Gå til innhold

Nr 2 er på vei! :)

cypress

Anbefalte innlegg

Huff... Mamma ringte meg nå og fortalte at hun har vært på mammografi - med diverse påfølgende undersøkelser- og enden på visa er at hun har en kul i det ene brystet som må opereres ut. De har heldigvis oppdager det veldig tidlig, kulen er bare ca en cm i diameter. Legen mente at hun skulle bli helt frisk igjen. Men dette er allikevel veldig skummelt. Selvfølgelig for hennes del nå, men jeg ble også litt bekymret for min egen del, med tanke på arvelighet. Jeg har heldigvis en god venninne som har opplevd det samme med sin mor, så jeg skal snakke litt med henne om hvilke tiltak hun har satt igang selv.

Æsj, dårlige nyheter altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:klemmer:

Nå vet jo ikke jeg alt om ditt mors tilfelle, men som regel så vet man jo ikke om kreften er ondartet eller godartet før man har operert den ut og tittet på den. Så en kan jo håpe at det er en godartet type, så du slipper å bekymre deg! Vet du hvor raskt det blir operasjon?

Uansett bra de fanget det opp så tidlig :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre! Håper det går bra med moren din, må jo være litt av en påkjenning å finne ut at man har en kul i brystet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:klemmer:

Nå vet jo ikke jeg alt om ditt mors tilfelle, men som regel så vet man jo ikke om kreften er ondartet eller godartet før man har operert den ut og tittet på den. Så en kan jo håpe at det er en godartet type, så du slipper å bekymre deg! Vet du hvor raskt det blir operasjon?

Uansett bra de fanget det opp så tidlig :kose:

Det visste jeg ikke, at det kan være en godartet type. Takk for at du sa det. Tror hun skal opereres ganske raskt, antagelig om en uke eller to.

Det er jo bare flaks at de oppdaget det nå, hun var bare innom på sånn rutinemessig mammografi som alle over 50 får tilbud om. Selv nå etter at hun vet om kulen klarer hun ikke kjenne den selv, så det ville sikkert gått litt tid før hun oppdaget det selv.

Hun virket ikke så bekymret selv da jeg snakket med henne, heldigvis. Men det skal bli godt å få operasjonen bak seg, så man vet litt mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det viser seg at din mor blir fin igjen etter operasjon!

Min svigermor var igjennom det samme for to år siden - der fjernet de kulen (ikke hele brystet) og tok tester i etterkant. Det viste seg at det ikke var spredning videre.

Allikevel måtte hun igjennom noen runder med stråling og cellegift (for at de skulle være på den 100% sikre siden) i etterkant av operasjon, noe jeg forstår blir mer og mer vanlig etter slike operasjoner.

Ønsker dere alle lykke til i prosessen og føler absolutt med deg/dere :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det her var ikke noe hyggelig å høre.. Håper det er godartet ja og at alt er bra! Godt å finne ut av det såpass tidlig, det er alltid positivt. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det visste jeg ikke, at det kan være en godartet type. Takk for at du sa det. Tror hun skal opereres ganske raskt, antagelig om en uke eller to.

Det er jo bare flaks at de oppdaget det nå, hun var bare innom på sånn rutinemessig mammografi som alle over 50 får tilbud om. Selv nå etter at hun vet om kulen klarer hun ikke kjenne den selv, så det ville sikkert gått litt tid før hun oppdaget det selv.

Hun virket ikke så bekymret selv da jeg snakket med henne, heldigvis. Men det skal bli godt å få operasjonen bak seg, så man vet litt mer!

Ingen årsak. Noen kan man være ganske sikre på på forhånd, mens mange får man endelig diagnose først når kulen er tatt ut. Håper dere får raskt svar! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, så ekkelt det var da..! :( Håper det viser seg å være helt ufarlig! Utrolig bra at man har mulighet til å oppdage sånt så tidlig.. Og mer eller mindre tilfeldig!

:klem: og krysser fingrene for at dere får riktig svar fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma snakket med en kirurg i går, og han mente at kulen var så liten at hun antagelig ikke trenger stråling etter operasjonen. Det høres jo veldig bra ut. Antar det ikke er grunn til å bekymre seg (så mye) da.

Må fortelle en søt historie om A:

Da hun skulle velge pysj i gå kveld, var hun veldig klar på at hun skulle ha Pippi-pysj, ikke den med Minni Mus (som hun bare kaller Mus). Alt fint og flott, helt til i dag tidlig kl 6, da jeg våkner av at hun ligger i sengen sin og hyler "MUS!! Bytte!!! Ikke Pippi!! Ta av denne!!!" Jeg trodde jeg skulle le meg i hjel, samtidig som det var bittelitt irriterende.. :ler: Jeg kan jo røpe at å skifte pysj en time før den skulle av uansett IKKE var aktuelt for min del, og heldigvis roet hun seg etter en stund og sovnet igjen. Og savnet etter Mus var tydeligvis helt borte da vi sto opp, for da insisterte hun på å ha på Pippioverdelen i barnehagen. Den ser nesten ut som en vanlig genser uansett, så det var nå greit nok. Er det mulig?!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er usikker på hvor våken hun egentlig var. Hvis det var en drøm, må jeg si hun har interessante drømmer!! Det skal sies at hun først roet seg når hun fikk en flaske melk, da pleier hun allid å roe seg fint. Vi prøver egentlig å kutte ned på flaskedrikking, men det blåste jeg i der og da, for å unngå at dagen skulle begynne kl 6...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når begynner dagene deres da? Her er "grensa" 6... I dag prøvde S seg 0545, men da gikk jeg inn og sa at det var natta, og lot henne styre på rommet sitt frem til klokka var bikka 6.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt skjønne dere mtp det med melkeflasken. Kanskje det kunne vært noe for å få roet Tassen ned på natten? :klo: Vi starter stort sett dagen 5:30 her, og det er forsåvidt greit nok, men når ingen av oss sover om nettene prøver man nesten alt..

Synes forresten det er godt å høre at moren din trolig slipper strålingen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ganske bortskjemt med soving, for normalt starter aldri dagen før 7-7.30... Da sover hun som regel som en stein natta gjennom. Jeg kan skifte bleie på henne uten at hun våkner, og når kosebehovet til mor tar overhånd om kvelden (og far ikke er tilgjengelig.. :lur: ) kan jeg omtrent legge meg oppi sengen til henne og mosekose uten at hun merker noe. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt skjønne dere mtp det med melkeflasken. Kanskje det kunne vært noe for å få roet Tassen ned på natten? :klo: Vi starter stort sett dagen 5:30 her, og det er forsåvidt greit nok, men når ingen av oss sover om nettene prøver man nesten alt..

Synes forresten det er godt å høre at moren din trolig slipper strålingen! :klemmer:

Vi har en dårlig vane med at hun skal ha melk i flasken når hun skal sove hver kveld. Vi varmer den til og med litt i microen, så den er lunken. Det er jo ikke bra for tennene, å drikke melk etter tannpuss, men vanen er så innmari innarbeidet, at jeg tror det blir en kjempekamp å bli kvitt den. Tidligere lurte vi henne ofte til å sove litt lenger med en ny flaske første gang hun våknet om morgenen. Det har vi egentlig sluttet med nå, men i dag fallt jeg altså tilbake til gamle synder... Så ja, det kan jo hende Tassen også roer seg med det, men det kan også hende dere skaper dere et nytt problem... Men det er kanskje verdt det tross alt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...