Gjest Chevy Skrevet 18. mai 2012 #21 Skrevet 18. mai 2012 Tusen takk for svar:) den ene tanna skulle jeg borre for 4 år siden, da var det bare et lite hull.. Nå støkker jeg hvis beg tygger på den, men den gjør ikke vondt. Utenom det kan jeg se flere svarte prikker/ streker og nå er det ubehagelig og tygge oppe også, uten at det gjøe vondt:(
Gjest Blubberella Skrevet 18. mai 2012 #22 Skrevet 18. mai 2012 Som ara sier er det jo ikke sikkert du har hull! Jeg så en brun flekk på ei tann langs ei fylling og var brennsikker på at jeg hadde et digert hull. Jeg tenkte rotfylling og skremte meg selv opp, men det viste seg å være misfarging pga skade i fyllinga. Altså ikke noe hull. Jeg har også en prikk på ene tanna mi som jeg trodde var et hull, men det var det ikke. Jeg opplever stadig at der jeg tror jeg har hull har jeg aldri hull, men på steder jeg ikke har merket noe kan jeg ha hull. Ikke ta sorgene på forskudd da! Det går ofte bedre enn man tror 1
ara Skrevet 18. mai 2012 #23 Skrevet 18. mai 2012 Huff, bit i det sure eplet og kom deg i vei! Ingen vits i å utsette det! Håper det ikke blir i dyre dommer, men det er uansett verdt pengene sine. Tannhygiene er faktisk mye viktigere enn folk tror. Det påvirker også psyken! En ren og hullfri munn gir deg god selvtillit og velvære! :jepp:
ara Skrevet 18. mai 2012 #24 Skrevet 18. mai 2012 Som ara sier er det jo ikke sikkert du har hull! Jeg så en brun flekk på ei tann langs ei fylling og var brennsikker på at jeg hadde et digert hull. Jeg tenkte rotfylling og skremte meg selv opp, men det viste seg å være misfarging pga skade i fyllinga. Altså ikke noe hull. Jeg har også en prikk på ene tanna mi som jeg trodde var et hull, men det var det ikke. Jeg opplever stadig at der jeg tror jeg har hull har jeg aldri hull, men på steder jeg ikke har merket noe kan jeg ha hull. Ikke ta sorgene på forskudd da! Det går ofte bedre enn man tror Jeg hadde også en flekk som du sier som jeg også trodde var hull, men det var også bare pga misfarging! Tror vi er flinke til å skremme oss selv og anta ting vi ikke har peiling på..Også går vi rundt og tror at det er slik og så blir det til at man utsetter og utsetter....Uten grunn!
Chocoholic Skrevet 18. mai 2012 #25 Skrevet 18. mai 2012 (endret) Fra en med tannlegeskrekk til en annen; jeg kan ikke hjelpe med prisen, men kanskje noen av tipsene jeg bruker selv kan dempe angsten litt? Generelt - ikke psyk deg selv ut. Vet det er ufattelig vanskelig, men det hjelper ikke og du vet jo faktisk ikke om du har hull - tenk den tid, den sorg. - Prøv å ikke se på tennene dine... veldig merkelig, men jeg psyker meg selv ut da også og unngår å studere tenner i speil eller å se på når jeg pusser. Må jo selvsagt se når jeg bruker tanntråd, men prøver å ikke fokusere på hva som kan være galt fordi som sagt, vi vet jo ikke. Til besøket - Gi beskjed til tannlegen at du har tannlegeskrekk!! Det er viktig å finne en tannlege som respekterer dine grenser i forhold til dette og lar deg styre opplegget. Du skal kunne gi beskjed og da skal h*n trekke seg tilbake og la deg puste ut. - Finn noe avslappende og noe up-beat musikk. De fleste tannleger lar deg høre på musikk. Den avslappende bruker du under kontroll hos tannlegen hvor du ikke skal gjøre noe, og den høyere og raskere, helst med mye bass, bruker du hvis du skal fikse noe. Det gjør det lettere å fokusere på musikken fremfor boringen og andre ubehagelige lyder. - Kvelden før tannlegebesøket: Ta en deg-kveld. Hårmaske, ansiktsmasker, barber bein, fuktighetskrem, noe god mat, musikk, film, bok +++. Du skal rett og slett slappe av i hele kroppen. Det gjør det også lettere å sove om du gruer deg. - Kjøp en slik kjølende ansiktsmaske til å legge over øynene når du kjenner at du blir stressa. Jeg har en fra Body Shop og den er såpass stor at den dekker pannen og tinningen og deler av kinnet, og det er veldig avslappende å ha denne på - har denne på og noe avslappende musikk 10 min samme morgen som besøket og det roer meg noe voldsomt ned. - Kjøp en stressball som du kan klemme på når du ligger i stolen. Da får kroppen noe annet å gjøre og du er ikke like fokusert på hva som skjer oppe med ansiktet. Endret 18. mai 2012 av Chocoholic
Gjest Chevy Skrevet 18. mai 2012 #26 Skrevet 18. mai 2012 Fra en med tannlegeskrekk til en annen; jeg kan ikke hjelpe med prisen, men kanskje noen av tipsene jeg bruker selv kan dempe angsten litt? Generelt - ikke psyk deg selv ut. Vet det er ufattelig vanskelig, men det hjelper ikke og du vet jo faktisk ikke om du har hull - tenk den tid, den sorg. - Prøv å ikke se på tennene dine... veldig merkelig, men jeg psyker meg selv ut da også og unngår å studere tenner i speil eller å se på når jeg pusser. Må jo selvsagt se når jeg bruker tanntråd, men prøver å ikke fokusere på hva som kan være galt fordi som sagt, vi vet jo ikke. Til besøket - Gi beskjed til tannlegen at du har tannlegeskrekk!! Det er viktig å finne en tannlege som respekterer dine grenser i forhold til dette og lar deg styre opplegget. Du skal kunne gi beskjed og da skal h*n trekke seg tilbake og la deg puste ut. - Finn noe avslappende og noe up-beat musikk. De fleste tannleger lar deg høre på musikk. Den avslappende bruker du under kontroll hos tannlegen hvor du ikke skal gjøre noe, og den høyere og raskere, helst med mye bass, bruker du hvis du skal fikse noe. Det gjør det lettere å fokusere på musikken fremfor boringen og andre ubehagelige lyder. - Kvelden før tannlegebesøket: Ta en deg-kveld. Hårmaske, ansiktsmasker, barber bein, fuktighetskrem, noe god mat, musikk, film, bok +++. Du skal rett og slett slappe av i hele kroppen. Det gjør det også lettere å sove om du gruer deg. - Kjøp en slik kjølende ansiktsmaske til å legge over øynene når du kjenner at du blir stressa. Jeg har en fra Body Shop og den er såpass stor at den dekker pannen og tinningen og deler av kinnet, og det er veldig avslappende å ha denne på - har denne på og noe avslappende musikk 10 min samme morgen som besøket og det roer meg noe voldsomt ned. - Kjøp en stressball som du kan klemme på når du ligger i stolen. Da får kroppen noe annet å gjøre og du er ikke like fokusert på hva som skjer oppe med ansiktet. Åååå du er snill!!:D
Gjest Blubberella Skrevet 18. mai 2012 #27 Skrevet 18. mai 2012 - Kjøp en stressball som du kan klemme på når du ligger i stolen. Da får kroppen noe annet å gjøre og du er ikke like fokusert på hva som skjer oppe med ansiktet. Det var smart! Jeg pleier alltid å klamre meg til sidene på tannlegestolen så knokene hvitner og fingrene nesten dovner bort. Lite behagelig og avslappende...
Auroressa Skrevet 19. mai 2012 #28 Skrevet 19. mai 2012 Føler akkurat det samme som deg, ble nettopp kvitt 16000,- på kredittkortet , men merker jeg måååå snart til tannlegen, men har tannlegeskrekk ganger tusen, og kjenner jeg har vondt i flere tenner, og det er jo så utrolig dyrt og , så vet ikke hva som er verst, at jeg får vondt eller lommeboken , hehe.. Huff, nei man får vel bare ringe ! Bite i det sure eplet og komme over det, lykke til
Gjest Macha Mong Ruad Skrevet 19. mai 2012 #29 Skrevet 19. mai 2012 Uff jeg må kanskje maxe ut det forbrukslånet mitt igjen jeg da.. Jeg har 35000 der, men jeg betalte liksom det ned for godt denne månden så det frister veldig lite og bruke fra det:/ uff.. Jaja.. Bruk de 10.000 du kan få i kreditt av tannlegen, og dersom det kommer på mer tar du av kredittkortet. Lar du tennene forfalle blir det fort dyrere enn å betale de eventuelle rentene på kortet. I tillegg gir kroniske tannproblemer smerte, ubehag og nedsatt arbeidskapasitet. Tenner er en av de få tingene det er smart å bruke kreditt på. Iom at du nettopp har nedbetalt kortet vet at det er mulig, og du har tydeligvis kontroll på økonomien. Du bør også snakke med tannlegen om munntørrheten første gang du er der. Dersom dette går under de diagnosene nav dekker vil du kunne få dekket store deler av behandlingen, og dette skal tannlegen kunne gi deg informasjon om. Det er heller ikke sikkert det er så ille som du tror, og kanskje behøver du ikke ta alt på en gang heller. Det er bedre å bestille time hos tannlegen og finne ut av dette, enn å gå bekymre seg slik du gjør.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #30 Skrevet 19. mai 2012 Her er ikke munntørrheten medisinsk, men grunnet medisnbruk, om jeg har skjønt trådstarter rett. Veldig mange medisiner gir økt munntørrhet, og ingen av dem (meg bekjent) gir rett til å få dekket tannbehandling. Jeg går selv på medisiner som gir munntørrhet, men har ikke flere hull på grunn av det, siden jeg tar hensyn til munntørrheten på de måtene man blir anbefalt av legemiddelprodusent/lege. Skal love deg en ting, trådstarter, og det er at selv om jeg måtte ut med 16.000 kr hos tannlegen, så var lettelsen over å ha kommet igang ubeskrivelig.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #31 Skrevet 19. mai 2012 Jeg var på et tannhelsemøte for kanskje 1 måned siden. Det var på den måten jeg fikk fingeren ut og bestilte tannsjekk. jeg hadde da ikke vært hos tannlegen på 1,5 år. Hadde ikke vondt i tennene, men tenkte det var lurt med en sjekk. Etter sjekken fikk jeg med meg en lapp hvor resultatet var: 7 HULL......... 2 av de i visdomstennene oppe, så de kunne jeg like så godt trekke (som hun sa selv) Jeg er student, og hun anslo prisen til ca. 7000. Nå har jeg trukket tennene, borret to hull, så det gjenstår 3. Det går ca. 1 måned mellom hver gang jeg er der, fordi det er lang kø. Jeg har litt tannlegeskrekk, men jeg føler at jeg er hos en veldig omsorgsfull tannlege som hele tiden spør "går det bra?" det hjelper veldig Når det er sagt, så får jeg 10% studentrabatt. Jeg kan også søke om refusjon gjennom samskipnaden i byen her. I teorien skal de refundere 75% over 2500 (egenandel) opp til 6000 kr. Så da får jeg jo litt tilbake, men likevel er det mye penger for en fattig student. FORDELER: -At jeg gikk til tannlegen før hullene ble kjempestore -Vennlig tannlege som tar hensyn til at jeg har tannlegeskrekk -Studentrabattordning ULEMPE: -Tar lang tid før tannbehandlingen er over -Det er dyrt MEN, det er viktig å gå til tannlegen så fort som mulig. Jo lenger man venter, jo dyrere og mer kompliserte behandlinger må mest sannsynlig til. OG ikke ta sorgene på forskudd. Det kan hende du "bare" har noen små uskyldige hull du må borre. Lykke til
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #32 Skrevet 19. mai 2012 Bare å bite tenna sammen og komme seg til tannlegen. Om du synes det er dyrt nå så bør du ihvertfall ikke vente, for det blir bare dyrere og vondere og vanskeligere å reparere jo lenger du venter. Begynn å sett opp regelmessige tannsjekker, det er så utrolig mye billigere i lengden. Jeg får mine renset og sjekket hver sjette måned. Fordelene er flere enn ulempene, og tannlegeskrekken minker fordi man ikke trenger å gjøre massive vonde lange inngrep (med mindre tannhelsen virkelig har forkrøplet seg på et halvår)
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #33 Skrevet 19. mai 2012 Bare å bite tenna sammen og komme seg til tannlegen. Om du synes det er dyrt nå så bør du ihvertfall ikke vente, for det blir bare dyrere og vondere og vanskeligere å reparere jo lenger du venter. Begynn å sett opp regelmessige tannsjekker, det er så utrolig mye billigere i lengden. Jeg får mine renset og sjekket hver sjette måned. Fordelene er flere enn ulempene, og tannlegeskrekken minker fordi man ikke trenger å gjøre massive vonde lange inngrep (med mindre tannhelsen virkelig har forkrøplet seg på et halvår) Hvorfor SÅ ofte? Med mindre du har høy kariesaktivitet er det vel ingen grunn til å gå oftere enn én gang i året? - og hvor mye betaler du for dette da? 1
Lilje:) Skrevet 19. mai 2012 #34 Skrevet 19. mai 2012 (endret) Blir helt sjokkert av at noen av dere har hatt så mange hull! På en gang! Det koster 500+ kr for en sjekk og puss hos tannlegen, det er da ikke mye penger! 2 sjekker i året, så slipper man så store utgifter på en gang Ellers lønner det seg å være flink med tannpussen, og fluorskyll i tillegg. Tenk hvor mye penger man kan spare på det! Jeg selv har på mine 22 år aldri hatt et eneste hull(bank i bordet), og jeg pusser bare tennene om kvelden. Munnskyll av og til i perioder.. Ellers vil jeg anbefale deg å bestille deg en time til tannlege fortest mulig TS! Du kan jo sjekke om det er noen steder som er billigere enn andre? Og evt tannlegestudenter? Vet ikke hvordan det fungerer! Lykke til! Endret 19. mai 2012 av Lilje:)
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #35 Skrevet 19. mai 2012 Blir helt sjokkert av at noen av dere har hatt så mange hull! På en gang! Det koster 500+ kr for en sjekk og puss hos tannlegen, det er da ikke mye penger! 2 sjekker i året, så slipper man så store utgifter på en gang Ellers lønner det seg å være flink med tannpussen, og fluorskyll i tillegg. Tenk hvor mye penger man kan spare på det! Jeg selv har på mine 22 år aldri hatt et eneste hull(bank i bordet), og jeg pusser bare tennene om kvelden. Munnskyll av og til i perioder.. Ganske enig i at noen av tallene som kommer frem her er veldig høye. 7 hull i løpet av 1,5 år feks er mye! 1,5 år er jo ikke lenge å ikke ha vært hos tannlegen engang... Men, hvis du selv kun pusser tennene bare én gang om dagen og likevel ikke har fått noen hull, så har du hatt flaks vil jeg si!! Noen HAR faktisk lettere for å få hull. De som har lite hull har ofte mer tannstein mens de som får en del hull har mindre tannstein, og det har sikkert med forskjeller i spyttet å gjøre! At man pusser og flosser og skyller og sånt er selvfølgelig det viktigste, men du virker jo ikke som noe kroneksempel på god tannhelse selv da... Var hos tannlegen for en liten stund siden jeg også, for første gang på tre år, og hadde null hull! Men jeg steller godt med tennene mine også Hadde to små hull da jeg var liten, men det var ikke min feil, for tennene var sånn da de kom ut.. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #36 Skrevet 19. mai 2012 Jeg ser ihvertfall 3 hull, idag når jeg skulle tygge på en brødskive skjedde det noe ubehagelig i en tann til.. Åhr ikke smerte bare merkeligmog tygge der.. Jeg innbiller meg at jeg har 10 hull og at jeg trenger 10 rotfyllinger.. Heh, satt på spissen.. Jeg tar sarotex 50 mg hver kveld forebyggende mot migrene, og den gir mye munntørrhet, kan det ha noe og si? Hva gjør dere andre med sånne ting? Er det bare jeg som føler at tannlegen virker som det største pengesluket ever:( Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men gruer meg sånn til og gå til tannlegen:( har ikke råd heller Garantert dyrere om en ikke går, skriver en... Ja det blir nok det,men hva med oss som ikke har de pengene? Ingen ting å spare av? Ikke kan du ta lån, for uansett så kommer det ikke ekstra kroner inn til å dekke det lånet. For fire år siden tok jeg en sjekk, røntgen, pussing og han tok 1000 kr. Da sa han at jeg måtte ta to tenner neste gang,tør ikke tenke på det engang Norge er et u-land. Tnner er ikke helse. Det er ca 140.000 stk som ikke har penger til tannlege som har store smerter i munnen. Så hvor mange andre som skulle vært der som heller ikke har råd....
Lilje:) Skrevet 19. mai 2012 #37 Skrevet 19. mai 2012 Ganske enig i at noen av tallene som kommer frem her er veldig høye. 7 hull i løpet av 1,5 år feks er mye! 1,5 år er jo ikke lenge å ikke ha vært hos tannlegen engang... Men, hvis du selv kun pusser tennene bare én gang om dagen og likevel ikke har fått noen hull, så har du hatt flaks vil jeg si!! Noen HAR faktisk lettere for å få hull. De som har lite hull har ofte mer tannstein mens de som får en del hull har mindre tannstein, og det har sikkert med forskjeller i spyttet å gjøre! At man pusser og flosser og skyller og sånt er selvfølgelig det viktigste, men du virker jo ikke som noe kroneksempel på god tannhelse selv da... Var hos tannlegen for en liten stund siden jeg også, for første gang på tre år, og hadde null hull! Men jeg steller godt med tennene mine også Hadde to små hull da jeg var liten, men det var ikke min feil, for tennene var sånn da de kom ut.. Jeg bruker tanntråd også. Og ja du har helt rett i at det er forskjellig hvor fort man utvikler hull. Det kommer også mye an på hva man spiser, og jeg spiser lite søtt. Men jeg bare ble så sjokket over 7, 11 og ja gud vet hvor mange hull enkelte her fant ut at de hadde på èn tannlegesjekk! Hvis man innimellom føler for å slurve med tannhygiene, eller man står på Rema1000 og lurer på om man skal kjøpe den 1,5 liter colaflasken eller ikke, så kan det innimellom hjelpe å tenke på hvor mye det faktisk kan koste en!
Gjest uAnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #38 Skrevet 19. mai 2012 Hvorfor SÅ ofte? Med mindre du har høy kariesaktivitet er det vel ingen grunn til å gå oftere enn én gang i året? - og hvor mye betaler du for dette da? Jeg betaler rundt 1500-2000 kr i året. Bedre det og lettere å spare til enn å plutselig skulle punge ut med 20.000 på en gang,tennene mine har jeg planer om å ha hele livet så spanderer mere enn gjerne noen kroner på dem sånn som man gjør med hud og hårpleie. Har helt fine tenner, har aldri hatt hull, men har trukket en visdomstann og får tannstein lett selv om jeg flosser (tanntråder? hva heter flosser på norsk?)
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2012 #39 Skrevet 19. mai 2012 Blir helt sjokkert av at noen av dere har hatt så mange hull! På en gang! Det koster 500+ kr for en sjekk og puss hos tannlegen, det er da ikke mye penger! 2 sjekker i året, så slipper man så store utgifter på en gang Ellers lønner det seg å være flink med tannpussen, og fluorskyll i tillegg. Tenk hvor mye penger man kan spare på det! Jeg selv har på mine 22 år aldri hatt et eneste hull(bank i bordet), og jeg pusser bare tennene om kvelden. Munnskyll av og til i perioder.. Ellers vil jeg anbefale deg å bestille deg en time til tannlege fortest mulig TS! Du kan jo sjekke om det er noen steder som er billigere enn andre? Og evt tannlegestudenter? Vet ikke hvordan det fungerer! Lykke til! Jeg blir like sjokket av holdninger som dette. For det første er jeg veldig nøye med tannpuss og munnhygiene. Jeg bruker tanntråd, tannpirkere og fluorskyld. Jeg spiser sukker med måte, og drikker ikke brus. Likevel hadde jeg 7 hull på 1.5 år. Jeg BA ikke om det...... 1
Rumle Skrevet 19. mai 2012 #40 Skrevet 19. mai 2012 Nå er dette mer et forebyggende råd da, men vil bare tipse om at det kan være smart å skylle med feks Fluorid, hvis du sliter med munntørrhet pga. medisiner.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå