Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Chevy
Skrevet

Jeg ser ihvertfall 3 hull, idag når jeg skulle tygge på en brødskive skjedde det noe ubehagelig i en tann til.. Åhr :( ikke smerte bare merkeligmog tygge der.. Jeg innbiller meg at jeg har 10 hull og at jeg trenger 10 rotfyllinger.. Heh, satt på spissen..

Jeg tar sarotex 50 mg hver kveld forebyggende mot migrene, og den gir mye munntørrhet, kan det ha noe og si?

Hva gjør dere andre med sånne ting? Er det bare jeg som føler at tannlegen virker som det største pengesluket ever:(:(

Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men gruer meg sånn til og gå til tannlegen:(:( har ikke råd heller

Videoannonse
Annonse
Gjest Chevy
Skrevet

Må bare legge til at jeg akkuratt greide og kvitte meg med tidenes forbrukslån, orker ikke gjøre det en gang til :( men jeg må vel kanskje bare:(

Gjest Gjest
Skrevet

Kan love deg.... det kan fort bli dyrere av å vente siden det da er større hull som må tas.

Hilsen ei som akkurat er ferdig med tannbehandling,,, og 21000 kr fattigere :sjenert:

• Liker 1
Gjest Chevy
Skrevet

Kan love deg.... det kan fort bli dyrere av å vente siden det da er større hull som må tas.

Hilsen ei som akkurat er ferdig med tannbehandling,,, og 21000 kr fattigere :sjenert:

Jeg vet jeg vet:( håpet at jeg kunne prøve og spare opp endel penger de neste 3 mnd, for så og gjøre det som må til.. Tenkte og spare 30 000 sånnat jeg er litt klar for det som måtte komme:( men tror ikke at jeg klarer og spare så mye da..

21000, wow - hva fikk du gjort?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde også en 15.000 kroners affære hos tannlegen for noen år siden. Det var resultatet av ikke å ha tatt meg råd til tannbehandling som student.

En god del tannleger har avtale om rentefri nedbetaling over ett år ved slike store summer. Jeg gikk til denne: http://www.tannami.no/hjem-1.html nettopp grunnet at han hadde det. Nå går jeg til tannlege i nærområde, får innkalling hver mars.

Gjest Chevy
Skrevet

Jeg hadde også en 15.000 kroners affære hos tannlegen for noen år siden. Det var resultatet av ikke å ha tatt meg råd til tannbehandling som student.

En god del tannleger har avtale om rentefri nedbetaling over ett år ved slike store summer. Jeg gikk til denne: http://www.tannami.no/hjem-1.html nettopp grunnet at han hadde det. Nå går jeg til tannlege i nærområde, får innkalling hver mars.

Jeg fant en tannlege her jeg bor som kunne ordne med nedbetaling av opptil 10 000 over et år. Men tenk om det kommer til og koste mer? Jrg burde vel egentlig bare bestille den timen med en gang:( og betale det som måtte komme utover det... Er jo lurere enn forbrukslån ihvertfall..

:( er redd jeg..

Gjest Chevy
Skrevet (endret)

Prøver og sette det i perspektiv, og tenke at det finnes værre ting enn hull i tennene.. Og det er jo sant

Setter utrolig stor pris på at dere gidder og svare, forreseten!

Endret av Chevy
Skrevet

sjekk nettsidene til nav eller stikk inn på et navkontor for å få vite om det er mulighet for å få hjelp til å dekke noe av regninga siden du har munntørrhet som bivirkning av medisin du må ha

mulig du må ha legeerklæring og erklæring fra tannlege

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vondere og dyrere til lenger du venter......

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet jeg vet:( håpet at jeg kunne prøve og spare opp endel penger de neste 3 mnd, for så og gjøre det som må til.. Tenkte og spare 30 000 sånnat jeg er litt klar for det som måtte komme:( men tror ikke at jeg klarer og spare så mye da..

21000, wow - hva fikk du gjort?

2 rotfyllinger, 1 lite hull hvor jeg valgte å fjerne hele den store amalganfyllingen samtidig, 5 mindre hull, 2 tannhalser og fikse 1 knekt bit av en tann.

Men den ene rotfyllingen var en 12års jeksel, som kom totalt på 9000 alene :sjenert:

Gjest badeand1
Skrevet

sjekk nettsidene til nav eller stikk inn på et navkontor for å få vite om det er mulighet for å få hjelp til å dekke noe av regninga siden du har munntørrhet som bivirkning av medisin du må ha

mulig du må ha legeerklæring og erklæring fra tannlege

Det kommer an på hvor hullene er. Munntørrhet gir hull der det vanligvis ikke kommer hull.

Skrevet

Jeg har selv vært gjennom en runde hos tannlegen. Hadde 11 (!!!) hull etter å ha unngått tannlegen i flere år på grunn av intens tannlegeskrekk, men nå har jeg bare to igjen og disse skal tas neste uke og så er jeg ferdig :D Er ufattelig stolt av meg selv, selv om jeg tror noe er "feil" med tanna han fikset forrige gang - den bare kjennes merkelig ut og er veldig veldig sensitiv og jeg får ikke til å spise varm mat der...hmm...

Jeg vil vel egentlig bare gi støtte og så håper jeg at det ordner seg for deg. Forstår veldig godt hvordan det er å være redd (har bsevimt noen ganger hos tannlgen for å si det slik), men det viktigste er å bite i det sure eplet og bare gjøre det. Både frykt og pengesluk blir verre over tid fordi det bygger seg veldig opp.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med nedbetaling fordi jeg bare betalte der og da for dagens behandling.

Gjest Chevy
Skrevet

Jeg har selv vært gjennom en runde hos tannlegen. Hadde 11 (!!!) hull etter å ha unngått tannlegen i flere år på grunn av intens tannlegeskrekk, men nå har jeg bare to igjen og disse skal tas neste uke og så er jeg ferdig :D Er ufattelig stolt av meg selv, selv om jeg tror noe er "feil" med tanna han fikset forrige gang - den bare kjennes merkelig ut og er veldig veldig sensitiv og jeg får ikke til å spise varm mat der...hmm...

Jeg vil vel egentlig bare gi støtte og så håper jeg at det ordner seg for deg. Forstår veldig godt hvordan det er å være redd (har bsevimt noen ganger hos tannlgen for å si det slik), men det viktigste er å bite i det sure eplet og bare gjøre det. Både frykt og pengesluk blir verre over tid fordi det bygger seg veldig opp.

Jeg vet ikke hvordan det fungerer med nedbetaling fordi jeg bare betalte der og da for dagens behandling.

Hvor mye kom behandlingene på?? Shit jeg gruer meg..

Gjest Chevy
Skrevet

2 rotfyllinger, 1 lite hull hvor jeg valgte å fjerne hele den store amalganfyllingen samtidig, 5 mindre hull, 2 tannhalser og fikse 1 knekt bit av en tann.

Men den ene rotfyllingen var en 12års jeksel, som kom totalt på 9000 alene :sjenert:

Hva er en 12 års jeksel? Mine hull virker til og sitte på tennene som er lengst inne i munnen, betyr det at mine hull kommer på 9000 kr per stykk? Altså.. Er de store tennene inne i munnen 12 års jeksler? Ja, jeg er ganske dum jeg:( haha

Skrevet

Hvor mye kom behandlingene på?? Shit jeg gruer meg..

Jeg husker ikke nøyaktig, men jeg tror at totalt etter de to som tas neste uke så er jeg kommet opp i 9000. Men det må sies at jeg går til studenttannlegen og da er det billigere. På HELFO kan du lese prisliste over hva ting koster hos offentlige tannleger og så kan du få en viss idé om hva du ligger på :)

Gjest scorpius
Skrevet

Hvis noen av medisinene du går på kan gi munntørrhet som bivirkning, så kan du ta en spyttprøve hos tannlegen. Hvis dette evt. er en av grunnene til hullene dine, kan du få det dekket.

Gjest Blubberella
Skrevet

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at å bore hull er mye billigere enn å rotfylle. Hvis man i tillegg må ha krone på den/de rotfylte tanna/tennene fyker utgiftene til værs. Så mitt tips er å dra til tannlegen så fort som mulig så du kanskje slipper unna med "bare" boring i tennene. En kontroll er en god start, så får du kostnadsoverslag på hva som må gjøres og hva det koster. Da kan du i samarbeid med tannlegen legge en plan for hva som må tas fort og hva som kan ventes med. Som oftest kan man ta det litt etter litt og også betale litt etter litt. Jeg fikk et overslag på nærmere 28000 fordi jeg hadde ventet i fire år med å gå til tannlege. Av dette utgjorde ei tann ca 11000 alene (rotfylling pluss krone). Nå gikk jeg til byens dyreste tannlegeklinikk da, men det baller fort på seg hvis man venter for lenge. Jeg har forøvrig byttet tannlege nå fordi jeg var misfornøyd med både prisnivå og tannlegen. Jeg valgte også å få noe av arbeidet gjort hos den nye tannlegen, så jeg slapp litt billigere unna.

Begynn med en kontroll, så tar du det derfra. Når du først har kommet deg i siget går det greit. Pengene flyr, men det er så godt å få det unnagjort :)

Gjest Chevy
Skrevet

Jeg må bare takke dere for at dere gidder og svare meg! Det betyr så mye for redselen min!

Gjest Chevy
Skrevet

Uff jeg må kanskje maxe ut det forbrukslånet mitt igjen jeg da.. Jeg har 35000 der, men jeg betalte liksom det ned for godt denne månden så det frister veldig lite og bruke fra det:/ uff.. Jaja..

Skrevet

Men kan du vite at du har hull?

Jeg reiste til tannlegen nå og hadde ikke sjekket tennene mine på 6 år. Var garantert sikker på at jeg hadde hull fordi jeg mente jeg kjente det med tunga og noen ganger iser det når jeg spiser godterier og den slags.

Men der var det 0 hull og sjekken kostet 750kr,-

Tannlegen er nesten umenneskelig dyrt! Men fort deg å ta turen før det går enda lenger! Kanskje du også blir positivt overrasket! Ikke ta sorgene på forskudd!

Lykke til!

:klemmer:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...