kan si at nazisme var sosialisme ispedd et rasistisk element.

Skjønner ikke hvordan så mange blander det der, nazistene bedrev jo klappjakt på kommunister!

Ja, de drev vel klappjakt på hverandre. Men det hadde nok mer med politisk og geografisk makt å gjøre, mindre med det som går på ren politisk ideologi. Også mafia-bosser kriger mot hverandre, men det betyr ikke at noen av dem ikke er mafia av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører innsiden. For meg er makt viktigere enn politikk. For meg er det viktigere å ha makt enn å gjøre noe med den.

Anonym poster: 007ea2f6fb94f21d644dc07d27552565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

Sorry, men her tar du feil. Nazister var sosialister på alle områder (velferdsstat, plan- eller blandingsøkonomi, hele venstre-pakka). Hitler gikk til og med så langt som å si at staten eier kroppen din og at det å skade din egen kropp er å regne som hærverk mot staten. Ikke så veldig ulikt folkehelsefascismen her til lands, med andre ord.

Du kan si at nazisme var sosialisme ispedd et rasistisk element.

Ja, de drev vel klappjakt på hverandre. Men det hadde nok mer med politisk og geografisk makt å gjøre, mindre med det som går på ren politisk ideologi. Også mafia-bosser kriger mot hverandre, men det betyr ikke at noen av dem ikke er mafia av den grunn.

A majority of scholars identify Nazism in practice as a form of far-right politics.[21]

"^ Fritzsche, Peter. Germans into Nazis, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1998; Eatwell, Roger, Fascism, A History, Viking-Penguin, 1996. pp. xvii-xxiv, 21, 26–31, 114–140, 352. Griffin, Roger, "Revolution from the Right: Fascism," in David Parker, ed., Revolutions and the Revolutionary Tradition in the West 1560-1991, London: Routledge, 2000"

http://en.wikipedia....C_Peter_1998-21

Tror du må ta en ringerunde, et samlet forskningsmiljø og annerkjente forskere ved blant andre Cambridge og Harward har tatt feil.

Forøvrig, når jeg skrev klappjakt så tenkte jeg ikke på krig med andre nasjoner med jakten på tyske kommunister i Tyskland, - noe som hadde vært rimelig meningsløst fra nazistenes side om de hadde i nærheten av de samme politiske målene. Hitler-klubben var ikke akkurat stengt for nye medlemmer.

Endret av Yellow Taxi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ventet at du stemte ganske forutsigbart på et bestemt parti? :Hehe:

Neiss... Den gjengen der har aldri forstått meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SpaceBaby

A majority of scholars identify Nazism in practice as a form of far-right politics.[21]

"^ Fritzsche, Peter. Germans into Nazis, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1998; Eatwell, Roger, Fascism, A History, Viking-Penguin, 1996. pp. xvii-xxiv, 21, 26–31, 114–140, 352. Griffin, Roger, "Revolution from the Right: Fascism," in David Parker, ed., Revolutions and the Revolutionary Tradition in the West 1560-1991, London: Routledge, 2000"

http://en.wikipedia....C_Peter_1998-21

Tror du må ta en ringerunde, et samlet forskningsmiljø og annerkjente forskere ved blant andre Cambridge og Harward har tatt feil.

De tar også feil. Men jeg skjønner at både du og dem tar feil. Det har nemlig blitt en innarbeidet vane det der med å plante alt som er "positivt" (eller positivt ment, som f.eks. kommunisme) på venstresiden og alt som er "negativt" på høyresiden.

Men kan si at den måten å se høyre-venstre-paradigmet på har blitt en del av et slags "muntlig" språk, men rent politisk finnes det ingen rød tråd i den måten å dele inn på. Å bruke inndelingen: "liten stat mot stor stat", derimot, gir både en rød tråd og er langt mer korrekt å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

A majority of scholars identify Nazism in practice as a form of far-right politics.[21]

"^ Fritzsche, Peter. Germans into Nazis, Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1998; Eatwell, Roger, Fascism, A History, Viking-Penguin, 1996. pp. xvii-xxiv, 21, 26–31, 114–140, 352. Griffin, Roger, "Revolution from the Right: Fascism," in David Parker, ed., Revolutions and the Revolutionary Tradition in the West 1560-1991, London: Routledge, 2000"

http://en.wikipedia....C_Peter_1998-21

Tror du må ta en ringerunde, et samlet forskningsmiljø og annerkjente forskere ved blant andre Cambridge og Harward har tatt feil.

Ikke dette igjen vell. For det første har man i USA en politisk høyre/venstre akse som er svært annerledes fra den som bruke i europa, der liberterianærne (liberalistene) anses som den tredje veien. I europe ville disse lugget langt til høyre. For det andre er majoriteten av samfunnsforskere sosialister (på venstresiden). Selvfølgelig vil disse være av samme oppfatning som deg. For det tredje forsøkte fascistene og nazistene å fremstille seg selv som høyresiden for å fremstå som et motstykke til kommunistene. For det fjerde har venstresiden helt siden slutten av krigen bevist nevnt høtrssiden og nazisme i samme ordlag for å opprettholde dette bildet. For det femte er det ikke en umulighet at både eksperter og et flertall ta feil, selv om jeg mener det i dette tilfellet skyldes "kultural bias".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SpaceBaby

Ja, ned med høyre og venstre! :trampe:

:Hehe:

Nei da. Ned med alt som ikke er ytterst til venstre eller ytterst til høyre. Enten må vi ha et helt fritt marked, ellers så må vi ha full planøkonomi. Fascisme derimot, blandingsøkonomien, quasi-planøkonomiske konkurransefordeler i et quasi-fritt market, det er ikke holdbart.

Endret av SpaceBaby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Support of anti-Communists for Fascism and Nazism

Various right-wing politicians and political parties in Europe welcomed the rise of fascism and the Nazis out of an intense aversion towards Communism. According to them, Hitler was the savior of Western civilization and of capitalism against Bolshevism. Among these supporters in the 1920s and early 1930s was the Conservative Party in Britain. During the later 1930s and 1940s, the Nazis were supported by the Falange movement in Spain, and by political and military figures who would form the government of Vichy France. A Legion of French Volunteers against Bolshevism (LVF) and other anti-Soviet fighting formations, were formed.

The British Conservative party and the right-wing parties in France appeased the Nazi regime in the mid- and late-1930s, even though they had begun to criticise its totalitarianism. Some contemporary commentators suggested that these parties did in fact still support the Nazis.

http://www.nazism.net/about/nazi_ideology/

EOD (eller EID på norsk =)

Anonym poster: 007ea2f6fb94f21d644dc07d27552565

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Yellow Taxi

Beklager, men jeg ser på det som meningsløst og diskutere med lekfolk som avviser hele fagmiljøers konklusjoner.

Påstanden at "kommunisme" er positivt ment i storbritania og USA (hvor forskningen du tross alt kommenterer er utført) er også helt hinsides.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DrManhattan

Halvt sosialdemokrat og halvt sosialliberalist, men stemmer for øyeblikket på venstre siden, min stemme er mer mot et bestemt parti enn det er for et bestemt parti for øyeblikket (gidder ikke nevne vilket parti det gjelder da deres velgere er uhyre hårsåre for all kritikk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...