Gå til innhold

Når man ikke klarer å spise grønnsaker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Okey, det har seg slik at jeg har veldig lyst på flat og fin mage. Jeg trener, og jeg spiser så sunt jeg klarer.

Det som er, vil jeg klare å få den fine magen når grønnsaksinntaket mitt ikke er på topp? Jeg brekker meg og blir skikkelig kvalm av grønnsaker, både pga konsistens og smak etter de er varmet. Jeg prøver og prøver, og uansett hvor mye jeg baker inn grønnsakene i annen mat og krydder, så blir det fortsatt "ekkelt". Holder det at jeg spiser fiberrikt? Det blir jo noe frukt i ny og ne, men har ikke penger til 5 om dagen, så det blir vel mer 6-7 i uka. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke liker grønnsaker når de er varmet opp, kan du jo spise de rå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaksbjørner ? Mett blir du ikke av dem, men du får i deg vitaminene som skulle komme fra grønnskaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du lære deg å spise grønnsaker. Voksne mennesker spiser grønnsaker. Ærlig talt.

Dessuten er det et hav av grønnsaker der ute, jeg nekter å tro at du ikke kan finne noe du kan spise. Da er du bare vrang og barnslig.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riv grønnsaker på et rivjern og ha i saus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Eller kok dem i saus og kjør sausen gjennom stavmikseren. Da er det ikke grenser for hvor mange grønnsaker du kan gjemme i det. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ikke bekymret meg for mye (auuuda, nå får jeg motbør her, stålsetter meg og lar det stå til..)

Riktig nok en teori, men den går ut på at forskjellige blodtyper nærer seg av forskjellige typer mat. Og at kroppen jo vet selv hva den trenger -og "avviser" det den ikke har nytte av. Det er hva vi kjenner i form av mataversjoner.

Eksempelvis har jeg en venn med denne blodtypen (selv om jeg ikke husker hvilken av blodtypene det er). Han er toppidrettsmann, men har omtrent ikke spist en grønnsak eller en frukt i hele sitt liv, hverken kokt eller rå. Han blir rett og slett kvalm bare av å tenkepå det, har t.o.m sett ham brekke seg over en skål med frukt.

Men maken til velbygd kropp og flat mage skal du faktisk lete etter.

For å ta et argument i forkant: Ja, vi har lyst på søtsaker og snacks, selv om vi strengt tatt ikke har behov for det. Dette er likevel ikke et argument imot denne teorien, fordi søtsaker og snacks stimulerer andre deler av hjernen og skaper et kunstig behov.

Sånn. Fyr løs.

Men til deg TS: Undersøk dette litt nærmere - ikke sikkert det er så galt som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg MÅ ha grønnsaker i alt jeg spiser, men har endel triks jeg bruker.

I spagettisaus, lasagne osv har jeg alltid en løk, en paprika og et par gulrøtter i kjøkkenmaskinen, kjører det til det blir helt finmost og hiver det i sausen. Setter god smak og konsistens.

Salat kan du jo også spise, og her kan du jo putte i hva du vil. Fantastisk godt med en kyllingsalat med forskjellige salattyper, paprika, minimais, couscous, ananas og agurk, for eksempel.

Du trenger jo ikke varme opp grønnsaker, de fleste grønnsaker kan spises rå. Jeg putter alltid masse grønnsaker på skive/knekkebrød. Maten ser mer fristende ut og smaker friskere. Bruker bl.a. avocado, salat, paprika, vårløk, cherrytomater, agurk osv.

Det beste jeg vet er knekkebrød med philadelphiaost, cherrytomater i skiver og hvitløkspepper. NAM!

Hvis du ikke liker noen grønnsaker er det virkelig på tide å bli vant til det. Jeg likte ikke grønnsaker som barn, men nå elsker jeg det. Syns maten blir kjedelig og smakløs uten... I tillegg er det jo veldig mange helsemessige effekter ved å spise grønnsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her..

Dette har ingenting med at jeg er vrang eller barnslig å gjøre. Jeg har gjort alt jeg kan for å like grønnsaker, men hver gang jeg spiser det, tygger og svelger, uansett hvilken form de er i(dersom de er en form hvor de må tygges) så brekker kroppen min seg. Det er jo ikke noe jeg gjør med vilje. Flere ganger har jeg løpt på dass fordi jeg faktisk har kastet opp også.

Tro meg, jeg vil heller spise grønnsaker enn å spy. Jeg var nemlig bokstavelig da jeg skrev at jeg brekker meg og ikke klarer å spise dette.

Jeg skjønner det egentlig ikke, for det smaker jo ikke så forbanna ille selvom det ikke er direkte godt heller.

Vi spiser ikke saus her (ingen av oss som klarer å lage saus fra bunnen av, og posesausene er så fete). Samme gjelder suppe. Men hender vi spiser posesuppe da, telles det? For jeg elsker kremet blomkålsuppe, ertesuppe og de suppene der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her..

Dette har ingenting med at jeg er vrang eller barnslig å gjøre. Jeg har gjort alt jeg kan for å like grønnsaker, men hver gang jeg spiser det, tygger og svelger, uansett hvilken form de er i(dersom de er en form hvor de må tygges) så brekker kroppen min seg. Det er jo ikke noe jeg gjør med vilje. Flere ganger har jeg løpt på dass fordi jeg faktisk har kastet opp også.

Tro meg, jeg vil heller spise grønnsaker enn å spy. Jeg var nemlig bokstavelig da jeg skrev at jeg brekker meg og ikke klarer å spise dette.

Jeg skjønner det egentlig ikke, for det smaker jo ikke så forbanna ille selvom det ikke er direkte godt heller.

Vi spiser ikke saus her (ingen av oss som klarer å lage saus fra bunnen av, og posesausene er så fete). Samme gjelder suppe. Men hender vi spiser posesuppe da, telles det? For jeg elsker kremet blomkålsuppe, ertesuppe og de suppene der. :)

Dette handler om psyken. Antakelig har du en eller annen opplevelse fra barndommen som gjør at du i kropp og sinn forbinder grønnsaker med kvalme. Du burde prøve å få hjelp fra legen, for det er faktisk en form for spiseforstyrrelse.

Det er ikke bra for kroppen at du ikke makter spise grønt, og jeg tror faktisk ikke heller helt på deg når du sier at du ikke kan spise noen verdens ting av grønt. Grønnsaksverdenen er kjempestor, og du har umulig prøvd alle typer på alle måter. Du får bare fortsette å prøve, helst i samarbeid med en lege eller andre fagfolk.

Posesuppe funker bra det, det er faktisk grønnsaker i det (du kan altså klare å lure deg selv til å spise grønnsaker...). Minus er at slike supper inneholder mye salt, så det går ikke som fem om dagen.

Jeg synes også det er rart at du ikke spiser saus fordi dere "ikke klarer" lage saus fra bunnen av og fordi posesauser er så fete. Det er bare tull alt sammen, bare unnskyldninger! Hjemmelaget saus kan lages på flere måter, det er bare å lese en kokebok og følge anvisningene! Og posesauser er vidt forskjellige, noen skal det bare blandes vann i, og de er åpenbart ikke fete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo garantert noe psykologisk her, for 'grønnsaker' er ikke en like homogen kategori som 'brød'. Det er stor forskjell mellom grillet asparges, kokt gulrot og råkost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan "gjemme" en del grønnsaker på pizza. Finhakk f.eks løk, gulrøtter, paprika og squash, og ha på pizzaen. Ha over kjøttdeig og bacon og en sterk saus/krydder, dekk over med ost og krydder. Skal godt gjøres å kjenne smaken da. ;)

Men ellers er jeg enig med flere andre - det høres ut som om du har fått en eller annen sperre. Jeg skal ikke forsøke å gjette på hvorfor, men mener absolutt det beste er å jobbe med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg har irritabel tarm og tåler ikke grønnsaker. Har flat mage med ruter. Man MÅ ikke spise grønnsaker. Vitaminene kan du hente gjennom andre kilder.

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med bl.a *Maja*, man MÅ ikke spise grønnsaker, men da ville jeg nok tatt vitaminer iallefall.

Samtidig så er det fantastisk mange måter å spise grønnsaker på, og ikke minst så finnes det ganske mange grønnsaker. Sikker på at du har prøvd dem alle? Eller er det bare kokte gulrøtter og erter du har testet?

Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke stresset med det. Prøv nye grønnsaker laget på forskjellige måter, men ikke noe du skal tvinge deg selv til å gjøre.

Om man stresser med det, tvinger seg til å spise eller tenker mye på det så vil det iallefall ikke bli noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å lage en saus med grønnsaker er ikke vanskelig :) Hakk opp hvitløk og sjalottløk, fres i litt olje/smør. Tilsett raspet gulrot og kålrabi feks og hell over rimi pastasaus som består av 90% tomat og litt krydder (pepper, oregano, basilikum osv), så har du en saus med masse grønnsaker i som ikke smaker grønnsaker.

Kjempesunt og kjempegodt til karbonadedeig sammen med feks fullkornspasta, fullkornsis eller kikerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hva man egentlig spiser hele dagen hvis man ikke spiser noe frukt og grønnsaker. Jeg skjønner liksom ikke at det er mulig.

Hva spiser man til middag? Kylling og ... potet? Kjøttdeig og pasta?

Det virker grusomt for meg. Sikkert like grusomt som det er for deg å spise grønnsaker.

Jeg ville ikke tvunget meg til å spise noe jeg ble dårlig av, uansett hvor sunt det var. Ta en pause. Spise posesuppe og det du liker.

Forresten, når det gjelder blomkålsuppe på pose, som du jo liker, kan du koke blomkål ved siden av og mose den og blande den i suppa. Da blir suppa enda sunnere og bedre, og den moste blomkålen merker du ikke. Bare et tips.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser jo frukt, det har jeg alt skrevet. Og råe grønnsaker. Men råe grønnsaker blir så kjedelig i lengden, det er ikke allverden du kan ha rått (som jeg vet om. Men det er som regel gulrøtter, brokkoli og røbeter når jeg har råe grønnsaker).

Spiser jo også en del salat, men kan ikke ha salat til hver middag.

Ja, ingen av oss klarer å lage saus rett og slett fordi vi begge HATER matlaging. Jeg tar heller å la være å spise enn å måtte stå lenge med mat, æsj altså. Det er IKKE gøy. Spiser gjerne lette sauser med masse grønnsaker i om jeg får det servert, men jeg orker ikke stå å lage. Jeg er så utålmodig når jeg lager mat at, ja. Jeg klarer det rett og slett ikke, for alt blir overkokt, brent og det som er.

Uansett, jeg har prøvd mye mer enn kokte gulrøtter og erter. Jeg har jo allerede sagt at jeg har prøvd å gratinere forskjellige greier. Har bl.a funnet oppskrift på blomkål- og brokkoligrateng på nettet, og mye annet stæsj enn dette også. Men jeg brekker meg enda (men samboer digger jo at jeg har testa så mye forskjellig for da får han mat han liker hvertfall).

Men jeg får vel bare prøve dette jævla sausgreiene, jeg hater matlaging :(

Takk for tips da, til dere som ikke kjeftet fordi jeg ter meg som et barn :)

Kan godt være det er psykisk, men jeg vet ikke hvorfor det skulle være det. For kan ikke huske noe som har skjedd hvertfall. Men det skal sies at jeg har brekket meg så lenge jeg kan huske av grønnsaker.

Husker en gang når jeg var i konfirmasjon da jeg var 12. Forsynte meg med litt av grønnsaksgratengen som var der, med mye rart i, for høflighetsskyld (gjør alltid dette borte) og da endte jeg opp med å kaste opp i munnen min å måtte svelge oppkastet igjen for jeg satt inneklemt og hadde ikke sjans til å løpe på do. :P Uff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker du salat, da? Du kan lage mange gode salater.

Eller hva med wok? Wok smaker ofte bedre enn kokte grønsaker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan spise salat til middag hver dag!

Det gjør vi iallefall.

Salat er så mye mer enn bare litt grønt med tomatbiter og mais (noe jeg får inntrykk av at "alle" bruker)

Du kan variere med alt mulig rart, ha varme salater osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Jeg tror problemet ditt er at du hater matlaging, ikke at du hater grønnsaker. Det er en selvfølge at det er vanskelig å få i seg nok grønt (og generelt sunn mat) hvis man ikke liker matlaging. Jeg tror du heller bør fokusere på å bli bedre på å lage enkel, sunn mat. Hva lever du av egentlig, hvis du hater matlaging?

Og du kan jo fint spise rå grønnsaker. Kål, brokkoli, blomkål, gulrøtter, paprika, tomat, squash, løk +++ - alt kan spises rått!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...