Gå til innhold

Menneskets magnetfelt og MR


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om en nettside eller en artikkel som tar for seg hva MR (røntgen) kan gjøre med vårt magnetfelt? Ser det står at MR undersøkelse ikke skader en mtp. stråling. Men er uansett interessert i evt. emner av alternative folk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vårt magnetfelt?

Det var det første jeg tenkte også.

Mennesker har da ikke noe magnetfelt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt magnetfelt?

Det var det første jeg tenkte også.

Mennesker har da ikke noe magnetfelt?

Selvfølgelig har vi mennesker magnetfelt :) TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har vi mennesker magnetfelt :) TS

Hvor skulle det komme fra, da? Og ville det ikke gjort det litt vanskelig å bruke kompass, dersom vi gikk rundt og var magnetiske?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker ikke på nerveimpulsene våre nå? Det er jo elektriske strømmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavfrekvente magnetiske felt skaper svake elektriske strømmer i alle ledende kretser. Så da er det vel i mennesker og da, som nerveimpulsene våre.

Eller noe sånt..

Endret av Sinner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer vi å bruke kompass da?

Hva baserer du påstanden din om menneskelig magnetfelt på? Forskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan klarer vi å bruke kompass da?

Hva baserer du påstanden din om menneskelig magnetfelt på? Forskning?

Det vet jeg ikke, og hvorfor vi har magnetfelt vet jeg heller ikke, men sånn er nå en gang naturen. Dette var ikke en tråd hvorvidt mennesker eller annet har magnetfelt, men et spørsmål om noen har en link/artikkel rundt vårt magnetfelt og hva evt. MR screening kan gjøre med det. Er det noe utover dette du lurer på så er det bare å google. TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det første jeg tenkte også.

Mennesker har da ikke noe magnetfelt?

All elektrisk strøm skaper magnetfelt. Så i og med nervesystemet og muskulaturen, som lager elektriske utladninger, så har vi et målbart magnetfelt. Det er mange rovdyr som er i stand til å sanse elektromagnetiske felter. Haier, skater og et par sorter åler, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvor skulle det komme fra, da? Og ville det ikke gjort det litt vanskelig å bruke kompass, dersom vi gikk rundt og var magnetiske?

JEG er magnetisk. Det har visst noe med tiltrekning å gjøre. Men det er verre å imponere en kompassnål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke en tråd hvorvidt mennesker eller annet har magnetfelt, men et spørsmål om noen har en link/artikkel rundt vårt magnetfelt og hva evt. MR screening kan gjøre med det.

Hvis det ikke bekymrer deg at forutsetningen for spørsmålet kan være helt feil bør du heller spørre i overtro-forumet.

Anonym poster: e293deeef0571309ea6308a5f0f7478f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første, MR er ikke røntgen. Røntgen er menneskeskapt ioniserende stråling, mens MR er magnetisk ressonans av hydrogenatom. Egentlig heter det NMR (nuclear magnetisk ressonans) men siden nuclear høres farlig ut utelater man oftes dette. Helt sant :)

Mennesket er ikke magnetisk, men atomene i kroppen vår påvirkes av magnetisme. Kroppen består som kjent av store mengder vann, og vannmolekylet er bygd opp av to hydrogenatomer. Når man blir undersøkt i en MR ligger pasienten i en kraftig elektromagnet, en såkalt superleder kjølt av helium, som skaper magnetfelt opp til 3 Tesla.

Dette magnetfeltet er så sterkt at det virker inn på hydrogenatomer i kroppen, og polariserer dem. Det vil si at "nordpolen" på atomet står parallelt med lengderetningen i MR-maskinen. Dette heter Lamourfrekvens, og egentlig er det bare 1 av 1.000.000 atomer som påvirkes, men dette er tilstrekkelig siden kroppen består av så ufattelig mange og små "byggedeler", altså atomer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...