Gå til innhold

Starte livet på nytt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en jente på nesten 18 år.

Både på barne- og ungdomsskolen opplevde jeg grov mobbing og utfrysning. Dette har ødelagt meg, og en del år senere utviklet seg sosial angst. Den sosiale angsten førte til depresjon, og så har alt bare gått rett nedover i livet.

Jeg går nå til psykolog og bruker antidepressiv.

Jeg har absolutt ingen venner. Angsten ødelegger slik at jeg ikke klarer å bli kjent med nye mennesker. Alle mine gamle venner mistet jeg fordi de etter hvert også begynte å mobbe meg. Det viste seg at vi var veldig forskjellige, og vokste fra hverandre. Dette er ikke venner jeg ønsker å finne tilbake til, vi er ikke samme typer.

Problemet er at når jeg nå skal ut i den store verdenen, så er jeg så redd for å leve et liv jeg ikke ønsker. Jeg er så redd for å bli kjent med feil folk, som har dårlig innflytelse på meg. At jeg mister de verdiene jeg har i livet. At mitt sosiale liv gjør at jeg blir mer overfladisk. Det er så mange overfladiske tenåringer og jeg ønsker ikke å bli slik. Men jeg er så redd for at jeg ikke tørr å være meg selv. Jeg er så redd for at jeg ikke tørr å snakke med ulike mennesker, slik at jeg finner mine typer.

Jeg vil ikke bare ta de førte og beste menneskene jeg finner inn i livet mitt. Jeg har vansker for å binde meg til folk, selv om det bare gjelder vennskap.

Hvor finner jeg folk på noenlunde samme alder med litt livserfaring og dybde? Jeg føler meg så forskjellig fra mine klassekamerater, og at vi ikke har noe til felles.

Noen som forstår problemet mitt, og som har noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går ikke ann og starte livet på nytt.

Jo, det gjør det. Man kan flytte til utlandet eller et sted hvor man ikke kjenner noen som helst.

Til TS. Det er utrolig mange som har blitt mobbet i ungdomsårene som har et helt fint voksenliv. Du kan jo rett og slett flytte til et sted hvor det gamle livet ikke henter deg inn igjen. Da lærer du deg selv bedre å kjenne, og kanskje tør du å inngå vennskap med noen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese

Jo, det gjør det. Man kan flytte til utlandet eller et sted hvor man ikke kjenner noen som helst.

Du starter ikke livet på nytt fordi du flytter til utlandet. Du kan forandre livet men og starte det på nytt er umulig.

Livet startet når du blir født for å starte livet på nytt må man bli født igjen og som du sikkert vet så går ikke det ann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter ikke livet på nytt fordi du flytter til utlandet. Du kan forandre livet men og starte det på nytt er umulig.

Livet startet når du blir født for å starte livet på nytt må man bli født igjen og som du sikkert vet så går ikke det ann.

Oh, put a sock in it, will ya!? :sukk:

Du kan fint starte en ny tilværelse TS, ved å flytte til et helt nytt sted, der ingen kjenner deg og din bakgrunn fra før. Men om dette er det rette for deg, er det bare du som kan vite. Det er iallfall en flott måte å rive seg løs fra en vond fortid, og skape en ny fremtid der du selv tross alt har litt mer kontroll over hvordan livet ditt skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS; kan jeg foreslå folkehøgskole? Her blir du kjent med folk som du ikke kjenner fra før og alle er i samme situasjon. Du blir også nødt til å være sosial og får mye trening her. Vet om mange som får "en ny start" etter et slikt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Corto Maltese

Oh, put a sock in it, will ya!? :sukk:

Du kan fint starte en ny tilværelse TS, ved å flytte til et helt nytt sted, der ingen kjenner deg og din bakgrunn fra før. Men om dette er det rette for deg, er det bare du som kan vite. Det er iallfall en flott måte å rive seg løs fra en vond fortid, og skape en ny fremtid der du selv tross alt har litt mer kontroll over hvordan livet ditt skal være.

Og starte en ny tilværelse er ikke det samme som å starte livet på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og starte en ny tilværelse er ikke det samme som å starte livet på nytt.

Er du tungnem eller?

Lykke til TS, jeg har ikke annet å bidra med enn en personlig lovnad om det blir betraktelig bedre med tiden ;)

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...