Gå til innhold

Hvilke jobbmuligheter har man med Master i Psykologi?


sunshiny

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Lurer på om noen med erfaring eller som har kunnskap om dette, kan fortelle meg hvilke jobbmuligheter man har med Master i Psykologi? Og evt om noen har eksempler på lønn i de ulike yrkene? I tillegg til bachelor i psykologi + master, har jeg også en bachelor i pedagogikk, når studiene er over hvis alt går etter planen. Snakket med en studieveileder, og hun nevnte noen steder man kunne jobbe, og da nevnte hun RBUP? Noen som jobber der og kan fortelle litt? Kom også med andre eksempler:)

Vil veldig gjerne høre om lønna i mulige jobber!:-)

Endret av yaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spørs jo litt hva slags master i psykologi du tar. Du kan se på http://psykologisk.no/ under Masterundersøkelsene, da ser du gjennomsnittlig lønn etter de ulike masterretningene i psykologi hvertfall - selv om det ikke var helt svaret på spørsmålet ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hva slags master i psykologi du tar. Du kan se på http://psykologisk.no/ under Masterundersøkelsene, da ser du gjennomsnittlig lønn etter de ulike masterretningene i psykologi hvertfall - selv om det ikke var helt svaret på spørsmålet ditt :)

tusen takk! det der hjalp meg veldig:) skulle jo helst fått sett undersøkelsen fra 2010 og 2011 også, men det er kun medlemmer som får se de nyeste:/ Men er det slik at underveis i masteren så velger man fordypningsområde?? litt uklart for meg akkurat dette

Endret av yaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på fordypningsområde innad i masteren eller i psykologi?

Kanskje jeg svarer på noe du ikke spurte om nå, men hvis du mente det siste der, altså, enten organisasjonpsykologi eller sosialpsykologi - så velger når du søker på de ulike masterene. Hvis du mente innad i selve masteren, så fordyper man seg på masteroppgaven. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på fordypningsområde innad i masteren eller i psykologi?

Kanskje jeg svarer på noe du ikke spurte om nå, men hvis du mente det siste der, altså, enten organisasjonpsykologi eller sosialpsykologi - så velger når du søker på de ulike masterene. Hvis du mente innad i selve masteren, så fordyper man seg på masteroppgaven. :)

neida, jeg mente akkurat det du svarte på:D har tenkt på akkurat de to du nevnte faktisk! så hvis jeg velger sosialpsykologi når jeg søker på plass i master, skriver jeg masteroppgave om sosialpsykologi da? synes ikke det stod noe info om dette på uit.no :O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som jeg må til bergen eller trondheim for å fordype meg i organisasjonspsykologi?:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du velger en retning da skriver du innad i det fagfeltet ja. :) Oslo har vel også arborg (arbeid og organisasjon)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vil ikke flytte bare pga det:/ på uit sin nettside på studiebeskrivelsen om master psy står det:

"Studiet består av masteroppgave (60 sp.) og emner (60 sp.). Introduksjonsemnet (Psy-3000) og brukerkurset i statistikk (Sta-3300) er obligatorisk, mens inntil 40 studiepoeng er valgfrie og gir muligheter for spesialisering i for eksempel biologisk, kognitiv, helse-, sosial- og utviklingspsykologi, eller sexologi. "

vil det si at jeg kan gå disse retningene? organisasjonspsykologi står ikke nevnt her, men står "for eksempel". så er jo mulig det går an? Og så lurer jeg på om du ninuska vet noe om dette: hvis jeg velger sosialpsykologi og gjør meg ferdig med den masteren, må jeg gå to nye år (i bergen, oslo eller trondheim) for å få jobbe innenfor organisasjonspsykologi?

Takk for veldig hjelpsomme svar foresten!:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg husker de hadde når jeg søkte, og tenkte de sikkert hadde fortsatt :)

men er ikke så keen på å flytte:o er enda noen år til jeg er klar til master da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 18.5.2012 at 22.00, yaaa skrev:

Men vil ikke flytte bare pga det:/ på uit sin nettside på studiebeskrivelsen om master psy står det:

 

"Studiet består av masteroppgave (60 sp.) og emner (60 sp.). Introduksjonsemnet (Psy-3000) og brukerkurset i statistikk (Sta-3300) er obligatorisk, mens inntil 40 studiepoeng er valgfrie og gir muligheter for spesialisering i for eksempel biologisk, kognitiv, helse-, sosial- og utviklingspsykologi, eller sexologi. "

 

vil det si at jeg kan gå disse retningene? organisasjonspsykologi står ikke nevnt her, men står "for eksempel". så er jo mulig det går an? Og så lurer jeg på om du ninuska vet noe om dette: hvis jeg velger sosialpsykologi og gjør meg ferdig med den masteren, må jeg gå to nye år (i bergen, oslo eller trondheim) for å få jobbe innenfor organisasjonspsykologi?

 

Takk for veldig hjelpsomme svar foresten!:-)

 

Det betyr at du må velge en spesialisering innenfor de områdene ja. Det står spesialisering i for eksempel så det kan være mulig å ta en spesialisering i arbeidspsykologi. Du kan se på hvilke fag de tilbyr som er valgfrie.

Så jeg tror det avhenger av hva du rettet den mot! Men det er nok best å spørre en studieveileder om dette :jepp:

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at du må velge en spesialisering innenfor de områdene ja. Det står spesialisering i for eksempel så det kan være mulig å ta en spesialisering i arbeidspsykologi. Du kan se på hvilke fag de tilbyr som er valgfrie.

Hvis du ikke kan velge arbeidspsykologi, så tenker jeg at du kan velge helsepsykologi og rette det mot arbeidslivet. Det er jo veldig aktuelt for tiden.

Jeg er usikker om du får jobb med HR og personal om du går ren sosialpsykologi - men jeg vet at de som går sosialpsykologi ved mitt universitet ikke får veiledere i arbeidspsykologi - og de må skrive innenfor sitt område. Da tenker jeg at de som går arbeidspsykologi stiller nok litt sterkere i kampen om slike jobber siden de har en helt master spesialisert innenfor det. Men det avhenger jo hvordan du retter masteroppgaven - du kan sikkert rette den mot sosialpsykologi på arbeidsplassen, f.eks.

Det står først og fremst: "Inntil 20 studiepoeng kan tas utenfor instituttet etter godkjenning fra veileder." Da kan du jo velge arborg fag om du interesserer deg for det.

Det står også: "Eksempelvis passer utdanningen til arbeid med ledelse, utrednings- og konsulentvirksomhet, rådgivningsarbeid, HMS og forebyggende helsearbeid, HR og personalutvikling, sakkyndighetsarbeid, undervisning og andre jobber."

Så jeg tror det avhenger av hva du rettet den mot! Men det er nok best å spørre en studieveileder om dette :jepp:

av valgemner i masteren var organisasjonspsykologi én av dem. men gjelder det som fordypning/spesialisering, eller er det kun et valgemne for å fylle opp planen?

skal dra å prate med en studieveileder på universitetet når eksamensstresset er over, tenker jeg!:) takk for all hjelp her:D

og så lurte jeg på om du vet om hvis jeg skal ta noe utenfor universitetet i tromsø, hvordan blir det da? hvordan foregår det?

sosialpsykologi skal jeg ha til høsten i bacheloren; kan jeg fremdeles velge fordypning innenfor sos.psy selv om jeg ikke har hatt faget i masteren? sosialpsykologiemnet jeg skal ta er tilgjengelig for studenter på bachelor

Endret av yaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...