Gå til innhold

"Jeg vil ikke ha barn på en stund - jeg er egoistisk"


Gjest Fiolett

Anbefalte innlegg

Kan din venninne ha ment dette litt sarkastisk overfor dem som virkelig mener det er egoistisk ikke å få barn?

Nei, jeg er temmelig sikker på at hun mente hun begynte å bli litt for vant med en livsstil som bare besto av jobb, samboer og venninner - dvs, at hun kunne styre hverdagen og pengene akkurat slik hun selv ønsket, uten andre (bortsett fra samboer) å ta hensyn til. Det er en livsstil man kan bli for fastgrodd og vant med hvis man vet innerst inne at man faktisk ønsker barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det er helt greit å "leve livet" før man får barn. Man skal jo være klar for å bli mor når man skal bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er temmelig sikker på at hun mente hun begynte å bli litt for vant med en livsstil som bare besto av jobb, samboer og venninner - dvs, at hun kunne styre hverdagen og pengene akkurat slik hun selv ønsket, uten andre (bortsett fra samboer) å ta hensyn til. Det er en livsstil man kan bli for fastgrodd og vant med hvis man vet innerst inne at man faktisk ønsker barn.

Jeg tenkte egentlig på ts sin venninne, men det kan selvfølgelig godt være at hun siktet til det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig på ts sin venninne, men det kan selvfølgelig godt være at hun siktet til det samme.

Å, beklager. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, beklager. :sjenert:

Min feil, jeg lot være å sitere HI fordi man ofte får kjeft når man gjør det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare si det så enkelt at de aller fleste store livsvalg, er egoistiske..? =P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror neppe hun mente at hun var egoistisk fordi hun ikke ville ha barn, men heller at hun var for egoistisk til å ville ha barn. Jeg formulerer meg dårlig her, men jeg føler også selv at jeg er for egoistisk til å få barn akkurat nå. Med det mener jeg at jeg ikke er klar til å sette et barn foran meg selv helt enda, og at jeg vil bruke flere år på å utforske, oppleve, reise og erfare før et barn blir min hovedprioritet i livet. Dessuten vil jeg ikke ha barn før jeg faktisk ønsker det av hele meg, og det er jeg for egoistisk til å gjøre akkurat nå, nettopp fordi jeg trenger noen år hvor jeg kan fokusere på meg selv, mitt eget liv og min egen fremtid. Jeg vet at jeg vil ha barn i løpet av livet, og veldig gjerne innen 5-7 år, men akkurat nå "passer det dårlig" om man kan si det sånn :fnise: Jeg er på en måte i en egoistisk fase av livet, selv om jeg på ingen måte anser meg selv som en egoistisk person.

Med andre ord: Det at jeg er egoistisk gjør at jeg ikke er klar for barn, men det at jeg ikke er klar for barn gjør meg ikke egoistisk. Det er ikke umulig at venninnen din mente det samme. :) Ellers er jeg enig i mye av det som har blitt sagt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel tenkes at hun bare snakket om seg selv, at hennes motivasjon for å ikke få barn er at hun er for egoistisk. Ikke dermed sagt at hun tror alle har samme motivasjon som henne selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnen

Det vil jo aldri være egoistisk å velge å ikke få barn. Det jeg derimot synes er upassende, er når kvinner som venter til de er 40 før de er klare, klager sin nød og går inn i dyp sorg over at de ikke kan få barn fordi den biologiske klokka har kommet dem i forkjøpet....

Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor folk skal vente så lenge. Det er jo bare fordeler med å få barn tidlig. Man er yngre og normalt sett i sin beste form. Barna får unge foreldre. Og ikke minst er man fortsatt "unge" når barna blir store og man blir "ovenpå" igjen.

Men, hver sitt valg. Men ikke klag på barnløshet hvis du venter bevvist til du er 40 år før man bestemmer seg for å få barn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...