Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #41 Skrevet 19. mai 2012 og man må passe på at om man kjøpe fluorskyll at den ikke inneholder alkohol. Det tørker ut og irriterer tannkjøttet og gjør at fluoren gjør skade og ikke godt. Bruker man corsodyl av en eller annen grunn så er det viktig å huske på at man ikke skal pusse tennene før man bruker det fordi tannkrem gjør at det mister mye av effekten. Pluss at tannpleieren min sa at halvparten av alle pasientene som kommer inne hverken kan flosse eller pusse tennene riktig. Men er er mulig det bare er her jeg bor hvor folk ikke kan det.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #42 Skrevet 19. mai 2012 Det er ikke bare munnhygienen det står på. Jeg pusser tennene 2 ganger daglig, lenger enn noen andre jeg vet om. Bruker tannskyll og tanntråd, men har likevell stort sett alltid flere hull i tennene. Har også måttet rotfyllt 2 ganger. Jeg pusser og pusser men det hjelper ikke. Tannsten vet jeg ikke hva er, det har jeg aldri hatt.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #43 Skrevet 19. mai 2012 Det er ikke bare munnhygienen det står på. Jeg pusser tennene 2 ganger daglig, lenger enn noen andre jeg vet om. Bruker tannskyll og tanntråd, men har likevell stort sett alltid flere hull i tennene. Har også måttet rotfyllt 2 ganger. Jeg pusser og pusser men det hjelper ikke. Tannsten vet jeg ikke hva er, det har jeg aldri hatt. Enkelte har bare dårligere tenner enn andre og kan ikke gjøre noe for det, og det er ok Men jeg mener bare at alle har godt av å vite hvordan man skal ta best vare på munnen sin, uansett. Det er ikke alle som vet at man ikke skal pusse tennene etter frokost, eller skylle munnen med vann etter puss, at elektriske tannbørster med snurrehode faktisk er best og ikke noe de bare sier på reklamene, at det ikke bare er brus og sukker som er ødeleggende på tenner, men også pussing etter frokost, drikking av juice, smoothies og spising av mye frukt, røyking, for hard pussing, for myk pussing eller for ofte pussing. Kanskje ikke dine tenner bør pusses to ganger om dagen men at du heller bare bør bruke skyll på morgenen. Jeg sier ikke at du ikke vet de tingene eller ikke allerede har lært det på skolen eller hos tannlegen/pleieren, men det er sånne ting som mange visstnok ikke har kan. Vi hadde tannpussekurs en gang i året nesten hele barneskolen, og det er det jo heller ikke alle som har hatt, har de det overhodet lenger?
Gjest Blubberella Skrevet 19. mai 2012 #44 Skrevet 19. mai 2012 Jeg bruker tanntråd også. Og ja du har helt rett i at det er forskjellig hvor fort man utvikler hull. Det kommer også mye an på hva man spiser, og jeg spiser lite søtt. Men jeg bare ble så sjokket over 7, 11 og ja gud vet hvor mange hull enkelte her fant ut at de hadde på èn tannlegesjekk! Hvis man innimellom føler for å slurve med tannhygiene, eller man står på Rema1000 og lurer på om man skal kjøpe den 1,5 liter colaflasken eller ikke, så kan det innimellom hjelpe å tenke på hvor mye det faktisk kan koste en! Ja, det er alltid enkelt å løse andres problemer, er det ikke? 1
otilie Skrevet 19. mai 2012 #45 Skrevet 19. mai 2012 Huff.... tenker det samme!! Er student... mora mi har sagt hun kan betale litt av tannlegeregningen for meg, men om den ender opp som veldig dyr, så er jo det kjipt for henne... Vil ikke legge den byrden på henne, men tar jo takknemlig imot de pengene hun vil tilby... trur nok jeg må betale mesteparten selv. Men hvorfor er det sånn egentlig? På høgskolen får vi tilbake penger om vi har hatt en dyr operasjon, må skaffe oss briller eller noe lignende... men for tannlege får vi ikke tilbake noenting!
Gjest Blubberella Skrevet 19. mai 2012 #46 Skrevet 19. mai 2012 Huff.... tenker det samme!! Er student... mora mi har sagt hun kan betale litt av tannlegeregningen for meg, men om den ender opp som veldig dyr, så er jo det kjipt for henne... Vil ikke legge den byrden på henne, men tar jo takknemlig imot de pengene hun vil tilby... trur nok jeg må betale mesteparten selv. Men hvorfor er det sånn egentlig? På høgskolen får vi tilbake penger om vi har hatt en dyr operasjon, må skaffe oss briller eller noe lignende... men for tannlege får vi ikke tilbake noenting! Nei tennene er tydeligvis ikke en del av kroppen og helsa vår... Det eneste friske folk får rabatt på er operasjon av retinerte visdomstenner (kommer bare halvveis ut og vokser ofte skjevt). Da får man dekt en del av inngrepet fra trygdekassa. Det kan også gjøres hos kjevekirurg på sykehus, og da betaler man bare vanlig egenandel på rundt 300 kr. Problemet med kjevekirurg er at ventetida for sånne inngrep er på ca 2 år.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2013 #47 Skrevet 14. mars 2013 Hm. Slenger meg på tannlegetråden her, siden jeg var hos tannlegen i dag. Jeg tror nok at tenner har mye med genetikk å gjøre. Jeg er tydeligvis en av de heldige: Jeg var hos tannlegen i dag for første gang på nesten 3 år, og fryktet det verste (med tanke på pris og det faktumet at jeg er fattig student). Hadde nøyaktig 2500 kr til disposisjon for dagens time, og håpet at den ikke ville bli høyere. Jeg var altså forberedt på at jeg kunne ha mange hull, siden det hadde gått så lenge siden sist og all skremselspropegandaen jeg har hørt (Om hvor dyrt det har blitt). Det er vel derfor jeg har prokrastinert det så lenge. Det skal sier at jeg kun har hatt et lite hull før i hele mitt liv, men likevel var jeg forberedt på å få høre det verste etter så lang tid uten tannlegesjekk. Jeg fikk en hyggelig overraskelse: Ingen hull og strålande tannhygiene, tannlegen hadde ingenting å utsette på tennene mine, bortsett fra at emaljen var litt misfarget noe sted - noe hun trodde kom av for mye eksponering av fluor tidligere (noe jeg ikke kan skjønne). Jeg fortalte at jeg hadde fått beskjed om 4 år siden om å begynne å skylle munnen med fluor, fordi at jeg kunne få mange hull om ikke (jeg begynte aldri med det). Tannlegen i dag sa at det skulle jeg ikke gjøre, det var mer en nok fluor i tannkremen. Det er bare personer som virkelig har hull til stadighet som bør gjøre det. Fikk også beskjed om at utifra tannhistorien min og tilstanden på tennene, var det ikke nødvendig å dra til tannlegen igjen før om 2 år. Etter 22 år med gode tenner virker det lite trolig at noe skal endre seg. Jeg har også en melketann bak på den ene siden med dyptgående røtter, og den tannen kommer nok til å forsette å vere der mange år. Det er ikke snakk om visdomstenner hos meg en gang. Og jeg er en av de som er middels flink med tannhygienen. Jeg pusser tennene hver kveld, men aldri om morningen. For det meste av livet mitt har jeg ikke brukt tanntråd. Begynte igjen i januar etter mange år, men jeg gjør det ikke alltid hver dag. Drikker ikke brus, men spiser en del sjokolade, så sukker får jeg nok av. Noen burde da mene at jeg skulle hatt mange hull. Tror det er inviduelt ja, og mener alltid at det har virket litt overdrevet å skulle pusse tennene to ganger om dagen. Kanskje er det for mye for tennene? Jeg hadde forøvrig også svarte flekker, men det var ikke hull, bare noe som har lagt seg der. Tannlegen fjerna det. Var hos studenttannlegen og enda altså opp med å betale 580 kr for sjekk og røngtenbilde. Nå blir det 2 år til nesten gang, så veldig hyggelig overraskelse. Konklusjon: Jeg nok det er mye gener som spiller inn på tennene dine. Men har du ikke hatt hull før i ditt liv eller lite hull, og samtidig har pusset tennene dine godt, skal det kanskje mye til for at du plutselig har mange hull. Virker som at noen bare får veldig lett hull, uansett hvor god tannhygiene de har. Uansett er det nok anbefalt å ikke vente for lenge, for det er nok sant at det blir verre dess lenger du venter, om du har hull. Har venner som har enda opp med 10 000 kr i rekning fordi de venta for lenge med tannlegesjekk. 3 år var nok litt i lengste laget for min del, nå skal jeg passe på å ta neste sjekk om 2 år, etter anbefalingene. Anonym poster: 655b2d40bf32fc04d40bbc8c950d1a09
Gjest Linda sofie Skrevet 15. mars 2013 #48 Skrevet 15. mars 2013 Jeg HATER å dra til tannlegen, men jeg går alltid en gang i året. Ja det er forferdelig dyrt, men det er noe som bare må gjøres. Jo lengre man venter jo verre blir det. Det er jo heller ikke sikkert du har så mange hull som du tror. Det beste er å bare bestille en time nå og få en sjekk.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2013 #49 Skrevet 15. mars 2013 Forhåpentligvis har ts vært hos tannlegen siden hun skrev dette for et år siden... Anonym poster: 2b4a20a048d3467785651bc0041b77d4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå