Gå til innhold

Hvor "farlig" er det å rive av kjønnsvorter?


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjest

Jeg trodde jeg var kvitt kjønnsvortene mine når de endelig ble borte. Men så fikk jeg tre nye. De var på ytre kjønnsleppe. Så jeg ble så lei at jeg bare klorte de av og rev de av. Er dette "farlig"? Vet man ikke skal gjøre det, men jeg gjorde nå det da. Bør jeg ta på vortemiddel oppå der jeg rev av, eller bare la det være og eventuelt ha på middel om de vokser som vorter igjen? Kan vortene være borte siden jeg rev dem av, eller er rota fortsatt der så det må middel til for å få de bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, det er jo når de får rifter osv at de smitter/sprer seg raskere. Ikke rart du har fått 3 nye. Dra til legen å få middel, evt kan canesten også hjelpe. Om du bare lar de være vil de også kunne forsvinne av seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal vente med vortemiddel, til du har synlige vorter. La også hudlege/gyn. ordne det, og avgjøre videre behandling. Hvor lenge har du hatt dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canesten hjelper mot sopp ikke kjønnsvorter. Gå til legen og få aldera da forvinner de på 123.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canesten hjelper mot sopp ikke kjønnsvorter. Gå til legen og få aldera da forvinner de på 123.

hjelper mot kjønnsvorter også :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest

Høres ut som jeg har vært veldig dum her nå. De vortene jeg hadde nå har jeg vel hatt i ca en uke. De forrige jeg hadde forsvant for ca 3-4 uker siden. Har vortemiddel liggende enda, så da tar jeg på om de vokser ut som synlige vorter igjen. Takk for råd.

Nei, det gjorde faktisk ikke så vondt å rive dem av. Er vondere når man tar på det vortemiddelet:p

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er strengt talt ikke farlig, det verste som kan skje er at du kan få arr.

Ulempen med å rive av vorter uansett hvilken type det er, er at blodet som strømmer ut av der vorten satt er stappfullt av vortevirus og dermed smitter som bare pokker. Har du en bitteliten rift et sted er du garantert å få en ny vorte der, på frisk, hel hud er det mellom 80 og 100% sjanse for å få en vorte. (selverfarte omtrentlige tall, ikke statistisk eller vitenskapelig bevist)

Bruk heller vortemiddel, eller vask vorten og området rundt med sprit eller noe annet desinfiserende om du fortsetter å plukke dem av på samme måte som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ikke farlig! Bare vask deg godt på hendene. Jeg ser over at folk nevner smittefare. I underlivet har du enten kjønnsvorter eller ikke. Når du først har det kan de dukke opp hvor som helst der nede. Og drar du til gynekologen er det stor sjanse for at h*n klipper de vekk uansett (det har skjedd med meg). Derfor trenger du ikke være redd for å smitte deg selv. Det er ikke som herpes.. Helt til slutt kan jeg kanskje glede deg med at kroppen etter en stund blir vant til vorteviruset og du får færre/ingen utbrudd. Selv har jeg ikke hatt utbrudd på to år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rev av en av vortene mine ved det første utbruddet av vorter for 7 år siden. De andre vortene jeg hadde forsvant etter kort tid og jeg har ikke hatt vorter siden...

Kjæresten sine vorter hadde han i 4 år, før han klorte vekk en av dem. Same story, alle de andre vortene hans forsvant og han har ikke hatt utbrudd siden...

Mitt råd er å bare rive av en neste gang, så bli du nok kvitt problemet (selv om viruset er der ut livet).

Det er flaut å ha en slik kjønnssykdom.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bare et lite innspill, kjønnsvorter/ kondylomer skyldes et virus kalt humant papilloma virus (HPV). HPV gir økt risiko for utvikling av kreft i livmorhalsen.

Så har du oppdaget disse vortene og uansett metode du har valgt for å fjerne dem, og du er kvitt dem, så kan du uansett risikere å utvikle kreft i livmorhalsen. At de er fysisk borte betyr ikke at viruset er borte, så du MÅ ta celleprøve hos gynekolog minst hvert 2 år..!

Så ikke gamble med å rive dem av og tro at problemet er løst, etter noen år kan du risikere å få et nytt og langt mer alvorlig problem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Anonymjente16

Jeg har også fått kjønnsvorter og det stopper meg litt i å kose med kjæresten slik jeg gjorde før...

Jeg syns det er skikkelig pinlig og ekkelt men jeg tør ikke å gå til lege eller snakke med mamma..

Jeg vet ikke hva jeg skal lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest foremma

Åh herregud, jeg trodde det stod Brystvorter! fikk helt vondt i hele meg, helt til jeg innså at jeg hadde lest feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også fått denne sykdommen, og lurer på om dere som har det får små sår, eller rifter nedentil? Bare slike bittesmå, som svir når man tisser og slikt.. Det har jeg, men aner ikke om det har noe med vortene og gjøre, også har jeg ikke legetime før langt uti september... Treige leger her i byen...

Anonym poster: c8fea6dd96d29b3bab630e3964f1b0c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det blør så kan det "smitte" til å bli flere, så på den måten er det ikke lurt å rive av vorter. Jeg gjorde dette med 3 av 5 (de første jeg fikk), begynte å blø masse og VIPS der var det bombardert med vorter!

Anonym poster: 6c749402c09b1e88218023f67c341990

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymjente16

Tror dere det hjelper og rive de av og deretter vaske som bare juling?....

Vil virkelig ikke ha dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror ikke det er noe farlig. Og sannsynligvis sprer det seg ikke heller, med mindre du klør mye rundt der. Men det hørtes i hvert fall ikke noe godt ut, å klore dem av :P

Man kan forresten være smittet med HPV uten å få synlige kjønnsvorter også. Så ingen kan vel føle seg helt trygge.

Anonym poster: 713e1833d0a9b54e88821dafa22ce8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også fått kjønnsvorter og det stopper meg litt i å kose med kjæresten slik jeg gjorde før...

Jeg syns det er skikkelig pinlig og ekkelt men jeg tør ikke å gå til lege eller snakke med mamma..

Jeg vet ikke hva jeg skal lenger..

Du, kjønnsvorter er egentlig veldig vanlig og det er så absolutt ikke noe du burde være flau over å dra til legen med. Nå synes jeg vel egentlig du er litt for ung til å ha sex, men får du behandling er problemet (i hvertfall midlertidig borte) i løpet av en uke. Det er verdt det for å si det sånn. Jeg har selv hatt kun ett utbrudd - for tre år siden. Har du en mannlig fastlege kan det være greit å bytte, selv føler jeg meg ihvertfall mer komfortabel med en kvinnelig lege når det gjelder ting som har med sex, underliv, osv. å gjøre. Dra til legen, vet du er ung og synes det er både kjipt og flaut, men det er såå verdt det! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymjente16

Du, kjønnsvorter er egentlig veldig vanlig og det er så absolutt ikke noe du burde være flau over å dra til legen med. Nå synes jeg vel egentlig du er litt for ung til å ha sex, men får du behandling er problemet (i hvertfall midlertidig borte) i løpet av en uke. Det er verdt det for å si det sånn. Jeg har selv hatt kun ett utbrudd - for tre år siden. Har du en mannlig fastlege kan det være greit å bytte, selv føler jeg meg ihvertfall mer komfortabel med en kvinnelig lege når det gjelder ting som har med sex, underliv, osv. å gjøre. Dra til legen, vet du er ung og synes det er både kjipt og flaut, men det er såå verdt det! Lykke til!

Vell... Jeg har alltid hatt venskelig for å kle av meg foran folk og liker ikke legen heller da det er en mannlig lege og ikke er det kvinneligeleger her jeg bor..:(.. Er det ingenting jeg kan gjøre for å få fjernet det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell... Jeg har alltid hatt venskelig for å kle av meg foran folk og liker ikke legen heller da det er en mannlig lege og ikke er det kvinneligeleger her jeg bor.. :(.. Er det ingenting jeg kan gjøre for å få fjernet det selv?

Å kle av deg foran folk=lege er noe som sannsynligvis vil bli lettere når du blir litt eldre og mer komfortabel med egen kropp. Kan se problemet dersom du bor på en liten plass når det gjelder bytting av fastlege. Men har du vært inne og faktisk sjekket at det ikke finnes kvinnelige leger i ditt nærområde (http://tjenester.norge.no/nb/sok/Helse/alle/)? Er det en helsestasjon for unge der du bor? I så fall ville jeg kanskje prøvd meg der om jeg var deg. Det eneste du egentlig trenger er en resept på noe som tar vortene, så kan du ordne resten selv (jeg fikk Condyline). Hadde jeg vært deg ville jeg også pratet med mamma'n din om dette og fått litt hjelp. Ser virkelig ikke poenget med å gå rundt og føle seg ekkel der nede når relativt enkle løsninger faktisk finnes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...