Gå til innhold

Palmeolje, bryr du deg om hva det skader?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Grønnblomst

Tviler veldig sterkt på det, gitt, for det at produkter ikke inneholder palmeolje har jo blitt et salgsargument. For øvrig synes jeg det er helt høl i huet at produsentene ikke er pålagt å spesifisere hvilken olje som er brukt.

Det er pga de dumme EØS reglene. De dumme toskene har også bestemt at allergener ikke lenger skal merkes på hverken helsekost eller matvarer også. Dermed må man nå kontakte produsent. Tungvint for de med mat intoleranse eller allergi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er pga de dumme EØS reglene. De dumme toskene har også bestemt at allergener ikke lenger skal merkes på hverken helsekost eller matvarer også. Dermed må man nå kontakte produsent. Tungvint for de med mat intoleranse eller allergi.

:rasende:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er pga de dumme EØS reglene. De dumme toskene har også bestemt at allergener ikke lenger skal merkes på hverken helsekost eller matvarer også. Dermed må man nå kontakte produsent. Tungvint for de med mat intoleranse eller allergi.

Hæ? Skal de ikke lenger oppgi ingrediensene på varer?

De må da det?

Hva med vi som ikke tåler sukker, gluten, melk og ditt og datt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palmeolje I

Palmeolje II

Ja, jeg tenker over palmeolje. Skrev tom under på en støtteerklering til Regnskogsfondet.

Ekkel lesing, takk for at du deler linker.

Den palmeolje guiden sitter jeg og noterer meg ned, skal henge den på kjøleskapet slik at jeg kan skrive navnet på produkter på handlistene slik at jeg ikke risikerer å støtte palmeoljeindustrien. Mange tenker kanskje "hva gjør vel èn eller to varer med palmeolje?" Men de tenker ikke over at det kan være palmeolje i alle de 20-30 varene folk legger i handlekurven. Til sammen blir det mye palmeolje fordelt på alle de lange køene i landets dagligvarebutikker!

Om vi alle bare tenker oss litt om, er det nok til å forandre dette.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble lei meg når jeg så at Freia Kvikklunsj hadde ukjent mengde palmeolje, noe jeg tolker som at det kan være veldig mye :sjokkert: Uff, det har jeg spist mye av, ikke mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det burde stå rett ut PALMEOLJE, djevels makt som det er, da hadde nok færre kjøpt det, med tanke på hva palmeolje gjør mot dyr og skog.

Det gjør på en måte det, siden alle som bruker annen vegetabilsk olje skriver hvilken de bruker, fordi de ikke vil assosieres med palmeolje. Så står det vegetabilsk olje er det palmeolje :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forbruket mitt av palmeolje er svært lavt, siden jeg så og si aldri kjøper ferdigmat/halvfabrikata. Men de gangene jeg kjøper godteri og potetgull burde jeg nok bli flinkere på å sjekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror forbruket mitt av palmeolje er svært lavt, siden jeg så og si aldri kjøper ferdigmat/halvfabrikata. Men de gangene jeg kjøper godteri og potetgull burde jeg nok bli flinkere på å sjekke.

Ja, det er en del i de verste typene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du om Palmeolje? Veldig ofte når det står "vegetabilsk fett/olje" så er det palmeolje det er snakk om. Mange tror at palmeolje er skadelig for mennesker, jeg har lest veldig mye om det og det er ikke mer skadelig enn andre oljer. Palmeoljen er mest skadelig for den flotte regnskogen vår. Annethvert minutt forsvinner det en fotballbane av regnskogen vår til fordel for plantasjer av Palmer som de kan utvinne palmeoljen fra og bruke i maten vi i den vestlige verden kjøper.

Jeg vet det finnes palmeolje i veldig mange matvarer. En gang ble det postet en fullstendig liste her, og jeg ble overrasket over hvor mye palmeolje det var i de forskjellige tingene.

Bryr du deg om maten du spiser inneholder palmeoljen? Jeg har gått bort fra VELDIG mange produkter som inneholder palmeolje. Jeg tenker på den flotte skogen som forsvinner, de stakkars dyrene som mister hjemmet sitt fordi palmene skal plantes.

Det er et overgrep mot verdens viktigste skog.

Ja, det er jeg fullt klar over. For en stund siden begynte også jeg å boikotte produkter som inneholder palmeolje. Særlig kjeks og sånn inneholder mye palmeolje.

Bra du opplyser om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anuket

:hakeslepp: Dette hadde jeg ikke peiling på! Så mye palmeolje det er i mat, er rimelig sjokkert jeg.

Palmeolje forbruket mitt er lavt da jeg har en rekke intoleranser, men ble skuffet over å finne den melkefrie margarinen på versting listen. Skal ikke kjøpe den mer.

EDIT: denne listen skal printes ut og henges på kjøleskapet.

Endret av Anuket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hakeslepp: Dette hadde jeg ikke peiling på! Så mye palmeolje det er i mat, er rimelig sjokkert jeg.

Palmeolje forbruket mitt er lavt da jeg har en rekke intoleranser, men ble skuffet over å finne den melkefrie margarinen på versting listen. Skal ikke kjøpe den mer.

EDIT: denne listen skal printes ut og henges på kjøleskapet.

Samme her, jeg tåler ikke laktose eller melk i det hele tatt så godt, så jeg har brukt den margarinen med hell. Tydeligvis ikke nå mer, nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er opptatt av å unngå palmeolje. Sjekker hva jeg kjøper nøye, bruker også den listen til hjelp. Nå lager jeg den meste maten fra bunn av og. Popcorn er noe vi spiser en del her i huset, og da popper jeg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anuket

Samme her, jeg tåler ikke laktose eller melk i det hele tatt så godt, så jeg har brukt den margarinen med hell. Tydeligvis ikke nå mer, nei..

Ja det dumt! Var rimelig fornøyd med den jeg, men nå må jeg ut på jakt etter en erstatning :sukk: Hadde den vært markert gul kunne jeg kanskje ha vurdert å fortsette å bruke den, jeg bruker margarin sjeldent men greit å ha liggende. Men siden den var rød så er den utelukket nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper også aldri halvfabrikata og ferdigmat, så jeg unngår det mye der.

Men jeg legger merke til at mange tacoprodukter, tacochips og tacoshell inneholder palmeolje. Ofte er det på billigsalg på Coop, skal ikke si garantert, men jeg tror det er fra Santa Maria..?

Jeg passer også på at alt potetgullet mitt er med solsikkeolje, jeg tror KIMS er best på å unngå palmeolje i sine ting. :)

Old el Paso tacodinner og tacoskjell er uten, så man kan fint spise taco likevel :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...