Gå til innhold

Rettskommisjon godkjenner rapporten om tilregnelighet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det pinlig at denne rettskommisjonen skal bestemme over en av de mest alvorlige straffesakene i verdenshistorien? De følte altså at de måtte komme med litt utdypelser til den andre rapporten for å ikke fremstå helt schizofrene etter at de godkjente den første med stikk motsatt vurdering. Det går jo på æren løs for denne kommisjonen nå.

Det er jo amatører vi ser utspille seg her. Den ene rapporten etter den andre blir bare stemplet og godkjent, og hadde det ikke vært for sakens oppmerksomhet, så hadde aldri retten våget å be om ny rapport (såvidt meg bekjent har det aldri skjedd før at retten ber om ny rapport når den første er godkjent av kommisjonen). Hvor mange feil dommer har egentlig blitt utført i norsk rettssystem som følge av psykiatere som synser frem og tilbake?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror du har misforstått både kommisjonens arbeid og mandat og begrepet schizofreni.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommisjonens vurdering går kun på metode, ikke på innhold. De ser altså utelukkende på hvordan de sakkyndige har kommet til sin konklusjon, og ikke på hva konklusjonen er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommisjonens vurdering går kun på metode, ikke på innhold. De ser altså utelukkende på hvordan de sakkyndige har kommet til sin konklusjon, og ikke på hva konklusjonen er.

Japp. De skal vurdere om rapportene holder faglig mål. Det må være samsvar mellom dokumenterte observasjoner, argumentasjon og konklusjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pinlig at denne rettskommisjonen skal bestemme over en av de mest alvorlige straffesakene i verdenshistorien? De følte altså at de måtte komme med litt utdypelser til den andre rapporten for å ikke fremstå helt schizofrene etter at de godkjente den første med stikk motsatt vurdering. Det går jo på æren løs for denne kommisjonen nå.

Det er jo amatører vi ser utspille seg her. Den ene rapporten etter den andre blir bare stemplet og godkjent, og hadde det ikke vært for sakens oppmerksomhet, så hadde aldri retten våget å be om ny rapport (såvidt meg bekjent har det aldri skjedd før at retten ber om ny rapport når den første er godkjent av kommisjonen). Hvor mange feil dommer har egentlig blitt utført i norsk rettssystem som følge av psykiatere som synser frem og tilbake?

Gjør det ikke vondt å være så dum?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør det ikke vondt å være så dum?

Hva mener du?

Det er ikke bare TS som er kritisk til Den Rettsmedisinske Kommisjonen. I dag sendte også dommerne et kritisk brev til kommisjonen hvor de blir instruert i hvordan de skal utføre jobben sin.

http://www.domstol.no/upload/OBYR/Internett/DOMSTOL.NO-22-7/Rettens%20brev%20til%20RMK%20vdr%20dems%20uttalelse%20p%C3%A5%20tilleggserkl%C3%A6ringen%20til%20Aspaas%20og%20T%C3%B8rrissen.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Jeg synes rettsvesenet er for lemfeldige når det kommer til tilregnelighetsvurdering. At mennesker med alzheimers, psykosetilstand på grunn av hjernesvulst, søvngjengere etc begår straffbare handlinger som følge av tilstanden er det helt rimelig at de skal slippe straff...men massemorderen her har helt åpenbart ikke en slik tilstand, ei heller en tilnærmet lik tilstand.

Han burde absolutt dømmes. Synes forresten heller ikke at begrepet terrorist er det rette begrepet for han. Han er en massemorder i samme klasse som Charles Manson og skoleskytere. Selv om de har dårlig psykisk helse eller er forvirrede så det viktig å se hva som skyldes sykdomstilstand og hva som er en overveid ekstrem handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rettsvesenet er for lemfeldige når det kommer til tilregnelighetsvurdering. At mennesker med alzheimers, psykosetilstand på grunn av hjernesvulst, søvngjengere etc begår straffbare handlinger som følge av tilstanden er det helt rimelig at de skal slippe straff...men massemorderen her har helt åpenbart ikke en slik tilstand, ei heller en tilnærmet lik tilstand.

Han burde absolutt dømmes. Synes forresten heller ikke at begrepet terrorist er det rette begrepet for han. Han er en massemorder i samme klasse som Charles Manson og skoleskytere. Selv om de har dårlig psykisk helse eller er forvirrede så det viktig å se hva som skyldes sykdomstilstand og hva som er en overveid ekstrem handling.

At du ikke forbinder terrorisme med skytevåpen betyr ikke at terror med skytevåpen ikke er vanlig. Selvom han hadde plassert to bomber, en i regjeringskvartalet, og en på Utøya, istedet for bombe pluss skyting, så hadde han likevel vært en terrorist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gnækvåg

Selvom han hadde plassert to bomber, en i regjeringskvartalet, og en på Utøya, istedet for bombe pluss skyting, så hadde han likevel vært en terrorist.

Han er ikke noe terrorist, men en grensepsykotisk massemorder.

Poenget mitt var at han helt åpenbart har en psykisk tilstand som ikke burde kvalifisere som 'strafferettslig utilregnelig'. Det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...