Gå til innhold

Nybegynnerspørsmål


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lest flere steder at hvis en har sex annenhver dag under EL er man ganske sikker på "å treffe" EL. Men la oss si at jeg har EL på fredag, men har sex torsdag og lørdag, er man sikker på å treffe da også? Hvis svaret er ja; hvorfor?

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi sædcellene kan leve i ca 5 dager inni deg ;)

Eggcellen lever bare et døgn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et kortere vindu enn det mannen har.

Når egget ditt slippes fra eggstokken og begynner å gå nedover egglederen lever det i ca en dag.

Når det slippes bør det allerede vere sædceller på vei oppover egglederen din for de bruker en stund oppover :)

Sædcellene kan under gode forhold leve i opptil 5 døgn menes det (gode forhold går på både deg og ham egentlig, om han har perfekte svømmere, og du har en livmor med optimal ph verdi og slimtykkelse bl.annet)

Det menes også at mannen ikke bør ha utløsning hver dag fordi da har ikke svømmerene fått blitt sterke nok, derav bør man ha sex annenhver dag. (Vi kjørte på 1,5 dag imellom, for jeg var litt nervøs for at det ble for lenge imellom ;) Det ble da på morgenen ene dagen, på kvelden andre ;) )

Ellers bør ingen av dere ha mobilen i lomma eller laptoppen på fanget i denne tiden dere er prøvere! (strålinger)

Og han bør helst ikke bruke for trange jeans for da blir "utstyret" for varmt. (Det er en grunn til at det henger på utsiden av kroppen, det skal ikke vere 37 grader der )

Håper dette hjalp litt :)

Vet du forresten når EL er? Bruker du tester eller temperaturer for å finne det ut? Har du regelmessig syklus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og informative svar! :)

Det er ikke så mange månedene siden jeg sluttet på pillen, så syklusen er trolig ikke helt regelmessig enda. Jeg har tatt utgangspunkt i hvordan syklus jeg hadde før jeg begynte på pillen, og utifra hvordan kroppen kjennes kan det nok være at det ikke er en så feil antagelse. Det kjennes veldig ut som om jeg har eggløsning disse dagene. :)

Vi hadde sex på torsdag og jeg har store planer om å gjenta det i kveld. :sengekos:

Siden syklusen fortsatt er usikker er nok sjansen for en spire denne måneden minimal, men det er jo alltid et lite håp.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var informativt :D Jeg er også helt nybegynner på dette! Hadde 2 stk positive tester på EL i dag morges (negativ test i går, forgårs osv), og vi hadde sex i kveld. Tenkte å ha sex igjen i morgen kveld, for på pakken står det "de neste 48 timer". Krysser fingrene for at det klaffer :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et kortere vindu enn det mannen har.

Når egget ditt slippes fra eggstokken og begynner å gå nedover egglederen lever det i ca en dag.

Når det slippes bør det allerede vere sædceller på vei oppover egglederen din for de bruker en stund oppover :)

Sædcellene kan under gode forhold leve i opptil 5 døgn menes det (gode forhold går på både deg og ham egentlig, om han har perfekte svømmere, og du har en livmor med optimal ph verdi og slimtykkelse bl.annet)

Egget lever kun i èn dag fra det slippes, og da bør det allerede være sædceller på vei oppover? Dvs at når man tester positivt på EL så er det nesten for sent allerede? :sukk: Hvorfor står det 48 timer på disse EL-testpakkene da? Forvirra jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror positiv EL test er når eggposen er moden og sprekker :)

Så bruker det ca et døgn på å vandre nedover egglederen, og er det ikke blitt befruktet før det er nådd enden er løpet kjørt for den perioden.

De sier det "tryggeste" er å ha svømmere på lur i forkant ja, men noen svømmere er jo også kjappe og rekker opp til egget før det er forsent ;)

Men siden svømmerene kan leve i opptil 5 døgn er det enda viktigere å ha samleie før EL også ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggløsningen skjer i eggstokken. Så skal egget over til egglederen, og det er der det skal vandre nedover og bli befruktet.

Tror nok eggets totale reise er mer enn et døgn, så sånn sett lever det lenger enn det, men det er bare i ett døgn i egglederen der sædcellene er. Derav at egget bare lever i ett døgn.

Men ja, det ideelle er at det ligger svømmere å venter i egglederen før egget kommer dit :jepp:

Endret av Cherrytomat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggløsningen skjer i eggstokken. Så skal egget over til egglederen, og det er der det skal vandre nedover og bli befruktet.

Tror nok eggets totale reise er mer enn et døgn, så sånn sett lever det lenger enn det, men det er bare i ett døgn i egglederen der sædcellene er. Derav at egget bare lever i ett døgn.

Men ja, det ideelle er at det ligger svømmere å venter i egglederen før egget kommer dit :jepp:

Uff, også mine sykluser som varierer fra 23 til 32 dager.. :P Hadde vi enda vært sexkåte gærninger, men 1-2 ganger i uka holder egentlig i massevis for begge.. Hehe.. Er det en test som kan vise om EL er veldig nærme? Beklager om jeg stiller dumme spørsmål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, også mine sykluser som varierer fra 23 til 32 dager.. :P Hadde vi enda vært sexkåte gærninger, men 1-2 ganger i uka holder egentlig i massevis for begge.. Hehe.. Er det en test som kan vise om EL er veldig nærme? Beklager om jeg stiller dumme spørsmål :)

Nei, det finnes ingen måte å teste om el nærmer seg. Det kan bare vises om du har, eller har hatt el i den syklusen du er i. Det beste dere kan gjøre er å ha sex annen hver dag, og du bør ta eggløsningstester gjennom hele syklusen. Med så korte sykler som 23 dager kan du ha eggløsning allerede under mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EL-testen jeg tar er denne da:

http://www.clearblue.com/no/digital-egglosningstest.php

Og her står det jo at det de tester er "eggløsningshormonet LH som skjer 24–36 timer før eggløsningen, og angir på den måten de to mest fruktbare dagene i menstruasjonssyklusen. Samleie disse to dagene gir størst sjanse for å bli gravid."

Så da har jo forhåpentligvis ikke EL skjedd allerede når jeg tester positivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det finnes ingen måte å teste om el nærmer seg. Det kan bare vises om du har, eller har hatt el i den syklusen du er i. Det beste dere kan gjøre er å ha sex annen hver dag, og du bør ta eggløsningstester gjennom hele syklusen. Med så korte sykler som 23 dager kan du ha eggløsning allerede under mensen.

En eggløsningstest er positiv 1-2 dager i forkant av eggløsning og kanskje i starten av den, men ikke etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eggløsningstest er positiv 1-2 dager i forkant av eggløsning og kanskje i starten av den, men ikke etter.

Åja, beklager :) Jeg har mest erfaring med temping, og der blir det ikke noe utslag før el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...