Gå til innhold

Gynekolog


Gjest ja

Anbefalte innlegg

Så lenge en tar sine forbehold, så går det fint å gå igjennom livet uten å pådra seg kjønnsykdommer og det har jeg gjort. Jeg er konsevent på at det skal brukes kondom ved samleie.

Så blir nok ingen kjønnsykdommer på meg, nei.

Jeg vet at gynekologer er der for å hjelpe, men for meg er det en uoverkommelig barriere, akkurat som de fleste mennesker har - og da synes jeg ikke folk skal føle at de "må" overkomme sine barrierer fordi det er "viktig" og "bra".

Kjønnsykdommer er bare noe av det du kan oppleve. Kreft er overraskende vanlig, og oppdages det ikke tidlig er det dødelig. Det er så vanlig at alle kvinner blir innkalt til jevnlige undersøkelser etter fylte 25.

I tillegg opplever de fleste cyster, arrdannelser, infeksjoner og andre tilstander gjennom livet. Dette har ingenting med det å være forsiktig å gjøre. Går det lang tid før dette oppdages kan man bli steril.

For min del, som jeg skrev over, hadde jeg aldri hatt en grunn til å gå til gynekolog. Før jeg ønsket å få barn, og det ikke gikk. Da blir gynekologtimer en ukentlig/månedlig aktivitet over flere år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge en tar sine forbehold, så går det fint å gå igjennom livet uten å pådra seg kjønnsykdommer og det har jeg gjort. Jeg er konsevent på at det skal brukes kondom ved samleie.

Så blir nok ingen kjønnsykdommer på meg, nei.

Jeg vet at gynekologer er der for å hjelpe, men for meg er det en uoverkommelig barriere, akkurat som de fleste mennesker har - og da synes jeg ikke folk skal føle at de "må" overkomme sine barrierer fordi det er "viktig" og "bra".

Kjønnsvorter kan smitte i området kondomen ikke dekker.

Kondomen kan sprekke.

Du kan få celleforandringer.

Du kan få kreft.

Kjønnsykdommer er faktisk ikke den eneste grunnen for å gå til gynekologisk undersøkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en tar sine forbehold, så går det fint å gå igjennom livet uten å pådra seg kjønnsykdommer og det har jeg gjort. Jeg er konsevent på at det skal brukes kondom ved samleie.

Så blir nok ingen kjønnsykdommer på meg, nei.

Jeg vet at gynekologer er der for å hjelpe, men for meg er det en uoverkommelig barriere, akkurat som de fleste mennesker har - og da synes jeg ikke folk skal føle at de "må" overkomme sine barrierer fordi det er "viktig" og "bra".

Vet du, jeg tenker faktisk at så lenge du mener du er moden nok til å ha sex så er du også voksen nok til å takle å ha det ubehagelig i 5 minutter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som liker å ligge foran en villt fremmed person med beina spredt, men noen ganger så har man kort og greit ikke noe "valg". Eller, et valg har man jo alltid, men noen ganger så er alternativet vesentlig værre enn ikke å få tatt en undersøkelse...

Jeg har hittil kun hatt to gynekologiske undersøkelser i mitt snart 24 år lange liv, men nå ser det ut som om jeg er den "heldige" vinneren av ganske mange flere i resten svangerskapet mitt. Ser jeg frem til det? Nei, så absolutt ikke, men dersom det kan hindre at jeg får en ekstremt prematur unge så har jeg kort og greit ikke noe valg.

Det samme gjelder f.eks ved kreftprøver. Det er ikke noe man tar for morroskyld, men noe man tar for å øke sannsynligheten for å stoppe sykdommen på et tidlig tidspunkt og dermed minimere risikoen for videre sykdom og plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe ekstremt naturstridig i å ligge med spredte bein i sterkt lys foran en fremmed i en sånn jævlig stol.

Jeg har gjort det noen ganger når det er helt nødvendig, men vil aldri gjøre det for rutinesjekk ol. Helt meningsløst at man må gjøre det hver gang man skal ha respekt på p-piller iallefall. Jeg bestiller derfor p-piller på nettet. Ingen skal innbille meg at man MÅ gjennom en sånn undersøkelse hvert år. Det er grusomhet satt i system. Latterlig bruk av ressurser i helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe ekstremt naturstridig i å ligge med spredte bein i sterkt lys foran en fremmed i en sånn jævlig stol.

Jeg har gjort det noen ganger når det er helt nødvendig, men vil aldri gjøre det for rutinesjekk ol. Helt meningsløst at man må gjøre det hver gang man skal ha respekt på p-piller iallefall. Jeg bestiller derfor p-piller på nettet. Ingen skal innbille meg at man MÅ gjennom en sånn undersøkelse hvert år. Det er grusomhet satt i system. Latterlig bruk av ressurser i helsevesenet.

Jeg har aldri og kjenner ingen friske mennesker som har måttet igjennom en GU for å få ut resepter på p-piller. Du må heller ikke igjennom en undersøkelse hvert år. Hvert tredje år er anbefalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er noe ekstremt naturstridig i å ligge med spredte bein i sterkt lys foran en fremmed i en sånn jævlig stol.

Jeg har gjort det noen ganger når det er helt nødvendig, men vil aldri gjøre det for rutinesjekk ol. Helt meningsløst at man må gjøre det hver gang man skal ha respekt på p-piller iallefall. Jeg bestiller derfor p-piller på nettet. Ingen skal innbille meg at man MÅ gjennom en sånn undersøkelse hvert år. Det er grusomhet satt i system. Latterlig bruk av ressurser i helsevesenet.

Jeg visste ikke at man måtte oppsøke gynekolog hver gang en trenger resept på p-piller? Trodde man ikke trenger det til alle typer p-piller?

Selv har jeg til nå valgt å bruke kondom som prevensjon, nettopp for å slippe å gå til evt. gynekolog for å få p-piller, og for å slippe kjønnsykdommer også, noe som ville vært ensbetydende med undersøkelse.

De to siste setningene, sier jeg meg 100 % enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det værste med en slik undersøkelse er å gå "naken" bort til stolen :gjeiper:

Når jeg først ligger der tenker jeg ikke mer på det. Det er en naturlig ting, og personen som undersøker gjør bare jobben sin. Og om jeg ser rar ut nedentil er for søren ikke min skyld. Vi er skapt slik vi er skapt :)

Er verre å gå til tannlegen.. Fordi det gjør faktisk vondt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er noe ekstremt naturstridig i å ligge med spredte bein i sterkt lys foran en fremmed i en sånn jævlig stol.

Jeg har gjort det noen ganger når det er helt nødvendig, men vil aldri gjøre det for rutinesjekk ol. Helt meningsløst at man må gjøre det hver gang man skal ha respekt på p-piller iallefall. Jeg bestiller derfor p-piller på nettet. Ingen skal innbille meg at man MÅ gjennom en sånn undersøkelse hvert år. Det er grusomhet satt i system. Latterlig bruk av ressurser i helsevesenet.

Hvilken planet lever du på? Retningslinjene tilsier at legen skal anbefale en gynekologisk undersøkelse hvert 3. år. Det er ikke lenger noe som tilsier at man må ta en gynekologisk undersøkelse for å få skrevet ut en resept på p-piller, og det trodde jeg fastlegene hadde fått beskjed om å gå bort ifra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke, men det er sterkt anbefalt. Jeg har kun hatt sex med én mann, som kun har hatt sex med meg. Ergo, kjønnssykdommer er ikke det vi frykter mest. Men, jeg synes det kan være greit å gå til kontroll om man får tilbud om det. Jeg har vært på GU 4 ganger, og 3 av de var pga unormale blødninger el. For å si det sånn, så synes jeg at det var mye verre å gå til gynekologen fordi jeg følte at jeg måtte pga av sykdom, enn det det var å gå til fastlegen pga rutinekontroll.

Så, min anbefaling er, dra før du må, slik at du slipper å være nervøs for noen spesielle plager første gangen du hopper opp i stolen.

Jeg har vært med på flere GU´er som student, og vet at fra den "proffe siden" så er det ingenting som er ekkelt, rart eller stygt, men samtidig så er jeg ofte veldig nervøs før jeg skal inn til legen selv. Og, ikke minst, tilsvarende lettet etterpå.

Ps: Kanksje det hjelper å tenke på at dette er noe de aller fleste kvinner er gjennom en eller annen gang i løpet av livet? Selv begynner jeg å se for meg kjendiser, kongelige, sangstjerner og andre, og da er det ikke så farlig allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...