Gå til innhold

bordbønn i barnehage osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

MEN, en privat barnehage kan allikevel velge å ha kristendom som en vesentlig del av barnehage dagen. Da står dette i planene til barnehagen. Se gjennom disse.

Står det IKKE noe om kristne verdier (eller andre lignende ting), kan du selv be om at barnet ditt blir fritatt fra kristne "gjøremål" i barnehagen, og skal tilbys likeverdig tid til andre ting.

Er dette derimot en barnehage som fokuserer på kristne verdier (siden den er privat), så har du vel egentlig tatt valget selv med å la barnet gå i barnehagen. De trenger ikke ha "kristen" i navnet for å være det.

Ellers, som noen over sa: Hvis barnet spør hvorfor dere ikke gjør det samme hjemme, så svar at vi tror ikke på Gud. Det er en ærlig sak, og barnet kan selv gjøre seg opp en mening når det blir eldre.

Ingen blir "hyper-kristne" av noen år i en kristen barnehage. De er alt for små til å la dette legge rammene for deres egne verdier. Det er det dere som foreldre som gjør.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trenger hjelp til å formulere argumentasjon mot bordbønn i barnehagen og generelt kristelige gjøremål som gudstjenester o.l.

Når min 3 år gamle sønn kommer hjem og synger religiøse bordvers for maten blir jeg paff.

Når jeg ser bilder fra påskegudstjenesten hvor barna har plukket blomster som de skal legge på "graven" til Jesus i kirka (en svær steinhaugforan alteret) blir jeg forbanna. Da lurer jeg på hva for slags andre aktiviteter de kan ha.

Jeg syns det er vanskelig å finne noe jeg kan vise til, som sier at det f.eks "ikke er lov", eller god argumentasjon MOT dette. Er det noen som kan hjelpe meg?

Har du lest vedtektene til barnehagen? Det finnes flere barnehager som følger utvidet kristen formålsparagraf, uten at det står kristen/menighet/kirke o.l. i navnet.

Det er ditt ansvar å plukke opp slik informasjon, og jeg synes du har ingen rett til å bli sint dersom det er informert om at barnehagen følger (utvidet) kristen formålsparagraf.

Se f.eks. her: http://www.storetunegaard.no/Fakta

Om formålsparagrafen: http://www.storetunegaard.no/Formalsparagraf

Du kan selvfølgelig skrive et brev der du forklarer situasjonen og ber om at de slutter med det, men du får nok ikke gjennomslag dersom de på opplyst om at det er kristent innhold i barnhagen. Dersom det ikke er en kristen barnehage ville jeg skrevet et brev der du forklarer situasjonen, og spør om din oppfatning stemmer. Deretter kan du skrive at dere ikke er kristne og derfor ikke ønsker at barna skal ha kristen oppdragelse/opplæring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg så absolutt ikke akseptert. At voksne

mennesker hjernevasker små barn på denne måten er rett og slett provoserende. Relgion bør i så måte vurderes på samme måter som f.eks alkohol og sigaretter, du bør være myndig før du må trenge å forholde deg det.

Endret av Kim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke dere på KG at det perfekte kjennetegnet på en demon er at man hisser seg opp over Guds tilstedeværelse?

All kristlig vitenskap og forskning peker på at det er 100 % sannssynlig at TS er en demon og grunnen til at hun fikk barn var så du kunne snike deg inn på dets venner og spise de til middag/lære de andre verdier enn Guds.

Foreslår at moderatorne fjerner denne tråden før himmelen blir i overkant orange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke si eller synse for mye, men vi er jo et kristent land? Jeg foretrekker at vi holder på de små kristne tradisjonene, heller enn at muslimske tradisjoner står sterkere i Norge. Vi sang måne og sol hver morgen på skolen og ba bordbønn, det har på ingen måte formet meg til å bli kristen, men det var både en hyggelig ting å gjøre, og vi lærte at Norge er et kristent land, selv om veldig få nordmenn faktisk ER kristne.

Er Norge virkelig et kristent land? Det argumentet er gått ut på dato og er rett og slett et falsum. Norge er primært et sekulært land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, en privat barnehage kan allikevel velge å ha kristendom som en vesentlig del av barnehage dagen. Da står dette i planene til barnehagen. Se gjennom disse.

Står det IKKE noe om kristne verdier (eller andre lignende ting), kan du selv be om at barnet ditt blir fritatt fra kristne "gjøremål" i barnehagen, og skal tilbys likeverdig tid til andre ting.

Er dette derimot en barnehage som fokuserer på kristne verdier (siden den er privat), så har du vel egentlig tatt valget selv med å la barnet gå i barnehagen. De trenger ikke ha "kristen" i navnet for å være det.

Ellers, som noen over sa: Hvis barnet spør hvorfor dere ikke gjør det samme hjemme, så svar at vi tror ikke på Gud. Det er en ærlig sak, og barnet kan selv gjøre seg opp en mening når det blir eldre.

Ingen blir "hyper-kristne" av noen år i en kristen barnehage. De er alt for små til å la dette legge rammene for deres egne verdier. Det er det dere som foreldre som gjør.

Jeg trenger ikke gjenta det som står over her, men vil legge til at det er ganske vanlig også i kommunale barnehager at man går i kirka og synger for maten.

Da skal foreldrene ha mulighet til å uttale seg OM barnet skal være med i kirka, og det skal være et annet opplegg for dem som heller vil bli i barnehagen.

Før maten synger man vel helst ikke-religiøse sanger, men jeg ser ingen problemer med å lære "o, du som metter". Det er en del av norsk kultur, tenker jeg, og selv om den har blitt brukt i en kristen kontekst, vil den kunne fungere i andre religiøse kontekster også ("gud" er jo ikke knyttet til noen spesiell religion, og burde derfor ikke være problematisk)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saklig... Forstår du ikke at religion er et privat anliggende og at bordbønn ikke har noe i barnehage og skole å gjøre? Hva i all verden har det med min hjerne å gjøre? Skjerp deg eller la være å svare så dumt!

Det er et privatanliggende og derfor velger du en privat kristen barnehage, for så å gå helt fra konseptene? Nei, hva har det med din hjerne å gjøre? Den som skal skjerpe seg her er deg, og skrive dumme ting er ihvertfall ikke meg... :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med dette på skolen. Vi måtte synge før skolematen hver dag. Overlevde det jeg altså.

Er det bare meg eller blir for mer og mer pripne?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med dette på skolen. Vi måtte synge før skolematen hver dag. Overlevde det jeg altså.

Er det bare meg eller blir for mer og mer pripne?

Og jeg valgte å stå over sangene med religiøst innhold. Allerede som syvåring valgte jeg bort å tro på noen gud. Da jeg var ti år klagde jeg på at vi brukte salmer som "morgensang" og at vi sang "O du som metter liten fugl" før vi spiste. Hvorfor skal man være prippen bare fordi man ikke ønsker at barna skal bli opplært til å tro at det kun er den kristne gud som er god? Jeg er helt for at man kan synge salmer, men da skal man også lese i koranen og besøke synagoger. Man har en kulturarv, ja. Men da skal man lære om kristendommen som en kulturarv, ikke som en sannhet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er da frivillig å gå i barnehagen, så det blir jo noe helt annet.

Min mor jobber i barnehage, og der lærer de om alle de store religionene. Likevel har de også store barnehagegudstjenester til jul og påske som ikke er en del av opplæringen, men en del av "kosen" med jul. Disse gudstjenestene har foreldrene mulighet til å holde ungene borte fra, og da er det en voksen som blir igjen i barnehagen med de ungene som ikke skal delta. De har kun livssynnøytrale bordvers og til jul synger de ingen sanger om gud og jesus, men holder seg til nissen. De har kun opplevd fornøyde foreldre og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Hvis de sier bordbønn i barnehagen til mitt framtidige barn, så kommer jeg til å finne en ny barnehage til barnet! Er så lei av at religion skal skyves opp i ræva på oss hele tiden...

Jeg driter i om andre tror på eventyr, så lenge de holder det for seg selv.

bytt barnehage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ba bordbønn og sang kristne sanger i barnehagen. Ingen i familien min er religiøse, og 30 år senere har jeg ikke blitt preget i verken den ene eller andre retningen når det gjelder religion. Jeg hadde ikke følt det hadde vært et problem hvis jeg hadde hatt barn i barnehage hvor det ble bedt bordbønn. Hvis barna kom hjem og ville vite om Gud, så hadde jeg fortalt mitt syn på det. Når de er 6 år er de på skolebenken og kan bli fritatt religionslære hvis man absolutt ønsker det.

Prat med de ansatte og hør hvordan det egentlig arter seg, dreier det seg om litt sang og bønn, eller går det i læren om Gud dagen lang? Hvis det kun dreier seg om litt bordbønn og barna i tillegg hadde det veldig bra i den barnehagen, så ville jeg personlig ikke byttet barnehage.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg valgte å stå over sangene med religiøst innhold. Allerede som syvåring valgte jeg bort å tro på noen gud. Da jeg var ti år klagde jeg på at vi brukte salmer som "morgensang" og at vi sang "O du som metter liten fugl" før vi spiste. Hvorfor skal man være prippen bare fordi man ikke ønsker at barna skal bli opplært til å tro at det kun er den kristne gud som er god? Jeg er helt for at man kan synge salmer, men da skal man også lese i koranen og besøke synagoger. Man har en kulturarv, ja. Men da skal man lære om kristendommen som en kulturarv, ikke som en sannhet.

Det er greit, men da velger man ikke en privat barnehage med et kristent grunnlag.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis de sier bordbønn i barnehagen til mitt framtidige barn, så kommer jeg til å finne en ny barnehage til barnet! Er så lei av at religion skal skyves opp i ræva på oss hele tiden...

Jeg driter i om andre tror på eventyr, så lenge de holder det for seg selv.

bytt barnehage!

Problemet her er at TS ønsker at hennes livsyn skal skyves opp i ræva på andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit, men da velger man ikke en privat barnehage med et kristent grunnlag.

Det er jeg absolutt enig i. Velger man en privat barnehage som har et kristent grunnlag kan man ikke klage. Leser man ikke vedtektene har man bare seg selv å skylde, og vil man ikke at barnet skal delta i de kristne aktivitetene er sannsynligvis den beste løsningen å bytte barnehage. Men jeg ser ikke at det står noen steder i tråden at barnehagen har et kristent grunnlag, bare at den er privat. Det er ikke sånn at alle private barnehager er kristne barnehager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg absolutt enig i. Velger man en privat barnehage som har et kristent grunnlag kan man ikke klage. Leser man ikke vedtektene har man bare seg selv å skylde, og vil man ikke at barnet skal delta i de kristne aktivitetene er sannsynligvis den beste løsningen å bytte barnehage. Men jeg ser ikke at det står noen steder i tråden at barnehagen har et kristent grunnlag, bare at den er privat. Det er ikke sånn at alle private barnehager er kristne barnehager.

Her jeg bor blir barn plassert der det er ledig plass, og man altså ikke velge fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her jeg bor blir barn plassert der det er ledig plass, og man altså ikke velge fritt.

Hvis det er sånn at man ikke har valgt en kristen barnehage, men blir plassert i en fordi det ikke er plass i andre synes jeg at barnehagen (eller alle helst kommunen, men det er vel enda vanskeligere å få til) skal tilby livssynsnøytrale aktiviteter der de andre barna holder på med særkristne aktiviteter dersom foreldrene ønsker det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor blir barn plassert der det er ledig plass, og man altså ikke velge fritt.

Men det er ditt valg å få barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ser ut til å synes at dette er helt greit: Hva om man byttet ut ordet Gud med Allah i sangene, og byttet ut Jesus med Muhammed? Hva om barna ba bønn til Allah hver gang de spiste et måltid? Hva om barna ble tatt med til gudstjeneste i moskeen hver Ramadan? Hadde alt dette vært greit?

Merk: Jeg sier ikke at islam er en verre religion enn kristendommen, prøver bare å sette det litt i persepektiv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som ser ut til å synes at dette er helt greit: Hva om man byttet ut ordet Gud med Allah i sangene, og byttet ut Jesus med Muhammed? Hva om barna ba bønn til Allah hver gang de spiste et måltid? Hva om barna ble tatt med til gudstjeneste i moskeen hver Ramadan? Hadde alt dette vært greit?

Merk: Jeg sier ikke at islam er en verre religion enn kristendommen, prøver bare å sette det litt i persepektiv.

Før du får barn bør du ha tenkt igjennom hva du skal gjøre med det mens du er på jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...