Gå til innhold

Kan jeg gi to av barna mine forskudd på arv, og utelate det tredje?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har 3 barn og er nært knyttet til alle tre. ¨Nå har det seg sånn at de to yngste er i etableringsfasen, mens det eldste barnet er godt voksen. Dette eldste barnet er alene med barn og har vært det i noen år, men kjøpt bolig på en tid da det "enda gikk ann". De to yngste ønsker seg nå ut på boligmarkedet, men har ingen mulighet hvis jeg ikke trør litt til.

Jeg lurer likevel på om jeg bør gjøre dette? Jeg vet at det eldste barnet mitt aldri har hatt for mye, men likevel klart seg greit og dette er altså de to andre sin mulighet. Jeg har ikke råd til å gi alle tre....

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye tenker du å bidra med da? I mine øyne blir det feil å la være å gi til en av dem, særlig når dette barnet heller ikke lever i overflod.

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Dette må du diskutere med den av barna dine som du ikke har tenkt å gi forskudd på arv til.

Du merker fort om hun/han syns det er urettferdig, pass da også på kroppsspråket. ( det hender faktisk at man sier ja til slike ting fordi en føler en må )

Personlig så har jeg alltid ment at alle skal behandles likt i en familie, og det kan jo være smart at alle barna dine får merke hvordan det er å måtte spinke og spare litt...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at du må ha samtykke fra den eldste.

Nei, det må man ikke, med mindre man sitter i uskiftet bo og gaven står i misforhold til formuen i boet, jfr. arvel. § 19 (1).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville følt det veldig urettferdig om mine foreldre utelot meg på den måten, det vil nok føles veldig sårt. Evnt kan du lufte det til den eldste (ikke fortell de andre to) og spør hva hun synes om det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine foreldre hadde gjort noe slikt hadde jeg blitt fly forbanna. Jeg hadde nemlig også trengt litt hjelp da jeg skulle inn på boligmarkedet, selv om jeg greide meg. De to yngste får gjøre som vi som er noe eldre gjorde: Sette tæring etter næring, leie dritbillig i en periode mens vi sparte opp alt vi hadde til overs til egenkapital. Og være mindre kresen på hvor de vil kjøpe. Man skal ikke langt utenfor pressområdene før prisene er stabilt på samme nivå som for 10 år siden.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Men da vil vel de to som får nå, få dette fratrukket resten av arven når den tid kommer?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett kan du nok, men samvittigheten din burde ikke la deg gjøre det. Du har tross alt 3 barn, ikke to. Det at eldste har klart seg selv bør h*n jo ikke straffes for.

MAKAN altså.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tenker du å bidra med da? I mine øyne blir det feil å la være å gi til en av dem, særlig når dette barnet heller ikke lever i overflod.

Jeg hadde tenkt ca. 500 000 til hver da......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn og er nært knyttet til alle tre. ¨Nå har det seg sånn at de to yngste er i etableringsfasen, mens det eldste barnet er godt voksen. Dette eldste barnet er alene med barn og har vært det i noen år, men kjøpt bolig på en tid da det "enda gikk ann". De to yngste ønsker seg nå ut på boligmarkedet, men har ingen mulighet hvis jeg ikke trør litt til.

Jeg lurer likevel på om jeg bør gjøre dette? Jeg vet at det eldste barnet mitt aldri har hatt for mye, men likevel klart seg greit og dette er altså de to andre sin mulighet. Jeg har ikke råd til å gi alle tre....

Noen innspill?

Ikke gjør det, fordel heller pengene likt mellom alle tre. Dette blir veldig vondt for den som ikke får og kan skape splid mellom søsken og det vil du ikke skal skje vel?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde tenkt ca. 500 000 til hver da......

Smart du. Du kan jo også følge opp med å ikke invitere eldstebarnet på julebesøk, stryke vedkommende fra testamentet fullstendig, gi de andre barna en bil hver og en lekebil til det eldste for å gni det inn osv. Bare fantasien setter grenser.

Hvorfor er noen foreldre så innihampen stupide som å forskjellsbehandle barna sine? Det er oppskriften på splid i familien. Hvorfor VIL du dette?

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Jeg hadde tenkt ca. 500 000 til hver da......

Nei, nei , nei , nei !!!!

Fordel heller den millionen på alle tre

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt enig med alle de andre her, sett bort i fra alt det juridiske så kan du ikke gi to av barna dine en halv mill hver og ingenting til det siste. Det kommer til å bli bare tull og uvennskap! Spesielt når du ikke tilbød samme hjelpen til den eldste da hun kjøpte seg bosted.

Deler du det på tre så får likevel de to som skal ut på boligmarkedet en sum som kan fungere som en god egenandel!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt ca. 500 000 til hver da......

333 333, 33 vil hjelpe de to yngste langt på vei! Jeg regner med eldstemann også har gjeld på boligen, det er ikke gratis å ha lån, vet du. Når man i tillegg er alene med barn, vil dette komme svært godt med.

Skam deg!

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg:)

Er ikke lett å komme inn på boligmarkedet nå. og som du sier er det forskudd på arv, så da vil de to som får nå få mindre den tiden du går bort.

Du kan jo snakke med den eldste om det først som noen andre skrev og se hvordan hun/han reagerer.

Har du mulighet til å gi litt forskudd på arv til denne personen og? Kan du si at den kan få litt, men har ikke råd til å gi 500 000 til alle tre.

Jeg synes du er en snill mor som hjelper ungene inn i boligmarkedet. er så sykt vanskelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nuppdupp

Nei, nei , nei , nei !!!!Fordel heller den millionen på alle tre

333 333, 33 vil hjelpe de to yngste langt på vei! Jeg regner med eldstemann også har gjeld på boligen, det er ikke gratis å ha lån, vet du. Når man i tillegg er alene med barn, vil dette komme svært godt med. Skam deg!

Enig!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...