Gå til innhold

Anmeldt overgrep, avhør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anmeldt overgrep, saken skal opp (kanskje) tidligere venninne vil ikke ikke avhør eller ha noe med saken å gjøre. Vil ikke hjelpe meg. Hun trenger bare å si hva hun husker ifra den tiden, men vil ikke det i det hele tatt.

Noen som kan hjelpe meg til å forstå hvorfor?

Hva kan jeg gjøre med dette. Hun kan hjelpe meg såååå mye!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer ikke an på hva hun vil. Er man vitne, så må man vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ikke an på hva hun vil. Er man vitne, så må man vitne.

[/quote

Så hvis jeg sier at hun ikke vil, til politiet. Hva skjer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noe valg. Hun må i avhør, men er hun ikke vitne til saken så trenger hun ikke vitne. Har vært oppi samme greia selv angående min venninne som påsto at hun ble voldtatt av søskenbarnet mitt. Politiet ønsket at jeg skulle vitne i en eventuelt rettsak, noe jeg egentlig ikke forstår - jeg var jo ikke til stedet når det eventuelle overgrepet skulle forekomme. Forstår faktisk at ex-venninnen din ikke vil ha noe med det å gjøre. Samme som at jeg ikke ville ha noe med denne saken tidligere å gjøre, det var en sak som ble gravd opp etter tre år. Hvem anmelder voldtekt etter tre år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ikke noe valg. Hun må i avhør, men er hun ikke vitne til saken så trenger hun ikke vitne. Har vært oppi samme greia selv angående min venninne som påsto at hun ble voldtatt av søskenbarnet mitt. Politiet ønsket at jeg skulle vitne i en eventuelt rettsak, noe jeg egentlig ikke forstår - jeg var jo ikke til stedet når det eventuelle overgrepet skulle forekomme. Forstår faktisk at ex-venninnen din ikke vil ha noe med det å gjøre. Samme som at jeg ikke ville ha noe med denne saken tidligere å gjøre, det var en sak som ble gravd opp etter tre år. Hvem anmelder voldtekt etter tre år?

Kan hende personen trengte å komme seg? Det er ikke veldig morsomt og det tar tid å komme seg dit at man tør å anmelde. I mitt tilfelle var det endel trusler.

Venninnen tar ikke telefoner ifra politiet. Så hva skjer nå som jeg sier ifra at hun ikke vil vitne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende personen trengte å komme seg? Det er ikke veldig morsomt og det tar tid å komme seg dit at man tør å anmelde. I mitt tilfelle var det endel trusler.

Venninnen tar ikke telefoner ifra politiet. Så hva skjer nå som jeg sier ifra at hun ikke vil vitne?

Hvis ikke politiet stevner henne, så må hun ikke vitne. Blir hun stevnet, så har hun ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan hende personen trengte å komme seg? Det er ikke veldig morsomt og det tar tid å komme seg dit at man tør å anmelde. I mitt tilfelle var det endel trusler.

Venninnen tar ikke telefoner ifra politiet. Så hva skjer nå som jeg sier ifra at hun ikke vil vitne?

Du trenger ikke å si i fra om noe som helst. Hvis hun ikke kommer etter innkallelse, så kan de hente henne med makt. Det kan de også gjøre når hun eventuelt skal vitne. Da vil hun få rettergangsbot i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Loverdose

Kan hende personen trengte å komme seg? Det er ikke veldig morsomt og det tar tid å komme seg dit at man tør å anmelde. I mitt tilfelle var det endel trusler.

Venninnen tar ikke telefoner ifra politiet. Så hva skjer nå som jeg sier ifra at hun ikke vil vitne?

Men var hun vitne til selve voldtekten da? Om hun blir innkalt til avhør, skal hun bare fortelle det hun selv husker og hvordan hun var innblandet i saken. Om hun faktisk var vitne til voldtekten, så burde/må hun vitne. Man vitner ikke om man ikke har sett noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det gir henne vonde minner fra noe hun selv har opplevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette reguleres bl.a. av straffeprosessloven.

Hun er ikke pliktig til å forklare seg til politiet, men kan i utgangspunktet ikke nekte å forklare seg i retten. Politiet kan begjære henne rettslig avhørt hvis hun ikke ønsker å avgi forklaring for politiet. Du kan opplyse i anmeldelsen at hun kan ha opplysninger som kan belyse saken, og da kan politiet ta dette videre. Det synes jeg du skal gjøre. For øvrig kan du også be politiet om råd her, hvis du ikke har fått oppnevnt bistandsadvokat.

Men det finnes unntaksregler. Hvis et vitne er i famlie eller besvogret med mistenkte i saken, er vedkommende fritatt for vitneplikten også i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var hun vitne til selve voldtekten da? Om hun blir innkalt til avhør, skal hun bare fortelle det hun selv husker og hvordan hun var innblandet i saken. Om hun faktisk var vitne til voldtekten, så burde/må hun vitne. Man vitner ikke om man ikke har sett noe?

Jo, jeg har vitnet i en voldtektssak, både i tingretten og lagmannsrett, uten en gang å ha truffet offeret, men jeg var utsatt for grove tilnærmelser av tiltalte tidligere på kvelden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende det gir henne vonde minner fra noe hun selv har opplevd.

Det hjelper ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke.

Det hjelper jo kanskje ts til å forstå hvorfor hun viker unna. Stevnes hun som vitne, så har hun jo uansett ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her.

Hun skal bare forklare hva hun husker fra den tiden. Hun var den siste som så meg før det skjedde.

Selvom hun ikke var vitne til selve overgrepet kan det jo hjelpe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

Hun skal bare forklare hva hun husker fra den tiden. Hun var den siste som så meg før det skjedde.

Selvom hun ikke var vitne til selve overgrepet kan det jo hjelpe..

Ja, da er hun er vitne og da spiller det ingen rolle hva hun vil eller ikke. Drittvennine er hun uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er hun er vitne og da spiller det ingen rolle hva hun vil eller ikke. Drittvennine er hun uansett.

Det er en grunn til at hun er x-venninne.

Jeg har stått i dette alene, uten foreldre og venner, anmeldt alene og gjort alt. Også kan ikke noen gjøre en liten ting for meg. Det er vel ingen stress for henne å gå til politiet og bare fortelle det lille hun husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...