Gå til innhold

Er det greit at besteforeldre overkjører foreldrene?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De er jo foreldre, de er foreldre til foreldrene og har mer erfaring i å være det.

Er du så dum at du ikke forstår at selvom man er forelder er man ikke ekspert på hvert barn? Barn er forskjellige, om man så har 10 barn fra før så er det barnets egne foreldre som kjenner barnet best.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skulle bare mangle, det er for mange overivirge mødre her inne. De trenger motstand.

Tviler på at det er noen her inne som tar deg spesielt seriøst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nok en tråd her inne utvikler seg til effektiv prevensjon. Takk for at dere bekrefter at jeg aldri skal ha barn og bli en overkontrollerende mor!

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Er du så dum at du ikke forstår at selvom man er forelder er man ikke ekspert på hvert barn? Barn er forskjellige, om man så har 10 barn fra før så er det barnets egne foreldre som kjenner barnet best.

Hmmm. Bestem deg.

• Liker 1
Skrevet

Vel, men trassalderen/tenåringstiden er der for en grunn. Barna er ikke en forlengelse av en selv. Man kan ikke forvente blind lydighet.

Det har jeg heller ikke sagt. Poenget mitt var at før en får barn så har en en del overbevisninger og meninger som ikke helt stemmer overens med virkeligheten.

Jada, trassalder er der av en grunn. Barna blir mer selvstendige, og de får vilje. En hel haug med vilje! Men da er det faktisk viktig at en er tydelig på hva som er greit og ikke, å følge rutinene, og ikke gi etter. Da er det svært sjelden at det vil være en god ide å fravike rutinene bare fordi det er noen andre som har ansvaret akkurat den dagen eller den helga. Hvis det skal være slingringsmonn i den perioden så vil det lett bli kamper og ekstra temperament når barnet er hos foreldrene igjen.

Men alle endrer syn på mye etter de får barn. Når det er din tur skjønner du veldig godt hvorfor mange foreldre ikke setter særlig pris på at besteforeldrene systematisk gjør det motsatte av det de selv gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Bestem deg.

Nå begynner jeg å bli lei av å gjenta at jeg snakker om MINE barn, vet utmerket godt at jeg ikke vet hva som fungerer på andres.

Må jeg virkelig frem med t-skje?

• Liker 1
Skrevet

Hmmm. Bestem deg.

Skjønte du ikke hva hun mente, eller prøver du bare å holde diskusjonen i gang? Det er da innlysende at hun mente at en ikke kan være ekspert på alle andres barn, og at en selv kjenner sine egne barn best.

AnonymBruker
Skrevet

Nok en tråd her inne utvikler seg til effektiv prevensjon. Takk for at dere bekrefter at jeg aldri skal ha barn og bli en overkontrollerende mor!

Nei hvis ikke du skjønner at foreldre lager rammer og regler for barnets beste er det kanskje best du dropper det ;)

Gjest "gjest"
Skrevet

Poenget mitt er at når barna er hos besteforeldrene, så skal de kose seg.

• Liker 2
Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

Det har jeg heller ikke sagt. Poenget mitt var at før en får barn så har en en del overbevisninger og meninger som ikke helt stemmer overens med virkeligheten.

Jada, trassalder er der av en grunn. Barna blir mer selvstendige, og de får vilje. En hel haug med vilje! Men da er det faktisk viktig at en er tydelig på hva som er greit og ikke, å følge rutinene, og ikke gi etter. Da er det svært sjelden at det vil være en god ide å fravike rutinene bare fordi det er noen andre som har ansvaret akkurat den dagen eller den helga. Hvis det skal være slingringsmonn i den perioden så vil det lett bli kamper og ekstra temperament når barnet er hos foreldrene igjen.

Men alle endrer syn på mye etter de får barn. Når det er din tur skjønner du veldig godt hvorfor mange foreldre ikke setter særlig pris på at besteforeldrene systematisk gjør det motsatte av det de selv gjør.

Jeg må si jeg er veldig glad for at jeg ikke er mormor/farmor til dine barn, eller barna til fler av dere, så diktatoriske som dere er.

Kjenner dere mange besteforeldre som systematisk gjør det motsatte av hva foreldrene sier?

Endret av Arabella
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja og poenget mitt er at de fortsatt kan kose seg uten at det skal gå utover noe annet. Må besteforeldre tøye grenser for å klare å ha det gøy med barnebarna er det noe galt.

• Liker 1
Skrevet

Går det virkelig ikke an å kose seg om de ikke får praktisere fri oppdragelse?

Hva er det som er så galt i å si at et spesielt program skal de ikke se på, akkurat det godteriet virker negativt inn på barnet så da skal de ikke ha det, eller at de ikke får være oppe lengre enn til vanlig leggetid?

Er det eneste som er kos med besteforeldre? Å bryte alle regler som er satt til barnets beste? :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si jeg er veldig glad for at jeg ikke er mormor/farmor til dine barn, eller barna til TS, så diktatoriske som dere er.

Kjenner dere mange besteforeldre som systematisk gjør det motsatte av hva foreldrene sier?

Og jeg er sikker på at de føler det samme og er like glad for at de slipper å ha deg som besteforelder til sine barn.

• Liker 1
Skrevet

Her var det mange overkontrollerande folk. Kjenner eg er mest einig med "gjest" her. Ein treng ikkje ha ungar sjølv for å uttale seg om dette. Eg meiner besteforeldre skal foholde seg til foreldras viktigaste reglar og generell tryggleik, men detaljstyring er verkeleg ikkje naudsynt.

Når foreldra har så stor trong til kontroll at dei til og med meiner dei eig barna sine, og er dei einaste som kan bestemme over dei, vert eg heilt :overrasket: Stakkars ungar. Eg er i alle fall veldig glad for at ungane mine har andre vaksne omsorgspersonar som bryr seg om dei og set grenser for dei; besteforeldre, tanter, onklar, veninner av meg og personalet i barnehagen. Ingen eig eit barn, men me skal prøve å oppdra dei til sjølvstendige individ.

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Ja og poenget mitt er at de fortsatt kan kose seg uten at det skal gå utover noe annet. Må besteforeldre tøye grenser for å klare å ha det gøy med barnebarna er det noe galt.

Går det virkelig ikke an å kose seg om de ikke får praktisere fri oppdragelse?

Hva er det som er så galt i å si at et spesielt program skal de ikke se på, akkurat det godteriet virker negativt inn på barnet så da skal de ikke ha det, eller at de ikke får være oppe lengre enn til vanlig leggetid?

Er det eneste som er kos med besteforeldre? Å bryte alle regler som er satt til barnets beste? :klo:

Men det er da ikke besteforeldre som skal oppdra barna, besteforeldrene skal være et fristed.

• Liker 2
Skrevet

Jeg må si jeg er veldig glad for at jeg ikke er mormor/farmor til dine barn, eller barna til fler av dere, så diktatoriske som dere er.

Hva vet du om mine regler ovenfor mine barn egentlig?

At det skal være en viss ramme rundt dagene er til barnets beste. Og heldigvis så er farmor og farfar til våre barn helt enige i at de skal ha en viss struktur. HELDIGVIS!

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Og jeg er sikker på at de føler det samme og er like glad for at de slipper å ha deg som besteforelder til sine barn.

Meg vet du ingenting om. Men det inntrykket jeg får av flere av dere, er ikke positivt.

• Liker 1
Skrevet

Når det gjeld trassalder, er jo det å vera ekstremt konsekvent/rigid det verste du kan gjera. Då vert ungane enno meir trassige, fordi dei får så mykje å trasse mot.

• Liker 3
Skrevet

Vel, men du ser ut til å mene at bare fordi du har barn så er du ekspert på alle barn, og der er vi inne på det jeg snakket om tidligere; folk er så mye mere "mor", enn det de var da jeg vokste opp.

Her sier du noe interessant. Jeg leste akkurat om dette fenomenet i denne klikk-artikkelen om barn og kosthold. Ernæringsfysiologen sier bl.a. "før var barn noe man bare hadde, nå har de blitt et prosjekt". Det kan være veldig forståelige samfunnsmessige forhold som ligger bak denne endringen, og den kan ha med seg positive sider såvel som negative, men det kan vel ikke være så mye tvil om at foreldrerollen har endret seg mye de siste tiårene.

Ellers sa jeg vel mitt i den andre tråden, men oppsummert mener jeg selvsagt at besteforeldre skal gjøre som foreldrene sier når det gjelder viktige ting som kan bli skadelige, som å ikke la dem sykle uten hjelm eller å gi dem ting de er allergiske mot (ser for meg en del fæle utfall av å bryte med noe sånt, som kan bli mye verre enn i ts sitt tilfelle i den andre tråden). Men når det gjelder en god del andre ting, syns jeg foreldre bør lukke øynene, og heller tenke at det at besteforeldrene får styre litt, er et bidrag i styrking av forholdet mellom besteforeldre og barnebarn. Noen mødre har en tendens til å krisemaksimere mindre optimale ting barnets far og besteforeldre gjør, syns jeg.

• Liker 3
Skrevet

Men det er da ikke besteforeldre som skal oppdra barna, besteforeldrene skal være et fristed.

Jeg er enig i det at hos besteforeldrene skal barna ha "fri", men når denne friperioden påvirker barnet på en negativ måte (og ikke bare gjør dem litt mer trassige og viljesterke) så bør også besteforeldre klare å si nei og sette grenser.

Uansett bør besteforeldrene ta hensyn til foreldrenes ønsker, for det er nemlig foreldrene selv som vet sitt eget barns beste. Og det har ingenting med kontrollfreak eller ikke å gjøre.

Du tror vel ikke at barnet har det særlig godt når de blir overtrøtte, sinte, får dårlig reaksjon på sukker som var beskrevet i den andre tråden, osv? Hvis besteforeldrene bevisst gjør det motsatte av hva foreldrene sier når det er slike ting som blir konsekvensene så er det ikke til barnets beste. Da er det noe de gjør MOT barnet mener jeg.

Heldigvis så går det helt greit for de aller fleste, men foreldrene skal respekteres og ikke overkjøres totalt bare fordi "det er lov".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...