Gå til innhold

Trening under prøveperioden


Wearyourpassion

Anbefalte innlegg

Jeg er glad i å trene, og trener stort sett hver dag. Har gjort dette over lang tid. Mange av øktene er harde og fysisk utfordrende, feks intervalltreninger eller motbakkeløp. Innimellom er jeg med på konkurranser også, som kan være litt stressende for kroppen.

Jeg hadde planer om å være forsiktig og trappe ned på treningen under prøvingen, men så vet vi jo ikke når vi vil bli gravide. Har prøvd i ett år (veldig få eggløsninger, dette er første PP med påvist EL). Synes det er kjedelig å kutte ned over så lang tid under prøvingen om det ikke er behov for det. Håper liksom at det vil kunne la seg gjøre å bli gravid selv under trening i PP, siden kroppen min er vandt til dette?

Hadde EL 17/5 og det var vel den eneste dagen den uken jeg ikke trente. Kroppen ellers er sunn og frisk og jeg har klart å legge litt på meg slik at jeg har en normal BMI. Var med på en konkurranse 23/5 hvor jeg løp. Ble bekymret underveis at jeg ville "ødelegge" en evt befruktning som potensielt var på god vei, eller om kroppen min ville forhindre at det feks kunne feste seg?

Vet jo at kroppen produserer kortisol under stress og trening, og vet ikke hvordan dette påvirker befruktning?

Jeg er absolutt villig til å nedprioritere trening, men vet ikke om det er nødvendig? Finnes jo flere idrettsutøvere som får barn!

Takker for alle innspill og gode råd :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke så hyggelig å tenke på, men slaver, hjemløse, tvangsprostituerte og katastroferammede av alle slag får også barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det hjelper jo å tenke på det...

Men er det noen som har erfaring med trening under PP, og som vet hva det evt er lurt å kutte ut for å øke sjansene?

Vil gjøre alt som står i vår makt for å legge alt til rette! :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.

Men mer enn 7 timer hard trening (da snakker vi ikke lette joggeturer) i uka øker abortrisikoen litt.

Synes jeg har svart på mange av denne typen tråder i det siste, og kan egentlig oppsummere som følger: Dersom begge er friske og det ikke er noen fysiske hindringer for å bli gravid, blir man gravid før eller senere. Uansett hvordan man går, står, hva man spiser, hvor lite/mye man stresser og så videre. Det eneste som reduserer sannsynligheten vesentlig er røyking og overvekt, samt et veldig usunt og ensidig kosthold. Og selv med disse tilstandene blir de fleste gravid i løpet av ett år.

Når det går lengre tid enn et år er det andre ting som er feil. Dårlig sædkvalitet, mangler med eggløsningen, hormonforstyrrelser og så videre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i akkuratt samme situasjon som deg. Man får høre at man kan trene som vanlig og at dette ikke skal ha noe å si, men er også litt usikker på dette med konkurranser. Vet at jeg i perioder med mye konkurranser har hatt lavere progesteronproduksjon mellom eggløsning og menstruasjon (jeg temper). Dette gjør det kanskje litt vanskeligere å bli gravid. Samtidig som hardtrening kan gi uteblitt eggløsning.

Men som du sier, idrettsutøvere blir også gravide. Ingrid Kristiansen visste ikke hun var gravid før hun løp et dårlig maraton og fant ut hun var i 5 måned.

Vi beggynner prøve til sommeren. Om det tar lang tid å blir gravid vil jeg kutte ned på konkurranser og de hardeste øktene og se om det hjelper.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Man kan trene og leve som normalt!

Faktisk er trening bare sunt, alltid. Bedre blodgjennomstrømninger, bedre velvære, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vet jeg ikke hvor mye du trener da "hver dag", kan bety 30min pr dag for noen, og 3 timer pr dag for andre. Men for mye hard trening kan føre til redusert fruktbarhet ved at feks eggløsningen uteblir. Mye hard trening kan føre til økt dannelse av stresshormon, noe som i seg selv kan påvirke evnen til å bli gravid, da dette hormonet påvirker kjønnshormonene. Det er også det veldig, veldig viktig at du får i deg nok energi i forhold til hvor mye du trener, da dette er den vanligste årsaken til at eggløsningen uteblir i forbindelse med høy-intensitetstrening.

Over til det viktigste spørsmålet ditt:

Dersom du kjører mye høyintensitetstrening ville jeg kanskje trappet litt ned intensiteten på noen økter i uka. Tren gjerne litt hver dag, men du trenger ikke ta deg helt ut hver gang. Dette gjelder også i første trimester der anbefalingene sier at man skal vise forsiktighet ved høyintensitetstrening. Det er imidlertid ikke bare intensitet som har noe å si; noen treningsformer er mer skånsomme da de gir mindre sammentrekninger i livmoren. Med like høy intensitet på begge øvelser er feks er sykling mer skånsomt en løping.

Men som sagt vet jeg ikke helt hvordan du har trent frem til nå, så det er vanskelig å gi noe mer spesifikt råd enn det :)

Hilsen utdannet fysisk aktivitet & helse-rådgiver, og snart ferdig fysioterapeut :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...