Gå til innhold

Når kan man ikke bli gravid?


fridr

Anbefalte innlegg

Jeg visste ikke helt hvor jeg skulle poste denne, men dere som er prøvere vet sikkert litt...

Vi prøver altså ikke bli gravid. Men har nå etter flere år på p-hormoner fått en klokkeklar 24-dagers-syklus. Jeg klarte ikke å gå på hormoner, ble helt gal av dem...

Men jeg lurer, har jeg forstått det sånn her..? At den siste uka før menstruasjon, så er det altså klin umulig å bli gravid, fordi da detter alt ut med mensblodet?

Eller er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest snoopy_93

Finnes vel ingen så kalte trygge perioder. Mange tror at man ikke blir gravid under menstruasjon, men eggløsning kan skje når en minst aner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer, har jeg forstått det sånn her..? At den siste uka før menstruasjon, så er det altså klin umulig å bli gravid, fordi da detter alt ut med mensblodet?

Eller er jeg helt på bærtur?

Da skal du være helt sikker på at eggløsning har vært, og at du har en gjennomsnittelig lutefase. Selv om syklusen er helt regelmessig kan eggløsning plutselig forskyve seg. Det kan også være at du har en veldig kort eller veldig lang lutefase. Da kan sex rundt mens bety sex i fruktbare dager. Sædceller kan leve i egglederne i opp til 7 dager, uavhengig av mens.

Det finnes egentlig ikke trygge perioder. Med mindre man temper og er veldig godt kjent med egen syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Dersom du er helt sikker på hvordan syklusen din er skal det være umulig jo. En kan ikke bli gravid under menstrasjon, for menstrasjon er den forrige eggløsningen som "kommer ut". Befruktning kan kun skje dagene rundt eggløsning. Litt etter eggløsning, da eggene lever en kort periode og litt før, da spermen kan leve inni kvinnen en stund.

Nå er det selvfølgelig veldig vanskelig å vite akkurat når man er "trygg", men dette kan du finne ut av ved å tempe deg. Ladycomp er det mange som bruker som prevesjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter trygge perioder jo, men da skal man helst ha ett apparat som holder litt styr, men er som all annen prevensjon ikke helt sikkert. Vanskelig å regne seg fram til det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan bruke sånn LadyComp selv om mine sykluser bare varer i 24 dager?

Og hva er "lutefase"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hva er "lutefase"? :)

Tiden fra eggløsning i mens, normalt er den 11-17 dager. Mens kommer jo av at du har hatt eggløsning, og at egget ikke blir befruktet. Denne perioden er konstant fra kvinne til kvinne.

Men det kan variere når eggløsning kommer. Sædcellene kan leve i opp til en uke inne i deg, og egget lever ca ett døgn. Det er derfor det er så vanskelig å vite helt sikkert når man ikke kan bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Så jeg kan bruke sånn LadyComp selv om mine sykluser bare varer i 24 dager?

Og hva er "lutefase"? :)

Jeg har brukt ladycomp på min 30 dagers syklus, den regner selv ut hvor lang syklus du har. De første syklusene vil du få mye "rødt lys" (altså at det ikke er trygt å ha sex), men etterhvert vil disse røde lysene bare komme rundt eggløsning. Den er faktisk veldig trygg dersom du bruker den riktig (dvs. ikke har sex på røde eller oransje dager). Syklusen din må også være regelmessig for at den skal fungere optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er helt sikker på hvordan syklusen din er skal det være umulig jo. En kan ikke bli gravid under menstrasjon, for menstrasjon er den forrige eggløsningen som "kommer ut". Befruktning kan kun skje dagene rundt eggløsning. Litt etter eggløsning, da eggene lever en kort periode og litt før, da spermen kan leve inni kvinnen en stund.

Nå er det selvfølgelig veldig vanskelig å vite akkurat når man er "trygg", men dette kan du finne ut av ved å tempe deg. Ladycomp er det mange som bruker som prevesjon.

Hvis man har eggløsning under menstruasjonen kan man bli gravid da også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Hvis man har eggløsning under menstruasjonen kan man bli gravid da også...

Tror du må sette deg litt mer inn i hvordan kvinnekroppen fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du må sette deg litt mer inn i hvordan kvinnekroppen fungerer.

Det er ikke vanlig, men man kan ha eggløsning mens man har mensen eller rett etterpå. Altså kan man bli gravid hvis man har sex under mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...