Gå til innhold

Hjelp til å poppe popcorn i kjelen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er for dyrt med ferdigpoppet popcorn i pose, og det på kinoen er ALTFOR salt, herregud så salt det er. Så i kveld når jeg skal se film, skal jeg poppe mitt eget popcorn, og har kjøpt pose med corn.

Men hvordan gjør jeg det egentlig? Jeg har en Tefal stekepanne, det er nesten så jeg faller for fristelsen å steke det i den, og bare legge over noe som lokk, men det popper kanskje ikke så bra uten smørning eller?

Jeg har ikke smør, bare solsikkeolje, går det bra?

Kom med dine beste tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da kjempeenkelt!

Jeg putter olje i kjelen (gjerne tykkbunnet kjele eller jerngryte for jevn temperatur) til det dekker bunnen, så fyller jeg på med popcorni passe mengde. Setter på lokk og setter det på plate på full guff. Lar det stå til det er ferdigpoppet, slik som i mikro. Tar av platen, heller over i serveringsbolle og salter etter smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

jeg slenger det bare oppi gryta og setter på lokk. Det popper lenge før det brenner på. Bare pass på å ikke ta for mye mais, syns du det ser passe ut så ta mindre. Jeg endte opp med tre BÆREPOSER med popcorn første gangen jeg poppet :fnise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å riste litt på kjelen for at de kornene som ligger på toppen faller ned, og at de poppede kornene i bunn ikke brenner seg.

Kos deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jæææævla dyrt for poppa popønn, koster vel 7,90 på kiwi for en diger påsa. :popcorn: :popcorn:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest _Blomsten_

Ha litt olje I bunnen av en kjele. Hell i maiskorn til bunnen er nesten dekket. Husk lokk. Sett plata på høy temperatur og rist litt på kjelen av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nam nam :)

Da jeg var liten så tok vi en stor jerngryte med ut på tønnegrillen og poppa popcorn på kvelden etter å ha spist grillmat , aah :) Minner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 1-2 dl popcorn og litt smør/olje i en ganske stor kjele med lokk. Setter varmen på fullt, og når det begynner å poppe skrur jeg varmen litt ned. Jeg pleier å riste ganske mye på kjelen underveis for å være sikker på at det ikke blir svidd. Når det slutter å poppe er det ferdig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan variere etter hva slags gryte, olje/margarin, popcorn og komfyr man har. Hvis jeg popper på høy varme, så blir de brent. Det beste for meg er å ha full varme til det begynner å poppe, og så skru ned en del. Hvis man blander olje med meierismør, så smaker de bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å ha i olje, vente til den blir god og varm og så helle i popkorn til de dekker bunnen. Setter på lokket og venter til det går tre-fire sekunder mellom poppene. Rister på kjelen med lokket på og tar den av platen.

Grillkrydder er faktisk ganske godt på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Maiskorn i ett tynt lag så det dekker bunnen av gryta

-mål gjerne først før du begynner

-nok olje til å dekke bunnen pluss en spiseskje ekstra

-la olja varme seg opp til den får "bølger"

-ha maisen oppi og ha på lokk.

Jeg pleier å riste litt i gryta gjennom hele poppingen, og det er ferdig poppet når lokket løfter seg litt.

Bare pass på å bruke en olje som tåler høye temperaturer. Jeg foretrekker rapsolje selv.

Olivenolje egner seg for eksempel IKKE til popcorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg prøvde meg på dette tidligere i kveld, men fikk det ikke til jeg!

Kornene ble brent og de få som ble poppet var harde og fæle. Og jeg som trodde jeg var så flink på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg slenger det bare oppi gryta og setter på lokk. Det popper lenge før det brenner på. Bare pass på å ikke ta for mye mais, syns du det ser passe ut så ta mindre. Jeg endte opp med tre BÆREPOSER med popcorn første gangen jeg poppet :fnise:

Beste jeg har lest ever! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, jeg prøvde meg på dette tidligere i kveld, men fikk det ikke til jeg!

Kornene ble brent og de få som ble poppet var harde og fæle. Og jeg som trodde jeg var så flink på kjøkkenet.

Brukte du nok olje? Og olje som tåler høy temperatur? Ristet du i kjelen for å unngå at kornene satte seg fast?

(Det går forøvrig også an å poppe i smør, selv om det ofte blir litt mer grisete.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Jeg synes det er for dyrt med ferdigpoppet popcorn i pose, og det på kinoen er ALTFOR salt, herregud så salt det er. Så i kveld når jeg skal se film, skal jeg poppe mitt eget popcorn, og har kjøpt pose med corn.

Men hvordan gjør jeg det egentlig? Jeg har en Tefal stekepanne, det er nesten så jeg faller for fristelsen å steke det i den, og bare legge over noe som lokk, men det popper kanskje ikke så bra uten smørning eller?

Jeg har ikke smør, bare solsikkeolje, går det bra?

Kom med dine beste tips!

Jeg vil ikke anbefale deg å ta stekepanne, for den er det ikke nok plass i. Bruk en høy gryte med tykk bunn, ta i solsikke oljen din og popp ivei.

Jeg rister gryta omtrent hele tiden, og poppingen går raskt.

Da venter jeg altså til oljen er varm før jeg heller i maiskorn så bunnen er dekt og smekker på lokket før det begynner å poppe.

Ta på salt etterpå.

Noen liker dem med honning og sukker også.Da uten salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde i så mye olje at det dekket kornene og litt smør i tillegg. Mulig jeg ikke ristet nok på gryta, skal man stå og riste på den hele tiden? Synes også det tok himla lang tid før det ble noe action oppi der, kornene ble jo mørkebrune før de begynte å poppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i så mye olje at det dekket kornene og litt smør i tillegg. Mulig jeg ikke ristet nok på gryta, skal man stå og riste på den hele tiden? Synes også det tok himla lang tid før det ble noe action oppi der, kornene ble jo mørkebrune før de begynte å poppe.

Høres ut som du tok alt for mye olje. Og at gryta ikke var optimal.

Forsøk en annen gryte, som akkurat dekker kokeplata under (jevn varme på kornene). Sett varmen på maks, ta nok olje/smør til det akkurat dekker bunnen, deretter passe mengde korn. I det du hører første poppet skrur du ned gryta noen hakk, opp igjen dersom poppingen avtar mye. Når gryta nærmer seg halvfull rister du godt en gang, og gjentar ristingen 3-4 ganger til før det er ferdig poppet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest notetur nomen

Hadde i så mye olje at det dekket kornene og litt smør i tillegg. Mulig jeg ikke ristet nok på gryta, skal man stå og riste på den hele tiden? Synes også det tok himla lang tid før det ble noe action oppi der, kornene ble jo mørkebrune før de begynte å poppe.

Oj, men da ble kornene kokt i olje, i stedenfor poppet.

Du skal ta så mye olje at du kunne stekt hakket løk i det, det er passe.

Etterpå varmer du den opp, tar i korn så du ikke ser bunnen og smekker på lokket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...