Gå til innhold

er vi gale?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hva tenker dere om selvskadere? syns dere jeg og andre selvskadere er gale som kutter oss selv? og så dypt at man må sy? dette er ikke noe selvskadingstråd, men bare et spørsmål på hvordan dere ser på selvskadere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kommer du til å få alle mulige slags svar på, for folk mener så mye ut fra ulikt kunnskapsnivå.

Hva definerer en gal person?

Jeg tenker at en selvskader gjør det for å få kontroll på noe vanskelig eller for å kjenne virkelige følelser. Selvskading av det slaget du nevner gjøres gjerne som avledning.

• Liker 3
Gjest SnowLeopard
Skrevet

Jeg ser ikke på dem som gale, men synes synd på dem, og håper de får hjelp med problemet som leder til selvskadingen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

jeg tenker ikke at selvskadere er gale men at de har det vondt.

det er lettere å sy et sår enn å reparere det som er vondt i hjerte og sjel.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For meg er ytre merker etter selvskading symptom på store psykiske smerter. Men samtidig tror jeg ikke man skal se bort fra at tatoveringer er mye av det samme. Gal - hva er det? Det unormale eller det psykisk syke, eller det som ikke er rett?

Gjest kittycat
Skrevet

Nei da måtte jeg nesten kalle meg selv gal, og det er jeg ikke. Eller jo, men ikke fordi jeg selvskader. Så nei, du er ikke gal. Og de som kaller deg det har ingen peiling på hva de snakker om :) det er sårende å bli dømemt av andre som ikke sliter med en gang de ser noen arr på armen f eks. Stay strong. Håper du klarer å slutte og innse at selvskading bare medfører arr :)

Gjest snoopy_93
Skrevet

Har selv vert der.

Jeg synes synd på de som velger å skade seg selv. De kan umulig ha det noe godt på innsiden i og med at de velger å påføre seg selv smerte på utsiden for å bare få ut noe av smerten de føler på innsiden. Ser ikke på de som gale.

AnonymBruker
Skrevet

tenker ikke at dere er "gale", men tenker at dere har meget alvorlige, psykiske problemer som trenger profesjonell behandling

• Liker 2
Skrevet

Tenker at dere har psykiske problemer og burde om det ikke er alt forsøkt ,oppsøke psykolog.

Få riktig behandling og om nødvendig,medisiner.

Skrevet

hva tenker dere om selvskadere? syns dere jeg og andre selvskadere er gale som kutter oss selv? og så dypt at man må sy?

Ja. Jeg syns det å skade seg selv med vilje er en slags galskap. Det er jo irrasjonelt. Med åpne øyne gjør man noe man egentlig ikke ønsker.

Gjest Gjest
Skrevet

Ikke nødvendigvis gal, bare utrolig frekk siden de går foran i køen til svært syke mennesker på legevakta bare for å bli sydd!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis gal, bare utrolig frekk siden de går foran i køen til svært syke mennesker på legevakta bare for å bli sydd!

hvis du skal tenke sånn så er nesten ALLE frekke.

De som har fått lungekreft på grunn av røyking og på grunn av det får behandling er frekke FOR de har skyld i det SELV.

de som driver med ekstremsport og har skadet seg er frekke FOR de har skyld i det SELV.

De som sklir på isen og brekker foten og derfor må ha behandling er frekke FOR de har SELV skyld i at de ikke gikk forsiktig.

De som får hjerte-og karsykdommer er frekke FOR de har SELV skyld i at de ikke trente og spiste sunt.

skjønner du hva jeg vil fram til? om man skal tenke som deg så er egentlig alle frekke.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

hvis du skal tenke sånn så er nesten ALLE frekke.

De som har fått lungekreft på grunn av røyking og på grunn av det får behandling er frekke FOR de har skyld i det SELV.

de som driver med ekstremsport og har skadet seg er frekke FOR de har skyld i det SELV.

De som sklir på isen og brekker foten og derfor må ha behandling er frekke FOR de har SELV skyld i at de ikke gikk forsiktig.

De som får hjerte-og karsykdommer er frekke FOR de har SELV skyld i at de ikke trente og spiste sunt.

skjønner du hva jeg vil fram til? om man skal tenke som deg så er egentlig alle frekke.

Jeg hverken røyker eller drikker, så jeg får ikke livstilssykdommer av den grunn. For å holde vekta sånn noenlunde holder jeg meg daglig aktiv på ALLE måter, er d isete bruker jeg spark eller brodder for å ikke falle og knekke et bein eller flere.. Da kan du spørre hvem som VIRKELIG er frekk? De ytterst få gangene jeg er på legevakt er ved UVI, halsbetennelse og akutte ting. Leddgikta mi bruker jeg fastlegen/revmatologen min til. Har du så noe mer å si om d å være frekk til meg? Da er selvskadere langt frekkere :overgitt:

Gjest Loverdose
Skrevet

:skratte: Det er nok ikke bare vi selvskadere som går foran i køen noen ganger, kjære deg. Det er det nok mange andre som gjør også. ;)

Selv tenker jeg ingenting om selvskadere. Jeg ser på det som normalt siden jeg selv er en. Men må ærlig innrømme at når jeg ser noen med store arr på armer eller ben, så må jeg smile litt for meg selv, for er godt å vite at det finnes andre mennesker som er i samme båt som meg - og som fortsatt overlever og er sterke. :) Jeg smiler ikke fordi personen nødvendigvis har det vondt med seg selv og sliter med psykiske problemer, men fordi arr etter selvskading er en betegnelse på at personen har gått gjennom sitt helvete, men fortsatt er her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg synes selvskadere er "gale".

Hvorfor?

Fordi dere velger å rasere deres eget utseende.

Sliter selv en del med psyken, og har mine stunder der selvhatet går over alle grenser. Men da tar jeg det heller ut på treninga/spisinga. For eksempel kan jeg tvinge meg selv til å spise ekstremt magert i noen dager, løper meg en kjempelang tur slik at jeg nesten kollapser, tvinger meg selv til å lese masse, osv... Da kommer det iallefall noe konstruktivt ut av selvhatet, slik at jeg ikke har enda en grunn til å hate meg selv når jeg kommer ut av den vonde perioden.

Gjest Loverdose
Skrevet

Ja jeg synes selvskadere er "gale".

Hvorfor?

Fordi dere velger å rasere deres eget utseende.

Sliter selv en del med psyken, og har mine stunder der selvhatet går over alle grenser. Men da tar jeg det heller ut på treninga/spisinga. For eksempel kan jeg tvinge meg selv til å spise ekstremt magert i noen dager, løper meg en kjempelang tur slik at jeg nesten kollapser, tvinger meg selv til å lese masse, osv... Da kommer det iallefall noe konstruktivt ut av selvhatet, slik at jeg ikke har enda en grunn til å hate meg selv når jeg kommer ut av den vonde perioden.

Vi mennesker er forskjellige og takler problemene våres på ulike måter. Noen velger å skade seg selv, andre velger å trene til dem nesten kollapser osv. Men det alt har til felles er jo å oppleve smerte...?

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror min egen definisjon av gal er at man ikke selv ser sin egen sinnslidelse. Når man er klar over det å får hjelp er man "bare" forstyrret.

Gjest Applecore
Skrevet

Jeg hverken røyker eller drikker, så jeg får ikke livstilssykdommer av den grunn. For å holde vekta sånn noenlunde holder jeg meg daglig aktiv på ALLE måter, er d isete bruker jeg spark eller brodder for å ikke falle og knekke et bein eller flere.. Da kan du spørre hvem som VIRKELIG er frekk? De ytterst få gangene jeg er på legevakt er ved UVI, halsbetennelse og akutte ting. Leddgikta mi bruker jeg fastlegen/revmatologen min til. Har du så noe mer å si om d å være frekk til meg? Da er selvskadere langt frekkere :overgitt:

Så flink du er.... :filer:

• Liker 1
Skrevet

Selvskading er en sykdom det også. Jeg tror ikke det finnes noen selvskadere som virkelig vil gjøre det! Selvskading er like avhengighetsskapende som røyk og alkohol. Folk som skader seg selv kan være like syke som en med spiseforstyrrelser.

Når man har et behov for å skjære seg i huden, så er man syk.

Det er ikke egoistisk å skjære seg selv, det er ingen som mener å skjære seg så dypt at man må på legevakta for å sy. Uhell kan skje alle, selvskadere også.

Gjest Loverdose
Skrevet

Gratulerer til deg! :ironi:

Selvskadere er faen meg langt ifra frekke. Fortell meg nøyaktig hvorfor personer som skader seg selv, er frekke. Er vi frekke fordi at vi sliter og har vår "egen måte" å takle smerten vår på? Er vi frekke fordi vi sliter psykisk? Er vi frekke fordi vi ikke har det så bra med oss selv? Er vi frekke fordi vi søker hjelp etter vi har skadet oss selv for å sy, slik at vi ikke blør ihjel eller får infeksjoner?

Makan til frekkhet, sier jeg bare. Her er det du som er frekk, ikke oss selvskadere. SKJERP DEG.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...