Gå til innhold

Hjelp til oversettelse, engelsk


Gjest trinet

Anbefalte innlegg

Gjest trinet

Hei hei!

Har fått tak i en oppskrift på engelsk som jeg gjerne skulle ha oversatt til norsk. Har prøvd og oversette den selv, og prøvd google translate osv. Men blir ikke oversatt riktig.

Finnes det noen snille sjeler der ute som er flinke i engelsk og kunne tenke seg og hjelpe meg ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trinet

gjerne :) legg den ut, så er det sikkert flere som er villige til å gjøre det :)

Den er litt lang da ;)

Ingredients

Pastry

225g plain flour

Pinch salt

2 tablespoons icing sugar

2 tablespoons cocoa powder

140g unsalted cold butter, chopped

2 tablespoons iced water

Ganache filling

500g dark chocolate, 70% cocoa solids

200g unsalted butter, chopped

Cherry port Jelly

375ml cherry port

2 tablespoons caster sugar

5 leaves gelatine (gold strength)

Raspberry puree

125g raspberries (squished or frozen is fine)

1 tablespoons icing sugar

1 teaspoon corn syrup or glucose

Cream

300ml thickened cream

2 tablespoons icing sugar

1 vanilla bean, seeds scraped

250g-375g raspberries, to decorate

Purple borage flowers, to decorate

Method

1. Pre-heat oven to 200°C.

2. For pastry, place flour, salt, sugar and cocoa in a food processor and process for 15 seconds until combined. Add butter and process until butter is finely chopped. Add iced water slowly until it forms a dough that just comes together when pressed. Wrap in cling wrap and refrigerate for 20 minutes.

3. For ganache, chop chocolate in a food processor until finely chopped. Place butter in a large bowl over a saucepan with 3cm of just-simmering water, tip chocolate onto butter. Turn off heat and stir occasionally until chocolate and butter have melted. Keep bowl on saucepan until ready to use.

4. For jelly, pour port and sugar into a saucepan over medium heat, stir until sugar has dissolved. Boil for 5 minutes, remove from heat. Soften gelatine in cold water, squeeze out excess water and add gelatine to warm port mixture, stir until dissolved, strain and keep warm until ready to use.

5. Roll pastry out between two sheets of baking paper to 3mm thick. Remove one sheet of baking paper and lay pastry over a 23cm round fluted tart tin with a removable base. Press into tin especially into sides. Remove baking paper and trim pastry. Refrigerate for 20 minutes. Blind bake for 13-15 minutes until sides are crisp. Remove baking paper and pastry beads and bake for a further 10 minutes until base is dry. Cool in fridge for 10 minutes.

6. Pour warm ganache into cooled tart tin, shake gently to level. Allow half a centimetre for the jelly layer. Refrigerate for 10 minutes to set the ganache. Pour warm jelly into a jug, bring over to fridge and pour a layer of jelly on top of the tart. Allow to set in the fridge for 10 minutes or until ready to serve.

7. For raspberry puree, place raspberries, sugar and glucose into a small saucepan and heat until liquid. Sieve out seeds.

8. Whip cream with icing sugar and vanilla bean seeds to soft peaks.

9. Decorate tart with raspberries, drizzle with raspberry puree and place a few flowers on top. Serve cream on the side.

Notes: Preparation: 1 hour 30 minutes

Cooking: 45 minutes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingredienser:

Paideig:

225g mel (skiller mellom plain og self-raising, men vanlig norsk mel er plain)

En klype salt

2 spiseskjeer melis

2 spiseskjeer kakao pulver

140g usaltet kaldt smør, I terninger

2 spiseskjeer isvann

Ganache fyll:

500g mørk sjokolade, 70% kakao

200g usaltet smør, i terninger

Kirsebærportvinsgele:

375ml kirsebær-portvin

2 spiseskjeer rørsukker

5 flak gelantine (gullstyrke?)

Bringebærpurèe

125g moste eller froste bringebær

1 spiseskje melis

1 teskje mais sirup eller glukose

Krem:

300ml pisket kremfløte

2 spiseskjeer melis

Frøene fra en vaniljestang

250g-375g bringebær, til pynt

Lilla agurkurt (blomst), til pynt

Fremgangsmåte:

1. Forvarm ovnen til 200 grader

2. For deigen,kjør mel, salt, sukker og kakao i en blender/matprosessor i 15 sekund til alt er blandet. Ha i smøret og kjør til smøret er finhakket. Ha i isvannet sakte, til en deig formes som akkurat kommer sammen når den trykkes på. Pakk i plastfolie og kjøl i 20 min i kjøleskap.

3. For ganache, hakk sjokoladen i en matprosessor til den er finhakket. Plasser smøret i en stor bolle i vannbad, hell så sjokoladen over smøret. Fjern fra varmen og rør til sjokoladen og smøret har speltet sammen. Behold bollen over det varme vannet til den skal brukes igjen.

4. For geleen, hell portvin og sucker i en gryte med middels varme og rør til sukkeret er oppløst. Kok i 5 minutter og skru av varmen. Mykgjør gelantinen i kaldt vann, klem ut overflødig vann og ha gelantinen i den varme portvinsblandingen. Rør til oppløst, sil og hold varm.

5. Kjevle paideigen mellom to bakepapirark til den er 3mm tykk. Fjern det ene bakepapiret og legg deigen over en 23cm rund «fluted tart tin» (paiform med bølgemønster rundt kanten) med fjernbar bunn. Press deigen ned i formen, pass på å trykke nøye langs kantene. Fjern bakepapiret og skjær overflødig paideig av langs kanten på forma. Kjøl i 20 min i kjøleskap. «Blind bake» i 13-15 minutt til kantene er sprø. (Blink bake er en teknikk når man dekker paibunnen med bakepapir med tørre bønner/linser/stekeperler eller lignende over for tyndge. Google denne teknikken dersom du er usikker). Fjern bakepulver og bønner/linser/perler og stek 10 minutter til, til bunnen er tørr. Avkjøl i kjøleskap i 10 min.

6. Hell varm ganache i den avkjølte paiskorpa og rist forsiktig slik at den jevner seg ut. La det være en halv cm igjen slik at geleen får plass. Kjøl i 10 minuter så ganachen stivner. Hell varm gele i en mugge, og hell et lag gele over paien. La den kjøle i 10 min i kjøleskap, eller til servering.

7. For bringebærpurèen, varm bringebær, sukker og glukose/mais sirup i en liten kjele til alt er flytende. Sil ut bringebærfrø.

8. Pisk kremfløte med med melis og vaniljefrø til den topper seg i myke topper.

9. Dekorer terten med bringebær, hell over bringebærpurèe og plasser et par blomster på toppen. Server med pisket krem.

Forberedelse: 1 time 30 min

Steketid: 45 minutter

Litt trøtt så se igjennom for skrivefeil :)

Endret av lolrita
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trinet

Ingredienser:

Paideig:

225g mel (skiller mellom plain og self-raising, men vanlig norsk mel er plain)

En klype salt

2 spiseskjeer melis

2 spiseskjeer kakao pulver

140g usaltet kaldt smør, I terninger

2 spiseskjeer isvann

Ganache fyll:

500g mørk sjokolade, 70% kakao

200g usaltet smør, i terninger

Kirsebærportvinsgele:

375ml kirsebær-portvin

2 spiseskjeer rørsukker

5 flak gelantine (gullstyrke?)

Bringebærpurèe

125g moste eller froste bringebær

1 spiseskje melis

1 teskje mais sirup eller glukose

Krem:

300ml pisket kremfløte

2 spiseskjeer melis

Frøene fra en vaniljestang

250g-375g bringebær, til pynt

Lilla agurkurt (blomst), til pynt

Fremgangsmåte:

1. Forvarm ovnen til 200 grader

2. For deigen,kjør mel, salt, sukker og kakao i en blender/matprosessor i 15 sekund til alt er blandet. Ha i smøret og kjør til smøret er finhakket. Ha i isvannet sakte, til en deig formes som akkurat kommer sammen når den trykkes på. Pakk i plastfolie og kjøl i 20 min i kjøleskap.

3. For ganache, hakk sjokoladen i en matprosessor til den er finhakket. Plasser smøret i en stor bolle i vannbad, hell så sjokoladen over smøret. Fjern fra varmen og rør til sjokoladen og smøret har speltet sammen. Behold bollen over det varme vannet til den skal brukes igjen.

4. For geleen, hell portvin og sucker i en gryte med middels varme og rør til sukkeret er oppløst. Kok i 5 minutter og skru av varmen. Mykgjør gelantinen i kaldt vann, klem ut overflødig vann og ha gelantinen i den varme portvinsblandingen. Rør til oppløst, sil og hold varm.

5. Kjevle paideigen mellom to bakepapirark til den er 3mm tykk. Fjern det ene bakepapiret og legg deigen over en 23cm rund «fluted tart tin» (paiform med bølgemønster rundt kanten) med fjernbar bunn. Press deigen ned i formen, pass på å trykke nøye langs kantene. Fjern bakepapiret og skjær overflødig paideig av langs kanten på forma. Kjøl i 20 min i kjøleskap. «Blind bake» i 13-15 minutt til kantene er sprø. (Blink bake er en teknikk når man dekker paibunnen med bakepapir med tørre bønner/linser/stekeperler eller lignende over for tyndge. Google denne teknikken dersom du er usikker). Fjern bakepulver og bønner/linser/perler og stek 10 minutter til, til bunnen er tørr. Avkjøl i kjøleskap i 10 min.

6. Hell varm ganache i den avkjølte paiskorpa og rist forsiktig slik at den jevner seg ut. La det være en halv cm igjen slik at geleen får plass. Kjøl i 10 minuter så ganachen stivner. Hell varm gele i en mugge, og hell et lag gele over paien. La den kjøle i 10 min i kjøleskap, eller til servering.

7. For bringebærpurèen, varm bringebær, sukker og glukose/mais sirup i en liten kjele til alt er flytende. Sil ut bringebærfrø.

8. Pisk kremfløte med med melis og vaniljefrø til den topper seg i myke topper.

9. Dekorer terten med bringebær, hell over bringebærpurèe og plasser et par blomster på toppen. Server med pisket krem.

Forberedelse: 1 time 30 min

Steketid: 45 minutter

Litt trøtt så se igjennom for skrivefeil :)

Såååå snill du er!! :) Tusen takk!! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest foremma

ups, jeg sovna før jeg fikk oversatt for deg, men noen andre gjorde det visst :)

Den oppskriften hørtes god ut, tror sannelig jeg må prøve den jeg også (;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...