AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #1 Skrevet 20. mai 2012 Da er 17. mai veloverstått, og i likhet med mange feiret jeg dagen iført bunad fra et sted som jeg har en naturlig tilknytning til (Norlandsbunad og tilknytningen er gjennom mine besteforeldre på morssiden). Det som imidlertid undret meg en smule, er mangel på naturlig tilknytning til stedet til enkelte bunadbrukere. Var f.eks en som brukte Telemarksbunad (tror jeg), men hadde ingen tilknytning til området, etter at jeg spurte om hvilken tilknytning vedk. hadde til området. For meg skurrer det litt, og virker merkelig, da jeg har vokst opp med forståelsen med at en skal ha tilknytning til et sted når en skal velge seg bunad, enten direkte eller indirekte. Mulig jeg er gammeldags, men jeg vil tro jeg ikke er alene om å mene at man bør helst ha tilknytning til stedet når en skal velge seg bunad. Hva mener dere? 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #2 Skrevet 20. mai 2012 Helt enig TS, det skal ikke være som i en butikk der man velger bunad etter hva man synes er penest. Man velger/arver etter tilhørighet. 4
Drømmespill Skrevet 20. mai 2012 #3 Skrevet 20. mai 2012 Bunad er et tradisjonsplagg, og skal bæres med respekt for tradisjonene. Jeg synes man kan bære bunaden fra mor,far eller sitt eget fødested. Jeg bærer bunad fra Vest-Telemark, da min mor er derfra og jeg føler mest tilknytning dit. Å kjøpe en telemarksbunad bare fordi den er fin blir for dumt synes jeg. Da kan du heller kjøpe en nydelig festdrakt. 4
Gjest Solsmil Skrevet 20. mai 2012 #4 Skrevet 20. mai 2012 Selvfølgelig skal man velge etter tilknyttningssted. Noe annet blir bare dumt. Det er jo det som er litt av greia med bunad, og det handler litt om identitet.
Gjest strykebrett Skrevet 20. mai 2012 #5 Skrevet 20. mai 2012 Bunad er et tradisjonsplagg, og skal bæres med respekt for tradisjonene. Jeg synes man kan bære bunaden fra mor,far eller sitt eget fødested. Jeg bærer bunad fra Vest-Telemark, da min mor er derfra og jeg føler mest tilknytning dit. Å kjøpe en telemarksbunad bare fordi den er fin blir for dumt synes jeg. Da kan du heller kjøpe en nydelig festdrakt. Enig med deg, men jeg mener også at dersom en har flyttet til et sted og slått rot der, så kan man velge derfra og. Men å spa opp en fjern grandtante fra et sted du syns bunaden er fin syns jeg rett og slett blir for tynt altså Jeg skjønner godt de fra Telemark som blir oppgitt og lei seg over at deres bunad ikke er deres lengre.
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #6 Skrevet 20. mai 2012 jeg bor i telemark og har bodd her mange år.gått litt barneskole,ungdom skole og vgs. jeg er ikke fra telemark og hadde ikke valgt den bunaden .jeg hadde valgt der jeg faktisk er fra. som er mitt hjemsted. og jeg synes man skal velge bunad etter hvor man hører til ikke bare jeg synes den var fin. den vil jeg ha. eller den er dyr ,den skal jeg jammen ha.
Gjest Solsmil Skrevet 20. mai 2012 #7 Skrevet 20. mai 2012 Og bare så det er sagt, så synes jeg faktisk at det at besteforeldrene har tilknyttning til et sted, som i ts sitt tilfelle, er en litt tynn grunn til å velge bunad derfra og det blir liksom litt for langt ut, selv om det sikkert er mange som er uenig med meg. Men det kommer jo selvfølgelig også ann på hvilken tilknytning man selv har til stedet: har man vært der mye gjennom oppveksten og faktisk føler en tilknytning til stedet, så er det jo greit nok. Men om man har besteforeldre som er fra nordland, uten å selv ha annen tilknytning dit, så virker det litt feil å velge nordlandsbunaden av den grunn. Det virker som det er utrolig mange som liker den bunaden, og velger den fordi di har en langt ut i slekta som er derfra.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #8 Skrevet 20. mai 2012 Det er et innmari dyrt plagg og det er fullstendig idioti å bruke så mye penger på en kjole man syns er hæslig. Da er det lov å kikke på tilhørighet bakover i slekta spør du meg. 9
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #9 Skrevet 20. mai 2012 Syns det virker like dumt å ha en som er fra besteforeldrene dine sitt hjemsted, hvis det handler om identitet så bør det vel handle om DIN identitet og ikke dine besteforeldres? Med mindre du arver. Jeg har Sunnhordland-bunad, men min mor har Rogaland fordi hun er født og oppvokst der mens jeg er oppvokst i Hordaland. Jeg mener det er mer naturlig en at skal velge laaaaaangt tilbake i slektstreet. Det blir jo like selektivt det. 2
challenger Skrevet 20. mai 2012 #10 Skrevet 20. mai 2012 Synes det er litt dumt at det skal være sånn at man må ha tilknytning for et såpass dyrt plagg. Den plassen jeg har tilknytning til har den styggeste bunaden synes jeg, og ja jeg har den nettopp av den grunn at det er her jeg og familien kommer fra. Har egentlig kjempelyst på ny bunad, for jeg hater den jeg har, men det er jo tydeligvis ikke lov til å ta en random en bare fordi den er fin:( Så da må jeg enten bruke kjole på slike dager, eller ikle meg den stygge bunaden min og føle meg skikkelig ukomfortabel.. Men er det "lov" til å kjøpe bunad til en plass man føler en slags tilknytning til, selv om man selv eller familien kommer fra den plassen? Feks hvis jeg har bodd i Stavanger i mange år og elsker den byen, kan man ha bunad derfra da? Gjør nemlig alt jeg kan for å få ny bunad! 1
hakunamatata Skrevet 20. mai 2012 #11 Skrevet 20. mai 2012 Skal man først bruke så mye penger på et plagg som blir brukt 1-2 ganger i året burde man i alle fall velge en man vil ha, ikke en man ikke liker kun fordi man har tilknytning derifra. Synes jeg. 4
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #12 Skrevet 20. mai 2012 Feks hvis jeg har bodd i Stavanger i mange år og elsker den byen, kan man ha bunad derfra da? Ja det syns jeg. Enten fra plassen man er vokst opp på, eller plassen man bor på. Syns det er litt rart å velge bunad etter utseende. Har du slektninger som bor på en plass, syns jeg det er litt tynt grunnlag for å velge bunad derfra. Skjønner ikke alt styret med disse bunadene uansett jeg :gjeiper: Har nordlandsbunad som jeg har eid i snart 15 år, men den har kun vært brukt 2 ganger. Ukomfertabel å ha på, masse dill og dall. Noen sier at det er et dyrt plagg, så hvorfor velge en stygg en bare fordi det er den du har tilknyttning til. Hvorfor kjøpe i det hele tatt da? Kjøp en fin kjole :gjeiper: 2
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #13 Skrevet 20. mai 2012 Ja det syns jeg. Enten fra plassen man er vokst opp på, eller plassen man bor på. Syns det er litt rart å velge bunad etter utseende. Har du slektninger som bor på en plass, syns jeg det er litt tynt grunnlag for å velge bunad derfra. Skjønner ikke alt styret med disse bunadene uansett jeg :gjeiper: Har nordlandsbunad som jeg har eid i snart 15 år, men den har kun vært brukt 2 ganger. Ukomfertabel å ha på, masse dill og dall. Noen sier at det er et dyrt plagg, så hvorfor velge en stygg en bare fordi det er den du har tilknyttning til. Hvorfor kjøpe i det hele tatt da? Kjøp en fin kjole :gjeiper: Tja, er det tradisjon med bunad i slekta så er det jo sikkert nedtur å være den som ikke har bunad om man har skikkelig lyst på en.
fruBeist Skrevet 20. mai 2012 #14 Skrevet 20. mai 2012 For meg ville det blitt totalt feil å velge bunad etter mitt eller mine foreldre sine fødested. Disse plassene betyr ingenting for meg. Men derimot bunaden fra der pappa er oppvokst, og der jeg selv har bodd fra jeg var 16 til 30, den hadde vert det naturlige valget for meg om jeg skulle hatt bunad.
Gjest imli Skrevet 20. mai 2012 #15 Skrevet 20. mai 2012 Eg er samd med TS - men vil presisere at det å bu ein plass er like god grunn til å ha ein bunad som å ha ein bunad frå der slekta er frå! 3
Anglofil Skrevet 20. mai 2012 #16 Skrevet 20. mai 2012 Personlig synes jeg at man skal velge en bunad der man har tilknytning, men jeg ser ingenting galt i å velge en bunad fra der f.eks ens besteforeldre kommer fra. Det er det mange som gjør, og ser ikke hvorfor det er mer galt enn å velge en bunad fra der foreldrene kommer fra. Man trenger ikke å ha større tilknytning til stedet ens foreldre kommer fra enn der ens besteforeldre kommer fra, strengt tatt. Selv har jeg en bunad fra der min far og hele hans slekt kommer fra, og hvor mine oldeforeldre fra morssiden kommer fra. Selv har jeg vært der mye gjennom oppvektsten, så det var også naturlig å velge en bunad derifra framfor der jeg selv er født og oppvokst. Jeg synes derimot det er rart å velge en bunad fra hvor man ikke har noen tilknytning. Har man derimot flyttet og bodd et sted i mange år kan jeg godt skjønne at man velger bunad derifra. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #17 Skrevet 20. mai 2012 Herrefred. Så lenge folk har tatt et veloverveid valg når de har valgt bunad, så må da det være greit. Om jeg absolutt skulle måtte gå i dette hæslige plagget, så skulle jeg ihvertfall ha en bunad som er mindre stygg og som jeg følte meg mindre som budeie i. Jeg har null tilknytning til Setesdal, men Setesdalsbunaden er den eneste bunaden jeg kunne tenke meg. Så om jeg føler behovet for å leke nasjonalromantisk en gang i fremtiden kommer jeg til å skaffe meg den. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #18 Skrevet 20. mai 2012 Bunadene spredde seg en del tidligere, også. Der jeg kommer fra har eldstedattera (hun er på min alder) arvet sin oldemors Hardangerbunad. Den fikk hun av sin mann. Han hadde sett den bunaden da han var på vestlandet på anleggsarbeid, og syntes det var fineste gaven han kunne gi kona si. Null tilknytning til stedet, men den bunaden er båret med stolthet i ter generasjoner nå. 1
Drømmespill Skrevet 20. mai 2012 #19 Skrevet 20. mai 2012 Det finne festdrakter som er utrolig fine også. Hvis bunaden fra stedene du har tilhørighet til er heslige, så kan du jo gå for festdrakt eller lignende? Jeg synes bunaden mister så mye av sin intensjon og sjarm når man bare kjøper den fordi den er fin. 2
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2012 #20 Skrevet 20. mai 2012 Og bare så det er sagt, så synes jeg faktisk at det at besteforeldrene har tilknyttning til et sted, som i ts sitt tilfelle, er en litt tynn grunn til å velge bunad derfra og det blir liksom litt for langt ut, selv om det sikkert er mange som er uenig med meg. Men det kommer jo selvfølgelig også ann på hvilken tilknytning man selv har til stedet: har man vært der mye gjennom oppveksten og faktisk føler en tilknytning til stedet, så er det jo greit nok. Men om man har besteforeldre som er fra nordland, uten å selv ha annen tilknytning dit, så virker det litt feil å velge nordlandsbunaden av den grunn. Det virker som det er utrolig mange som liker den bunaden, og velger den fordi di har en langt ut i slekta som er derfra. TS her, enig med deg Burde ha tilføyet at bunaden er arv fra mormor, og derfor føltes veldig naturlig for meg å bære den. Hadde ellers ikke gått for Nordlandsbunad, da hadde det vært fra stedet jeg er fra. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå