Gå til innhold

Kynisk og egoistisk bestemor - barna står igjen uten arv.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg henvender meg i frustrasjonens øyeblikk til dere i håp om at noen kloke hoder, som jeg vet det finnes mange av her inne, kan gi meg noen råd og eventuelt noen relevante opplysninger. Det trengs sårt akkurat nå.

Det har seg nemlig slik at min bestefar brått gikk bort nå nylig.. Vi er i hovedsak en veldig liten familie bestående av min bestemor, bestefar, min mamma som da er bestemor og bestefars datter, og hennes to søsken, altså min onkel og tante. Bestemor og bestefar har nå vært gift i 50 år, men har ikke vekslet et eneste ord med hverandre de siste 15 årene. De har hatt det man pent kan kalle en slags feide seg imellom da bestemor ikke har vært like snill mot min bestefar bestandig. Vi snakker da utroskap fra hennes side, hvor hun til og med en periode også var delvis samboer med en annen mann - men likevel har de valgt å forbli gift. De har de senere årene bodd i samme hus, men har valgt å dele huset i to, hvor bestemor da har bodd i underetasjen mens bestefar har bodd i andre etasje. Slik har de altså bodd så lenge jeg kan huske, uten å ha hatt noe som helst kontakt med hverandre. Bestefar har stått for alle økonomiske utgifter, som strøm og vann og alt som ellers hører med - så bestemor har praktisk talt fått bo der gratis alle disse årene.

Som dere sikkert forstår utifra det jeg allerede har skrevet, er min bestemor en noe spesiell type - uten at jeg skal sitte her og svartmale henne. Slik jeg opplever henne har hun alltid vært en noe kald og kynisk person, og det skal også sies at hun ikke alltid har vært like snill med døtrene sine - altså min mor og min tante. Jeg har selv fått gjennomgå ved et par anledninger, uten at jeg ønsker å gå nærmere inn på det (jeg er det eneste barnebarnet). Min onkel har hun imidlertig et godt forhold til. Det har på en måte vært jeg, mamma, tante og bestefar som har stått hverandre nærmest, mens bestemor og onkel har holdt sammen nærmest for seg selv. Bestemor har de seneste årene til og med nektet å samle hele familien på julaften, fordi hun ikke ønsker å ha noe som helst med bestefar å gjøre. I tillegg har hun så lenge jeg kan huske ikke gjort annet enn å snakke i svært stygge ordelag om min bestefar i mitt og andres nærvær.

Og nå har det seg altså slik, at min bestefar er gått bort.. Jeg snakker ikke nå på vegne av meg selv nå, men på vegne av min mamma, min tante og onkel, da bestemor har valgt å beholde hele arven for seg selv uten å dele så mye som et rødt øre med noen av barna sine. Hun har overfor min mor forklart bastant at grunnet det faktum at hun og bestefar har vært gift i over 20 år, arver hun automatisk alt sammen - siden bestefar ikke hadde noe testamente da han døde veldig tidlig og helt uventet. Kan hun virkelig gjøre dette? Hun arver altså hus, bil, hytte, en stor tomt hvor det nå skal bygges hytter på i tillegg til flere hundre tusen min bestefar hadde på konto. Jeg synes det hele er så kynisk og egoistisk gjort hele familiesituasjonen tatt i betraktning. Og jeg vet så inderlig godt at dette er helt stikk i strid med hva bestefar ville ønsket...

Håper virkelig noen kan hjelpe meg med noen hjelpende råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er birkelig mat for jussen, men lengden på ekteskapet mener jeg ikke skal ha noe å si, hun kan f eks ikke sitte i uskiftet bo, uten samtykke fra barna. ta kontakt med en advokat, evt jussformidlingen, de kan svare deg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er på tynn is her jeg nå, men tror det må vere en samtykke erklæring om at gjenlevende kan sitte i uskifte

eneste jeg kan si no er google lovene og forskriftene og kanskje spørre deg for hos jusbuss eller hva det var det het de som gir gratis råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har nok loven på sin side, ettersom de var gift.

Ulike arvesituasjoner når foreldre dør

Når en av dine foreldre, for eksempel din far, avgår ved døden, vil din arverettslige stilling være helt avhengig av hans familieforhold ved dødsfallet. Det gjelder samme regler enten det er din far eller mor som dør først. Her beskriver vi kort 4 ulike, men ganske vanlige arvesituasjoner som du kanskje kan oppleve når en av dine foreldre avgår ved døden:

1. Din far og mor var gift med hverandre og hadde felleseie ved din fars død. I slike tilfelle er det din mor alene som bestemmer hvordan det skal ordnes med din fars dødsbo. Som gjenlevende ektefelle har hun arverett, inklusive rett til "minstearv" etter din far. Hvis hun ikke på grunn av minstearven blir enearving, kan hun velge om dødsboet straks skal skiftes - deles - mellom alle arvingene, eller om hun vil beholde alt i såkalt "uskiftet bo".

Mer her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/orientering-til-arvinger-pa-internett/arv-etter-foreldre.html?id=88160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har rett til å sitte i uskifte ja, men hun har IKKE råderett over arven. Det vil si at hun ikke kan begynne å dele ut penger til din onkel f.eks. hvis dette blir tatt fra arven etter din bestefar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har rett til å sitte i uskifte ja, men hun har IKKE råderett over arven. Det vil si at hun ikke kan begynne å dele ut penger til din onkel f.eks. hvis dette blir tatt fra arven etter din bestefar.

Hun kan gjøre som hun vil med sine penger mens hun er i livet. Hun kan bruke opp alt på dyre ferier og selge huset om hun vil. Men hun kan derimot ikke gi bort uforholdsmessige store gaver av boet, eller gi bort eiendom. Da trenger hun samtykke fra alle arvingene.

Arv i uskiftet bo

Er dine foreldre gift med hverandre når den ene av dem avgår ved døden, og de hadde felleseie, har den gjenlevende av dem, for eksempel din mor, rett til å beholde hele din fars dødsbo i såkalt "uskifte" så lenge hun ikke inngår nytt ekteskap. Det betyr at du først har rett til å kreve din farsarv når uskiftet opphører, senest ved din mors død. Din mor har full eierrådighet over uskifteboet, hun trenger bare samtykke fra deg og andre arvinger etter din far dersom hun vil gi bort fast eiendom eller gi uforholdsmessig store gaver av boet. Blir uskifteboet skiftet mens din mor lever, skal hun ha en halvpart av boet som eierandel og i tillegg skal hun ha sin ektefellearv av den halvparten som din fars arvinger skal ha som arv etter ham. Blir uskifteboet skiftet etter din mors død, går en halvpart av boet til din mors arvinger og den andre halvparten til din fars arvinger som lever når skiftet finner sted.

Hadde din avdøde far verdier som særeie, er hovedregelen at din mor bare kan beholde særeiet i uskifte dersom du og andre arvinger samtykker. Samtykke er likevel ikke nødvendig dersom dine foreldre har bestemt i ektepakt at den gjenlevende av dem kan sitte i uskiftet bo med særeie. Det er på den annen side ikke noe til hinder for at særeiet blir skiftet etter din fars død, mens din mor beholder felleseiet i uskifte.

Hadde din far særskilte livsarvinger som ikke samtykker i at din mor beholder deres arv i uskifte, kan hun skifte med dem og beholde resten av boet i uskifte med deg og dine helsøsken.

Hentet fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/Veiledninger_brosjyrer/2005/orientering-til-arvinger-pa-internett/arv-etter-foreldre.html?id=88160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var det jeg mente. Hun kan gjøre hva hun vil med SINE penger, men ikke boets. Formulerte meg litt klønete :)

Edit: mener ikke boet siden det er alt samlet. Mener egentlig arven etter bestefaren til TS

Endret av Doh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva som menes med boets?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

selvfølgelig har hun lov til det. De har vært gift, og har derfor samme rettigheter som andre gifte. Synes egentlig ikke det er kynisk (sånn sett bort fra at det var noe annet enn det din bestefar ønsket), og det er ikke noe du kan gjøre. Så lenge de var gift, bestefaren din ikke har skrevet noe testamente, og alle barna de hadde var felles barn, så har hun rett til å sitte i uskiftet bo. Og dette bestemmer hun selv, og det er ikke noen måter å omgå loven i dette tilfellet.

Men gifter hun seg på nytt (er usikker på om det gjelder for om hun blir samboer også) kan dere kreve at boet skiftes. Hele arven går jo også videre til alle hennes barn når hun dør, og det er bare en liten del hun evt. kan testamentere bort til din onkel. resten er pliktdelsarv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke det var vanlig å forvente arv før begge foreldrene døde jeg. Ihvertfall når de var gift?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva som menes med boets?

Boet er alt som tilhørte/tilhører den som dør og gjenlevende ektefelle. Man kan skifte boet, altså fordele eiendelene. Dette omfatter også gjeld. Om man ikke gjør dette blir den gjenlevende sittende i uskiftet bo, altså at arven ikke blir fordelt før den gjenlevende dør eller ønsker at det skal skiftes. Skifte betyr jo her egentlig å fordele, mens boet er det som skal fordeles.

Haha, jeg er elendig på å forklare så du får si fra om du ikke skjønner hva jeg mener :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Trodde ikke det var vanlig å forvente arv før begge foreldrene døde jeg. Ihvertfall når de var gift?

Selvfølgelig er det ikke det. Synes det virker ganske rart å forvente arv når den ene dør, bare fordi de ikke er noe gode venner. Det er jo ikke akkurat andre regler om foreldrene ikke var så gode venner. TS sin bestemor gjorde vel slik alle hadde gjort i denne situasjonen, hun sitter i uskiftet bo. Det betyr jo ikke at ikke barna hennes går glipp av farsarven, med mindre hun bruker den opp mens hun er i live da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene, så det er mulig det er en gjentakelse, men gjenlevende ektefelle kan sitte i uskiftet bo (disponere hele arven som sin egen (innenfor enkelte ganske vide rammer i arvelova)) med alle felles barn. Er det særkullsbarn kan de kreve sin del av boet skiftet. Dessverre. Og det er ikke noe poeng i å gå til sak om dette, det kan ikke vinnes. Det er forøvrig korrekt at hun ikke kan forfordele søsken. Gavesalg og gaver er ikke ok. Bare les arveloven, etter hukommelsen tror jeg det er §16-22, eller der i høgget. Det er ganske lettfattelig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns også det er spesielt å forvente seg arv når den ene parten av et ektepar går bort. Det er veldig vanlig å sitte i uskifta bo. Kanskje litt grådig av etterkommerene?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...