Gjest ja Skrevet 25. mai 2012 #1 Skrevet 25. mai 2012 Er det slik at man MÅ til en gynekolog i løpet av livet? Altså at man blir tvunget.
Athene Skrevet 25. mai 2012 #2 Skrevet 25. mai 2012 Nei, det er ingen som tvinger. Men du BØR. Om du vil unngå: - død eller skader som følge av kreftsykdom (det er en grunn til at alle kvinner blir innkalt etter fylte 25) - sterilitet som følge av klamydia eller andre infeksjoner. I tillegg kommer de aller fleste kvinner i en situasjon der de må i løpet av livet. I min situasjon var det ufrivliig barnløshet. Jeg synes gyenkologiske undersøkelser var ubehagelig, og noe jeg helst ungikk. Nå har jeg vært hos gynekolog bortimot 100 ganger, og slenger meg opp i stolen uten å ofre det en tanke. For dem er det jobben, de ser flere titalls kvinner hver dag, og ingenting er unormalt.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #3 Skrevet 25. mai 2012 Nei, selvfølgelig ikke. Du MÅ ikke til tannlegen heller, det er ingen som tvinger deg.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2012 #4 Skrevet 25. mai 2012 Nei. Eller teknisk sett kan barn/ungdom/psykisk utviklingshemmede bli tvunget, og om du er i en akutt situasjon hvor legen anser det for nødvendig. Fødsel og svangerskal generelt kan fort falle inn under dette. (Merk at her kan du melde det inn til fylkeslegen om du har gitt klart utrykk for at du motsetter deg dette, og det var ingen klar indikasjon på at det var nødvendig for deg, eller et barns, sikkerhet.) Men normalt sett, nei. Det brevet du får når du er 25 (og hvert år etter om du ikke avbestiller det, eller blir undersøkt i Norge) er påminnelse, ikke innkalling.
iselin91 Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 Nei du MÅ ikke, men BØR! Det er ikke skummelt i det hele tatt om du har en hensynsfull lege/gynokolog. De har glemt hva de har sett i det du har fått på deg trusene. Har selv en jobb der jeg jobber mye med nakne mennesker. Tenker ikke over det en gang
Gjest uAnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Så lenge du har en hyggelig lege så syns jeg egentlig det er mye kjekkere å få sjekket meg der nede enn å ha vanlig legetime. Her får du ligge og slappe av, du trenger ikke snakke, og hele timen er over på maks fem minutter. Klart det er litt kleint, men jeg syns det er kleinere å snakke om avføring, byller og pupper sånn som man gjør på vanlig legetime. Men nei du må ikke, men sjansen er jo rimelig stor for at det vil bli ett eller annet i veien der nede som du må få sjekket.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #7 Skrevet 25. mai 2012 Jeg lurer på noe. For å få time hos gynekolog, må man gjennom fastlegen da? Jeg er 20 år og skader vel ikke med en sjekk..
Gjest uAnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #8 Skrevet 25. mai 2012 Jeg lurer på noe. For å få time hos gynekolog, må man gjennom fastlegen da? Jeg er 20 år og skader vel ikke med en sjekk.. Vanlige sjekker er det fastlegen min som gjør.
Dolly-Duck Skrevet 25. mai 2012 #9 Skrevet 25. mai 2012 greit at dette er noramlt, at dette er jobben deres og at de ikke tenker over dette. Men ikke kom her og fortell at det er avslappende. Det tviler jeg ivertfall på er normalen. jeg HATER det, hater, hater, hater det. Synes det er flaut, ekkelt og litt vont(ivertfall ubehagelig). Men det bør gjøres ja. Bit i det sure eple. Det er lov å være nervøs og utilpass.
Gjest Annaires Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 Jeg lurer på noe. For å få time hos gynekolog, må man gjennom fastlegen da? Jeg er 20 år og skader vel ikke med en sjekk.. Nei, du må ikke gjennom fastlegen.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #11 Skrevet 25. mai 2012 Vanlige sjekker er det fastlegen min som gjør. Kan jeg få nummeret til fastlegen din da? 1
Dolly-Duck Skrevet 25. mai 2012 #12 Skrevet 25. mai 2012 Vanlige sjekker er det fastlegen min som gjør. Eller du kan bestille hoss en privatklinikk. Det koster penger, men jeg går ikke til fastlegen min.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #13 Skrevet 25. mai 2012 Kan jeg få nummeret til fastlegen din da? Klar det, han er dritheit, men du får ikke flørte med han altså!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #14 Skrevet 26. mai 2012 Jeg gikk ikke til gynekolog på fem år fordi jeg var i et fast forhold med min første kjæreste og ikke hadde noen plager, og det angret jeg på når det tilfeldig ble oppdaget en 9 cm stor muskelknute på livmoren min... Hadde jeg gått før hadde det kanskje funnes en mulighet til å få den til å slutte å vokse tidligere. Det er mye rart som kan skje i underlivet, og slett ikke alt har symptomer og merkes, så jeg vil absolutt anbefale å sjekke med jevne mellomrom. Gjerne hvert tredje år dersom du ikke har noen plager.
Kosemose Skrevet 26. mai 2012 #15 Skrevet 26. mai 2012 Man "må" ikke gå til GU, men det kan være livsfarlig å ikke gjøre det. Livmorhalskreft (og sikkert også andre ting) kan enkelt finnes og behandles hvis man går til jevnlige sjekker. TS, jeg syns du burde spørre fastlegen din om hva h*n anbefaler i forhold til GU, hvor ofte du bør gjøre det og hvor du bør gjøre det. (kommer blant annet an på hvor gammel du er, og kanskje også familiehistorie er relevant her). Jeg foretar celleprøve (sjekke for livmorhalskreft) og hva de nå ellers gjør på en GU jevnlig hos fastlegen min. Det er litt ubehagelig, blant annet er det en kjip stilling man ligger i mens det pågår. Men det går veldig fort, og legen er rutinert. Det er i tillegg noe alle kvinner bør gjøre, så sånn sett er det ren rutine selv om det ikke føles slik når man ligger der. Det tar under fem minutter. Så: ta ansvar for deg selv og helsa di, det har du alt å vinne på!
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #16 Skrevet 26. mai 2012 Jeg er 21 år, og gruer meg vanvittig til den dagen jeg trenger en gynekolog. Hater tanken på det, og føler meg kvalm bare ved tanken på å...blah. Så jeg regner nok med at jeg kommer til å droppe innkallingene jeg vet vil komme, ikke faen om at de skal få meg opp i den stolen der. Det er bare ekkelt.
Athene Skrevet 26. mai 2012 #17 Skrevet 26. mai 2012 Så jeg regner nok med at jeg kommer til å droppe innkallingene jeg vet vil komme, ikke faen om at de skal få meg opp i den stolen der. Det er bare ekkelt. Det å ikke bli behandlet for klamydia, sopp og kjønnssykdommer er "bare ekkelt". Jeg forstår at du føler det føles rart. Men forsøk å arbeide litt med eget tankesett. Gynekologer ser på flere titalls kvinner hver dag, flere tusen i sin karriere. Og de er der for å hjelpe deg, fordi alle kvinner behøver hjelp på det området flere ganger gjennom livet.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #18 Skrevet 26. mai 2012 greit at dette er noramlt, at dette er jobben deres og at de ikke tenker over dette. Men ikke kom her og fortell at det er avslappende. Det tviler jeg ivertfall på er normalen. jeg HATER det, hater, hater, hater det. Synes det er flaut, ekkelt og litt vont(ivertfall ubehagelig). Men det bør gjøres ja. Bit i det sure eple. Det er lov å være nervøs og utilpass. Jeg har vært i stolen så mange ganger at jeg ikke lengre er nervæs og utilpass, så det er som med alt annet man syns er ubehagelig, man kan bli vant til det. Sist gang var jeg så avslappet at det var over før jeg hadde fått med meg at vi var i gang. Legene har som regel stor forståelse for at dette ikke er favorittaktiviteten til pasientene. Ellers er mitt triks å alltid ha på kjole, så føler jeg meg ikke så naken når jeg går til og fra stolen. Bruker også tiden på å prate med den andre personen som blir med inn. Jeg er 21 år, og gruer meg vanvittig til den dagen jeg trenger en gynekolog. Hater tanken på det, og føler meg kvalm bare ved tanken på å...blah. Så jeg regner nok med at jeg kommer til å droppe innkallingene jeg vet vil komme, ikke faen om at de skal få meg opp i den stolen der. Det er bare ekkelt. Alternativet er så mye værre. Får du for eksempel livmorhalskreft er det veldig lurt å oppdage det så tidlig som mulig.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #19 Skrevet 26. mai 2012 Det å ikke bli behandlet for klamydia, sopp og kjønnssykdommer er "bare ekkelt". Jeg forstår at du føler det føles rart. Men forsøk å arbeide litt med eget tankesett. Gynekologer ser på flere titalls kvinner hver dag, flere tusen i sin karriere. Og de er der for å hjelpe deg, fordi alle kvinner behøver hjelp på det området flere ganger gjennom livet. Så lenge en tar sine forbehold, så går det fint å gå igjennom livet uten å pådra seg kjønnsykdommer og det har jeg gjort. Jeg er konsevent på at det skal brukes kondom ved samleie. Så blir nok ingen kjønnsykdommer på meg, nei. Jeg vet at gynekologer er der for å hjelpe, men for meg er det en uoverkommelig barriere, akkurat som de fleste mennesker har - og da synes jeg ikke folk skal føle at de "må" overkomme sine barrierer fordi det er "viktig" og "bra".
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #20 Skrevet 26. mai 2012 Så lenge en tar sine forbehold, så går det fint å gå igjennom livet uten å pådra seg kjønnsykdommer og det har jeg gjort. Jeg er konsevent på at det skal brukes kondom ved samleie. Så blir nok ingen kjønnsykdommer på meg, nei. Jeg vet at gynekologer er der for å hjelpe, men for meg er det en uoverkommelig barriere, akkurat som de fleste mennesker har - og da synes jeg ikke folk skal føle at de "må" overkomme sine barrierer fordi det er "viktig" og "bra". Men livmorhalskreft kan man få uansett sex eller ikke sex. Uregelmessige eller kraftige blødninger er ikke uvanlig. Smerter. Alt dette kan man oppleve flere ganger i løpet av livet og bør virkelig sjekkes av en lege. Men det er jo ditt valg, selvfølgelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå