Gå til innhold

Bunad og tilknytingssted.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en del bunader gjennom oppveksten min, bestemor sørget for barnebunader. Nå har jeg Gudbrandsdalens festdrakt, kan knapt huske å ha vært i Gudbrandsdalen på annet enn dagsbesøk. Har hatt en hallingbunad også, der har jeg i hvert fall aldri vært. Ifølge moren min fantes det bare noen få bunader på den tida, og det var ingen "krav" om at man måtte velge etter stedstilknytning. Disse bunadene har betydd mye for meg, og jeg blåser i at det er ukorrekt. Men ser jo at det blir litt annerledes om man kjøper ny, jeg ville da også tatt en fra et sted jeg har tilknytning til. Da ser jeg for meg at jeg kan velge mellom der farssiden min kommer fra, der morssiden kommer fra, der jeg ble født og vokste opp, og der jeg bor og kommer til å bli. Har sterk tilknytning til alle stedene. Men det er jo kjipt for de som hater bunadene de "får lov" til å velge mellom. Selv er det bare ett av de fire stedene jeg ønsker bunad fra.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Macha Mong Ruad
Skrevet

Jeg synes man kaster stein i glasshus dersom man kritiserer andres bunadsvalg, når man selv har valgt den fordi "bestemor kom derfra". Skal man først snakke om tilknytning bør denne være personlig.

Og selv det offisielle bunadspolitiet, bunad- og folkedraktrådet sier at tilknytning baserer seg på følelser, og at det må være opp til hver enkelt å vurdere for sin egen del. De nevner bla både inngifte og at man har hytte et sted som helt legitim tilknytning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Der slekten din kommer fra er da i høyeste grad personlig. Eller ihvertfall for meg som hadde et svært nært forhold til mine besteforeldre og stedet de bodde. Er enig i at det blir litt rart å velge nordlandsbunad fordi mormor kom nordfra, mens man selv andri har satt sine ben der.

• Liker 2
Skrevet

Mamma er fra Lofoten. Hun er medeier av et sommerhus der og har sterke følelser for lofoten. Mamma ville gi meg Lofotbunad. Skulle jeg takket nei fordi jeg bare har vært der 3 ganger? Jeg synes det er hyggelig å svare at mamma er derfra når folk spør.

Gjest Lykkeliky
Skrevet (endret)

For meg er det viktig å ha en bunad fra et sted jeg har tilknytning til. F.eks hvor slekten min er fra. Jeg ville følt det meningsløst å gå rundt i f.eks nordlandsbunad bare fordi jeg syntes den er fin. Da hadde jo ikke bunaden hatt en betydning, og det ville vært flaut om noen hadde spurt hvorfor jeg gikk med den.

Jeg har en bunad som jeg syntes er veldig fin, men kunne også brukt f.eks buskerudbunaden. Den valgte jeg ikke da jeg syntes den er mindre pen, for å si det på en fin måte. De aller fleste kan jo velge mellom to eller tre bunader de har en tilknytning til.

Bunader går jo ofte i arv, så det at man faktisk aldri har bodd der hvor bunaden er fra må da være greit. Så lenge slekta di er derfra.

Endret av Lykkeliky
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med deg TS! F.eks her i Tromsø, så er det langt flere som bruker Nordlandsbunaden enn Tromsbunaden, uten at de har noen tilknytning til Nordland. Hvis man ikke ønsker å kjøpe seg den bunaden man har tilknytning til, kan man heller la vær å kjøpe bunad!!! Jeg synes bare det blir for dumt.

Jeg har selv Tromsbunad, men jeg synes faktisk ikke den er noe spesielt finere enn de andre. Men jeg kunne allikavel ikke tenkt meg å kjøpt en annen, bare fordi den var finere. :-)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tromsbunaden er ganske ny, hvilken bunad brukte man i troms før denne ble konstruert?

AnonymBruker
Skrevet

Tromsbunaden er ganske ny, hvilken bunad brukte man i troms før denne ble konstruert?

Nordlandsbunaden, dessverrre. Skulle ønske de hadde gitt den navnet helgelandsbunaden, det hadde gitt mer mening.

AnonymBruker
Skrevet

Nordlandsbunaden, dessverrre. Skulle ønske de hadde gitt den navnet helgelandsbunaden, det hadde gitt mer mening.

Da er det vel ikke så rart at den fortsatt brukes, siden mange har den i familien fra før. Men helgeland/hålogaland hadde nok vært et bedre navn, siden det dekker hele området materialet er hentet fra.

Kommer fra et fylke som dekkes av et større bunadsområde selv også, men ser ingen grunn til å bytte ut konfirmasjonsbunaden, bare fordi noen har fått godkjent en mer spesifikk bunad, som dekker min hjembygd.

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Drar opp denne tråden...

Synes dere man kan ha en bunad fra det stedet som en av besteforeldrene kommer fra?

Anonymous poster hash: 084ad...b55

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...