Gå til innhold

Lyver venninnen min for meg? Tykk, går ikke ned i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som har spurt meg om hjelp med trening og kosthold. Jeg har litt peiling på det fra før, og sender henne dit de har peiling på det jeg ikke kan svare på.

Problemet er bare at hun går jo ikke ned mer enn 1kg på 1-1,5 måneder, det må jo være utrolig lite?

Hun sier selv at hun ikke skjønner hvorfor. Hun hadde en startvekt på 95kg, og er bare 150cm høy, så for henne ble det for mye. Nå veier hun rundt 92 kg, og vi startet med dette på nyåret.

Hun hevder at hun ikke spiser usunt, ikke skipper treninger, og ikke er syk. Hun har vært til legen og fått seg undersøkt, og det er ikke noe galt med stoffskifte, eller andre ting. Jeg prøver å være veldig oppmuntrende og støttende, og gleder meg stort på hennes vegne ved fremgang, men jeg kan ikke stoppe i å stusse over dette..

Jeg har ikke sett henne trene noe særlig, hun bare tar treningsplanene og sier hun følger dem. Når vi er ute og spiser sammen, bestiller hun ofte sunne ting og drikker vann. Vet ikke hvordan det er hjemme, skal jeg være ærlig.

Men jeg kan ikke skjønne at hun ikke går ned mer i vekt enn hun gjør? Alt skal jo tilsi at hun burde slanket seg fortere? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På den vekten burde ikke det være et problem å gå ned ihvertfall 1 kg i uken selv uten trening om hun faktisk spiser bra. Vet du om hun drikker kalorier? Teller hun kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjulpet henne å legge opp lange lister over ting hun kan spise, og som hun selv synes høres godt ut, laget menyer, forslag til middag, forslag til drikke osv. Hun sier hun drikker mest vann og av og til brus eller juice, men likevel ikke så mye at det skulle være umulig å miste vekt fortere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt hva "av og til brus eller juice" betyr. Også er jo det kalorier som teller når det kommer til slanking, det har lite å si om det er 1500 kalorier pizza eller 1500 kalorier gulrøtter, om hun spiser for mye så kommer ikke hun til å gå ned i vekt.

Du kan jo få hun til å bruke en side som www.fitday.com

Der kan hun gratis lage en bruker og så skrive inn hva hun spiser iløpet av dagen, så kan hun se hvor mange kalorier hun har spist.

Syntes btw. det er flott av deg å prøve å hjelpe venninnen din med dette, det er mye lettere når man har støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er veldig lav, noe som vil si at hun forbrenner faktisk ikke nødvendigvis så veldig mye til tross for den høye vekten. Hvis en person på 150 cm spiser kaloribehovet til en kvinne som er gjennomsnittlig høy vil den laveste legge på seg 7,5 kg i året!

Hun spiser sannsynligvis veldig sunt, men det jeg tror er at hun må begynne å telle og logge kaloriene hun inntar. Hun må også bruke veldig nøyaktige mål og veie maten, fordi øyemål kan lett legge på en god del skjulte kalorier man kanskje ikke teller med.

Jeg er ca like høy som henne, og jeg må trene 5 dager i uka for å gå ned i vekt. Jeg spiser 1200 kcal per dag - og veier mer enn henne. Går ned 0,5 kg i uka sånn ca på dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke sikkert at hun lyver for deg - det kan rett og slett hende hun har et oppriktig skjevt bilde av hva hun spiser. Det har blitt gjort en masse undersøkelser som viser at overvektige har en tendens til å undervurdere sitt eget kaloriinntak (og omvendt for undervektige). Det betyr ikke at man bevisst går inn for det, men mat er gjerne en vane man har lagt til seg over mange år, og dermed ikke så enkelt å se helt objektivt. Man kan spise veldig sunt (havregrøt til frokost, salat til lunsj, kyllingfilet og grønnsaker til middag) og fortsatt holde vekten/gå opp pga mye utenomkos - som det er lett å glemme. Det kan være alt fra go'morgen-yoghurten man spiser som mellommåltid til kaffe mocchaen en drikker i lunsjen hver dag til kakestykket når en kollega har bursdag, til helgekosen: de tre ølene man unner seg på fredagskvelden, potetgullet man unner seg på lørdagskvelden og sausen + den store porsjonen man unner seg på søndagsmiddagen. Hva med å foreslå at hun logger det hun spiser i en uke? Det finnes ulike sider hvor man kan gjøre dette, diett.no er min favoritt.

Også kan dere regne ut henner BMR og hvor mye hun bør spise hver dag basert på aktivitetsnivå. (jeg synes forresten 1200 kalorier for en som trener fem ganger i uka hørtes utrolig lite ut!)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Teller hun kalorier? Få henne til å telle ALT (hver nøtt, hver slurk juice, smør etc), og bruke diett.no til registreringen. Be henne telle alt i en uke, så kan dere se på resultatet sammen og se hvilke justeringer som må til.

Det nytter ikke å spise sunt hvis man spiser for mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være stress å telle kalorier. Be henne heller skrive opp ALT hun spiser og drikker noen dager. Detaljert! Vei gjerne middagen. Så kan dere se over listen sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bedre ågå ned sakte enn å ikke gå ned vel?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og informasjon, jeg skal se om vi ikke får skaffet henne en kjøkkenvekt. God ide å veie maten og se om porsjonene ikke er for store eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt trist at den første logiske forklaringen du kommer på er at venninnen din lyver - og skipper treninger og dytter i seg hamburgere og popcorn når du ikke ser.

Den mest logiske forklaringen jeg kommer på er som andre har nevnt, at hun ikke vet helt hvor mye kalorier forskjellig mat inneholder, eller undervurderer mengden. Det er ikke så lett å telle riktig. Kanskje overvurderer hun hvor mye hun forbrenner under treningsøktene også. Hvordan ser planen hennes ut, sånn ca?

Mange har også problemer med å skille sunt/usunt - lite/mye kcal. Man kan spise for mye mat selv om man bare spiser sunn mat. Det er lett å ta et glass juice og tenke at det er jo sunt, og så tenker man ikke på at det går fort nesten 100 kcal bare der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dragonfly, det er derfor jeg startet en tråd her, for å få høre at jeg tror og tenker feil, det var mitt håp :) Jeg vet det er synd at jeg trodde det, men vi har jobbet så hardt med dette, og trodde vi hadde dekket alle utveier for ekstra kalorier, men vi hadde ikke det. Takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om hun spiser rundt 1500kcal per dag kan det være en ide å kutte ned til 1300kcal og se om det virker. Skal hun drikke brus det være sukkerfritt. Det er vanskelig å måle kcal i drikke (synes jeg). Ellers tror jeg at hun ikke presser seg selv hardt nok i treningen og/eller med kostholdet. Det er noe hun gjør feil, og det vet hun sikkert meget godt selv.

Jeg går ikke på vekta. Jeg blir uvel og mister motivasjon. Det jeg gjør er at jeg har tatt mål rundt hele kroppen (mage, bryst, armer, lår, rumpe, hals, hofter). Da ser jeg resultater. Mister ca. 10 cm over hele kroppen på 14 dager uten trening (1500kcal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ca 1400kcal og må spise såpass for å ha jevn vekt. For å gå ned i vekt må jeg ned til 1000-1200 kcal - og allikevel går det saaakte. Tidligere har jeg gått på Grete Roede, og da spiste jeg ca 1600 kcal i uka. Da gikk jeg opp i vekt. Når jeg ikke går inn for å gå ned i vekt, så ender jeg på ca 2000 kcal i uka - og da går vekten så klart rett opp...

Har veid maten.

Det er en mulighet for at hun feilberegner inntaket sitt (og tror hun spiser mindre enn hun faktisk gjør) når hun ikke har veid maten sin. Jeg ble overasket over at mine "vanlige" brødskiver var 60-70 gram per stykk og ikke 30...

Hvis jeg ikke trener, så kan jeg ikke spise mer enn 1200 kcal for da går jeg rett opp i vekt med en gang...

MEN: Jeg er under utredning for å finne ut om jeg reagerer på gluten eller laktose (altså brød eller melk). Dersom disse prøvene er "positive", så kan det forklare hvorfor jeg nesten ikke kan spise uten å legge på meg. Kanskje det samme gjelder venninnen din?

Endret av Solbærsaft
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vettel

Har en venninne med gluten-intoleranse, problemet med det er heller at man går ned i vekt fordi alt renner igjenom. Og man blir underernært på mange vitaminer og mineraler.

Jeg tipper venninna til TS sikkert spiser sunt, men spiser for mye. Og så er det sammensetningen av maten, det må man også se på. Hjelper ikke så mye om alle kaloriene er frukt bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om det går sakte går hun iallefall ned. Det er da i det minste positivt. Det er mange nok som har de taltfor travelt når de slanker seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...