Gå til innhold

T-skjortemotiv: Che Guevara vs. ABB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal du sammenligne Che med ABB så må du også sette deg inn i historie og ikke minst hvilket samfunn som var i denne perioden. Che er for noen massemorder for andre enn helt, det samme kan du si om Pinochet i Chile helt eller massemorder? Poenget er at de har alle drept, likevel kan det ikke sammenlignes litt med ABB ikke i nærheten en gang.

Jeg bærer en Che t skjorte, jeg er selv student av Latin Amerika, jeg har selv vært og sett, hørt, opplevd mye av det som er skjedd. Og alt i alt, grusomheter skjedde, på begge sider B. var ikke noe bedre hvis det er det du prøver å få frem.

Snakk om å ikke ha forankring i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk om å ikke ha forankring i virkeligheten.

Så fordi jeg påpeker at Che for noen er en helt, akkurat som feks. høyremannen og meget konservative Pinochet (som forøvrig også drepte haugevis av mennesker) er en helt for andre er jeg helt på viddene? Du sammenligner Che med ABB, men du tar ikke hensyn til noen av omstendighetene rundt Che eksempelvis. Det samme gjør du ikke med ABB, to helt ulike scenarioer. Derfor mener jeg din sammenligning blir feil og kunnskapsløs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Poenget er at de har alle drept, likevel kan det ikke sammenlignes litt med ABB ikke i nærheten en gang.

Men du kommer ikke med noen begrunnelser for hvorfor. Hvorfor kan ikke Breivik sammenlignes med Guevara? Akkurat som Guevara drepte Breivik politiske motstandere fordi han mener det er politisk nødvendig, og fordi han mener han gjorde det for en god sak.

Jeg synes denne typen hyklersk argumentasjon, eller snarere hykleri uten argumentasjon, understrekker oppfatningen om at kulturmarxistene ikke er motstandere av politiske drap som sådan, de er bare motstandere av politiske drap på seg selv og sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du kommer ikke med noen begrunnelser for hvorfor. Hvorfor kan ikke Breivik sammenlignes med Guevara? Akkurat som Guevara drepte Breivik politiske motstandere fordi han mener det er politisk nødvendig, og fordi han mener han gjorde det for en god sak.

Jeg synes denne typen hyklersk argumentasjon, eller snarere hykleri uten argumentasjon, understrekker oppfatningen om at kulturmarxistene ikke er motstandere av politiske drap som sådan, de er bare motstandere av politiske drap på seg selv og sine.

Jeg mener det rett og slett fordi det var en mye lengre prosess, i tilfelle hvor Che og Castro er involvert har du et komplisert samfunn lenge styrt av en rekke ledere som undertrykker og ikke minst grovt utnytter folket sitt. (Ikke at jeg påstår at Castro er blitt bedre, men noe bedre ble tilstandene etter de tok over). Det bryter ut revolusjon, noe som er den naturlige progresjonen i slike tilfeller. Mens ABB har regelrett hoppet over alle andre steg og gått rett på henrettelse av de han anser som sine politiske motstandere, hvor en stor del ikke en gang var myndige.

Che, har og drept barn, det har jeg aldri påstått ikke skjedde, men slik bevisst jakt som ABB har bedrevet på Utøya er det ingen andre som har gjort, selv ikke under en revolusjon.

Det er ikke hykleri, da jeg regelrett påpeker de store forskjellene i bakgrunnen og årsakene rundt hendelsene. Derfor kan ikke Che og ABB sammenlignes. ABB slaktet ned ungdommer, Che slaktet sine politiske fiender (også mindreårige) men likevel er det en stor forskjell mellom dem. Og i det store og hele bildet så fikk bl.a. Cuba et noe bedre samfunn etter deres revolusjon.

ABB har ikke oppnådd noe bedre resultat, alt han har gjort er å skade mange mennesker, mange uskyldige ungdommer, og mennesker som rett og slett var på jobb.

Marxist kan du gjerne kalle meg, selv om jeg ikke er det. Bare se på flere land i latin amerika, hvem var det som til syvende og sist gjorde mest nedslakting av medborgere? Høyre siden, da venstresiden begynner å få for stor makt og blir en trussel slakter de dem. Når venstresiden gjør det samme er det visst ramaskrik. Dobbeltmoralen lenge leve hos begge sider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er faktisk skremmende å lese at venstresiden faktisk synes drap er ok så lenge dette er for en god sak, og så lenge det pågår en "krig". Selv om denne "krigen" er definert som en krig av gjerningsmennene selv.

Man kan saktens få inntrykk av at mange her inne hadde syntes det hadde vært mye lettere å leve med alle de drepte barna på Utøya hvis dette hadde vært utført av en med samme ideologi som Che, og ikke ABB....?? Hva i all verden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er faktisk skremmende å lese at venstresiden faktisk synes drap er ok så lenge dette er for en god sak, og så lenge det pågår en "krig". Selv om denne "krigen" er definert som en krig av gjerningsmennene selv.

Man kan saktens få inntrykk av at mange her inne hadde syntes det hadde vært mye lettere å leve med alle de drepte barna på Utøya hvis dette hadde vært utført av en med samme ideologi som Che, og ikke ABB....?? Hva i all verden??

Bank-bank-på.

Er det noen hjemme?

Hva med å kjøpe seg en historiebok og en ordbok?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk skremmende å lese at venstresiden faktisk synes drap er ok så lenge dette er for en god sak, og så lenge det pågår en "krig". Selv om denne "krigen" er definert som en krig av gjerningsmennene selv.

Man kan saktens få inntrykk av at mange her inne hadde syntes det hadde vært mye lettere å leve med alle de drepte barna på Utøya hvis dette hadde vært utført av en med samme ideologi som Che, og ikke ABB....?? Hva i all verden??

Hvor i alle dager får du det fra at det hadde vært greit? Ingen her har sagt at det hadde vært greit, det eneste folk har påpekt er at for å kunne sammenligne de to nevnte så må mn ha mer kunnskap. Noe enkelte tydeligvis mangler. Helt utrolig, ikke en eneste marxist har noen gang gått inn i en leir med bare ungdommer og slaktet de ned. Ingen, ikke en eneste en. Det hadde forøvrig ikke en eneste en fra høyresiden heller.

ABB er ikke høyre, han er en ekstremist som faller helt utenom disse sidene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg mener det rett og slett fordi det var en mye lengre prosess, i tilfelle hvor Che og Castro er involvert har du et komplisert samfunn lenge styrt av en rekke ledere som undertrykker og ikke minst grovt utnytter folket sitt.

Det er nøyaktig det samme i forhold til Breivik. Prosessen har vært meget lang med tanke på at bakgrunnen for det Brevik gjorde startet for over førti år siden.

Det har uten tvil også vært en meget sterk og meget komplisert politisk undertrykking av folket i forhold til masseinnvandring og multikulturalisme, og Breivik oppfatter uten tvil dette samfunnet som styrt av ledere som lenge har undertrykket og grovt utnyttet folket sitt.

Breiviks oppfatninger omkring dette er heller ikke akkurat en uvanlig oppfatning blant det norske folk. I hvert fall ikke etter nettdebattene å dømme, både før og etter 22. juli. Heller tvert i mot.

Breivik har slett ikke hoppet over alle disse stegene du mener man må gå igjennom før politiske drap blir legitimt, og gått rett over på drepingen. Man skal være temmelig virkelighetsfjern for å komme fram til den konklusjonen at Breivik oppstod ut i fra det tomme intet. Hadde han virkelig gjort det, ville ikke denne saken vært så enormt politisk betent som den faktisk er.

Med andre ord er det rent hykleri å påstå at Guevara er vesensforskjellig fra Breivik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nøyaktig det samme i forhold til Breivik. Prosessen har vært meget lang med tanke på at bakgrunnen for det Brevik gjorde startet for over førti år siden.

Det har uten tvil også vært en meget sterk og meget komplisert politisk undertrykking av folket i forhold til masseinnvandring og multikulturalisme, og Breivik oppfatter uten tvil dette samfunnet som styrt av ledere som lenge har undertrykket og grovt utnyttet folket sitt.

Breiviks oppfatninger omkring dette er heller ikke akkurat en uvanlig oppfatning blant det norske folk. I hvert fall ikke etter nettdebattene å dømme, både før og etter 22. juli. Heller tvert i mot.

Breivik har slett ikke hoppet over alle disse stegene du mener man må gå igjennom før politiske drap blir legitimt, og gått rett over på drepingen. Man skal være temmelig virkelighetsfjern for å komme fram til den konklusjonen at Breivik oppstod ut i fra det tomme intet. Hadde han virkelig gjort det, ville ikke denne saken vært så enormt politisk betent som den faktisk er.

Med andre ord er det rent hykleri å påstå at Guevara er vesensforskjellig fra Breivik.

SKAFF DEG HJELP. Du er lost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

SKAFF DEG HJELP. Du er lost.

Og når kulturmarxistene går tom for argumenter, kommer skjellsordene fram i stedet. For De er De Siste Dagers Hellige. Toppen av den menneskelige kransekake. Titaner for hvem moral, etterrettelighet og sanndruhet er et tilbakelagt stadium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med å kaste bort mer tid på rasehatende klovner.

Men det gjør jeg, så jeg svarer deg gjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når kulturmarxistene går tom for argumenter, kommer skjellsordene fram i stedet. For De er De Siste Dagers Hellige. Toppen av den menneskelige kransekake. Titaner for hvem moral, etterrettelighet og sanndruhet er et tilbakelagt stadium.

Du er så morsom! Nå anklager du folk for å skjelle deg ut! Og for å LYVE. Og være selvrettferdige. Du er et skoleeksempel på projeksjon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sentrale forskjellen er vel at Breiviks diktatur eksisterte i hodet hans, mens Guevaras var høyst reelt. Når det er sagt rettferdiggjør ikke dette handlingene hans, men det gjør at den sammenligning med Breivik blir litt tullete.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nøyaktig det samme i forhold til Breivik. Prosessen har vært meget lang med tanke på at bakgrunnen for det Brevik gjorde startet for over førti år siden.

Det har uten tvil også vært en meget sterk og meget komplisert politisk undertrykking av folket i forhold til masseinnvandring og multikulturalisme, og Breivik oppfatter uten tvil dette samfunnet som styrt av ledere som lenge har undertrykket og grovt utnyttet folket sitt.

Breiviks oppfatninger omkring dette er heller ikke akkurat en uvanlig oppfatning blant det norske folk. I hvert fall ikke etter nettdebattene å dømme, både før og etter 22. juli. Heller tvert i mot.

Breivik har slett ikke hoppet over alle disse stegene du mener man må gå igjennom før politiske drap blir legitimt, og gått rett over på drepingen. Man skal være temmelig virkelighetsfjern for å komme fram til den konklusjonen at Breivik oppstod ut i fra det tomme intet. Hadde han virkelig gjort det, ville ikke denne saken vært så enormt politisk betent som den faktisk er.

Med andre ord er det rent hykleri å påstå at Guevara er vesensforskjellig fra Breivik.

ABB har hoppet over dem, ser du virkelig ikke forskjellen? Che sin fiende var høyst reeell, virkelig, en realitet en hel nasjon opplvede hverdag. ABB sitt regime er en blanding av realitet, sine egne tanker og til en viss grad galskap, som han alene har hatt ansvaret for. Mange er enige i deler av hans tankegang, men ingen støtter hele. Med andre ord er det ikke noe som kan sammenlignes med andre revolusjonære. De hadde i det minste støtte fra en god del av befolkningen som tok steget ut slik at de ble en del av dem. ABB ventet ikke en gang på å få støtte for sine tanker, han tok saken i egne hender og regelrett henrettet flere 10talls ungdommer som er uskyldige samt mennesker som var på jobb. Ingen andre revolusjonærende har gjort noe lignende før. Men det faktum gidder du ikke å ta hensyn til en gang fordi du vet at det er sant, i tillegg har du også unnlatt å svare på de andre punktene mine i mitt forrige svar.

Vi blir nok aldri enige. Likevel blir jeg oppgitt over så lite kunnskap om de ulike regimene, revolusjonene og bakgrunnen mennesker har om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...