Gå til innhold

14 minutter på 3000-meteren bra?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange normalvektige løper kanskje på 15 min etter en lang periode med lav/ingen aktivitet. Det krever ikke mange økter før tiden går ned til 13min, og så videre nedover.

Vil ikke si at 14 min er bra om man trener kondisjon en gang i blant.

Seriøst? Hvor har du disse tallene fra? Jeg er normalvektig/tynn, har jogget jevnlig i årevis og trener andre ting, men jeg tror IKKE jeg kunne klart 13 min og så videre nedover. Jeg er kanskje ikke bygget for løping, eller trener feil, men jeg vet at min fart på joggeturer er ganske gjennomsnitts blant de fleste jeg kjenner som trener. Så jeg stusser over at såå mange i denne tråden synes det er dårlig? Vet dere egentlig så mye om hva som er normalt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har altså ikke prøvd det engang, siden du bare tror det? Prøv først. Kanskje du blir positivt overrasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har altså ikke prøvd det engang, siden du bare tror det? Prøv først. Kanskje du blir positivt overrasket.

hehe, ja der sier du forsåvidt noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvar1

...hadde derimot ikke skrytt av å ha gode venner, som overanalyserer treningsprestasjonene mine...

:)

...og nettopp der er det jo en hel del av som du ser. Som sagt, dette kommer helt an på hvem man sammenligner seg med. Seg selv, sine venner, snittet av den voksne befolkningen (f.eks. mellom 20 og 40 år), mosjonister, aktive idrettsutøvere, eliteløpere osv. Det er nok for eksempel neppe sånn at fysiske krav for leder-/eliteutdanninger i forsvaret kan danne grunnlaget for å si hva som er bra eller dårlig for den enkelte. Det er å tro (i alle fall å håpe) at personer i disse stillingene er i bedre form enn den jevne mosjonist, og kravene gjenspeiler ved nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du til sammenligning forsvarets krav på 3000-meter (lederutdanning): http://forsvaret.no/utdanning-karriere/soknad-og-opptakskrav/sider/krav.aspx. En 3000-meter på 12 minutter betyr 4 minutter pr. kilometer, og det er relativt fort når du skal klare å holde farta i tre kilometer, og spesielt hvis du aldri trener og ikke er vant til å presse. Noen har jo derimot noen anlegg som man kan misunne og kan klare dette med minimalt av grunnlag. Men du får jo nesten bare prøve for å se da? :)

3000 meter på 12 minutter, er det 15 km/t? Er ikke det ganske fort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste som trener "vanlig" og ikke rettet mot løp vil slite med å holde 15kmt i 12 minutter. Jeg setter opp til 16-17kmt om jeg skal kjøre intervaller med sprint på tredemølle, ikke sjans at jeg kunne holdt det i 12 minutter ute! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løper på 7.20, heter Daniel :fnise:

Neida, har 10.36 som rekord, og løper vel på ca. 13 i dag, nokså dårlig trent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 min er en grei tid da er du i godkjent fysisk form for en kvinne i den alderen. En god tid er det ikke. Wild ting, på befalsopptaket jeg gikk på var det ikke uvanlig at dem som hadde spilt fotball hele sitt liv kom under og rett rundt 10 min. Da snakker vi om gjennomsnittlige juniorspillere. Personlig hadde jeg først 12 min så 10,30 halvannen måned senere der aktivitet fra morgen til kveld var eneste treningen. Jeg har ingen talent for utholdenhetssporter

Endret av pressplay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste som trener "vanlig" og ikke rettet mot løp vil slite med å holde 15kmt i 12 minutter. Jeg setter opp til 16-17kmt om jeg skal kjøre intervaller med sprint på tredemølle, ikke sjans at jeg kunne holdt det i 12 minutter ute! :P

Om vi regner 14 minutter, som trådstarteren spurte om, så er det 12,9 km/t. Husk også at ved en 3000m pers satser man alt og blir helt utslitt etterpå, mens intervalløktene tas i flere omganger med relativt korte pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

jeg løp 3000m på bittelitt under en time, det er inkludert bussturen jeg måtte ta da jeg løp meg bort :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter på3 km er faktisk ganske bra. For gutter på ungdomskolen er 5er kravet 15 minutter, var ihvertfall det for noen år siden da jg gikk på ungdomskolen. Så da vil jeg våge påstå at 14 minutter for en jente er ganske bra. Selv løp jeg på rundt 15 blank og var meget fornøyd, var ikke i noe storform for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...