Gjest Prippen? Skrevet 1. juni 2012 #1 Skrevet 1. juni 2012 Mulig jeg er litt prippen, men jeg synes ikke barn og alkohol hører sammen. Til nød et glass for kos, men ikke mer enn det. Men jeg synes det er så mange som drikker mer enn det sammen med barn. Er det ok? Klare man ikke å drikke noe annet rundt barn? 1
Tabris Skrevet 1. juni 2012 #2 Skrevet 1. juni 2012 Jeg ser ikke problemet med å ta en øl eller et glass vin sammen med barn. Det kan lære dem å få et normalt forhold til alkohol, fremfor å gjøre det om til noe "farlig" og tabu. Fylledrikking fremfor barn er selvsagt ikke riktig. 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #3 Skrevet 1. juni 2012 Det er ikke OK! Dessverre er det mange egoistiske foreldre der ute som mangler empati! dessverre 1
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #4 Skrevet 1. juni 2012 Ser ikke problemet. Dersom du banker unga dine på fylla så er det ikke alkoholen som er problemet. Det er deg. Drikk i vei. 2
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #5 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Jeg ser ikke problemet med å ta en øl eller et glass vin sammen med barn. Det kan lære dem å få et normalt forhold til alkohol, fremfor å gjøre det om til noe "farlig" og tabu. Alkohol er et rusmiddel, er det virkelig krise om barna skulle se på det som noe "farlig", og som resultat bli avholdsmennesker som voskne? (Ikke at jeg tror det er så lett å påvirke fremtidig alkoholkonsum, men allikevel) Endret 1. juni 2012 av Yellow Taxi
Ryvre Skrevet 1. juni 2012 #6 Skrevet 1. juni 2012 Ta seg et glass rødvin en kveld eller kose seg med en kald øl ser jeg ikke problemet med. Det er når foreldrene blir brisne/fulle som jeg ville reagert. Barn har godt av å lære av voksne at man kan nyte alkohol på en skikkelig måte. Jeg tror iallefall det kan forebygge en del "nå et det helg og jeg skal drikke til jeg stuper"- mentalitet 3
Gjest Søgni Skrevet 1. juni 2012 #7 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Jeg synes det er et fint prinsipp og en god tanke å ikke gjøre alkohol tabu for barn, og å viser dem at det går an å nyte alkohol uten å misbruke det eller bli full. Men samtidig tror jeg det er mye rasjonalisering av regelrett drikking (og kanskje problemer med det) under dekket "kos" som foregår rundt omkring, og det er verdt å huske at barn kan merke at man er berusa før man oppdager det selv. De kan bli utrygge av sånne endringer i atferd. Endret 1. juni 2012 av Søgni
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #8 Skrevet 1. juni 2012 Det er ikke OK! Dessverre er det mange egoistiske foreldre der ute som mangler empati! dessverre Du mener man mangler empati fordi man tar seg ett glass vin til søndagsmiddagen? Såklart skal man ikke drikke seg full foran barn, men en øl/ett glass vin ser jeg ikke problemet med. Det er noe med det å vise barn og unge at man kan nyte alkohol uten å bli full, det at man kan ha ett sunt forhold til alkohol! 2
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #9 Skrevet 1. juni 2012 Alkohol er et rusmiddel, er det virkelig krise om barna skulle se på det som noe "farlig", og som resultat bli avholdsmennesker som voskne? (Ikke at jeg tror det er så lett å påvirke fremtidig alkoholkonsum, men allikevel) Ja, jøss. Når de blir 14 drar på fest og får se alkohol for første gang så takker de sikkert nei fordi mamma pappa aldri drikker. Å se på alkohol som tabu er å be om trøbbel for ungene dine. 4
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #10 Skrevet 1. juni 2012 Det er noe med det å vise barn og unge at man kan nyte alkohol uten å bli full, det at man kan ha ett sunt forhold til alkohol! Burde voksne, som er utdannet medisinere eller farmasøyter (og har full kontroll) ta litt små doser heroin forann barna også da eller? Det er jo akkurat det samme argumentet.
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #11 Skrevet 1. juni 2012 Ja, jøss. Når de blir 14 drar på fest og får se alkohol for første gang så takker de sikkert nei fordi mamma pappa aldri drikker. Å se på alkohol som tabu er å be om trøbbel for ungene dine. Jeg skrev jo spesifikkt at jeg ikke trodde det var så lett å påvirke senere alkoholkonsum... Poenget var bare at jeg forstod ikke problemet OM dette skulle skje.
Sophia Skrevet 1. juni 2012 #12 Skrevet 1. juni 2012 Burde voksne, som er utdannet medisinere eller farmasøyter (og har full kontroll) ta litt små doser heroin forann barna også da eller? Det er jo akkurat det samme argumentet. Nei det er ikke det samme argumentet. Alkohol er lovlig og kan kjøpes i butikken. Det er ikke narkotika. 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #13 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Nei det er ikke det samme argumentet. Alkohol er lovlig og kan kjøpes i butikken. Det er ikke narkotika. Men diskusjonen handler ikke om juss, den handlet om å utvikle et sunt forhold til et rusmiddel. Nærmere bestemt om det å se foreldrene innta små kontrollerte mengder av et rusmiddel fremmer gode holdninger eller ikke... Om rusmiddelet er lovlig eller ikke har ingenting med det å gjøre, lover er konstruert og kan endres. Endret 1. juni 2012 av Yellow Taxi
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #14 Skrevet 1. juni 2012 Burde voksne, som er utdannet medisinere eller farmasøyter (og har full kontroll) ta litt små doser heroin forann barna også da eller? Det er jo akkurat det samme argumentet. Dersom de bruker det til vanlig så syns jeg ikke det er noe de skal skjule for barna. Men det blir vel litt drøyt å begynne på heroin for å gi barna sunne holdninger. 1
Gjest Søgni Skrevet 1. juni 2012 #15 Skrevet 1. juni 2012 Dersom de bruker det til vanlig så syns jeg ikke det er noe de skal skjule for barna. Men det blir vel litt drøyt å begynne på heroin for å gi barna sunne holdninger. Men nøyaktig hvordan mener du foreldres bruk av rusmidler fremmer sunne holdninger til rus for barn?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #16 Skrevet 1. juni 2012 Mange oppfører seg annerledes etter noen få glass vin. De ler høyt, lukter ekkelt og snakker mye. Dette er små forandringer som et barn legger merke til, og det er ubehagelig. Jeg snakker av erfaring da jeg er oppvokst i en familie som drikker hver gang de møtes. Barn kan heller eksperimentere med alkohol på egenhånd enn å utvikle avsky mot det. 1
Gjest Yellow Taxi Skrevet 1. juni 2012 #17 Skrevet 1. juni 2012 Dersom de bruker det til vanlig så syns jeg ikke det er noe de skal skjule for barna. Men det blir vel litt drøyt å begynne på heroin for å gi barna sunne holdninger. Utvilsomt, men du mener det ville gitt sunne holdninger altså? Det er et syn jeg kan respektere, det bare irriterer meg når folk ikke forstår implikasjonene av påstandene sine. Enten så gir det å se foreldrene bruke et rusmiddel under kontrollerte forhold sunne holdninger, eller så gjør det ikke det.
kråkefjas Skrevet 1. juni 2012 #18 Skrevet 1. juni 2012 (endret) Men nøyaktig hvordan mener du foreldres bruk av rusmidler fremmer sunne holdninger til rus for barn? De lærer at det kan nytes og brukes på en sunn måte. Og at alt ikke handler om misbruk og rennesteinen. Nå er akkurat heroin et ganske dårlig eksempel, da det er ganske vanskelig å få et fornuftig forhold til. Endret 1. juni 2012 av kråkefjas 1
Aldrisur Skrevet 1. juni 2012 #19 Skrevet 1. juni 2012 Dersom de bruker det til vanlig så syns jeg ikke det er noe de skal skjule for barna. Men det blir vel litt drøyt å begynne på heroin for å gi barna sunne holdninger. Synes jeg fjaser her inn på KG jeg Kråkefjas, men du tar jaggu meg kaka! Og ikke spør meg hvorfor jeg mener som jeg gjør - for min forklaring på det, kommer du aldri til å forstå allikevel.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2012 #20 Skrevet 1. juni 2012 Jeg tok aldri skade av at mor eller far tok seg en øl eller et glass vin. Og det tror jeg de færreste barn gjør. Jeg er derimot glad for at jeg aldri så dem full. Hadde en venninne hvor far drakk ganske mye og jeg likte ikke å være hos dem når han var full. Jeg føler at så lenge man drikker med måte, og stanser før man blir full, så tar heller ikke barn skade av det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå