Gå til innhold

Barn og alkohol

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke barn tar skade av et glass vin/øl. Men det bør stoppe der, på to glass er forelderen forandret. Samme hva du selv måtte mene.

Og bare så det er sagt, mine foreldre er 100% avholds mennesker, jeg har aldri sett de røre alkohol. Og jeg har et sunt forhold til alkohol, alle mine søsken drikker som normalt.

Så det dummeste jeg hører er at man må lære av foreldrene hvordan man skal drikke, de som sier at vi "må" drikke så barna lærer hvordan(eller annen dum forklaring) er de som burde se seg selv i speilet en gang til.

Det beste er sunt vett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det virkelig slik? Jeg er den eneste avholdspersonen jeg kjenner og har tilsvarende holdninger til religion som avataren min. Forøvrig politisk er jeg svært liberal. Det går nemlig fint å tenke at man klarer seg best uten noe, uten å ønnske å forby det eller kaste forbannelser over det samtidig.

Jeg har den erfaringen, ja. Men heller ikke jeg kjenner nok avholdsfolk til å utgjøre et representativt utvalg for hele nasjonen.

Den siste setningen din skulle jeg ønske det var flere som sto for. Ikke bare blant avholdsfolk.

Skrevet

Nå har jeg ikke lappen, og heller ikke mannen, og kan dermed ikke kjøre, så det argumentet faller bort for vår del.

Jeg kan fint ta meg en øl eller to i parken, eller til en middag, men ikke mer enn det, fordi jeg da merker det på kroppen.

Mannen min, derimot, kan ta seg en liten øl på 0,33, og ikke mer, for da blir han beruset.

Vårt barn er 1,5år.

Jeg føler meg ikke bekvem med å bli beruset foran ungen, og jeg vil nok fortsette som dette frem til hun er i tenårene eller lignende. Jeg så mamman min full for første gang da jeg var 15år, og holdt på å le meg ihjel. Hun var derimot flau, og veldig fnisete..;) Men frem til dette, kunne jeg fint se at hun tok en øl til maten eller lignende.

( Vokste også opp med en alkoholisert farsfigur, så jeg har sett hva overbruk kan gjøre, daglig..og det er ikke noe jeg ville utsette mine barn for. Veldig glad mannen min nesten aldri drikker. )

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke barn tar skade av et glass vin/øl. Men det bør stoppe der, på to glass er forelderen forandret. Samme hva du selv måtte mene.

Njah, det spørs jo om de to glassene er på f.eks fire timer, eller på èn time.

• Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg har vokst opp med en mor som tar seg et glass vin til maten, en far som nyter en øl på kvelden, de drikker øl og akevitt i jula og tar seg av og til en konjakk til kaffen.

Har aldri reagert negativt på dette og har sett på det som veldig normalt. Nei, man må ikke ha alkohol for å kose seg, men hvorfor skal man ikke kunne det?

Å ha fyllekalas med barn til stede er selvsagt ikke i orden.

• Liker 1
Skrevet

Foreldre som blir fulle foran ungene dems !Nei fysj! :snurt: Jeg blir kvalm av sånne folk ! og at faktisk er noen som synes det er greit er bare enda mer kvalm.

Her har vi et godt eksempel på noen som tror alkohol er ensbetydende med fyll.

Jeg tipper alkohol var tabu i oppveksten din. Eventuelt andre enden av skalaen, forsåvidt.

Gjest Søgni
Skrevet

Jeg tipper alkohol var tabu i oppveksten din. Eventuelt andre enden av skalaen, forsåvidt.

Og det er jo dette som er synet på de som bare vil diskutere barn og alkohol, blant en del. Det er alt eller ingenting, virker det som. Man trenger verken å være avholds, konservativ eller utsatt for alkoholiserte foreldre for å synes dette er en debatt som er verdt å ta.

Tror du forresten at det er like lett å dele negative opplevelser med alkohol i barndommen, som det er å skrive "jeg så foreldrene drikke og har aldri tatt skade av det"? Det tror ikke jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sett foreldrene mine fulle når jeg var liten og tok faktisk skade av det. Jeg synes ikke man skal være brisen foren et lite barn! sånne folk er stygge og kvalme :snurt:

• Liker 1
Skrevet

Tror du forresten at det er like lett å dele negative opplevelser med alkohol i barndommen, som det er å skrive "jeg så foreldrene drikke og har aldri tatt skade av det"? Det tror ikke jeg.

"Jeg så mamma og pappa kose seg med en flaske vin, de hadde det så hyggelig at jeg fikk varige men" mener du?

Skrevet (endret)

Jeg har sett foreldrene mine fulle når jeg var liten og tok faktisk skade av det. Jeg synes ikke man skal være brisen foren et lite barn! sånne folk er stygge og kvalme :snurt:

Selvfølgelig skal man ikke være brisen eller full foran barn. Men det betyr ikke at man kan drikke en øl foran barna sine en gang i blandt. Tror ikke det er noen her som mener at det er greit å bli drita full foran barn

Endret av Naive
  • Liker 1
Gjest Søgni
Skrevet

"Jeg så mamma og pappa kose seg med en flaske vin, de hadde det så hyggelig at jeg fikk varige men" mener du?

Tror du det handler om å enten ligge sørpe full i en grøft mens barna blir overlatt til seg selv over natta, eller å kose seg med et glass vin? Det finnes en del mellom disse ytterpunktene.

• Liker 1
Skrevet

Eg er einig med Yellow Taxi her. Eg er og fråhaldsmenneske. Utan å vera kristenmoralsk eller noko som helst sånt. Trur nok ikkje ungane mine kjem til å ta skade av at mora deira aldri drikk alkohol, gitt. Eg trur ikkje det er farleg at foreldre, eller andre vaksne, tek eit glas vin eller ein øl saman med ungane. Men eg trur ikkje av den grunn at det er noko naudsynt, som ein må gjera, for at ungane skal få eit normalt forhold til alkohol!

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Eg er einig med Yellow Taxi her. Eg er og fråhaldsmenneske. Utan å vera kristenmoralsk eller noko som helst sånt. Trur nok ikkje ungane mine kjem til å ta skade av at mora deira aldri drikk alkohol, gitt. Eg trur ikkje det er farleg at foreldre, eller andre vaksne, tek eit glas vin eller ein øl saman med ungane. Men eg trur ikkje av den grunn at det er noko naudsynt, som ein må gjera, for at ungane skal få eit normalt forhold til alkohol!

Veldig enig i dette.

Gjest kittycat
Skrevet

Er så glad mamma og pappa aldri drakk da jeg var til stede. Alkahol ble uheldigvis en støtte for meg da jeg var 15-åring, men tror at om de hadde drukket med meg til stede kunne det vært enda tidligere.

Om jeg ikke tenker på meg selv ville jeg ikke sett noe problem med litt drikke med barn, men det handler ikke om å være klar i hodet så lenge man ikke er full. Det handler om det signalet man ubevisst sender ut som gjør alkahol ufarlig..

Skrevet (endret)

Men eg trur ikkje av den grunn at det er noko naudsynt, som ein må gjera, for at ungane skal få eit normalt forhold til alkohol!

Enig. Det er vel heller ingen som har påstått det. Det er tabu-gjøringen som er skadelig. Uansett om man drikker selv eller ei.

Men likevel vil jeg tro at barn av avholdsforeldre har en noget større risk for å gå på smeller når de blir drikkeklare. Kommer selvsagt helt an på foreldrene. Og om de er liberal-avholds eller jesus-avholds.

Endret av kråkefjas
Skrevet

Tror du det handler om å enten ligge sørpe full i en grøft mens barna blir overlatt til seg selv over natta, eller å kose seg med et glass vin? Det finnes en del mellom disse ytterpunktene.

Det er jo hele poenget. Så lenge man ikke drikker seg til negative opplevelser så er det helt ok.

Skrevet (endret)

Men eg trur ikkje av den grunn at det er noko naudsynt, som ein må gjera, for at ungane skal få eit normalt forhold til alkohol!

Det tror jeg nok de aller fleste er enig i! Er ikke slik at man drikke alkohol foran barn for at de skal få et normalt forhold til alkohol, men jeg tror heller ikke at det er skadelig hvis det drikkes en øl. Det viktigste er at man snakker med barna sine om virkningene av alkohol og hvorfor man ikke skal drikke for mye av det.

Endret av Naive
  • Liker 1
Skrevet

Er så glad mamma og pappa aldri drakk da jeg var til stede. Alkahol ble uheldigvis en støtte for meg da jeg var 15-åring, men tror at om de hadde drukket med meg til stede kunne det vært enda tidligere.

Om jeg ikke tenker på meg selv ville jeg ikke sett noe problem med litt drikke med barn, men det handler ikke om å være klar i hodet så lenge man ikke er full. Det handler om det signalet man ubevisst sender ut som gjør alkahol ufarlig..

Eventuelt at du hadde sett gleden foreldrene dine hadde av det, og aldri misbrukt det som du gjorde.

• Liker 1
Gjest Søgni
Skrevet

Det er jo hele poenget. Så lenge man ikke drikker seg til negative opplevelser så er det helt ok.

Det jeg derimot prøver å poengtere, er at det kan være et skjevt forhold mellom foreldre og barns oppfatning om hva som er merkbar og ikke merkbar alkoholbruk, eller hva som er ok. At en del ikke har negative opplevelser fra barndommen knyttet til bruk av alkohol, betyr ikke at andre ikke har det.

Og jeg er helt enig i at man ikke skal være "hysterisk".

• Liker 1
Skrevet

Enig. Det er vel heller ingen som har påstått det. Det er tabu-gjøringen som er skadelig. Uansett om man drikker selv eller ei.

Men likevel vil jeg tro at barn av avholdsforeldre har en noget større risk for å gå på smeller når de blir drikkeklare. Kommer selvsagt helt an på foreldrene. Og om de er liberal-avholds eller jesus-avholds.

Det trur eg ikkje. Det er vel heller sånn at ungar av foreldre som drikk mykje, drikk mykje sjølv. Ein adopterar ofte same drikkekultur som foreldra. No er eg som sagt ikkje "jesus-avholds" som du så flott kallar det, men pga mellom anna helsa mi. Ikkje synest eg det er godt heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...