Gå til innhold

frihet eller forventninger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere snakker om friheter. Men friheten er å velge uavhengig, og selv kunne forme sitt eget liv. Uten å få stygge blikk og uten å bli diskriminert, hetset eller bli utsatt for trusler. Uten å bli undervurdert.

At valgene du tar blir tatt hensyn til. Hvorfor tror en at det å drikke, ligge med mange forskjellige og kle seg utfordrende er friheter. Hvor mange vonde ting fører det ikke med seg? Hvor mange er det som ender opp på legevakten, gjør ting de angrer på, og mister kjæresten på grunn av utroskap? Hvor mange ganger har en jente følt seg ukomfortabel i korte skjørt og høye sko. Hun tror hun må gå med det for å bli godtatt og for å se fin ut. Sannheten er at det er ikke alle som liker å gå med det.

Skal du kjøpe nye klær er det ikke en enkel oppgave å finne noe mer anstendig og som du samtidig synes er fint. Og hvis du også noen ganger har tenkt som dette, har du sikkert også vært borti folk som klager over at du har på deg for mye klær når det er varmt. Har de noen gang prøvd å gi deg valgfrihet?

Kanskje liker du ikke å skifte med andre eller dusje etter gymtimen på skolen. Har du noen gang tenkt at du har hatt et valg uten at noen gir deg spydige blikk? Har skolen lagt opp til det i det hele tatt? Kan dette dusjingen være med på å skape et usunt kroppsfokus?

Hvor mange ganger må du si at du ikke har lyst på en øl i dag for at folk skal forstå? Hvor mange unnskyldninger må du finne på for at de ikke skal spørre deg flere ganger om du har lyst på det. Forventes det ikke at du drikker i russetiden? Eller på festen til venninna di? I bursdager? På fadderuka på universitetet? På nyttårsaften? Sprit. Kanskje forventes det at du har prøvd marihuana. Er det til å komme utenom?

Si meg…… er det lov å velge et liv… med selvrespekt? velge å danse og ha det gøy med vennene selv om alkohol ikke er inne i bildet, og nyte godt av ærlige vennskap, kjærlighet og religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har mulighet til å ta små valg daglig og som endrer vår livsretning på sikt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det samme og noen ganger kunne jeg ønske at det ikke var sånn, men det er dessverre mange som har forventer og meninger om hva du skal gjøre. Da er det ikke lenger frihet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har frihet. Frihet til å si nei til alkohol, tilfeldig sex, klær vi ikke liker og venner vi ikke liker. I noen miljøer er nok presset om å være kul nok stort, men trives man ikke i det miljøet så finnes det miljøer der hverken alkohol eller sex er i fokus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har prøvd å si nei til det, så burde du vite at det ikke er særlig lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har prøvd å si nei til det, så burde du vite at det ikke er særlig lett!

Jeg har sagt nei til alt jeg har hatt lyst til å si nei til. I forhold til enkelte prinsipper så har de nok forandret seg litt med årene, men jeg vet at om ikke mine venner respekterer meg for den jeg er og de valgene jeg tar så er de ikke lenger å definere som mine venner.

Lett? Tja. For meg ville det nok vært vanskeligere å drikke noe jeg ikke liker og ikke ser noen grunn til å drikke enn å si nei til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på det samme og noen ganger kunne jeg ønske at det ikke var sånn, men det er dessverre mange som har forventer og meninger om hva du skal gjøre. Da er det ikke lenger frihet!

Jo. Du er ikke tvunget til å følge andres forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har friheten,men ikke alle greier å bruke den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...