Gå til innhold

ICSI Mai 2012 - kraftig overstimulering


ih84

Anbefalte innlegg

Endelig er jeg på bedringens vei etter en forferdelig runde med overstimulering. Hadde lyst til å fortelle om det jeg har opplevd de siste dagene, for jeg visste ikke så mye om OHSS før det rammet meg.

Den 8. mai hadde jeg egguttak og fikk ut 19 egg. Selve egguttaket var ikke så ille, men jeg hadde lette smerter i et par dager etterpå. Den 10. mai ble det satt inn 1 egg.

Magen ble i løpet av noen dager stor og hoven og jeg gikk opp 5 kg, men hadde ingen smerter.

Fredag 18. mai begynte jeg å føle meg veldig slapp og sliten, og det gjorde vondt å ligge på siden. Morgenen lørdag 19. mai, våknet jeg med uutholdelige smerter i hele magen og jeg hadde kort og rask pust. Føltes som om det ikke var plass til å puste inn luft.

Etter en tur innom legevakten bar det rett til innleggelse på sykehuset på Gynekologisk avdeling. UL der viste store mengder vann i buken og store eggstokker. I tillegg hadde min høyre lunge delvis kollapset pga veske i lungehinnen. Eneste lyspunkt var at HCG var på 53 - jeg var altså gravid :)

Enkelt forkkart fører OHSS til at når man i tillegg til overdosen med hormoner etter IVF behandlling, begynner å produsere egne graviditetshormoner, siver vannet i blodårene ut og legger seg i buk og lunger.

Blodet blir tykt. Ble derfor satt på blodfortynnende medisiner.

Da man blir kraftig dehydrert fordi væske siver ut av blodbanen, er behandlingsformen å gi væske intravenøst. Samt å drikke alt man orker.

Alt man drikker og tisser blir målt. Vekt og midjemål blir målt morgen og kveld.

Jeg sluttet nesten å tisse. En dag gikk det inn 3 liter væske, mens bare 200 ml kom ut igjen. Jeg gikk opp 24 cm rundt livet og 9 kg.

Smertene ble værre og værre og pust og oksygenopptak dårligere og dårligere. Etterhvert ble det derfor besluttet å tappe lunge og buk for væske, for å lindre smertene. Det ble tappet 1,5 liter fra høyre lunge og lagt inn permanent dren i magen. Totalt ble det tappet 6,5 liter fra magen. Ikke rart jeg følte meg som en sprekkeferdig ballong!?!

Da fikk jeg det bedre - smertene avtok og kroppen begynte å fungere igjen.

Tappingen medførte imidlertid at det viktige proteinet Albumin ble tappet fra kroppen, så dette måtte tilføres intravenøst gjennom et tilskudd fra blodbanken.

Skulle egentlig skrives ut i dag, men nå har jeg fått en eller annen infeksjon i kroppen, viser blodprøvene, så det blir nok et par dager til på meg...

Til andre som gjennomgår hormonbehandling ifm assistert befruktning og som får ut mange egg, vil jeg bare råde dere til å følge med på vekt, midjemål og tissing i dagene etter innsetting. Økning i vekt og midjemål, samt lite tissing kan være et tidlig tegn på kraftig overstimulering. Kom til lege så fort som mulig, for tidlig behandling er viktig!

Og til dere som lurer... Det lille frøet i magen min klorer seg fast, til tross for tøffe vekstvilkår. En fordel med å ligge på sykehus er at de måler HCG annenhver dag, så jeg får følge med på utviklingen. I dag hadde HCG steget til 1600 og i morgen er jeg 5 uker på vei. Så forhåpentligvis vil jeg få lønn for strevet om ca 35 uker :)

Stå på alle IVF'ere!!! Det er ikke lite vi går igjennom for å få oppleve lykken av å bli foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er utrolig tøft det du har vært gjennom, men absolutt verdt det når du sitter igjen med det resultatet ;)

Det er bra at du deler dine erfaringer. Når man holder på med stiumlering under prøverør, og særlig etter uttak og innsett, er det utrolig viktig å følge godt med på kroppen. Man bør ha lest en del om tegnene på overstimulering, og kjenner man det minste tegn til dette skal man ringe klinikken umiddelbart, eller legevakten om det er utenom åpningstidene.

Heldigvis rammer dette veldig få. Og sannsynligheten for graviditet øker en god del dersom man blir overstimulert, så for mange (slik som deg) er det ikke noen tap-tap situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med graviditeten og god bedring.

Håper du får premien om ca 35 uker.

Her har jeg i overkant av fem uker igjen før vi får hilse på vårt ivf mirakel etter en kronglete vei til målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...