Gå til innhold

Trenger hjelp med engelske tidsformer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skriver en engelsk stil og lurer på om jeg kan bytte som jeg vil mellom disse tidene

A dog was barking

A dog barked

A dog had been barking

Eller må jeg holde meg til den ene av dem gjennom hele stilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest PinkLeaf

Du kan si som regel at du skal bruke -ing i de tilfeller der det er en vedvarende og midlertidig handling. Hvis handlingen er permanent så bruker du uten -ing. "Bark" vil referere til ting som skjer gjentagende, mens "barking" vil referere til en vedvarende handling.

A dog was barking betyr da at det var en vedvarende handling som ble avbrutt. "Yesterday, when the dog was barking, he was told to be quiet.

A dog barked betyr at hunden bjeffet i en spesifik periode. "A dog barked for ten minutes everyday when his owner left for work".

A doog had been barking betyr at hunden bjeffet over en periode før noe annet hendte. For eksempel: a dog had been barking for fifteen minutes before he was told to be quiet.

Er du usikker, så på denne siden: http://www.englishpage.com/verbpage/verbtenseintro.html

Endret av PinkLeaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende og godt svar! Pluss til deg :)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Her body was trembling as she was lying in bed and she wondered whether..."

Kan jeg bruke en slik setning? Her har jeg altså blandet "was trembling" og "she wondered". Må jeg bytte ut en av dem for at alle skal bli like?

Vil setningen altså bli bedre om den blir

"Her body was trembling as she was lying in bed and she was wondering whether..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Her body was trembling as she was lying in bed and she wondered whether..."

Kan jeg bruke en slik setning? Her har jeg altså blandet "was trembling" og "she wondered". Må jeg bytte ut en av dem for at alle skal bli like?

Vil setningen altså bli bedre om den blir

"Her body was trembling as she was lying in bed and she was wondering whether..."

jeg ville skrevet "Her body was trembling as she was lying in bed wondering... "

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg ville skrevet "Her body was trembling as she was lying in bed wondering... "

Du har nok rett, takk :)

"A bird whistled outside of the window, the moon..."

was raising?

raised?

rose?

Føler jeg spør om alt her, men får ikke illustrert problemstillingen min. :P Har tidligere fått nedsatt karakter for å switche mellom "was x-ing" og "x-ed", men jeg synes det ofte blir mer logisk å veksle mellom dem.

Som vi ser i de to setningene jeg har utgitt her,

"Her body was trembling as she was lying in bed wondering... "

og i neste setning blir det slik:

"A bird whistled outside of the window, the moon..."

så er tidene forskjellige. Blir det feil å blande dem sammen? Om noen forstår hva jeg prøver å komme frem til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Det er ikke to ulike tider i den forstand, de blir bare brukt i ulike sammenhenger. Så lenge du ikke blander inn nåtid og fremtid så kan du ikke gjøre sååå mye feil.

Det spørs litt igjen på hva du vil formidle.

"A bird was whistling outside the window as/while the moon was rising" er jo en mulighet, for da betyr det at fuglen sang over lengre tid mens månen steg. Du kan egentlig skrive whistling/was rising, whistled/was rising, whistled/rose, men det spørs litt på hva som kommer etterpå. Hva er sammenhengen med resten av teksten? Ellers blir det samme svar som i det første innlegget mitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PinkLeaf

Jeg anbefaler deg å lese deg litt opp på når de ulike tidene brukes, det vil du få igjen for videre i engelskfaget (selvfølgelig avhengig av hvilket nivå du er på nå). Se linken i det første innlegget mitt. :)

-ing formen calles continuous, og uten -ing kalles simple.

Present simple: walk - brukes om noe som er en vane eller som skjer ofte. "I walk to school every day".

Present continuous: walking - en handling som har begynt, men ikke er avsluttet. " I'm walking to school right now".

Past simple: walked - Avsluttede handlinger og vaner i fortiden. "I walked to school every day when I was twelve".

Past continuous: was walking - en handling som ble avbrutt i fortiden. Også ved parallelle handlinger. "While he was walking into his office, his phone rang".

Past perfect: had walked - en handling som ble avsluttet før en annen hendte, noe som foregikk over tid før noe annet. "I had never walked to school before my friend showed me the way".

Past perfect continuous: had been walking. Noe som skjer i en tidsperiode før noe annet skjer. "I had been walking for fifteen minutes before my dad picked my up". Evt som begrunnelse for noe annet: "My feet hurt because I had been walking in the wrong shoes".

Alle disse skal brukes på ulike måter, og det beste er å lese seg opp og gjøre et par oppgaver (dessverre ;) ). Det ligger noen oppgaver som gjør at det sitter raskere på den siden jeg linket til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...