Gå til innhold

Tråden for oss som skal på utveksling Høsten 2012


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd hvor vi kan dele tips og råd før avreise :)

Skal selv til USA og gleder meg kjempemasse=)

Hvor skal dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest finurlig

Jeg skal til Moskva og grugleder meg veldig :gjeiper:

Hvor i USA skal du, og hva skal du studere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sniker litt. :sjenert:

Jeg var i Frankrike 2001-2002 (herregud, nå føler jeg meg gammel :daane: ) og det var virkelig ett av de beste årene i mitt liv. :rodmer: Spør gjerne dersom dere lurer på noe. :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det du var i Frankrike, Belle?

Jeg gleder meg utrolig mye til å møte vertsfamilien min! Hvordan syns du skolesystemet er/var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor var det du var i Frankrike, Belle?

Jeg gleder meg utrolig mye til å møte vertsfamilien min! Hvordan syns du skolesystemet er/var?

Jeg var i en by 1,5 time sør-øst for Paris, i Champagnedistriktet. :Nikke:

Jeg har fremdeles kjempegod kontakt med familien min. Var skikkelig heldig. :rodmer: Har reist ned i snitt annet hvert år siden jeg var der og så har jeg hatt besøk 3 ganger av ulike venner og familie. I bryllupet vårt for 2 år siden var det 14 franskmenn. :fnise:

Skolesystemet er helt sprøtt! Skikkelig nazi i forhold til hvordan det er her. Anbefaler å gå den litterære linjen ihvertfall. De har (hadde da ihvertfall) 3 linjer på vgs: litterær med fokus på språk, økonomi og realfag. Jeg gikk realfagslinjen og holdt på å dø. Universitetsmatte som 17 åring liksom. :gjeiper: Og så har de skole på lørdager. :daane: Men engelsken er lett da. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det samme som ^^Belle^^, sniker! :) Jeg var i USA i 09/10, et veldig fint år! Ingenting kan måle seg med det, savner det spesielt på denne tiden av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg befinner meg i Spania for øyeblikket som utvekslingsstudent, boende med en vertsfamilie. Bare spør om det er noe!

Generelt vil jeg anbefale deg å pakke lite, om du er glad i å shoppe, he-he (som regel er det jo større utvalg og litt rimeligere priser i utlandet). Jeg kom hit med en full koffert og skolesekk, så skal jeg dra tilbake med en ekstra koffert (og kanskje sende litt hjem i posten). Forbered deg på kultursjokk, uansett hvor selvstendig du er. Jeg fikk et ramsalt kultursjokk og grein konstant, men dette er helt normalt og går som regel over etter en stund. Det kan hende at det er litt verre å dra til et land med et annet språk enn engelsk og sør-europeisk kultur, enn USA eller England, for eksempel? Etter å ha kommet over den kneika føler man seg må toppen av verden, så om du er trist og ensom i begynnelsen, ikke bekymre deg, hopp i alle muligheter du får.

Nå er det bare en måned til jeg er hjemme igjen, og det føles veldig rart - uansett gleder jeg meg til å komme hjem, selv om jeg har hatt en flott år! Lykke til! :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en by 1,5 time sør-øst for Paris, i Champagnedistriktet. :Nikke:

Jeg har fremdeles kjempegod kontakt med familien min. Var skikkelig heldig. :rodmer: Har reist ned i snitt annet hvert år siden jeg var der og så har jeg hatt besøk 3 ganger av ulike venner og familie. I bryllupet vårt for 2 år siden var det 14 franskmenn. :fnise:

Skolesystemet er helt sprøtt! Skikkelig nazi i forhold til hvordan det er her. Anbefaler å gå den litterære linjen ihvertfall. De har (hadde da ihvertfall) 3 linjer på vgs: litterær med fokus på språk, økonomi og realfag. Jeg gikk realfagslinjen og holdt på å dø. Universitetsmatte som 17 åring liksom. :gjeiper: Og så har de skole på lørdager. :daane: Men engelsken er lett da. :fnise:

Åh, gleder meg utrolig! Det høres utrolig spennende ut, gleder meg veldig til å få venner for livet, lære meg språket (!) og alt annet herlig som følger med et utvekslingsår. Hvordan føler du språket ditt er nå? Kan du fransk flytende eller er det sånn at du sliter med å se på franske filmer uten tekst o.l? Hvordan opprettholder du fransken?

Og ja, jeg har hørt det er veldig høyt nivå på skolen; skal garantert ta litteraturlinjen, for det er også en grunn til at jeg vil dra. Har du hørt noe spesielt om litteraturlinjen? Hva gjør man der, hva er forskjellen mellom de andre linjene; har du f.eks matte og realfag samtidig som du har litteratur, filosofi o.l?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, gleder meg utrolig! Det høres utrolig spennende ut, gleder meg veldig til å få venner for livet, lære meg språket (!) og alt annet herlig som følger med et utvekslingsår. Hvordan føler du språket ditt er nå? Kan du fransk flytende eller er det sånn at du sliter med å se på franske filmer uten tekst o.l? Hvordan opprettholder du fransken?

Og ja, jeg har hørt det er veldig høyt nivå på skolen; skal garantert ta litteraturlinjen, for det er også en grunn til at jeg vil dra. Har du hørt noe spesielt om litteraturlinjen? Hva gjør man der, hva er forskjellen mellom de andre linjene; har du f.eks matte og realfag samtidig som du har litteratur, filosofi o.l?

Ja, det er virkelig en opplevelse for livet. :Nikke:

Jeg snakker flytende fransk enda. Er ikke flink til å opprettholde fransken utenom når jeg er på besøk. Vet egentlig ikke hvorfor det sitter som støpt. Kanskje fordi jeg lærte det så godt? De kunne nesten ikke høre at jeg ikke var fransk på slutten og når jeg ser på filmsnutter av meg selv, snakkende på norsk, hører jeg virkelig ut som en franskmann som snakker norsk. Skikkelig rart. :fnise: Jeg har jo mistet en del etter at jeg flyttet hjem, det unngår man ikke, men det tar meg bare et par dager i Frankrike før jeg er tilbake. :jepp:

Det som er viktig er uansett å snakke fransk HELE tiden, etterhvert som du lærer deg det selvsagt. Mange av de jeg reiste med (med AFS forresten) kom i samme by og da hang de sammen og snakket norsk eller engelsk. Jeg hadde ingen å snakke engelsk med og var plent nødt til å lære meg språket så fort som mulig. :ler:

Har egentlig ikke peiling på hvilke fag de har. :klo: Regner med at de har mye mer fransk enn vi hadde (mye analysering av tekster), men ellers vet jeg ikke altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var utvekslingsstudent i Mellom-Amerika med AFS for flere år siden, det var utrolig bra! Morsomt å lese denne tråden. Jeg anbefaler det til alle. Snakker og skriver flytende spansk fortsatt og det har hatt mye å si for yrkesvalg og livet mitt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan noen anbefale en god forsikring? Er ANSA sin den beste?

Det lurer jeg også på. Har hørt at både ANSA og Europeiske skal være bra. Men hvilken er best?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er virkelig en opplevelse for livet. :Nikke:

Jeg snakker flytende fransk enda. Er ikke flink til å opprettholde fransken utenom når jeg er på besøk. Vet egentlig ikke hvorfor det sitter som støpt. Kanskje fordi jeg lærte det så godt? De kunne nesten ikke høre at jeg ikke var fransk på slutten og når jeg ser på filmsnutter av meg selv, snakkende på norsk, hører jeg virkelig ut som en franskmann som snakker norsk. Skikkelig rart. :fnise: Jeg har jo mistet en del etter at jeg flyttet hjem, det unngår man ikke, men det tar meg bare et par dager i Frankrike før jeg er tilbake. :jepp:

Det som er viktig er uansett å snakke fransk HELE tiden, etterhvert som du lærer deg det selvsagt. Mange av de jeg reiste med (med AFS forresten) kom i samme by og da hang de sammen og snakket norsk eller engelsk. Jeg hadde ingen å snakke engelsk med og var plent nødt til å lære meg språket så fort som mulig. :ler:

Har egentlig ikke peiling på hvilke fag de har. :klo: Regner med at de har mye mer fransk enn vi hadde (mye analysering av tekster), men ellers vet jeg ikke altså.

Åååh, gleder meg så sinnssykt! Spesielt til å lære meg flytende fransk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest finurlig

Det lurer jeg også på. Har hørt at både ANSA og Europeiske skal være bra. Men hvilken er best?:)

Selv tenker jeg at ANSA sin forsikring er skreddersydd for oss studenter i utlandet, mens Europeiske sin er litt mer på det generelle planet. På den andre siden er Europeiske en større trygghet, i og med at de har sine sykehus i utlandet som de samarbeider med.

Vet sannelig ikke, er så lett å gå seg vill i forsikringsjungelen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skal til Frankrike!

Jeg har bodd i Frankrike dette året. Hvor i landet skal du? Kanskje jeg kan komme med tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, gleder meg så sinnssykt! Spesielt til å lære meg flytende fransk :P

Det er litt kult å kunne et språk som ikke er engelsk altså. :fnise:

Hvor er det du skal hen, eller vet du ikke det enda? Jeg visste ikke hvor jeg skulle før jeg kom på flyplassen i Oslo og møtte AFS-folkene. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende med stor by da!

Jeg var i en by på størrelse med Stavanger. Helt okei størrelse for meg, men liiiiten i Frankrike-skala. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...