Gå til innhold

"De bruker flere superlativer når beskriver massmorderen."


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Norske folk er så late og udugelige at behersket, arbeidssom og seriøs har blitt superlativer.

Enten det eller så er ikke journalisten den beste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Avhorslederne-om-Breivik-Rolig_-selvironisk-og-hardtarbeidende-6836952.html#.T7-yMtUth2A

Hvilke superlativer? Er det noe jeg ikke forstår her, eller er journalisten forvirret?

Jeg ser bare positiver. Skjønner forøvrig ikke hvorfor han skulle hatt "adjektivene" som overskrift heller. Kanskje journalisten bare prøvde å være kreativ, men manglet kunnskapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Avhorslederne-om-Breivik-Rolig_-selvironisk-og-hardtarbeidende-6836952.html#.T7-yMtUth2A

Hvilke superlativer? Er det noe jeg ikke forstår her, eller er journalisten forvirret?

Tror nok journalisten bruker ordet 'superlativ' i betydningen 'rosende ordelag' her. Og selvfølgelig finnes det i utgangspunktet positive betegnelser man kan bruke på ABB (selv om disse jo selvfølgelig blir helt ubetydelige i den store sammenhengen). Jeg har f.eks. ingen problemer med å skjønne at ord som "rolig", "behersket", "grundig" og "arbeidssom" muligens passer på ham.

Dette er imidlertid ikke på noen som helst måte det samme som at han er en kjernekar; jeg vil tro at ALLE mennesker har egenskaper som kan beskrives ved hjelp av positive ord og uttrykk. Hvordan et menneske er eller kan beskrives, utgjøres jo av summen av alle mulige karakteristikker man kan gi vedkommende. Og i ABBs tilfelle er det ingen som helst tvil om at han er en avviker, har store personlighetsforstyrrelser og en oppsiktsvekkende mangel på empati, og at han rett og slett er tvers igjennom et ondt menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok journalisten bruker ordet 'superlativ' i betydningen 'rosende ordelag' her. Og selvfølgelig finnes det i utgangspunktet positive betegnelser man kan bruke på ABB (selv om disse jo selvfølgelig blir helt ubetydelige i den store sammenhengen). Jeg har f.eks. ingen problemer med å skjønne at ord som "rolig", "behersket", "grundig" og "arbeidssom" muligens passer på ham.

Takk! Jeg var ikke klar over den betydningen av ordet.

- TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...