Gå til innhold

IVF- Sprøyter i 1 uke, uttak og innsett


Karabista

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal begynne med sprøyter når 1. mensdag kommer i ca 7 dager, ultralyd så uttak og innsett. Det blir mitt første forsøk med IVF ( har allerede vært på 5 pergorunder og vært prøver i snart 3 år.)

Er allerede sykemeldt ca 20% da blodtrykket var noe høyt. Vil ikke stresse i løpet av den perioden og lurer på om noen har erfaringer med dette? Råd eller tips?

Ønsker så gjerne at det skal klaffe (som alle dere:))...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva lurer du på? Utover sykemelding?

Jeg har vært gjennom IVF 3 ganger, hver gang med sprøyter i 11-13 dager.

Bivirkninger - ingen plagsomme. Bortsett fra tyngdefornemmelse og stikninger de siste dagene. Og egguttak og de påfølgende timene var vonde, det var eneste dagen jeg var immobil.

For min del kunne det ikke falt meg inn å få sykemelding, utover at jeg begrenset meg til åtte timers dager, unngikk stress og tok litt hjemmekontor. Man har så mange tanker, så for min del hadde det ikke virket å gå hjemme. Jeg gikk også i rask gange en drøy time hver kveld eller morgen. Det skal være supert for prosessen og humøret. Unngå sukker og junkfood, og spis mye grovt, grønt og sunt fett.

Jeg fikk også beskjed på klinikken om at de ikke gir sykemelding utover dagene fra uttak til innsett, var det behov for noe mer må man ha dialog med fastlegen. Sykemelding er i det hele tatt ganske uvanlig, med mindre man blir overstimulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også hatt 3 forsøk, og jeg har vært sykmeldt kun fra uttak til innsett. Nå skal vi ha vårt 4. forsøk om et par måneder, og da er sannsynligheten stor for at jeg blir sykmeldt litt utover det, for erfaringsmessig er jeg ikke mentalt oppegående i deler av rugeperioden. Sist forsøk gjorde jeg bokstavelig talt ingenting på jobb i to uker, og satt mest på do og gjemte meg med klumpen i halsen og tårer i øynene. Sånn til daglig er jeg en rolig og rasjonell person. Så alle reagerer forskjellig. Jeg anbefaler deg å ha en god dialog med fastlegen din sånn at du kan ta kontakt dersom det er noe, men det beste er nok, hvis mulig, å holde seg i aktivitet på en eller annen måte. Da går tida fortere. Unntaket er selvfølgelig hvis man overstimuleres, men da tar sykehuset over og bestemmer for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk fått vite mye nå, jeg er en person som normalt er veldig blid og rolig. under pergo fikk jeg veldig stor humørsvinginger,vektoppgang og depresjon (sjeldent bivirkning fikk jeg høre)

Da er jeg naturligvis redd for hvordan det blir med sprøyter. Tenker å bare være sykemeldt under uttak og innsetting. Men ble sykemeldt under pergokur pga bivirkningene så litt engstelig egentlig..

takk for at dere delte erfaringene deres:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bivirkningene på pergo var mye verre enn ved sprøytene. Av sprøytene ble jeg litt oppblåst og fikk en tyngdefornemmelse i magen.

Men forsto jeg det riktig at du skulle starte på sprøyter fra 1 mensdag? Skal du ikke gå på nesespray først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg vet skal jeg gå på sprøyter i 7 dager, men sette en annen sprøyte den dagen jeg skal til utralyd. Skal bruke Cetrotide og Gonal F. 150. Ikke noe nesespray etter det jeg har fått beskjed om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter det jeg vet skal jeg gå på sprøyter i 7 dager, men sette en annen sprøyte den dagen jeg skal til utralyd. Skal bruke Cetrotide og Gonal F. 150. Ikke noe nesespray etter det jeg har fått beskjed om..

Jeg har hørt om andre som ikke har gått på nesespray først for å bli nedregulert, men da har de prøvd det på forsøk før.

Men legen vet nok hva h*n gjør med deg ;)

Når skal du starte?

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bivirkningene på pergo var mye verre enn ved sprøytene. Av sprøytene ble jeg litt oppblåst og fikk en tyngdefornemmelse i magen.

Men forsto jeg det riktig at du skulle starte på sprøyter fra 1 mensdag? Skal du ikke gå på nesespray først?

Det vanligste de siste årene har vært kortregime, det vil si at man ikke nedreguleres med nesespray. Langregime med nedregulering er den "gammeldagse" metoden, eller det man forsøker dersom kortregime ikke virker. Jeg har vært gjennom tre kortregimer, og nå på fjerde forsøket forsøker jeg første gang nesespray.

Kortregime gir samme resultater som langregime, og man slipper spray og bivirkninger av denne i ukesvis. Sprøyter i 10-11 dager, så uttak og innsett. Eneste ulempen er at man må ta to sprøyter om dagen i stedet for en.

Ellers er jeg vant med å starte på sprøyter 2-3 mensdag, ikke 1.

Kan også bekrefte at pergo gav flere bivirkninger enn sprøytene. Med sprøyter kjente jeg lite, på pergo var jeg veldig plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste de siste årene har vært kortregime, det vil si at man ikke nedreguleres med nesespray. Langregime med nedregulering er den "gammeldagse" metoden, eller det man forsøker dersom kortregime ikke virker. Jeg har vært gjennom tre kortregimer, og nå på fjerde forsøket forsøker jeg første gang nesespray.

Kortregime gir samme resultater som langregime, og man slipper spray og bivirkninger av denne i ukesvis. Sprøyter i 10-11 dager, så uttak og innsett. Eneste ulempen er at man må ta to sprøyter om dagen i stedet for en.

Ellers er jeg vant med å starte på sprøyter 2-3 mensdag, ikke 1.

Kan også bekrefte at pergo gav flere bivirkninger enn sprøytene. Med sprøyter kjente jeg lite, på pergo var jeg veldig plaget.

Takk for info, det var jeg ikke klar over. Når er det 6 år siden jeg hadde mitt siste forsøk og da var det en og annen om hadde kort regime. Det var visst veldig viktig og blir godt nedregulert den gangen. Jeg fikk grusomme bivirkninger av nesesprayen.

Lykke til med det fjerde forsøket ditt Athene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info, det var jeg ikke klar over. Når er det 6 år siden jeg hadde mitt siste forsøk og da var det en og annen om hadde kort regime. Det var visst veldig viktig og blir godt nedregulert den gangen. Jeg fikk grusomme bivirkninger av nesesprayen.

Lykke til med det fjerde forsøket ditt Athene!

Tusen takk! Er godt inne i nesespray-perioden nå, og kjenner ingenting. Håper det ikke betyr at nedreguleringen ikke virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Er godt inne i nesespray-perioden nå, og kjenner ingenting. Håper det ikke betyr at nedreguleringen ikke virker.

Jeg har hatt tre forsøk med nesespray, og har ikke merket noe særlig til bivirkninger. Nedregulert har jeg blitt hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Er godt inne i nesespray-perioden nå, og kjenner ingenting. Håper det ikke betyr at nedreguleringen ikke virker.

Jeg hadde enormt mye bivirkninger av sprayen de første 3 gangene, men så roet det seg, de siste to gangene har jeg ikke hatt noen (og nedreguleringen har vært osm normal) *fantastisk*.

Sier meg ellers enig i at sprøytene er ganske ok, jeg har ikke hatt noen bivirkninger av dem, snarere tvert i mot så forsvant f.eks alle plagsomme spraybivirkninger da jeg begynte på sprøytene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...