Gå til innhold

Hvordan få katten til å skjønne hvor den bor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har overtatt en katt fra en i nabolaget som ikke kunne ha den mer. Det er toppen 1 km i avstand fra husene våre og nå skal altså katten flytte til oss.

Katten kjenner oss, området og huset fra før, men hvordan få den til å forstå at den ikke skal dra til det andre huset mer?

Det vanlige flytterådet er å holde katten inne i en to ukers tid og det er jo greit. Men katten kjenner godt området her, så når den først får sjansen til å gå ut igjen, så er den jo lommekjent.

Jeg vil ikke at den skal "plage" tidligere eier for mye da han i utgangspunktet ønsket å avlive katten, så et "godt samarbeid" med med han er nok ikke så enkelt.

Og nå på sommeren står sikkert dører og vinduer åpne slik at det er enkelt for katten å smyge seg inn ubemerket.

Noen tips og råd til en katt som flytter innenfor samme nabolag?

(Jeg skal gå ut sammen med den når den slippes ut de første gangene, men en katt kan forsvinne over alle hauger på null komma niks, så noe garanti for at den kommer hjem til meg igjen er det jo ikke. Jeg kan også prøve å gi den litt ekstra god mat nå i starten, for alle vet jo at veien til en katts hjerte går gjennom magen.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har overtatt en katt fra en i nabolaget som ikke kunne ha den mer. Det er toppen 1 km i avstand fra husene våre og nå skal altså katten flytte til oss.

Katten kjenner oss, området og huset fra før, men hvordan få den til å forstå at den ikke skal dra til det andre huset mer?

Det vanlige flytterådet er å holde katten inne i en to ukers tid og det er jo greit. Men katten kjenner godt området her, så når den først får sjansen til å gå ut igjen, så er den jo lommekjent.

Jeg vil ikke at den skal "plage" tidligere eier for mye da han i utgangspunktet ønsket å avlive katten, så et "godt samarbeid" med med han er nok ikke så enkelt.

Og nå på sommeren står sikkert dører og vinduer åpne slik at det er enkelt for katten å smyge seg inn ubemerket.

Noen tips og råd til en katt som flytter innenfor samme nabolag?

(Jeg skal gå ut sammen med den når den slippes ut de første gangene, men en katt kan forsvinne over alle hauger på null komma niks, så noe garanti for at den kommer hjem til meg igjen er det jo ikke. Jeg kan også prøve å gi den litt ekstra god mat nå i starten, for alle vet jo at veien til en katts hjerte går gjennom magen.) :)

Jeg synes det virker som du har en god plan.

Vanligvis ville jeg anbefalt å holde katten inne oppmot 6 uker før utslipp etter flytting, men i dette tilfellet tror jeg det er viktig å se an katten. I og med at den er kjent med både dere, huset og nærområdet er vel ikke faren spesielt stor for at den skal rote seg bort. Å holde han inne en periode kan gjøre at den slår seg til ro med at ok, det er her jeg hører til. Men det kan også gjøre den enda mer oppsatt på å komme seg ut, og å bli borte en stund når den først får sjansen. Dere må nesten "lese" katten å se an behovet.

Angående å få katten til å komme hjem til riktig hus når den først får gå ut, er vel tilsyn og deillig lokkemat og lek grei framgangsmåte. Kanskje slipp katten ut med tilsyn når det er lusent vær og han er smått sulten,

så vil det kanskje virke særs attraktivt å få løpe inn til et skikkelig herremåltid? Gjør det mer attraktivt å komme hjem til hu mor enn å stikke til det gamle hjemmet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde holdt den inne lengre enn to uker og skjemt den bort til de grader. Lek masse, gi den ro og faste steder i huset så den føler seg hjemme.

I tillegg burde du få til en avtale at tidligere eier ringer så fort den dukker opp. Såpass burde han gjøre siden du tok over katten. Ihvertfall den første tiden etter du slipper den ut igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er katten ute alene for første gang.

Den var først skeptisk, men plutselig fikk den et rart blikk og forsvant.

Jeg er kjempenervøs. Håper hun snart viser seg igjen slik at jeg vet at hun skjønner hvor hun hører hjemme nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gikk rett hjem til naboen/tidligere eier. Som ble forbanna. (Hyggelig fyr, gitt..) Han truet med at katten må bli innekatt eller "flytte jævlig langt unna" for han aksepterte ikke at den kom løpende tilbake.

Så nå er jeg ganske rådvill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smakløs fyr! Hva med å gå med den litt i bånd i motsatt retning før du slipper den ut alene igjen, så får den muligheten til å få seg et nytt område?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gikk rett hjem til naboen/tidligere eier. Som ble forbanna. (Hyggelig fyr, gitt..) Han truet med at katten må bli innekatt eller "flytte jævlig langt unna" for han aksepterte ikke at den kom løpende tilbake.

Så nå er jeg ganske rådvill...

For en dust!

Du burde holde katten inne mye lengre. Gå ut med den i bånd om noen mnd og ta den inn igjen etter kort tid. Gjør det noen ganger så kanskje den skjønner det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg kjenner ein viss trong til å riste den gamle eigaren. Ein avlivar ikkje friske dyr, og når nokon tek over ansvaret får ein faen sprette syne litt fleksibilitet og evne til å samarbeide. Kan eg få komme og riste han?

Vi gjorde faktisk det same for nokre veker sidan, altså tok over ein katt frå nabolaget. Ho kom attende til oss med ein gong, dei første gongene vi hadde jo ute lokka vi ho attende med skinke. Deretter var vi heime slik at ho ikkje møtte stengt dør. Men katta vår er nok ikkje av dei mest eventyrlystne.. Du får halde ho inne ei stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Det verste er at han har en datter på ca 12-14 år.. Jeg vet hvor glad man blir i dyr, spesielt når man er barn, så jeg er trist på hennes vegne også. Hadde vi kunnet sammarbeide, kunne vi nærmest ha "delt omsorg", slik at datteren fortsatt kunne ha glede av dyret.

All slags herlig mat er prøvd, fisk, kylling, våtfor fra dyrebutikk... Katten er et matvrak, så den vil vel ha en matstasjon i hver gate ;) Katten har fått husarrest en stund fremover. Jeg ble ganske trist av å lese på nettet at det lureste i forbindelse med flytting av katt i nabolag, var å la katten bli igjen om det var noen i nærheten av gammelt bosted som kunne ta vare på den.. På grunn av at de bare løper tilbake.

Isj, flyttingen skulle skjedd på vinterstid, da er det lettere å holde en katt inne.. Men de skal vel sikkert på sommerferie.....

Anonym poster: 0cc143a37acf083c83c46c826a5627aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabo tok over vår katt da vi måtte flytte til et sted det ikke gikk an å ha den mer. Han holdt den inne en måneds tid, tror jeg. Men de nye leieboerne der vi og katten hadde bodd synes bare det er hyggelig at pusen av og til tar turen til sitt gamle hjem, og da er det jo ikke noe problem. Så lenge de ikke gir den mat er ikke katten i tvil om hvor den bor nå. For en dust av en tidligere eier katten deres har :(

Anonym poster: fbcde84e4b5b06564eda2bfe6f9c7116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...