Gå til innhold

MIGRENE


Gjest foremma

Anbefalte innlegg

Gjest foremma

er det noen som har noen triks for å få det bort..?

jeg vet jo egentlig at det ikke går, men har jeg migrene, så blir jeg desperat nok til å prøve ALT.

Har heldigvis gått over nå da, men til neste gang... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest foremma

Få time hos nevrolog og medisiner

fastlegen min vil ikke hevnise meg videre til noe som helst. Han mener at "24-48 timer med litt smerte burde jeg da tåle i ny og ne" for en dust..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å ta en tablett som heter Brexidol. Den får jeg egentlig mot menssmerter, men en gang jeg hadde begge deler tok jeg det - og migrenen forsvant etter litt hvile. Det har aldri skjedd før. Men må også legge meg og ha det helt mørkt og stille. Ikke tv og data. Men hvis jeg tar Brexidol slipper jeg hvertfall å ha vondt i over et døgn.

Snakk med legen din!

Edit: Ser at legen er en dust. Bytt fastlege!

Endret av Rainbow81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

fastlegen min vil ikke hevnise meg videre til noe som helst. Han mener at "24-48 timer med litt smerte burde jeg da tåle i ny og ne" for en dust..

Herregud. Skift lege!

Jeg har ingen gode kjerringråd for å få det bort, jeg gjør bare ting for å døyve smertene imens det varer. Lyset av, frisk og kald luft, ispose på hodet, litt pusteøvelser/meditasjon/tenke bort smertene, dusj eller bad er deilig og avslappende. Onani kan også være en midlertidig distraksjon fra smertene :fnise:

De eneste "alternative" medisinene jeg har hørt om er illegale, da tror jeg det er bedre du går til en lege og får resept på triptaner e.l. Har reddet livet mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

ok, takk alle :)

hadde håpet noen visste om et kjerringråd ellernoe, selv om jeg vel vet det ikke funker. Er man i nok smerte, så prøver man alt!

slår forresten aldri feil, jeg er alltid syk på 17.mai ): (det gikk over i ti-tiden da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Cuntzilla

ok, takk alle :)

hadde håpet noen visste om et kjerringråd ellernoe, selv om jeg vel vet det ikke funker. Er man i nok smerte, så prøver man alt!

slår forresten aldri feil, jeg er alltid syk på 17.mai ): (det gikk over i ti-tiden da)

Jeg har hørt at sukker, druesukker og koffein hjelper noen.

Har tydd til kaffe og cola selv, men føler ikke det hjelper noe når man allerede har fått et skikkelig anfall.

Kanskje det kan hjelpe når det er mildt anfall, eller bare for å stoppe det når det er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Kanskje det kan hjelpe når det er mildt anfall

et mildt anfall? det har jeg aldri opplevd :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukes voltaren stikkpiller, ikke alltid det virker men desverre det eneste vi får da gutten er for liten (10 år) til vanlige migrenepreparater. Vi har vert hos nevrolog og undersøkt i alle bauger og kanter uten å finne noen måte å bli kvitt det på. Det antas at han har migrene som en føle av at han ble født dysmatur.

Det beste rådet er å finne ut om man får noen forvarsel og så hive seg voltarenen, komme seg under dyna, lyd og lysfritt.

Min gutt får vondt i nesa like før det slår ut og en venninde av meg får verk i venstre arm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

et mildt anfall? det har jeg aldri opplevd :fnise:

Hos meg så varierer anfallene fra at jeg bare må slå av TVn for resten av kvelden til at jeg ligger i fosterstilling under doskåla i to døgn.

Nå som jeg har medisin så ser jeg alltid litt an om det er noe jeg kan komme meg gjennom eller om det slår til for fullt, for man skal ikke ta for mange av de pillene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Hos meg så varierer anfallene fra at jeg bare må slå av TVn for resten av kvelden til at jeg ligger i fosterstilling under doskåla i to døgn.

Nå som jeg har medisin så ser jeg alltid litt an om det er noe jeg kan komme meg gjennom eller om det slår til for fullt, for man skal ikke ta for mange av de pillene mine.

jeg ender alltid opp i en hulkende ball i senga eller ved siden av do, og ønsket om å dø øker for hver time som går...

jeg skal prøve å fikse meg medisin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ender alltid opp i en hulkende ball i senga eller ved siden av do, og ønsket om å dø øker for hver time som går...

jeg skal prøve å fikse meg medisin :)

Kan du få hjelp til å dra til legevakta når du får anfall? Jeg ble nemlig ikke trodd på at lillegutt hadde migrene (små barn skal liksom ikke ha migrene) og behov for smertestillende før jeg tok han med dit. Når legen så gutten stå bøyd over gulvet og spy mens tårene sprutet ble han rett og slett forbannet på fastlegen som ikke ville høre på oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hjelpe å slenge innpå med 600 mg ibux og 1000 mg paracet hvis du er tidlig nok ute. Kan taes hver 4. time. Det tar toppene for meg iallefall. Har migrene med aura og har prøvd ut blodtrykksmedisiner uten reultat. Noe annet vil de ikke gi da den formen jeg har er litt "rar". Det går jo ann å prøve iallefall :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Chevy

Bytt lege og prøv atacand forebyggende. Ellers kan du prøve naproxen- egentlig for menssmerter men kan og fungere for migrene!

Jeg bruker pinex forte mot anfall men etter at jeg begynte med atacand 13 januar har jeg vært anfallsfri..får du ikke prøve triptaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli gravid :) Det hjalp meg. Jeg har vært veldig plaget av migrene i over 15 år, men etter en graviditet så forsvant den (forhåpentligvis for godt!!)

Ellers så testet jeg ut mange ulike migrenemedisiner, men de hadde jeg liten virkning av. Gikk på atacand forebyggende, og det halverte antall anfall jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Bli gravid :) Det hjalp meg. Jeg har vært veldig plaget av migrene i over 15 år, men etter en graviditet så forsvant den (forhåpentligvis for godt!!)

hehehe, jeg er nok litt i yngste laget for å bli gravid ;) Dessuten så er jeg singel :jepp:

men tusen takk for alle svar ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

fastlegen min vil ikke hevnise meg videre til noe som helst. Han mener at "24-48 timer med litt smerte burde jeg da tåle i ny og ne" for en dust..

Bytt fastlege! Jeg bruker Maxalt, og det tar jeg så fort jeg kjenner snev av migrene. Jeg er ikke interessert i å vente og se om det utvikler seg(noe det alltid gjør). Jeg har slitt med migrene i mange år, og har slitt meg gjennom noen migreneanfall fra helvete. For noen år siden havnet jeg på legevakten, og den snille legen der gav meg Maxalt. Siden har jeg ikke levd uten. Tenk om fastlegen min hadde tipset meg om dette for lenge siden. Så mange timer med smertehelvete som kunne vært unngått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et spørsmål angående medisinering og migrene, da jeg har slitt med dette i mange år. Har blitt henvist videre for undersøkelser som scanning men det har aldri blitt funnet hva som er årsaken til smertene.

Fastlegen min skriver ut resept på Paralgin Forte til meg, jeg vet at mange får disse på resept på andre typer moderate til sterkere smerter, men er usikker på om det er riktig type medisin for migrene. Finnes det noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen kan det være forebyggende å kutte ut sukker og andre raske karbohydrater. Har migrene selv, men har veldig sjelden anfall. Prøvde ut dette selv en gang og fikk ikke anfall på en ganske lang periode, men om anfallene hadde kommet uten at jeg hadde prøvd det er jo ikke godt å si.

Var også en farmasøyt som anbefalte meg å ta tilskudd av magnesium, da det kan hjelpe mot kramper (som migrene jo er en form for). Har ikke prøvd dette selv.

Har ikke du fått medisiner mot det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg tar Tenormin som forebyggende medisin, og Imogran eller Zomig ved behov; funker vanligvis veldig bra.

Men den beste forebyggeren er egentlig å sørge for å ikke stresse eller overanstrenge meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...