Gå til innhold

Bunad og tilknytingssted.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Bunadene spredde seg en del tidligere, også. Der jeg kommer fra har eldstedattera (hun er på min alder) arvet sin oldemors Hardangerbunad. Den fikk hun av sin mann. Han hadde sett den bunaden da han var på vestlandet på anleggsarbeid, og syntes det var fineste gaven han kunne gi kona si. Null tilknytning til stedet, men den bunaden er båret med stolthet i ter generasjoner nå.

Men da er det jo et arvestykke, og har i tillegg en fin historie rundt den, da synes jeg nesten den blir ekstra spennende jeg. Men å velge en bunad nå som om du blar i en elloskatalog blir for dumt synes jeg...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest O___o
Skrevet

Jeg hadde kjøpt meg akkurat den bunaden jeg selv hadde lyst på.

Uansett tilknytning.

Men jeg er jo heldig sånnsett.

Jeg har bunaden som jeg mener er den fineste

- og som år etter år kåres til Norges fineste bunad.

Og jeg har tilknytning til stedet både med foreldre,

besteforeldre og alle mulige tipp-er

Sånn i fall bunad-politiet skulle komme på døra.

AnonymBruker
Skrevet

Festdraktene er i grunnen bare moderniseringer av allerede eksisterende bunader. Så hvordan kan det være greit at jeg har såkalt festdrakt som er en modernisert versjon av beltestakk (kanskje litt andre stoffer, og et litt mer moderne snitt), men ikke beltestakk? Over min fatteevne. For øvrig springer bunadene ut fra det fineste folk hadde å ta på seg. Så variasjonen skulle strengt tatt vært mye større enn hva bunadspolitiet tillater. Og hadde folk på den tiden bunadene stammer fra hatt samme mulighet til å reise til andre deler av landet, så hadde de garantert tatt med seg de delene av andre landsdelers festdrakter hjem. Ja, kanskje hele drakten om de hadde råd.

AnonymBruker
Skrevet

Men da er det jo et arvestykke, og har i tillegg en fin historie rundt den, da synes jeg nesten den blir ekstra spennende jeg. Men å velge en bunad nå som om du blar i en elloskatalog blir for dumt synes jeg...

Men det var jo det oldefaren gjorde. Så nå hykler du fælt.

• Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Det finne festdrakter som er utrolig fine også.

Hvis bunaden fra stedene du har tilhørighet til er heslige, så kan du jo gå for festdrakt eller lignende?

Jeg synes bunaden mister så mye av sin intensjon og sjarm når man bare kjøper den fordi den er fin.

Enig med dette. Hvis vi skal slutte å velge etter tilhørighet så er jo en trønderbunad ikke lenger en trønderbunad, men bare en av alle bunadene uten spesifikk tilhørighet. Da kan vi jo like greit legge ned hele bunadstradisjonen og likestille bunad med festdrakt og fantasidrakt og whatnot.

Når jeg går i min bunad på 17. Mai i Oslo så kommer folk fra samme sted bort til meg og hilser og sier det er trivelig å treffe en "sambygding". Det er en av de tingene jeg syns er finest med bunadstradisjonen. Når jeg bærer bunaden så er det ikke bare med stolthet over selve plagget, men også med stolthet over hjemstedet mitt. Håper aldri min bunad blir neste mote hos frognerfruene slik at det blir tatt i fra meg :)

AnonymBruker
Skrevet

TS her, enig med deg :)

Burde ha tilføyet at bunaden er arv fra mormor, og derfor føltes veldig naturlig for meg å bære den.

Hadde ellers ikke gått for Nordlandsbunad, da hadde det vært fra stedet jeg er fra.

TS igjen, vil ogsåp tilføye at jeg har stor forståelse for de som velger å skaffe seg bunad fra et sted der de har røtter i, gjennom sine besteforeldre dersom båndet er sterke, enten til besteforeldrene eller stedet besteforeldrene er fra (besøk i barndommen og så videre) - mange ser også på det som å hedre sine besteforeldre og stedet de er fra.

Jeg arvet, som sagt, bunaden etter mormor, men ville nok ha valgt en annen hadde det ikke vært for arven.

Og det er en arv jeg bærer med stolthet selv om jeg ikke har vært så mye innom Nordland, der de er fra.

• Liker 1
Skrevet

er enig i at en bør ha tilknytning til stedet en har bunad fra, jeg bor i et område med mange varianter og jeg liker ikke den lokale så jeg har den som er regnet som den som er fra hele området

men for de som ikke liker den bunaden som er "deres" , men har tilknytning til kysten så er jo kystdrakten fin og jeg vet ikke om norsk fjellbunad er for hele landet eller bare et lite område for de som ikke har tilknytning til kysten

Skrevet

Jeg har sunnmørsbunad fordi foreldrene mine er fra Sunnmøre, og jeg bodde der de første leveårene mine. Kunne ikke falt meg inn å velge en annen bunad, selv om jeg synes Oslo/Akershus-bunaden er finere (og jeg har bodd her store deler av livet.)

Jeg mener at bunaden er en av få tradisjoner som fortsatt eksisterer, og at vi gjør vårt beste for å bevare den. Tanken bak bunaden var at det skulle være enkelt å se hvor man kom fra. Om det blir mote å velge bunad etter smak, blir det feil, i mine øyne. Da er bunaden som et hvilket som helst annet plagg.

Personlig synes jeg det ser litt rart ut hvis en flokk på f.eks 3 damer, hvor alle er søstre/mødre, og en av damene har annen bunad (pga hun likte den bedre), ser litt rart ut. Har sett det flere ganger.

Men for all del, man kan ikke velge for andre. Når det er sagt synes jeg det blir feil å kritisere alle som mener bunader tilhører en tradisjon for å være bunadspoliti.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns beltestakken er fin, men jeg syns min bunad(gudbrandsdals festbunad) er mye finere.

Jeg skjønner ikke hvorfor folk syns den er så mye finere enn andre bundaer?

Jeg syns den er like fin som mange andre, thats it. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer - besteforeldrene mine kommer fra telemark, noe som gjør at jeg har grunn til å velge beltestakk

.

Selv har jeg bodd mange år i utlandet gjennom barne-og ungdomsårene mine, men har vært mye på besøk i telemark hos besteforeldrene mine - mange gode minnner.

Men det var i Oslo vi bodde innimellom når foreldrene mine ikke jobbet i utlandet.

Jeg skal flytte tilbake til Norge og bosette meg i Oslo iløpet av sommeren, og jeg har beltestakken - syns dere jeg ikke burde ha beltestakken?

Skrevet

Jeg bare lurer - besteforeldrene mine kommer fra telemark, noe som gjør at jeg har grunn til å velge beltestakk

.

Selv har jeg bodd mange år i utlandet gjennom barne-og ungdomsårene mine, men har vært mye på besøk i telemark hos besteforeldrene mine - mange gode minnner.

Men det var i Oslo vi bodde innimellom når foreldrene mine ikke jobbet i utlandet.

Jeg skal flytte tilbake til Norge og bosette meg i Oslo iløpet av sommeren, og jeg har beltestakken - syns dere jeg ikke burde ha beltestakken?

Jo, jeg synes det. Så lenge du føler en tilhørighet til stedet, og du i tillegg har familie derifra ser jeg ingenting galt i det.

Mvh Yvonne :heiajente:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bunad. Men hvis jeg skulle hatt bunad hadde jeg ønsket å brodere mønsteret selv, og da hadde jeg ønsket å brodere noe som jeg både syntes var pent og noe som jeg liker/mestrer å sy (bla har stingtypen noe å si).

Bunaden hadde blitt mye mer personlig (og norsk) for meg ved at jeg hadde brodert den selv enn at jeg hadde kjøpt den ferdig fra Kina. Uavhengig av hvor jeg har geografisk tilknytning. Er nå min mening. Men så vet jeg at bunadspolitiet ikke er enig...

AnonymBruker
Skrevet

Og bare så det er sagt, så synes jeg faktisk at det at besteforeldrene har tilknyttning til et sted, som i ts sitt tilfelle, er en litt tynn grunn til å velge bunad derfra og det blir liksom litt for langt ut, selv om det sikkert er mange som er uenig med meg. Men det kommer jo selvfølgelig også ann på hvilken tilknytning man selv har til stedet: har man vært der mye gjennom oppveksten og faktisk føler en tilknytning til stedet, så er det jo greit nok. Men om man har besteforeldre som er fra nordland, uten å selv ha annen tilknytning dit, så virker det litt feil å velge nordlandsbunaden av den grunn. Det virker som det er utrolig mange som liker den bunaden, og velger den fordi di har en langt ut i slekta som er derfra.

når jeg får barn, og OM jeg kommer til å bo på østlandet, så vil min evt. datter arve bunad fra sin bestemor som er fra vestlandet. Kjæresten min er fra vestlandet, så det er jo tilknytning der. Men en av foreldrene kommer jo alltid til å ha en sånn tilknytning til sine foreldre.

Ser ikke på det som dumt om min evt datter faktisk arver en fin bunad etter sin bestemor. Det sier jo mye om hvor slekta di er fra.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bunad. Men hvis jeg skulle hatt bunad hadde jeg ønsket å brodere mønsteret selv, og da hadde jeg ønsket å brodere noe som jeg både syntes var pent og noe som jeg liker/mestrer å sy (bla har stingtypen noe å si).

Bunaden hadde blitt mye mer personlig (og norsk) for meg ved at jeg hadde brodert den selv enn at jeg hadde kjøpt den ferdig fra Kina. Uavhengig av hvor jeg har geografisk tilknytning. Er nå min mening. Men så vet jeg at bunadspolitiet ikke er enig...

da har du sikkert tenkt å gå på kurs? om du ikke allerede har gjort det. Men la os si du bor i Telemark, så fins det ikke bunadskurs der hvor du lærer å sy Gudrandsdalsbunaden fks. Så det kan jo bli litt vanskelig å ta kurs på andre siden av landet bare fordi du liker den bunaden de har borti der :P

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg syns det er merkelig å være opptatt av at bunaden skal være både personlig og norsk, men likegyldig til hvilken stedstilknytning den har.

Generelt syns jeg det er merkelig med de som er såpass opptatt av bunadstradisjon at de ikke vil velge seg en festdrakt, men driter såpass i bunadstradisjon at de ser bort i fra opprinnelse..

Gjest Badabing
Skrevet

Syns det virker like dumt å ha en som er fra besteforeldrene dine sitt hjemsted, hvis det handler om identitet så bør det vel handle om DIN identitet og ikke dine besteforeldres? Med mindre du arver.

Jeg har Sunnhordland-bunad, men min mor har Rogaland fordi hun er født og oppvokst der mens jeg er oppvokst i Hordaland. Jeg mener det er mer naturlig en at skal velge laaaaaangt tilbake i slektstreet. Det blir jo like selektivt det.

Hva med oss som ikke har spesiell tilknytning til et sted, men har flyttet rundt hele livet? Eller har vonde minner fra det stedet vi har bodd lengst?

Jeg kunne godt tenke meg å ha bunad fra et av stedene besteforeldrene mine var fra. En del av min identitet er den trygge havnen min mormor ga meg når alt annet var kaos.

Jeg er selvfølgelig enig i at man bør ha en viss tilknytning til stedet bunaden er fra, og at man heller kan velge en drakt ellers.

AnonymBruker
Skrevet

da har du sikkert tenkt å gå på kurs? om du ikke allerede har gjort det. Men la os si du bor i Telemark, så fins det ikke bunadskurs der hvor du lærer å sy Gudrandsdalsbunaden fks. Så det kan jo bli litt vanskelig å ta kurs på andre siden av landet bare fordi du liker den bunaden de har borti der :P

Jeg har ikke tenkt til å gå på kurs. Jeg har ikke tenkt til å få meg bunad enda, bla pga at jeg ikke vil få brukt den så mye og ikke minst pga bunadspolitiet...

Jeg har imidlertid brodering som hobby og broderer MYE. men det er selvsagt ikke all type broderi jeg er flink til og ville derfor valgt bunad utfra de forutsetningene. Så ville jeg fått hjelp til å sette sammen bunaden.

Jeg syns det er merkelig å være opptatt av at bunaden skal være både personlig og norsk, men likegyldig til hvilken stedstilknytning den har.

Generelt syns jeg det er merkelig med de som er såpass opptatt av bunadstradisjon at de ikke vil velge seg en festdrakt, men driter såpass i bunadstradisjon at de ser bort i fra opprinnelse..

Og jeg synes det er merkelig at man er så opptatt av akkurat sted i Norge, men velger å kjøpe bunader som er produsert i kina eller estland (bare å tenke seg hvilke arbeidsforhold de har der?). I stedet kunne jeg vært interessert i å videreføre tradisjonen om å faktisk brodere motivet selv, dvs tradisjonen med håndverket. Og hvis jeg hadde brodert en pen bunad selv hadde jeg selvsagt valgt å gå med den også.

Men så gidder jeg foreløpig ikke å begi meg ut med bunadpolitiet. Jeg har mange andre broderiprosjekter. Så dere bunadsfanatikere kan bare slappe av, jeg skal ikke bidra til å videreføre tradisjonen med å brodere de norske bunadene, dere får fortsette å kjøpe bunadene deres fra utlandet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med utlendingene som vil ha på seg bunad? Skal de bare få bunad fra stedet hvor de bor eller fra stedet hvor deres norsk ektefelle kommer fra?

AnonymBruker
Skrevet

Folk bryrseg om så mye rart...

Selv syns jeg det er helt okå å velge en bunad fra der man selv bor eller har bodd, eller hvor foreldre/besteforeldre har holdt til..

Bunaden som hører til der jeg vokste opp syns jeg inmari lite om, og det er ikke et plagg jeg ville giddet å betale så mye penger for. I voksen alder har jeg bodd litt her og der, og har egentlig ingen stedstilknytning.

Men så var jeg så heldig å få arve bestemors bunad, som hun i sin tur arvet av moren sin. Mao har den vært i familien i minst 70 år, og jeg bærer den med stolthet, selv om jeg aldri har bodd der den er fra.

Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg har ikke tenkt til å gå på kurs. Jeg har ikke tenkt til å få meg bunad enda, bla pga at jeg ikke vil få brukt den så mye og ikke minst pga bunadspolitiet...

Jeg har imidlertid brodering som hobby og broderer MYE. men det er selvsagt ikke all type broderi jeg er flink til og ville derfor valgt bunad utfra de forutsetningene. Så ville jeg fått hjelp til å sette sammen bunaden.

Og jeg synes det er merkelig at man er så opptatt av akkurat sted i Norge, men velger å kjøpe bunader som er produsert i kina eller estland (bare å tenke seg hvilke arbeidsforhold de har der?). I stedet kunne jeg vært interessert i å videreføre tradisjonen om å faktisk brodere motivet selv, dvs tradisjonen med håndverket. Og hvis jeg hadde brodert en pen bunad selv hadde jeg selvsagt valgt å gå med den også.

Men så gidder jeg foreløpig ikke å begi meg ut med bunadpolitiet. Jeg har mange andre broderiprosjekter. Så dere bunadsfanatikere kan bare slappe av, jeg skal ikke bidra til å videreføre tradisjonen med å brodere de norske bunadene, dere får fortsette å kjøpe bunadene deres fra utlandet.

Ingen her som har sagt at det er flott med utenlandskproduserte bunader, eller at det er det samme hvor de er produsert og under hvilke arbeidsforhold, så de uttalelsene får du ta for din egen regning.

Jeg forstår bare ikke hvorfor du må ta draktskikken fra et annet distrikt, i stedet for å brodere en festdrakt. Så slipper du å gå rundt med et plagg som sier "jeg kommer fra Valdres" når du egentlig er fra Brønnøysund(et tilfeldig eksempel der altså). Og så slipper du og at folk fra Valdres blir lei seg fordi andre folk stikker av med draktskikken deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...