Gjest WendyClear Skrevet 1. juni 2012 #21 Skrevet 1. juni 2012 Men hvor går grensa for full? Barn har en annen målestokk her enn voksne..
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #22 Skrevet 1. juni 2012 Utvilsomt, men du mener det ville gitt sunne holdninger altså? Det er et syn jeg kan respektere, det bare irriterer meg når folk ikke forstår implikasjonene av påstandene sine. Enten så gir det å se foreldrene bruke et rusmiddel under kontrollerte forhold sunne holdninger, eller så gjør det ikke det. Rus er ikke rus. Det finnes rus man vanskelig kan ha et sunt forhold til. Alkohol er viktigere å ha et sunt forhold til, da man eksponeres for det i langt større grad. Hele livet.
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #23 Skrevet 1. juni 2012 Men diskusjonen handler ikke om juss, den handlet om å utvikle et sunt forhold til et rusmiddel. Om det å se foreldrene innta små kontrollerte mengder av et rusmiddel fremmer gode holdninger eller ikke... Om rusmiddelet er lovlig eller ikke har ingenting med det å gjøre, lover er konstruert og kan endres. Jeg ser poenget ditt, men jeg synes du drar den for langt. Alkohol er blitt en del av kulturen vår, om den er bra eller dårlig kan jo selvfølgelig diskuteres. Det er blitt vanlig å drikke vin til maten og liknende. Det er også skremmende vanlig at unge tenåringer eksperimenterer med alkohol i tidlig alder. Det å gjøre alkohol til en tabu i hjemmet tror jeg er enda verre enn å ta seg ett glass vin en lørdagskveld. Hvis man ikke snakker åpent med barna om hvordan alkohol fungerer og hva som er ett sunt forbruk og hva som ikke er det, vil barnet bli enda mer nysgjerrig på dette når det senere kommer opp i situasjoner hvor alkohol er i bildet. MEN jeg synes ikke noe om at foreldre MÅ ha alkohol i alle sammenhenger selv om de drikker med måte. Derimot mener jeg at det ikke er sunt å være hysterisk når det kommer til total avholdenhet i forhold til barn. Dette går selvfølgelig begge veier. 2
Gjest Søgni Skrevet 1. juni 2012 #24 Skrevet 1. juni 2012 De lærer at det kan nytes og brukes på en sunn måte. Og at alt ikke handler om misbruk og rennesteinen. Nå er akkurat heroin et ganske dårlig eksempel, da det er ganske vanskelig å få et fornuftig forhold til. Ok, greit nok. Men hvor går grensen for hva som er en "sunn måte"? For meg er det veldig uklart hva folk legger i det, og jeg tror det er subjektivt. Men hvis nå foreldres bruk av rusmidler kan fremme barns holdninger positivt, så kan det etter samme logikk fremme barns holdninger negativt også, eller? Og jeg tror av og til grensen mellom hva som er "brisen" i en voksens øyne og hva som er "brisen" til den grad et barn merker det er forskjellig. Og hvis dette da er med på å avgjøre hvilken måte holdningene dannes hos barnet, så er det kanskje litt vanskelig å si hvilken vei det slår ut..?
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #25 Skrevet 1. juni 2012 Og ikke spør meg hvorfor jeg mener som jeg gjør - for min forklaring på det, kommer du aldri til å forstå allikevel. prøv
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #26 Skrevet 1. juni 2012 Jeg ser poenget ditt, men jeg synes du drar den for langt. Alkohol er blitt en del av kulturen vår, om den er bra eller dårlig kan jo selvfølgelig diskuteres. Det er blitt vanlig å drikke vin til maten og liknende. Det er også skremmende vanlig at unge tenåringer eksperimenterer med alkohol i tidlig alder. Det å gjøre alkohol til en tabu i hjemmet tror jeg er enda verre enn å ta seg ett glass vin en lørdagskveld. Hvis man ikke snakker åpent med barna om hvordan alkohol fungerer og hva som er ett sunt forbruk og hva som ikke er det, vil barnet bli enda mer nysgjerrig på dette når det senere kommer opp i situasjoner hvor alkohol er i bildet. MEN jeg synes ikke noe om at foreldre MÅ ha alkohol i alle sammenhenger selv om de drikker med måte. Derimot mener jeg at det ikke er sunt å være hysterisk når det kommer til total avholdenhet i forhold til barn. Dette går selvfølgelig begge veier. Men det å ha foreldre som er fullstendig avholds er da ikke synonymt med å ha et tabu forhold til akohol i hjemmet? Jeg prøver ikke å frånte noe ekstremt syn der jeg mener at om ungen ser noen drikke alkohol så er det krise, jeg bare syns det er et like ekstremt syn og påstå at barn utvikler et sunnere forhold til alkohol av å se foreldrene innta det i moderasjon. Nå skal jeg trekke en annen paralell, som jeg sikkert får kjeft for: Sex er ekstremt vanlig i vår kultur. Tenåringer eksperimenterer i tidlig alder etc. Det er ingen tvil om at det å snakke om sex med barna er viktig. Jeg er også så liberal at om barn ser sex så tror jeg ikke de blir skadet av den grunn. Men jeg syns det er et helt håreisende argument om noen skal si at barn får et sunnere forhold til sex hvis de ser mor og far ha moderat, kontrollert sex med beskyttelse!! 2
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #27 Skrevet 1. juni 2012 Ok, greit nok. Men hvor går grensen for hva som er en "sunn måte"? For meg er det veldig uklart hva folk legger i det, og jeg tror det er subjektivt. Men hvis nå foreldres bruk av rusmidler kan fremme barns holdninger positivt, så kan det etter samme logikk fremme barns holdninger negativt også, eller? Og jeg tror av og til grensen mellom hva som er "brisen" i en voksens øyne og hva som er "brisen" til den grad et barn merker det er forskjellig. Og hvis dette da er med på å avgjøre hvilken måte holdningene dannes hos barnet, så er det kanskje litt vanskelig å si hvilken vei det slår ut..? Du trekker frem noen viktige poenger her. Hvordan vet vi når vi er brisne? Barn kan plukke opp slike signaler raskere enn oss voksne. Poenget mitt er at jeg tok aldri skade av at pappa tok seg en øl til fotballkampen eller at mamma drakk et glass rødvin til maten. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle eller brisne, men har lært at alkohol er noe som skal nytes med måte. Det jeg vil få frem her er at det aldri er hensiktsmessig å være hysterisk når det kommer til alkohol foran barn. Men når alt kommer til alt er det helt klart bedre at foreldre aldri drikker foran barnet, enn at de drikker seg fulle/brisne foran dem. 1
Tabris Skrevet 1. juni 2012 #28 Skrevet 1. juni 2012 Yellow Taxi: Et annet eksempel: Barn har større sjanse for å utvikle et sunt forhold til mat om foreldrene spiser sunt og variert, og spiser snop og søtsaker i moderasjon. Å gjøre søtsaker til tabu, eventuelt å fråtse i det daglig, er begge deler dårlige forbilder for barn.
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #29 Skrevet 1. juni 2012 Men det å ha foreldre som er fullstendig avholds er da ikke synonymt med å ha et tabu forhold til akohol i hjemmet? Ikke automatisk, men avholdsfolk flest er som regel veldig dømmende og så kristenmoralske at det blir tabu uansett.
Gjest TS Skrevet 1. juni 2012 #30 Skrevet 1. juni 2012 ts her.... ser diskusjonen har tatt helt av..... og mange mener det er ok å "kose seg" med alkohol sammen med barn. Men hvor små da? Og hvor mange glass? Jeg må innrømme at jeg vil ikke at svigerforeldrene mine som er dårlige til bens fra før av, skal bære min baby på 8 mnd når de har drukket mer enn et glass. Og de kan fint ha rukket både 2 og 3 glass på en en sommerdag etter klokka 12 på få timer. Der drikkes det jevnt utover dagen som "Kos". Jeg synes ikke dette er spesielt kos og synes det er ubehagelig. Når man har baby syns jeg det er greit å være edru, man vet aldri når noe kan skje og kan være geit å være kjørbar. At en av oss kanskje tar en øl er jo ok, men en bør alltid kunne kjøre. Når de blir litt større tenker jeg også at de kan ha godt av å se at man kan ta en øl/et glass vin uten at man må drikke seg full, men jeg mener det holder med det. Mange drikker mye større mengder, og blir sågar brisen, under dekket at de bare skal "kose seg" og sier barna har godt av å se at man kan ha et sunt forhold til alkohol. Men hva er et sunt forhold? Jeg synes ikke det er et sunt forhold å drikke seg brisen foran barna, eller at man MÅ ha alkohol for å hygge seg. Det må da være mulig å ha søndagsmiddager uten at det MÅ være med alkohol? MÅ man ha alkohol for å hygge seg mener jeg man kanskje har et problem.....?
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #31 Skrevet 1. juni 2012 Yellow Taxi: Et annet eksempel: Barn har større sjanse for å utvikle et sunt forhold til mat om foreldrene spiser sunt og variert, og spiser snop og søtsaker i moderasjon. Å gjøre søtsaker til tabu, eventuelt å fråtse i det daglig, er begge deler dårlige forbilder for barn. Jeg er helt enig i at det er et tilsvarende eksempel, men jeg er ikke enig konklusjonen der heller. Altså tror jeg ikke at det å se mor og far spise litt søtsaker er bedre for å fremme sunt kosthold, enn å se at de klarer seg fint helt uten. Nok en gang spesifiserer jeg at avhold ikke er det samme som å gjøre det til tabu. Ingenting bør være tabu
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #32 Skrevet 1. juni 2012 Men det å ha foreldre som er fullstendig avholds er da ikke synonymt med å ha et tabu forhold til akohol i hjemmet? Jeg prøver ikke å frånte noe ekstremt syn der jeg mener at om ungen ser noen drikke alkohol så er det krise, jeg bare syns det er et like ekstremt syn og påstå at barn utvikler et sunnere forhold til alkohol av å se foreldrene innta det i moderasjon. Nå skal jeg trekke en annen paralell, som jeg sikkert får kjeft for: Sex er ekstremt vanlig i vår kultur. Tenåringer eksperimenterer i tidlig alder etc. Det er ingen tvil om at det å snakke om sex med barna er viktig. Jeg er også så liberal at om barn ser sex så tror jeg ikke de blir skadet av den grunn. Men jeg syns det er et helt håreisende argument om noen skal si at barn får et sunnere forhold til sex hvis de ser mor og far ha moderat, kontrollert sex med beskyttelse!! Så innlegget ditt etter at jeg svare på det andre. Eksemplet var da fint det, det fikk i hvertfall frem poenget ditt Jeg er forsåvidt enig i det, og som du ser jeg har svart i mitt forrige innlegg så er poenget mitt at hysteri er aldri bra. Etter min mening SKADER det i hvertfall ikke barna å se foreldrene drikke en øl. Som du sier så kan man jo også hjelpe barna med å utvikle en fornuftig holdning til alkohol ved å prate om det, man må jo ikke drikke foran barna sine for å statuere et eksempel. 1
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #33 Skrevet 1. juni 2012 Ok, greit nok. Men hvor går grensen for hva som er en "sunn måte"? For meg er det veldig uklart hva folk legger i det, og jeg tror det er subjektivt. Men hvis nå foreldres bruk av rusmidler kan fremme barns holdninger positivt, så kan det etter samme logikk fremme barns holdninger negativt også, eller? Og jeg tror av og til grensen mellom hva som er "brisen" i en voksens øyne og hva som er "brisen" til den grad et barn merker det er forskjellig. Og hvis dette da er med på å avgjøre hvilken måte holdningene dannes hos barnet, så er det kanskje litt vanskelig å si hvilken vei det slår ut..? Barneoppdragelse er også subjektivt. Så det er nå så. Og jeg ser heller ikke hvorfor det er så viktig når man er brisen. Så lenge man ikke mister kontrollen og er istand til å ta vare på barnet så gjør det ikke noe om man er brisen. Kanskje ikke hver dag, men en gang i blant har aldri skadet noen.
LukaFrost Skrevet 1. juni 2012 #34 Skrevet 1. juni 2012 Kjær vene! Å nyte alkohol er da ikke ensbetydende med flatfyll.
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #35 Skrevet 1. juni 2012 Nå skal jeg trekke en annen paralell, som jeg sikkert får kjeft for: Sex er ekstremt vanlig i vår kultur. Tenåringer eksperimenterer i tidlig alder etc. Det er ingen tvil om at det å snakke om sex med barna er viktig. Jeg er også så liberal at om barn ser sex så tror jeg ikke de blir skadet av den grunn. Men jeg syns det er et helt håreisende argument om noen skal si at barn får et sunnere forhold til sex hvis de ser mor og far ha moderat, kontrollert sex med beskyttelse!! Dersom du vil at barna skal få et sunt forhold til å ha sex foran sine egne foreldre så er det vel ikke så dumt. Spørsmålet er om du ønsker det.
Gjest Søgni Skrevet 1. juni 2012 #36 Skrevet 1. juni 2012 Du trekker frem noen viktige poenger her. Hvordan vet vi når vi er brisne? Barn kan plukke opp slike signaler raskere enn oss voksne. Poenget mitt er at jeg tok aldri skade av at pappa tok seg en øl til fotballkampen eller at mamma drakk et glass rødvin til maten. Jeg har aldri sett mine foreldre fulle eller brisne, men har lært at alkohol er noe som skal nytes med måte. Det jeg vil få frem her er at det aldri er hensiktsmessig å være hysterisk når det kommer til alkohol foran barn. Men når alt kommer til alt er det helt klart bedre at foreldre aldri drikker foran barnet, enn at de drikker seg fulle/brisne foran dem. Jeg må understreke at jeg ikke mener at barn tar skade av å se foreldrene ta seg et glass vin eller en øl, for det er jeg ganske sikker på at ikke er skadelig. Så et hysteri støtter ikke jeg heller. Men det som forbauser meg med en del debattanter i slike debatter, er at de mener det er sunt for barn å se voksne nyte alkohol, mens de ikke er like interesserte i å diskutere den andre siden av sitt eget argument, nemlig at da kan det være usunt å bevitne alkoholbruk også. Da blir det plutselig hysteri. (Nå sikter jeg ikke til deg). Det er liksom ubegripelig for en del at barn kan påvirkes negativt av å se voksne drikke, mens de hevder hardnakket at det er positivt, så lenge det er en "sunn måte".
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #37 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Ikke automatisk, men avholdsfolk flest er som regel veldig dømmende og så kristenmoralske at det blir tabu uansett. Er det virkelig slik? Jeg er den eneste avholdspersonen jeg kjenner og har tilsvarende holdninger til religion som avataren min. Forøvrig politisk er jeg svært liberal. Det går nemlig fint å tenke at man klarer seg best uten noe, uten å ønnske å forby det eller kaste forbannelser over det samtidig. Dersom du vil at barna skal få et sunt forhold til å ha sex foran sine egne foreldre så er det vel ikke så dumt. Spørsmålet er om du ønsker det. Hahaha touche Så innlegget ditt etter at jeg svare på det andre. Eksemplet var da fint det, det fikk i hvertfall frem poenget ditt Jeg er forsåvidt enig i det, og som du ser jeg har svart i mitt forrige innlegg så er poenget mitt at hysteri er aldri bra. Etter min mening SKADER det i hvertfall ikke barna å se foreldrene drikke en øl. Som du sier så kan man jo også hjelpe barna med å utvikle en fornuftig holdning til alkohol ved å prate om det, man må jo ikke drikke foran barna sine for å statuere et eksempel. Ja, men da er vi enige da! Pluss fra meg. Endret 1. juni 2012 av Yellow Taxi 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #38 Skrevet 1. juni 2012 Foreldre som blir fulle foran ungene dems !Nei fysj! Jeg blir kvalm av sånne folk ! og at faktisk er noen som synes det er greit er bare enda mer kvalm.
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #39 Skrevet 1. juni 2012 Jeg må understreke at jeg ikke mener at barn tar skade av å se foreldrene ta seg et glass vin eller en øl, for det er jeg ganske sikker på at ikke er skadelig. Så et hysteri støtter ikke jeg heller. Men det som forbauser meg med en del debattanter i slike debatter, er at de mener det er sunt for barn å se voksne nyte alkohol, mens de ikke er like interesserte i å diskutere den andre siden av sitt eget argument, nemlig at da kan det være usunt å bevitne alkoholbruk også. Da blir det plutselig hysteri. (Nå sikter jeg ikke til deg). Det er liksom ubegripelig for en del at barn kan påvirkes negativt av å se voksne drikke, mens de hevder hardnakket at det er positivt, så lenge det er en "sunn måte". Joda, og det kan helt klart være usunt den andre måten også. Det høres kanskje veldig klisje ut, men jeg tror det beste er å gjøre hva som er naturlig. Er det naturlig for foreldrene å ta seg en øl så gjør de det. Er det ikke naturlig kan de like så gjerne droppe det. Det viktigste er å snakke med barna om holdninger rundt alkohol og selvfølgelig ikke være fulle foran dem. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #40 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tror ikke barn tar skade av et glass vin/øl. Men det bør stoppe der, på to glass er forelderen forandret. Samme hva du selv måtte mene. Og bare så det er sagt, mine foreldre er 100% avholds mennesker, jeg har aldri sett de røre alkohol. Og jeg har et sunt forhold til alkohol, alle mine søsken drikker som normalt. Så det dummeste jeg hører er at man må lære av foreldrene hvordan man skal drikke, de som sier at vi "må" drikke så barna lærer hvordan(eller annen dum forklaring) er de som burde se seg selv i speilet en gang til. Det beste er sunt vett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå